پیمانکاری چیست؟

تصور کنید که یک خانه قدیمی دارید و اکنون تصمیم به بازسازی یا ساخت خانه‌ای جدید گرفته‌اید. قطعاً انجام چنین کاری به صورت تک‌نفره امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به هدف خود لازم است...

ناهید منصوری

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

پیمانکاری چیست؟

فهرست بندی

پیمانکار ساختمان کیست؟ پیمانکاری چیست؟

تصور کنید که یک خانه قدیمی دارید و اکنون تصمیم به بازسازی یا ساخت خانه‌ای جدید گرفته‌اید. قطعاً انجام چنین کاری به صورت تک‌نفره امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به هدف خود لازم است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. افرادی که از صفر تا صد کار را به دست بگیرند و تمام مراحل را به شکل اصولی پیش ببرند. در اینجا پای پیمانکار ساختمان به میان می‌آید.

امروزه کلمه پیمانکاری ساختمان زیاد به گوش می‌خورد و در زمینه ساخت‌و‌ساز نقش کلیدی به شمار می‌رود . اگر هرگونه تصمیمی راجع به ساخت‌وساز داشته باشید، بدون شک به پیمانکار نیز نیاز خواهید داشت؛ چراکه ساخت یک ساختمان به دانش و تخصص نیاز دارد. در این مقاله از دکتر تامین، مي‌خواهیم بررسی کنیم پیمانکاری چیست؟ انواع پیمانکاری کدام است؟ پیمانکار ساختمان کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ با ما همراه باشید.

 

پیمانکاری ساختمان چیست؟

قبل از آنکه به سراغ هر چیز دیگری برویم، باید ببینیم که اصلاً پیمانکاری ساختمان به چه معنا است. ساده‌ترین تعریف ممکن از پیمانکاری ساختمان، به شرح زیر است:

«هر نوع فعالیتی که به ساخت یک ساختمان (مسکونی، تجاری یا هر کاربری دیگری) ارتباط داشته باشد، پیمانکاری نامیده می‌شود. این فعالیت‌ها نه توسط صاحب ملک، بلکه توسط شخص یا اشخاص متخصص در حوزه ساختمانی انجام می‌شوند.»

پیمانکاری ساختمان در ایران معمولاً به‌صورت شرکتی است؛ به‌عبارت‌دیگر، افراد و صاحبان ملک می‌توانند با مراجعه به این شرکت‌ها و عقد قرارداد، روند ساخت‌وساز در ملک خود را آغاز کنند. از جمله اموری که اشخاص یا شرکت ‌های پیمانکاری مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرند، می‌توانیم به تهیه مصالح اولیه، حمل‌ونقل مصالح، تأمین نیروی انسانی، نظارت بر روند ساخت، اخذ جواز، اخذ پایان کار، سند و… اشاره کرد.

 

پیمانکار ساختمان کیست؟

اکنون درک اینکه پیمانکار ساختمان کیست و چه وظایفی دارد، بسیار برایمان ساده‌تر است. می‌توان گفت که پیمانکار ساختمان، شخصی است حقیقی یا حقوقی که تمام فعالیت‌های پیمانکاری را بر عهده می‌گیرد و بر مراحل ساخت از صفر تا صد نظارت می‌کند. پیمانکار باید در زمینه‌های مربوط به ساختمان‌سازی تخصص و تجربه کافی داشته باشد. از جمله حیطه‌های تخصصی لازم برای پیمانکار ساختمان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • معماری
  • دانش مصالح
  • نقشه‌کشی ساختمان
  • محوطه‌سازی
  • مقاوم‌سازی و…

البته نباید فراموش کرد که وظایف پیمانکار ساختمان، باتوجه به خواسته‌های ما و نوع قراردادی که بسته‌ایم، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. گاهی اوقات در برخی از قراردادهای عمومی‌تر، پیمانکار ساختمان ممکن است تمام امور ساخت‌وساز را از صفر تا صد با کوچک‌ترین جزئیات بر عهده بگیرد. اما در مقابل برخی از پیمانکارها ممکن است تنها برای انجام یک بخش از روند ساخت موظف شوند.

 

پیمانکار ساختمان چه وظایفی بر عهده دارد؟

همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، وظایف پیمانکار ساختمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما علی‌رغم این موضوع، برخی از وظایفی که می‌توان برای پیمانکار مطرح کرد، بین تمام آن‌ها مشترک هستند. از جمله مهم‌ترین وظایف و توانایی‌های لازم برای پیمانکار ساختمانی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پیمانکار موظف است که برای روند ساخت، برنامه‌ریزی کند و نسخه‌ای تدوین‌ شده از آن را به صاحب ملک یا همان کارفرما ارائه دهد.
  • پیمانکار وظیفه دارد که پروژه را ظرف مدت‌زمان تعیین شده به کارفرما تحویل دهد. در غیر این صورت باید مطابق با قرارداد، ضرر و زیان به وجود آمده را جبران کند.
  • پیمانکار باید مسئولیت‌پذیر، منضبط، مدیر و مدبر باشد؛ اخلاق حرفه‌ای داشته باشد و مهم‌تر از همه، در حوزه کاری خود متخصص و مجرب باشد.
  • پیمانکار ساختمانی موظف است که تیم خود را به بهترین شکل مدیریت کند و از متخصصان مختلف برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.
  • پیمانکار ساختمانی وظیفه دارد که از بهترین مصالح استفاده کند و در پایان کار، بهترین و باکیفیت‌ترین نتیجه را به کارفرما ارائه دهد.
  • تأمین نیروی انسانی، تأمین ابزار و مصالح و تمامی جزئیات ازاین‌قبیل، همگی بر عهده پیمانکار است.
  • پیمانکار باید در زمینه‌های حقوقی ساختمان‌سازی نیز ماهر باشد و در عقد قرارداد با کارفرما تسلط کافی داشته باشد.
  • پیمانکار باید بر تمامی مراحل ساخت و اجرا نظارت داشته باشد و درصورتی‌که در قرارداد ذکر شده باشد، از هر مرحله گزارشی به کارفرما ارائه دهد.
  • جبران هرگونه خسارت به سرمایه کارفرما درصورتی‌که در قرارداد ذکر شده باشد، بر عهده پیمانکار است.

انواع پیمانکاری ساختمان کدام است؟

بر اساس آنچه که کارفرما به آن نیاز دارد، می‌توان انواع مختلفی از پیمانکاری ساختمان را معرفی کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، پیمانکاری می‌تواند در ابعاد مختلفی انجام شود و وظیفه هر پیمانکار نسبت به دیگری متفاوت است.

از جمله مهم‌ترین انواع پیمانکاری ساختمان باتوجه به اموری که انجام می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. پیمانکاری تخریب

اولین مرحله از ساخت یک بنای تازه، تخریب بنای قدیمی است. پیمانکاری می‌تواند در این زمینه نیز انجام شود.

 

2. پیمانکاری خاک‌برداری

بعد از تخریب، برای آماده‌سازی پی ساختمان باید زمین موردنظر را خاک‌برداری کرد. پیمانکار می‌تواند این مرحله را به‌صورت جدا یا در کنار مراحل دیگر انجام دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله صفر تا صد قرارداد گودبرداری را مطالعه کنید.

 

3. پیمانکاری آرماتوربندی

آرماتوربندی، شناژ، سقف و ستون‌ها، مرحله بعدی از ساخت یک ساختمان هستند. بعد از آن نیز بتن‌ریزی انجام می‌شود. این دو مرحله معمولاً همراه با یکدیگر انجام می‌شوند و از انواع پیمانکاری به شمار می‌روند.

 

4. پیمانکاری تأسیسات

در مرحله نازک‌کاری، نوبت به تأسیسات ساختمان فرامی‌رسد. نصب انشعابات برق و گاز و آب در این مرحله انجام می‌شود. گاهی اوقات این سه مرحله را همراه با هم و گاهی‌اوقات به‌صورت جداگانه به‌عنوان یکی از انواع پیمانکاری به‌حساب می‌آورند.

 

5. پیمانکاری کامل

تمام انواع پیمانکاری را در بر می‌گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر انجام صفر تا صد ساخت ساختمان است. در این مورد پیمانکار ساختمان ممکن است تیم بزرگی داشته باشد و هر بخش را به یک تیم بسپارد. در ایران معمولاً پیمانکاری به این شکل انجام می‌شود.

در این مقاله از دکتر تامین، پیمانکاری ساختمان را تعریف کردیم و تمام مسائل مربوط به آن را توضیح دادیم. دیدیم پیمانکار ساختمان به چه کسی گفته می‌شود و به وظایف پیمانکار اشاره کردیم. عقد قرارداد با پیمانکار ساختمان امروزه بسیار رایج است و افراد زیادی ساخت و ساز یا بازسازی بناهای قدیمی را با این روش انجام می‌دهند. آیا تا به‌حال از خدمات پیمانکاری استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

 

سؤالات متداول

1. پیمانکاری ساختمان چیست؟

به هرگونه فعالیت ساخت‌وساز که به درخواست کارفرما توسط شخص یا تیم متخصص صورت بگیرد، پیمانکاری ساختمان گفته می‌شود.

2. پیمانکار ساختمان به چه کسی گفته می‌شود؟

به شخصی که تیم پیمانکاری ساختمان مدیریت می‌کند، پیمانکار ساختمان گفته می‌شود. این شخص وظایف متعددی برعهده دارد.

3. پیمانکاری ساختمان چند نوع دارد؟

باتوجه به مراحل مختلف ساخت یک بنا، پیمانکاری را می‌توان در پنج نوع تعریف کرد: تخریب، خاک‌برداری، آرماتوربندی و بتن‌ریزی، تأسیسات و پیمانکاری کامل.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *