راهنما انتخاب گاز رومیزی؛ گاز شیشه ای بهتر است یا استیل؟

گاز آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین وسایل در هر خانه است. در گذشته اغلب از اجاق گازهای فر دار کلاسیک استفاده میشد. این نوع از اجاق‌ها فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال میکنند و به فضای...

مهسا خسروی

۷ مرداد ۱۴۰۲

راهنما انتخاب گاز رومیزی

فهرست بندی

گاز آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین وسایل در هر خانه است. در گذشته اغلب از اجاق گازهای فر دار کلاسیک استفاده میشد. این نوع از اجاق‌ها فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال میکنند و به فضای بزرگتری نیاز دارند؛ بنابراین استفاده از این نوع اجاق در آشپزخانه‌های کوچک به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از گازهای صفحه‌ای، علاوه بر اینکه فضای کمتری اشغال میکند از طراحی مدرن و زیباتری برخوردار است. گازهای رومیزی در بازار در دو مدل: گاز رومیزی استیل و گاز صفحه‌ای شیشه‌ای عرضه می‌شوند. حالا سوال اصلی اینجاست؛ کدام گاز بهتر است؟ در این مقاله، ضمن بررسی مزایا و معایب هر کدام از این گازها، شما را در انتخاب بهترین گاز رومیزی کمک خواهیم کرد.

بررسی مزایا و معایب گاز شیشه‌ای

گاز شیشه‌ای معمولا جزو گازهای محبوب و مورد علاقه بیشتر کاربران است. این گاز دارای صفحه‌ شیشه‌ای شفاف و ظاهری زیبا است. صفحه‌ی شیشه‌ای گاز، ظاهری شیک و مدرن به آشپزخانه شما میبخشد و‌ همه نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. در ساخت گازهای شیشه ای، باید از شیشه‌ نشکن استفاده شود تا در دمای بالای پخت و پز مقاومت داشته باشند. توجه داشته باشید که استفاده از گازهای شیشه ای برند متفرقه میتواند باعث شکستن شیشه گاز شود. اجاق گاز شیشه ای داتیس از جمله انواع برندهای گاز ایرانی محسوب می‌شود که نه تنها از بهترین متریال نشکن برای گاز استفاده کرده؛ بلکه ترکیبات پلیمری استفاده شده در آن، خط و خش روی شیشه‌ها را هم بی‌اثر میکند.

تمیز کردن اجاق گازهای شیشه ای از جمله شاخص‌های مهم دیگر برای انتخاب بهترین گاز است. پاک کردن گازهای صفحه ای اگرچه کار دشواری نیست اما بهتر است بلافاصله بعد از آشپزی انجام شود. برای پاک کردن لکه‌های چربی روی گاز شیشه ای میتوانید از شیشه شوی‌های معمولی هم استفاده کنید؛ اما برای این کار حتما قبل از استفاده از شیشه شوی با استفاده از یک دستمال مرطوب از پاک شدن لکه‌های درشت تر چربی مطمئن شوید. قیمت اجاق گازهای خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برند، مهمترین عامل تعیین کننده قیمت گازهای صفحه‌ای است؛ اما به صورت معمول و در یک برند یکسان با ویژگی‌های تقریبا مشابه، گازهای شیشه ای اندگی گران‌تر و لاکچری تر از گازهای استیل محسوب می‌شوند.

نمونه گاز شیشه ای 5 شعله

بررسی مزایا و معایب گاز استیل

گازهای استیل دارای دو نوع ساده و آج‌دار هستند؛ نوع ساده‌ گاز استیل نظافت راحت‌تر و نوع آج دار مقاومت بیشتر دارد.‌ در مجموع گاز استیل دارای قدرت حرارتی بالایی است که به شما اجازه می‌دهد غذاها را به سرعت و با کیفیت بالا بپزید. سطح استیلی این گاز به راحتی تمیز می‌شود و شما نیازی به صرف وقت زیاد برای نظافت آن ندارید. اما گازهای استیل بر خلاف گازهای شیشه ای خش پذیر هستند. بنابراین لازم است هنگام آشپزی و شستشو به خش نیافتادن گاز دقت کنید. پیشنهاد ما به شما انتخاب اجاق گاز استیل البرز است.‌ لازم به ذکر است نصب و راه‌اندازی گازهای رومیزی شیشه ای و استیل بسیار آسان است و نیاز به تغییرات بزرگ در آشپزخانه ندارد.

چند نکته برای تمیز کردن راحت گازهای رومیزی

اجاق گاز‌ها بعد از پخت هر وعده غذایی، کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن گاز لازم است هربار بعد از پخت و پز، روغن و مواد غذایی ریخته شده روی گاز را با دستمال خیس یا مرطوب پاک کنید. این کار از تجمع مواد غذایی روی گاز و‌ بوی نامطبوع آن جلوگیری می‌کند. در ادامه چند ترفند ساده برای تمیز کردن گازهای شیشه ای را مرور خواهیم کرد. توجه داشته باشید این نکات برای گازهای استیل هم قابل استفاده هستند اما از آنجایی که لکه آب و چربی‌های ظروف بیشتر از همه گازهای شیشه‌ای را کثیف میکند؛ حساسیت برای تمیز کردن این مدل اجاق گاز بیشتر است.

  • در ابتدا تکه‌های غذا و چربی را از روی گاز جدا کنید.
  • همیشه برای تمیز کردن گاز، از اسفنج نرم نم‌دار استفاده کنید.
  • مشعل و توری گاز را به صورت جداگانه در سینک ظرفشویی بشویید.
  • با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی سطح گاز را بشویید.
  • برای پاک کردن چربی‌های قدیمی و سخت از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
  • حتما گاز را خشک کنید. برای این کار از پارچه خشک و تمیز جداگانه استفاده کنید.
  • در مرحله آخر و برای براق شدن نهایی گازهای شیشه ای از شیشه شوی استفاده کنید.

جمع‌بندی

انتخاب اجاق گاز، برای آشپزخانه نیازمند بررسی دقیق و مقایسه‌ی ویژگی‌ها و مزایا و معایب مختلف است. استفاده از اجاق گاز نا مناسب ممکن است خطرات جبران ناپذیری را سبب شود. همیشه از معتبر بودن اجاقی که تهیه می‌کنید مطمئن باشید. اجاق گازها از نظر جنس‌ و متریال ساخت به دو دسته شیشه‌ای و استیل دسته‌بندی می‌شوند. تفاوت در جنس گاز؛ تفاوت‌های جزئی در ظاهر، کارایی، تمیزکردن و طول عمر آن‌ها را به همراه دارد. در نظر داشته باشید همیشه شرایط مختلف بر انتخاب‌های ما تاثیرگذار هستند. هر فرد متناسب با بودجه و سلیقه شخصی خود می‌تواند انتخاب‌های مختلفی داشته باشد. در این مقاله ضمن بررسی مزایا و معایب هر کدام از اجاق گازهای موجود در بازار به چند سوال پر تکرار برای انتخاب و نگهداری از گازهای رومیزی پاسخ داده شده است:

1- گاز شیشه ای ارزان‌تر است یا گاز استیل؟

اصلی‌ترین عامل تعیین کننده در قیمت گاز، برند سازنده است. گاز شیشه‌ای در یک برند می‌تواند ارزان‌تر از گاز استیل برند دیگر باشد. در مجموع معمولا گازهای شیشه ای لاکچری‌تر از گازهای استیل بوده و قیمت بالاتری دارند.

2- علت شکستن گاز شیشه ای چیست؟

دمای بالا پخت و پز نباید باعث شکسته شدن گازهای شیشه‌ای شود. اما گاهی این اتفاق در گازهایی با برندهای نامعتبر اتفاق میفتد.

3-  آیا شیشه گاز شیشه‌ای تعویض می‌شود؟

بله- همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد؛ در گازهای با برندهای معتبر به دلیل استفاده از متریال مناسب، شیشه‌ها از مقاومت گرمایی بالایی دارند  و نمی‌شکنند. اما در صورت شکستن شیشه گاز می‌توانید، از خدمات پس از فروش برندهای سازنده استفاده کنید. بنابراین برای انتخاب گاز رومیزی شیشه ای به داشتن کارت گارانتی و خدمات پس از فروش توجه کنید.

خوشبختانه امروزه برندهای ایرانی، گازهای رومیزی با کیفیتی در هر دو سبک شیشه ای و استیل تولید و به بازار عرضه میکنند. اجاق گازهای صفحه ای کن یا‌ انواع گازهای صفحه ای اخوان نمونه‌هایی از با کیفیت‌ترین گازهای رومیزی بازار محسوب می‌شوند که قیمت و کیفیت مناسبی دارند. در یک جمع‌بندی کلی گاز شیشه‌ای می‌تواند بهترین انتخاب برای موقعیتی باشد که ظاهری ساده و مینیمال برای سبک آشپزخانه خود انتخاب کردید. اما اگر به طول عمر بیشتر گاز توجه میکنید گازهای استیل برای شما بهتر هستند. گاز استیل دارای مقاومت بالا در برابر خرابی‌ها و آسیب‌های مختلف است، بنابراین می‌تواند به مدت طولانی در آشپزخانه شما خدمت کند. پس از انتخاب نوع گاز( گاز استیل یا شیشه‌ای) برای اطمینان از انتخاب صحیح، حتما قبل از خرید، نظرات و تجربیات کاربران دیگر را مطالعه کنید و با ویژگی‌ها و مشخصات هر برند آشنا شوید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

6 پاسخ

  1. به نظرم یکی از چیزهایی که خیلی باید در زمان خرید بهش دقت بشه، رنگ صفحه گازه. بهتره که در زمان خرید این نکته رو هم در نظر داشته باشین.

  2. من چند سالیه که گاز شیشه ای استفاده میکنم. بزرگترین مشکل این گازها اینه که خیلی زود لک میشن. اگر میتونید با این موضوع کنار بیاید خریداری کنید 🙂

  3. من گاز شیشه ای رو بیشتر دوست دارم ولی سوالم اینه که گازهای شیشه ای تا چند کیلو وزن رو میتونن تحمل کنن؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. انواع گاز شیشه‌ای هر کدام ظرفیت مشخصی دارند و باید قبل از خرید ظرفیت تحمل وزنشون رو بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *