اتصالات گالوانیزه چیست؟| انواع و کاربرد اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات است که از آن‌ها بیشتر برای وصل کردن لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. به طور معمول قیمت اتصالات گالوانیزه به دلیل فرآیند...

علیرضا علیخانی

۲۴ دی ۱۳۹۹

etesalatgalvanized

فهرست بندی

اتصالات گالوانیزه یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات است که از آن‌ها بیشتر برای وصل کردن لوله‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. به طور معمول قیمت اتصالات گالوانیزه به دلیل فرآیند اضافه‌ای که روی لوله مانیسمان یا لوله درزدار معمولی انجام می‌شود، کمی ‌بیشتر از سایر اتصالات است، اما این اتصالات استحکام و مقاومت بیشتری دارند و بسیار در برابر رطوبت و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند.لوله و اتصالات گالوانیزه یکی از انواع لوله فلزی به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید بدانید اتصالات گالوانیزه چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد، بهتر است در ادامه این مقاله با دکتر تأمین همراه باشید.

اتصالات گالوانیزه چیست؟

برای اینکه به طور دقیق بدانید اتصالات گالوانیزه چیست و چه تفاوتی با اتصالات معمولی دارد، بهتر است ابتدا نگاهی به فرایند گالوانیزاسیون بیندازیم. به طور کلی لوله‌های ساخته شده از جنس آهن و فولاد با قرار گرفتن در معرض رطوبت و با گذشت زمان دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می‌شوند. برای افزایش مقاومت این لوله‌ها و اتصالات مربوط به آن از فرایندی به نام گالوانیزاسیون استفاده می‌شود. برای این کار لوله و اتصالات آهنی و فولادی را در استخری از فلز روی مذاب غوطه‌ور می‌سازند و سپس اتصالات را سرد می‌کنند تا پوشش روی آن ثابت شود.

روش گالوانیزاسیون برای اولین بار در سال 1772 توسط فردی به نام لوئیچی کالوانی ابداع شد. این روش از همان ابتدا نشان داد که قرار گرفتن فلز روی در سطح سایر فلزات می‌تواند از پوسیدگی و خوردگی آن جلوگیری کند و فلز را در برابر فشار و تنش‌های مختلف مقاوم‌تر کند. رفته رفته روش‌های مختلفی برای این کار مورد استفاده قرار گرفتن و با روی کار آمدن روش گالوانیزاسیون گرم، پوشش روی به طور محکم‌تری روی فلز قرار گرفت و این روش به عنوان روشی رایج برای افزایش استحکام لوله و اتصالات آن شناخته شد.

لوئیچی کالوانی

تصویری نقاشی شده از لوئیچی کالوانی

گالوانیزه کردن موجب می‌شود که لایه‌ای از فلز روی در سطح اتصالات فلزی و همچنین لوله‌ها قرار بگیرد و از آن در برابر عوامل محیطی فرسایش و خوردگی محافظت کند. استفاده از اتصالات گالوانیزه در سیستم لوله کشی به استحکام بیشتر این فرآیند کمک زیادی می‌کند. به طور معمول اتصالات گالوانیزه به صورت دنده‌ای تولید می‌شوند و برای گالوانیزه کردن آن‌ها از روش گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. جالب است بدانید که اتصالات گالوانیزه در حدود ۵۰ سال پیش وارد صنعت ایران شدند.

کاربرد اتصالات گالوانیزه

از اتصالات فلزی گالوانیزه همانند سایر انواع اتصالات برای ایجاد تغییر مسیر لوله کشی، تغییر در اندازه قطر لوله، اتصال لوله به دستگاه و همچنین ایجاد انشعاب در لوله استفاده می‌شود. رایج‌ترین کاربرد‌های اتصالات گالوانیزه در صنایع نفت و گاز و همچنین انتقال انواع سیالات بخار و هوا است.

نکته حائز اهمیتی که در مورد اتصالات گالوانیزه وجود دارد این است که هرگز نباید از این نوع اتصالات برای گاز کشی استفاده نمود. زیرا روکش فلز روی در سطح این اتصالات با قرار گرفتن در معرض گاز از بین می‌رود و موجب بسته شدن مسیر لوله کشی گاز می‌گردد.

گالوانیزه کردن اتصالات به روش گرم، موجب افزایش عمر و مقاومت اتصالات می‌شود و از همین روز از اتصالاتی که از طریق این روش گالوانیزه می‌شوند، در دکل‌های برق فشار قوی استفاده می‌شود. در مقابل گالوانیزه کردن اتصالات به روش سرد که بسیار کم هزینه‌تر و ساده‌تر از روش گرم است، برای اتصالات پیچ و مهره‌ای کاربرد دارد. از مهم‌ترین کاربردهای اتصالات آهنی گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشاورزی و آبرسانی
گلخانه‌ها
حصارکشی
ساخت انواع سازه‌های فلزی
تصفیه خانه‌ها
مخابرات

برای مشاهده انواع اتصالات گالوانیزه و دریافت لیست قیمت به روز این اتصالات دنده‌ای می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

ویژگی‌های اتصالات گالوانیزه

عمل گالوانیزاسیون در اتصالات گالوانیزه موجب می‌شود که این اتصالات مقاومت بالایی در هر شرایط آب و هوایی داشته باشند و از طرف دیگر در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مقاوم باشند. هر چقدر مواد گالوانیزه که برای فرایند گالوانیزاسیون اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرد، خالص‌تر باشد، بهتر جذب بدنه اتصالات می‌شود و از همین رو مقاومت اتصالات را بالاتر می‌برد.

نکته دیگری این است که عمل گالوانیزاسیون را می‌توان هم در اتصالات سیاه درز دار و هم اتصالات مانیسمان انجام داد؛ از همین رو توجه به این موضوع نیز در انتخاب نوع اتصالات گالوانیزه در سیستم لوله کشی اهمیت زیادی دارد. همچنین عمل گالوانیزاسیون بر روی لوله‌های درزدار و لوله‌های مانیسمان انجام می‌شود.

انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه انواع متفاوتی دارند و به طور کلی به 3 دسته رایج تقسیم می‎شوند که عبارت‌اند از اتصالات جوشی، دنده‌ای و فلنج دار. اتصالات جوشی به نوعی از اتصالات گالوانیزه گفته می‌شود که از طریق جوشکاری به هم متصل شده‌اند. اتصالات دنده‌ای یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات فلزی گالوانیزه هستند که مهم‌ترین محدودیت این نوع اتصالات این است که در سایز‌ها و اندازه‌های مشخص شده‌ای از حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر تولید می‌شوند.

انواع اتصالات گالوانیزه

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع اتصالات در لوله‌های گالوانیزه اتصالات فلنج دار هستند این اتصالات معمولاً از جنس آلیاژ چدن هستند و به صورت دنده‌ای یا جوشی به سر لوله مورد نظر وصل می‌شوند. از این اتصالات برای بستن لوله‌ها در تغیر مسیر و یا تغییر دادن قطر لوله استفاده می‌شود و به آن اتصال دهنده شیر به لوله نیز گفته می‌شود. اما جدا از این دسته بندی اتصالات گالوانیزه انواع مختلفی دارند که در ادامه می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

 

1- اتصالات زانویی

از اتصالات زانویی عموماً برای تغییر مسیر لوله کشی در زوایای ۴۵ درجه ۹۰ درجه و ۱۸۰ درجه استفاده می‌شود.

اتصال زانو

2- اتصالات درپوش

یکی از انواع اتصالات فولادی گالوانیزه درپوش‌ها هستند که از آن‌ها برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله کشی به طور دائم استفاده می‌شود.

درپوش

3- اتصالات سه راهی

سه راهی یکی دیگر از انواع اتصالات فولادی گالوانیزه است که خود به سه دسته سه راهی تبدیل، سه راهی کج و سه راهی مساوی تقسیم می‌شوند. از سه راهی تبدیل برای تغییر قطر لوله استفاده می‌گردد. سه راهی مساوی برای ایجاد سه انشعاب مساوی در لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد و سه راهی کج زمانی استفاده می‌شود که بازوها زاویه کوچک‌تر داشته باشند و عمود بر لوله باشند.

اتصال سه راهی

4- اتصالات روپیچ توپیچ

اتصالات آهنی گالوانیزه روپیچ توپیچ طوری طراحی شده‌اند که هم در بخش داخلی خود و هم در قسمت بیرونی دارای دنده هستند و برای اتصال یک لوله به اتصال و یا دو اتصال به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اتصال روپیچ توپیچ

5- اتصالات بوشن

بوشن یک اتصال رایج برای وصل کردن دو لوله و یا یک لوله به یک دستگاه است که دنده آن در قسمت داخلی اتصال قرار گرفته است.

اتصال بوشن

6- اتصالات گپ

از اتصالات گپ که دنده آن روی بخش خارجی اتصال قرار گرفته است، برای مسدود کردن انتهای مسیر لوله استفاده می‌شود.

کپ

7- اتصالات چپقی

زانو چپقی به منظور تغییر مسیر لوله فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک طرف این اتصالات دارای دنده داخلی و طرف دیگر دارای دنده خارجی است.

اتصال چپقی

8- اتصالات چهارراه

این نوع اتصالات به جهت انشعاب گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولاً دارای دو تا سه دنده خارجی هستند. از اتصالات چهار راه برای وصل کردن یک لوله به چهار انشعاب جدا استفاده می‌شود.

اتصال چهار راه

9- اتصالات مهره ماسوره

اتصالات مهره ماسوره به اتصالاتی چند تکه گفته می‌شود که برای وصل کردن لوله به دستگاه، در فضاهایی که محدودیت وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهره ماسوره

10- اتصالات مغزی

از اتصالات مغزی برای وصل کردن دو وسیله به یکدیگر استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این اتصالات گالوانیزه این است که دو طرف آن به صورت دنده‌ای طراحی شده است.

مغزی

11- اتصالات تبدیل

از اتصالات تبدیل به منظور وصل کردن دو لوله با اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اتصالات معمولاً هم در بخش داخلی و هم بیرونی خود به صورت دنده‌ای طراحی می‌شوند.

اتصال تبدیل

برندهای اتصالات گالوانیزه

امروزه سهم بزرگی از انواع اتصالات گالوانیزه در داخل ایران تولید می‌شود و قسمت زیادی از آن نیز از کشورهایی مثل چین و برزیل وارد کشور می‌گردد. به طور معمول اتصالات برزیلی از باکیفیت‌ترین انواع اتصالات گالوانیزه خارجی موجود در بازار هستند که از آن‌ها بیشتر برای لوله کشی با فشارهای زیاد استفاده می‌شود. اتصالات گالوانیزه مک و اتصالات گالوانیزه جورج فیشر نیز دو برند خارجی شناخته شده اتصالات فولادی گالوانیزه هستند. از معتبرترین برندهای اتصالات گالوانیزه ایرانی می‌توان به اتصالات ST، اتصالات رخغا، اتصالات گالوانیزه اصفهان و اتصالات گالوانیزه مشهد اشاره کرد که کیفیت بسیار بالایی دارند و به دو روش گالوانیزه سرد و گرم تولید می‌شوند.

توجه داشته باشید که استفاده از برندهای نامعتبر و نامرغوب می‌تواند روی کیفیت لوله کشی تأثیر بگذارد و عمر لوله کشی را تا میزان زیادی کاهش دهد. از همین رو بهتر است برای خرید اتصالات گالوانیزه حتماً از فروشگاه‌ها و مراجع معتبر اقدام به خرید نمایید.

استاندارد اتصالات گالوانیزه

همان طور که می‌دانید اتصالات گالوانیزه نیز باید طبق استانداردهای خاص و تعریف شده‌ای تولید شوند. به طور مثال ابعاد اتصالات گالوانیزه باید طبق استاندارد NPT ساخته شود.

برای مشاهده و دریافت استانداردهای NPT کلیک کنید.

قیمت اتصالات گالوانیزه

قیمت اتصالات گالوانیزه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از آنجایی که اتصالات گالوانیزه خود از دو حالت اتصالات مانیسمان و درزدار تقسیم می‌شود نوع ابتدایی ساخت اتصال بر روی قیمت آن تاثیر دارد در مرحله بعدی نوع عمل گالوانیزاسیون که به صورت گرم و سرد انجام می‌گیرد نیز می‌تواند بر قیمت اتصالات گالوانیزه تاثیر گذار باشد. برای اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه و انواع اتصالات آن می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

مشخصات فنی اتصالات گالوانیزه

همان طور که گفته شد بیشتر اتصالات گالوانیزه به صورت دنده‌ای تولید می‌شوند و از همین رو برای جلوگیری از نشتی بهتر است این اتصالات حتماً آب بندی شوند. این کار به طور معمول با استفاده از نوار تفلون، کنف و یا خمیر مخصوص لوله کشی انجام می‌شود. برای کاهش مشکلات نشتی اتصالات گالوانیزه بهتر است حتماً از برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کنید و خرید خود را از سامانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. توجه داشته باشید که هر یک از اتصالات گالوانیزه دارای مشخصات فنی منحصر به فرد خودشان هستند و بررسی این اطلاعات قبل از خرید این قطعات اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول

از چه روش‌هایی برای گالوانیزاسیون اتصالات استفاده می‌شود؟
برای گالوانیزه کردن اتصالات از دو روش گرم و سرد استفاده می‌شود.

اتصالات گالوانیزه بیشتر به چه صورتی تولید می‌شوند؟
متداول‌ترین روش برای ساخت اتصالات گالوانیزه، استفاده از انواع لوله مانیسمان و درزدار است.

آیا گالوانیزه کردن اتصالات به معنای ضد زنگ بودن آن‌ها است؟
خیر، گالوانیزه کردن تنها می‌تواند روند زنگ زدگی و پوسیدن اتصالات را کندتر کند و عمر آن‌ها را افزایش دهد.

مهم‌ترین مزیت اتصالات گالوانیزه چیست؟
افزایش مقاومت اتصالات در برابر خوردگی و فشار از مهم‌ترین مزایای اتصالات گالوانیزه محسوب می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به این سوال پاسخ دهیم که اتصالات گالوانیزه چیست و چه کاربرد و انواعی دارند. توجه به مواد اولیه ساخت اتصالات و همچنین روش ساخت آن‌ها در کنار نوع گالوانیزاسیونی که روی آن انجام شده تأثیر مستقیمی روی کیفیت لوله کشی دارد. به همین دلیل لازم است قبل از خرید انواع اتصالات حتماً این موارد را در نظر بگیرید و از برندهای معتبر و شناخته شده‌ای خریداری کنید. بهتر است برای خرید ابتدا ویژگی‌های دقیق محصولات مورد نظر خود را در وب سایت دکتر تأمین بررسی کنید و سپس برای اطلاع از قیمت‌ این اتصالات با کارشناسان ما تماس بگیرید و یک خرید راحت و غیر حضوری را تجربه کنید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *