هزینه هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی است که زندگی بشر را به سمت رفاه بیشتر سوق می‌دهد. سیستم امنیتی بالا، تهویه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و چندین مورد دیگر از نمونه...

ناهید منصوری

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

هزینه هوشمندسازی ساختمان

فهرست بندی

هوشمندسازی ساختمان یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی است که زندگی بشر را به سمت رفاه بیشتر سوق می‌دهد. سیستم امنیتی بالا، تهویه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و چندین مورد دیگر از نمونه خدماتی است که هوشمندسازی یک ساختمان با خود به همراه دارد. بسیاری از افراد خواهان داشتن خانه‌ای هوشمند هستند؛ اما اجرای آن را را به دلیل‌ عدم اطلاع از قیمت هوشمندسازی به تعویق انداخته‌اند. حتی در مواردی هم با تکیه بر این باور که هزینه هوشمندسازی بسیار گران خواهد بود، بدون هیچ تحقیقی دست از این ایده می‌کشند. ما در این مقاله از مجله دکتر تامین، صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان را از نظر هزینه بررسی  خواهیم کرد. همچنین راهکارهایی را برای داشتن خانه‌ای هوشمند و در عین حال، اقتصادی را در اختیارتان می‌گذاریم. بنابراین اگر به دنبال هوشمندسازی خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع روش‌های هوشمندسازی ساختمان

برای آشنایی هرچه بیشتر در اولین قدم بهتر است با انواع هوشمندسازی ساختمان آشنا شویم. به‌طورکلی یک ساختمان را به روش و شیوه‌های مختلفی هوشمند می‌کنند؛ اما متداول‌ترین روش‌ها شامل KNX، BACnet، Cbus، Lonworks و LON است. اگرچه هر یک از این روش‌ها نیز دارای زیرمجموعه‌های فراوانی هستند؛ اما در سراسر جهان، هوشمندسازی را با این روش‌ها می‌شناسند و دسته‌بندی می‌کنند.

رایج‌ترین مدل هوشمندسازی

از بین روش‌ها نام‌برده، روش KNX و BMS از معروف‌ترین و پرطرف‌دارترین سیستم‌های هوشمندسازی هستند که در بسیاری از ساختمان‌ها اجرا می‌شوند.

1. هوشمندسازی ساختمان به روش BMS

به‌طورکلی این شیوه را عمدتا در ساختمان‌های بزرگ با کاربری‌های غیرمسکونی اجرا می‌کنند. این نوع سیستم هوشمندسازی، گران‌ترین روش حال حاضر است. چراکه برای اجرایی شدن آن به نصب، قطعات و تجهیزات تخصصی نیاز داریم.

2. هوشمندسازی ساختمان به روش KNX

بسیاری از خانه‌های هوشمند موجود در جهان، به روش KNX تجهیز شده‌اند. زیرا این نوع از هوشمندسازی در مقایسه با روش قبلی، اقتصادی‌تر و نصب آن آسان است. علاوه بر این‌، تجهیزات و لوازمی که برای هوشمندسازی ساختمان به روش KNX به کار می‌رود، به‌راحتی تأمین می‌شود.

عوامل مؤثر بر هزینه هوشمندسازی ساختمان

عوامل زیادی بر هزینه نهایی هوشمندسازی یک ساختمان تأثیر می‌گذارند. برخی از این مؤلفه‌ها باعث افزایش قیمت نهایی می‌شوند و برخی دیگر هزینه این عملیات را کاهش می‌دهند. برای مثال روش هوشمندسازی، تجهیزات و قطعات هوشمندسازی، میزان هوشمندسازی و مساحتی که در آن این سیستم اجرا می‌شود، قیمت نهایی هوشمندسازی ساختمان را تعیین می‌کند. اگر ایده هوشمندسازی خانه‌تان را تنها به دلیل هزینه‌های بالا کنار گذاشته‌اید، نوبت به آن می‌رسد تا موارد زیر را با هم بررسی کنیم. با درنظرگرفتن هر یک از این مؤلفه‌ها می‌توانیم سیستم هوشمندسازی ساختمان را تا حد زیادی شخصی‌سازی کنیم.

1. روش و نوع هوشمندسازی ساختمان

همان‌طور که در بخش قبلی مطالعه کردیم روشی که در اجرای هوشمندسازی یک خانه به کار برده می‌شود بر هزینه نهایی تأثیر می‌گذارد. هر یک از این روش‌ها به نوعی قابل‌اجرا هستند:

هوشمندسازی ساختمان با سیم

هوشمندسازی با سیم، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای هوشمندسازی است، چراکه سیستم و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را در برابر سرقت و هک شدن ایمن می‌کند. اگر از این شیوه در مرحله ساخت ساختمان کمک بگیرید هزینه هوشمندسازی در مقایسه با دو روش دیگر به‌صرفه‌تر خواهد بود.

هوشمندسازی ساختمان بی‌سیم

این نوع از هوشمندسازی خانه در مقایسه با همتای قبلی خود، پیشرفته‌تر و ایمن‌تر است. برای هوشمند ساختن یک خانه به روش بدون سیم تجهیزات و قطعات پیشرفته‌تری اجرا و به کار برده می‌شوند. این تجهیزات در مقایسه با تجهیزات با سیم گران قیمت‌تر هستند. درنتیجه هزینه هوشمندسازی خانه در این روش بالاتر از دو نوع دیگر است.

هوشمندسازی ترکیبی

در روش هوشمندسازی ترکیبی، متخصصین با تلفیق تجهیزات و قطعات با‌سیم با تجهیزات بی‌سیم، یک سیستم یک‌پارچه و ایمن را ایجاد می‌کنند. این روش عموماً از نظر اقتصادی از روش باسیم گران‌تر است. در نهایت باید بگوییم؛ هزینه هوشمندسازی به روش ترکیبی، به‌طورکلی به عملکرد سیستم و خواسته کارفرما وابسته است.

2. متراژ ساختمان و هزینه هوشمندسازی

هرچه متراژ ساختمان بیشتر باشد هزینه هوشمندسازی نیز افزایش می‌یابد چراکه تعداد و نوع تجهیزات و لوازم موجود در خانه نیز افزایش پیدا می‌کند.

3. نوع تجهیزات هوشمندسازی

عملکرد، کاربرد، اعتبار، برند و تعداد تجهیزات هوشمندسازی بر قیمت نهایی هوشمند شدن یک خانه تأثیر مستقیمی خواهد داشت. برای مثال خرید یک کنترل پلن از یک برند معروف و پر آوازه، گران‌تر از یک برند معمولی‌تر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای برآورد هزینه و قیمت به‌روز و خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با کارشناسان مجموعه دکتر تامین تماس بگیرید.

4. میزان هوشمندسازی ساختمان

معمولا هوشمندسازی یک ساختمان را در چهار سطح انجام می‌دهند: پایه، نرمال، سفارشی و لوکس. باتوجه به سلیقه و خواسته مالک یا کارفرما، یک ساختمان می‌تواند در این چهار سطح هوشمند شود. هرچه از سطح پایه فاصله بگیریم هزینه نهایی ما افزایش پیدا می‌کند.چراکه تعداد تجهیزات و لوازم هوشمند شده افزایش پیدا می‌کند. البته می‌توان خانه را در ابتدای امر با سطح پایه هوشمند ساخت و رفته‌رفته به سطح سفارشی یا لوکس رسید.

چه زمانی خانه خود را هوشمند کنیم؟

هوشمندسازی ساختمان در سه بازه زمانی قابل‌اجرا است که هر یک از این مراحل می‌توانند قیمت نهایی را تغییر دهند. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می‌توانید مقاله مزایای خانه هوشمند را مطالعه کنید.

1.هوشمندسازی ساختمان در حین ساخت

اولین و بهترین زمان هنگامی است که ساختمان در حال ساخت است. در این مرحله مالک ساختمان می‌تواند با کاهش هزینه‌های جانبی مطلوب‌ترین سیستم هوشمندسازی را اجرا کند چراکه در این مرحله مجبور به پرداخت هزینه تخریب و سیم‌کشی‌های جانبی نخواهد بود.

2. هوشمندسازی خانه‌های نوساز

خانه‌های نوساز در مقایسه با خانه‌های قدیمی خود راحت‌تر هوشمند می‌شوند؛ اما این کار به نوع سیم‌کشی ساختمان نیز بستگی دارد. اگر خانه شما با روش‌های استاندارد و جدید برق‌کشی شده‌اند با پرداخت مبلغ کمی می‌توانید سیستم هوشمند دلخواهتان را نصب کنید. شما در این بخش باید هزینه تخریب را بپردازید.

3.هوشمندسازی خانه‌های قدیمی

بسیاری از ساختمان‌های قدیمی قابلیت تبدیل شدن به ساختمان‌های هوشمند را نیز دارند. برای اجرای فناوری هوشمندسازی نیازی به ساختن ساختمان از پایه نیست؛ اما در این بازه زمانی هزینه نهایی برای هوشمندسازی در مقایسه با دو مرحله قبل کمی بیشتر خواهد بود. اگر سیستم برق‌کشی خانه شما به روش سنتی انجام شده باشد، باید در این مرحله هزینه سیم‌کشی مجدد و تخریب را نیز در نظر بگیرید. ساختمان‌های قدیمی‌تر می‌توانند از سیستم‌های مدیریت ساختمان، مانند سیستم‌های Johnson Controls، Trane یا Honeywell برای هوشمندسازی استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از اینکه کدام روش هوشمندسازی مناسب خانه شماست، توصیه می‌کنیم با کارشناسان مجموعه دکتر تامین ارتباط بگیرید.

برآورد هزینه هوشمندسازی خانه

با درنظرگرفتن تمام مولفه‌های قبلی، شما می‌توانید هزینه نهایی هوشمندسازی خانه خود را به طور نسبی تخمین بزنید. ابتدا در نظر بگیرید خانه شما در چه بازه زمانی قرار دارد؛ قدیمی‌ساز، نوساز یا در حال ساخت است. چه روشی از هوشمندسازی را در نظر دارید و قصد اجرای روش با سیم، بی‌سیم یا ترکیبی را دارید؟ خواهان کدام سطح از هوشمندسازی هستید؟ پایه، نرمال، سفارشی یا لوکس؟ نوع تجهیزات، متراژ و سایر مولفه‌های ذکر شده را در ذهن داشته باشید و روی کاغذ پیاده کنید.

اکنون که به انتهای این مقاله رسیدیم تمامی مولفه‌های تأثیرگذار را با هم بررسی کردیم. برخی از این گزینه‌ها به‌صورت مستقیم بر هزینه نهایی هوشمندسازی خانه شما تأثیر می‌گذارد. برای مثال انتخاب روش اجرا و نوع هوشمندسازی مشخص می‌کنند که به‌ازای هر مترمربع چه هزینه‌ای باید پرداخت شود. از سوی دیگر اگر خانه شما قدیمی‌ساز باشد،باید هزینه سیم‌کشی مجدد و تخریب را علاوه بر همه هزینه‌های مستقیم بپردازید. با درنظر گرفتن چهار سطح هوشمندسازی که به آن در مقاله بالا اشاره کردیم، امکان هوشمندسازی را با بودجه‌های مختلف خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر یا برآورد هزینه نهایی می‌توانید با کارشناسان دکتر تامین تماس بگیرید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *