ساخت سیستم انتقال نور طبیعی

علی رمضانی یکی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیر کبیر با هدف کاهش مصرف انرژی، «ساخت سیستم انتقال نور طبیعی در ساختمان‌ها با امکان کاربرد در پنل‌های فتوولتائیک و باتری» را طراحی..

علیرضا علیخانی

۱۲ شهریور ۱۴۰۱

فهرست بندی

ساخت سیستم انتقال نور طبیعی با قابلیت تولید انرژی در ساختمان‌ها

علی رمضانی یکی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیر کبیر با هدف کاهش مصرف انرژی، «ساخت سیستم انتقال نور طبیعی در ساختمان‌ها با امکان کاربرد در پنل‌های فتوولتائیک و باتری» را طراحی کرد. این طرح برنده جایزه پروژه برتر کارشناسی سال ۲۰۲۱ از سوی انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) شاخه ایران شد و همچنین ششمین جایزه ملی محیط زیست نیز به این طرح تعلق گرفت.

علی رمضانی در مصاحبه با خبرگزاری مهر، هدف از طراحی این سیستم، جزییات و مزایای استفاده از آن را بیان کرد. او با اشاره به افزایش شهرنشینی و محدودیت در مناطق مسکونی، افزایش ساختمان‌های بزرگ، استفاده نکردن از نور طبیعی و قرار گرفتن در معرض آسیب‌های نور مصنوعی  را از نتایج این مسئله دانست و گفت: با در نظر گرفتن این موارد تصمیم گرفتیم تا برای انتقال نور طبیعی در ساختمان‌ها دستگاهی طراحی کنیم. هدف این پروژه، طراحی سیستمی است که نور را از شمال، جنوب و پشت بام به محیط تاریک ساختمان انتقال دهد. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که در زمان‌هایی که نیازی به نور خورشید نیست، سیستم با استفاده از صفحات فتوولتائیک از نور خورشید انرژی الکتریکی تولید و در باطری ذخیره می‌کند تا در طول شب یا روزهای ابری برای ایجاد روشنایی به کار رود. با انتقال نور طبیعی به قسمت‌های تاریک، بار مصرفی در بخش روشنایی ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌هایی که کاربری اداری دارند، کاهش می‌یابد. از جمله نوآوری‌های این سیستم امکان ذخیره سازی برق و افزایش طول انتقال نور است. برخلاف سیستم‌های دیگر که فقط قابلیت نصب در پشت بام را دارند، این سیستم قابلیت نصب در جبهه شمالی، جنوبی و پشت بام ساختمان را دارد و امکان تولید انرژی و ذخیره‌ی آن برای مصرف در شبکه برق خانگی را ایجاد می‌کند که مصرف انرژی سیستم روشنایی ساختمان را کاهش می‌دهد.

با ترکیب سیستم روشنایی خورشیدی و سیستم روشنایی مصنوعی، هزینه‌های انرژی کاهش می‌یابد و از نظر اقتصادی برای کاربران و کارفرمایان به صرفه‌تر است. اجرا شدن این پروژه تحول بزرگی در صنعت برق و صنعت ساختمان است که علاوه بر بهبود کیفیت نور طبیعی در ساختمان‌ها، به جلوگیری از هدررفت انرژی و بهینه سازی هزینه‌های اقتصادی نیز کمک می‌کند.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *