مزایا و معایب فن کویل به زبان ساده

فن کویل دستگاهی است که بیشتر جهت سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع هوا در ساختمان‌های اداری، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن کویل‌ها انواع مختلفی دارند و ...

علیرضا علیخانی

۲۸ تیر ۱۳۹۹

mazaya-maayeb-fancoil

فهرست بندی

فن کویل دستگاهی است که بیشتر جهت سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع هوا در ساختمان‌های اداری، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن کویل‌ها انواع مختلفی دارند و ما می‌توانیم از چند لحاظ آن‌ها را دسته‌بندی کنیم؛ از نظر محل نصب، فن کویل‌ به سه دسته زمینی، سقفی و کانالی تقسیم‌‎بندی می‌شود. همچنین از لحاظ نوع سیستم سرمایش و گرمایش، فن کویل‌ها را می‌توان به دو دسته دولوله و چهارلوله تقسیم‌بندی کرد. فن کویل‌ها ظرفیت متنوعی دارند و شما می‌توانید از بین انواع روکار یا توکار، مدل مناسب خود را انتخاب کنید. تمام این مدل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند پس بهتر است پیش از خرید مطالعه‌ای در مورد مزایا و معایب فن کویل داشته باشید.

برای پیدا کردن درک درستی از مزایا و معایب فن کویل در ابتدا باید توضیح مختصری در مورد اجزای فن کویل و نحوه کار آن ارائه دهیم. برای مشاهده انواع فن کویل، کولر آبی، رادیاتور و پکیج، اسپلیت و کولر گازی می‌توانید به صفحه تهویه سرمایش و گرمایش در وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

اجزای فن کویل

  1. فن: این بخش وظیفه به جریان انداختن هوا (مکندگی و دمندگی) را بر عهده دارد.
  2. کویل: معمولاً از لوله‌های مسی یا پره‌های آلومینیومی ساخته می‌شود و برای گرمایش و سرمایش مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  3. الکتروموتور: وظیفه چرخاندن فن را بر عهده دارد.
  4. فیلتر: وظیفه تصفیه هوا و جلوگیری از ورود گرد و غبار به فن و موتور را برعهده دارد. فیلتر فن کویل از سه جنس پلاستیکی، الیافی و آلومینیومی ساخته می‌شود و در دو نوع قابل‌ شستشو و قابل ‌تعویض عرضه می‌گردد.
  5. شاسی: شاسی درواقع بدنه داخلی دستگاه است که اجزا و قطعات فن کویل را نگهداری می‌کند.
  6. شیر هواگیری: هواگیری سیستم از طریق این شیر صورت می‌گیرد.
  7. کلید سلکتوری: این کلید برای تنظیم سرعت موتور در حالت کند، متوسط و تند مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  8. ترموستات: جهت تنظیم درجه حرارت کویل‌ها به ‌صورت خودکار از ترموستات استفاده می‌شود.
  9. هیومیدستات: در برخی از مدل‌های فن کویل، مقدار رطوبت هوا با استفاده از هیومیدستات قابل ‌تنظیم است.
  10. پلنوم: قطعه‌ای برای کاهش و به حداقل رساندن صدای فن کویل

 

اجزای فن کویل

 

نحوه کار فن کویل

فن کویل‌ها با مکش هوای داخل محیط کار خود را آغاز می‌کنند. این هوای دریافتی از فیلتر‌ها عبور داده می‌شود و سپس به ‌وسیله فن وارد بخش کویل‌ها می‌شود. با توجه به نیاز کاربر، دمای این کویل‌ها تنظیم‌ شده است و هوا با عبور از کویل‌ها به دمای مطلوب می‌رسد. پس ‌از این مرحله، هوا با استفاده از فن‌ها دوباره به محیط بازمی‌گردد. این چرخه آن‌قدر تکرار می‌شود تا دمای هوای محیط متناسب با نیاز کاربر تغییر کند.

سیستم‌های تهویه مطبوع در فن کویل به چند دسته تقسیم می‌شوند: سیستم تمام آب، سیستم تمام هوا و سیستم هوا-آب. فن کویل‌ها انواع متنوعی از این سیستم‌ها را برای برطرف کردن نیاز شما به‌ کار می‌گیرند. فن کویل ها ازنظر لوله به دو دسته رایج تقسیم می‌شوند: دولوله‌ای و چهارلوله‌ای.

فن کویل دولوله‌ای متداول‌ترین نوع فن کویل است. در این سیستم، یک لوله برای رفت و لوله دیگر برای برگشت آب گرم یا سرد در نظر گرفته می‌شود. از این فن کویل‌ها در فصل تابستان برای خنک کردن و در زمستان برای گرم کردن فضا استفاده می‌شود.

در فن کویل چهارلوله‌ای، دو کویل با ورودی مجزا و خروجی مجزا وجود دارد. یکی از کویل‌ها برای سرمایش و دیگری برای گرمایش به‌ کار گرفته می‌شود. هزینه اولیه فن کویل چهارلوله‌ای نسبت به فن کویل دولوله‌ای بیشتر است، اما در عوض، امکان استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش را به ‌طور همزمان برای دو فضای مجاور فراهم می‌آورد.

 

نحوه کار فن کویل

 

مزایا و معایب فن کویل

مزایای فن کویل:

1- صرفه‌جویی در مصرف انرژی

امروزه در خرید هر دستگاهی باید به نرخ مصرف انرژی آن دقت کرد. فن کویل‌ها از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند و درنتیجه هزینه‌های مصرف انرژی ساختمان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

2- فضای اشغال ‌شده کم

فن کویل‌ها نیاز به کانال ‌کشی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود فضای کمتری را اشغال کنند. عدم نیاز به کانال‌ کشی باعث می‌شود هنگام نصب نیز کار راحت‌تری داشته‌ باشید.

3- سرمایش و گرمایش همزمان

فن کویل‌ها قادر هستند طیف وسیعی از کاربردها را پوشش دهند. این دستگاه هم در فصل گرما و هم در فصل سرما قابل ‌استفاده است. اگر از فن کویل چهارلوله‌ای استفاده کنید، سرمایش و گرمایش به ‌صورت همزمان نیز امکان ‌پذیر است؛ بدین ‌صورت که فن کویل وقتی در حال گرم کردن یک اتاق است می‌تواند به ‌طور همزمان اتاق دیگری را سرد کند.

4- استفاده آسان

فن کویل‌ها دارای ترموستات هستند و به ‌صورت خودکار دمای اتاق را اندازه‌گیری می‌کنند. درنتیجه نیازی نیست شما به‌ طور مرتب آنها را خاموش و روشن کنید زیرا این کار با توجه به دمای تنظیمی شما و دمای محیط به شکل اتوماتیک انجام می‌شود.

5- ایمنی و کنترل بیشتر هنگام آتش‌سوزی

از آنجا که سیستم فن کویل دارای کانال ‌کشی رفت ‌و برگشت نیست، کنترل آتش و دود ناشی از آن هنگام آتش‌سوزی راحت‌تر از دیگر سیستم‌ها خواهد بود.

6- تنظیم دمای اتاق‌ها به ‌صورت مجزا

یکی از مهم‌ترین مزایای فن کویل تفکیک دمایی مستقل بین مناطق مورد استفاده است. بدین‌ صورت شما می‌توانید با توجه به دمای مورد نیاز در هر اتاق، آنها را تنظیم کنید.

7- توزیع مناسب دما

با توجه به این موضوع که فن کویل‌ها از فن برای توزیع هوا استفاده می‌کنند، جریان باد ایجاد شده به تمام نقاط محیط توزیع شده و به‌ سرعت دمای محیط را مطابق با نیاز شما تنظیم می‌کند.

8- امکان استفاده از گرمای خورشید برای تأمین آب گرم

دمای آب گرم مورداستفاده در دستگاه‌های فن کویل خیلی زیاد نیست، درنتیجه می‌توان از شیوه‌های بازیافت گرمایی و گرمایش خورشیدی برای بالا بردن دمای آب گرم استفاده کرد.

9- جلوگیری از انتشار آلودگی بین اتاق‌ها

یکی از منحصر به ‌فردترین مزایای فن کویل در کاربری‌های خاص برجسته می‌شود؛ جایی که امکان آلودگی محیط وجود دارد و توزیع مستقل هوا بین اتاق‌ها باعث می‌شود فن کویل محبوبیت بالایی در این نوع کاربری‌ها داشته باشد.

 

معایب فن کویل:

1- تعمیر و نگهداری دشوار

فن کویل‌ها نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی‌-‌سرمایشی نیاز بیشتری به تعمیر پیدا می‌کنند. همچنین شما باید به ‌طور مداوم نسبت به بررسی، نگهداری و تمیزکاری آنها اقدام کنید. درصورتی‌ که فن کویل نیاز به تعمیر داشته باشد در اکثر اوقات این عملیات باید در محل نصب صورت گیرد و شاید موجب شلوغی یا به‌ هم ‌ریختگی محیط شود.

2- نیاز به لوله‌ کشی

فن کویل‌ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر‌شده نیازمند تشتک و لوله تخلیه (درین) هستند. این موضوع بیشتر در فصل تابستان نمود پیدا می‌کند زیرا هنگام عبور آب سرد از داخل کویل‌ها، قطرات آبی روی لوله‌ها ایجاد می‌شوند که بایستی از داخل فن کویل به بیرون منتقل شوند.

3- عدم ورود هوای تازه

فن کویل از هوای موجود در محیط استفاده می‌کند و با به جریان انداختن آن هوا در سیستم سرمایش و گرمایش خود، هوایی با دمای متفاوت به محیط تحویل می‎‌دهد. در این سیستم خبری از هوای تازه نیست و اگر مدت زیادی فن کویل روشن باشد، اکسیژن موجود در هوا کاهش می‌یابد و به‌ مرور احساس خستگی خواهید کرد. پس بهتر است در فضاهایی از فن کویل استفاده شود که امکان ورود هوای تازه به محیط وجود داشته باشد.

4- بازدهی نسبتاً کم

نکته مهم در استفاده از فن کویل این است که شما باید حتماً به‌ موقع فیلتر‌ها را بشویید یا تعویض کنید. درصورتی ‌که از این کار غافل شوید، حجم هوای خروجی کاهش می‌یابد و نه‌ تنها بازدهی کمتری دریافت خواهید کرد، بلکه فشار زیادی به فن‌ها وارد شده و از عمر آنها کاسته خواهد شد.

5- فیلتراسیون ضعیف

فیلترهای تولیدی برای فن کویل‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و شما باید دقت زیادی در مورد خرید فیلتر فن کویل داشته باشید.

6- ناتوانی در کنترل رطوبت

در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، رطوبت‌ زدایی باید به‌ وسیله دستگاه هواساز مرکزی انجام شود در غیر این صورت فن کویل نمی‌تواند به خوبی رطوبت را کنترل کند.

انواع فن کویل و مزایا و معایب خاص هر یک از آنها

فن کویل سقفی (Ceiling)

فن کویل‌های سقفی به دو دسته توکار و روکار تقسیم‌ بندی می‌شوند که به دلایل متعددی همچون زیبایی و کم‌ صدا بودن، فن کویل‌های توکار محبوبیت بیشتری دارند. ظرفیت فن کویل‌های سقفی بین 200 الی 1000 فوت مکعب در دقیقه است.

مزایا و معایب فن کویل سقفی توکار عبارتند از:

  • پنهان‌ بودن از دید عموم
  • صدای کمتر
  • سختی دسترسی برای تعمیر
  • دشواری تمیز کردن فیلتر

 

فن کویل سقفی

 

فن کویل کاستی (Cassette)

فن کویل کاستی معمولاً در سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع فن کویل‌ها، مکش هوا از رویه داخلی صورت گرفته و پس از فرایند گرمایش یا سرمایش، هوای جدید از دریچه‌های کناری به فضای محیط پرتاب می‌شود.

مزایا و معایب فن کویل کاستی عبارتند از:

  • ظاهر زیبا
  • نصب توکار
  • وجود پمپ تخلیه در عوض سینی تخلیه آب تقطیر‌شده و نگرانی ناشی از عمل نکردن صحیح پمپ

 

فن کویل کاستی

 

فن کویل کانالی (Dusted)

ظرفیت این دسته از فن کویل‎ها در بازه 600 الی 2000 فوت مکعب در دقیقه قرار می‌گیرد. با توجه به ظرفیت بالای فن کویل‌های کانالی برای گرمایش یا سرمایش محیط، معمولاً از آنها در سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود. امروزه به دلیل هزینه‌ها و دردسرهای ناشی از کانال‌کشی، کمتر شاهد نصب فن کویل‌های کانالی هستیم.

مزایا و معایب فن کویل سقفی عبارتند از:

  • فشار استاتیک بالا و در نتیجه امکان انتقال هوای خروجی به چندین اتاق
  • صدای کم به دلیل دوری محل نصب از محیط مورد استفاده
  • استفاده از فضای پرت ساختمان برای محل نصب
  • قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر فن کویل‌ها با ظرفیت مشابه
  • دشواری تمیز کردن فیلتر
  • سختی دسترسی برای تعمیر

 

فن کویل کانالی

 

فن کویل زمینی (Floor Standing)

فن کویل‌های زمینی ظرفیت نسبتاً کمتری دارند و بازه ظرفیتی آنها بین 200 الی 1000 فوت مکعب در دقیقه است. این فن کویل‌ها به دو شکل بالادمنده و روبه‌رو ‌دمنده طراحی و عرضه می‌شوند و بیشتر برای اتاق‌های اداری مناسب هستند.

مزایا و معایب فن کویل زمینی عبارتند از:

  • امکان استفاده در انواع محیط
  • نصب سریع و آسان
  • اشغال ‌شدن بخشی از فضای داخلی ساختمان

 

فن کویل زمینی

 

فن کویل دیواری (Wall mounted):

ظاهر این نوع فن کویل‌ها شباهت زیادی به اسپیلت‌ها دارد اما نحوه کار آنها متفاوت است. ظرفیت هوادهی آنها حدود 200 الی 600 فوت مکعب بر دقیقه است.

مزایا و معایب فن کویل دیواری عبارتند از:

  • امکان کنترل از راه دور
  • عدم نیاز به لوله‌ کشی
  • ظاهر زیبا
  • اشغال فضای بسیار کم
  • نصب آسان
  • عدم ورود هوای تازه
  • ظرفیت هوادهی نسبتاً پایین

 

فن کویل دیواری

 

فن کویل ایستاده ( floor standing fan coil):

فن کویل‌های ایستاده ظرفیت نسبتاً بالایی دارند و به علت اشغال فضای زیاد، استفاده از آنها برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود.

مزایا و معایب فن کویل ایستاده عبارتند از:

  • تنوع ابعاد متناسب با فاصله کف اتاق تا زیر پنجره
  • عدم نیاز به کانال و لوله‌کشی
  • ظاهر زیبا
  • موتور حفاظت ‌شده
  • نصب آسان
  • صدای زیاد برای محیط‌هایی که به سکوت نیاز دارند
  • اشغال شدن بخشی از فضای داخل ساختمان

 

فن کویل ایستاده

 

نتیجه ‌گیری: کدام فن کویل مناسب من است؟

همان‌ طور که گفتیم امروزه فن کویل‌ها سیستمی محبوب برای سرمایش و گرمایش محیط هستند. شما می‌توانید با توجه به نوع کاربری ساختمان خود، ظرفیت مورد نیاز، بودجه مالی، ویژگی‌ها و نیاز‌های خاصتان یکی از انواع فن کویل‌ها را انتخاب کنید. ما در دکتر تامین فهرستی از فن کویل‌های متنوع را در فروشگاه آنلاین خود عرضه می‌کنیم تا شماجزئیات دقیق هر مدل را مطالعه کرد و سفارش خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا به صورت تلفنی به تیم ما ابلاغ کنید. شما از اینجا می‌توانید لیست قیمت و مشخصات مدل‌های فن کویل عرضه‌ شده در فروشگاه دکتر تامین را بررسی کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *