پروفیل چیست؟ معرفی کاربرد و انواع پروفیل فلزی ساختمانی

یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی پروفیل یا قوطی است. در این مقاله به بررسی این موضوع که پروفیل چیست و چه کاربردی دارد، می‌پردازیم و در مورد نوع ساخت، انواع پروفیل و فرق...

علیرضا علیخانی

۱۱ اسفند ۱۳۹۹

what-is-a-profile-tube

فهرست بندی

یکی از پرکاربردترین محصولات ساختمانی پروفیل یا قوطی است. در این مقاله به بررسی این موضوع که پروفیل چیست و چه کاربردی دارد، می‌پردازیم و در مورد نوع ساخت، انواع پروفیل و فرق بین پروفیل و قوطی صحبت می‌کنیم. همچنین با وبلاگ مجموعه دکتر تامین همراه باشید تا در انتهای مقاله با پاسخ به سوالات متداول جواب سوال خود را بگیرید.

پروفیل چیست؟

به زبان ساده، پروفیل‌ها شامل تجهیزات فلزی می‌باشند که در صنایع ساختمان و پنجره سازی، کاربرد گسترده‌ای دارند و روند پیش رفتن پروژه‌های عمرانی را راحت‌تر کرده‌اند.

این مکعب‌های فلزی توخالی مستحکم، امروز در صنایع ساختمان سازی بسیار به کار می‌روند که به طرز شگفت انگیزی در بهبود کیفیت و سرعت پروژه‌های عمرانی و ساختمان سازی تاثیر مثبت دارند.

استفاده از پروفیل در ساز‌های مختلف
کاربرد پروفیل در صنایع و سازه‌های مختلف

پروفیل‌ها از فولاد ساخته شده‌اند و فرایند تولید پروفیل‌ها در دنیای امروز با توجه به فناوری‌های پیشرفته، بسیار آسان و جذاب است؛ در ادامه با نحوه ساخت پروفیل‌های فولادی آشنا می‌شویم.

محصولات مرتبط

تولید پروفیل‌ها ‌چگونه است؟

پروفیل‌ها به روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند، دو روش رایج تولید پروفیل ها به صورت نورد گرم و نورد سرد می‌باشد، در ادامه با روند قدم به قدم تولید پروفیل و دو سبک برتر تولید پروفیل در ایران آشنا می‌شویم.

پروفیل در ابتدا یک ورقه فولادی ساده بدون کاربرد است که به انبار کارخانه برای تبدیل شدن به محصولی فوق‌العاده منتقل می‌شود.
این ورقه‌های فولادی ظاهرا بلااستفاده بعد از انتقال به کارخانه توسط دستگاه‌های مخصوصی با دقت بسیار بالا برش داده می‌شوند تا به پروفیل یا لوله درزدار برای استفاده در صنایع تولیدی متنوع تبدیل شوند.

پروسه تولید پروفیل، تاثیر بسیار مهمی در کیفیت آن دارد، ترکیبات شیمیایی خاص به کاررفته در فرایند تولید پروفیل می‌تواند برکیفیت و استقامت نهایی آن به شدت موثر باشد.

مواد اولیه‌ای که برای تولید پروفیل‌ها استفاده می‌شود، در ایران موجود نیست به همین علت آن را از کشورهای اروپایی مثل ژاپن خریداری می‌کنند.

تولید نورد گرم پروفیل چیست؟

در این سبک از پروفیل سازی که لوله‌های گالوانیزه نیز به این شکل تولید می‌شوند، نوردهای گرم و داغ فولادها را شکل می‌دهند و مکعب‌های توخالی قدرتمند را خلق می‌کنند؛ در روش تولید نورد گرم، مدل‌های پروفیل زیر تولید می‌شوند.

لوله
پروفیل قوطی
بال پهنی
پروفیل میلگرد
ورق
پروفیل سپری و …

تولید نورد سرد پروفیل چیست؟

نورد سرد، یکی دیگر از روش‌های تولید پروفیل می‌باشد که در آن با کمک شوک سرد و تحت فشار قراردادن فولاد، پروفیل را تولید می‌کنند؛ فراموش نکنید پروفیل‌هایی که با این روش تولید می‌‌شوند تنها در کارهای ساختمانی سبک و ساده کاربرد دارند.
مدل‌های مختلف پروفیل که با روش نورد سرد تولید می‌شوند

پروفیل ناودانی
پروفیل برای چهارچوب در ساختمان
تکیه گاه
پروفیل سقف کاذب و ….
عکس

کاربرد‌های پروفیل

پروفیل‌ها در دنیای امروز کاربردهای گسترده و متنوعی دارند، در ادامه رایج‌ترین استفاده‌های پروفیل، معرفی می‌شوند.

ساختمان سازی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل، استفاده از آن در صنایع ساختمان سازی می‌باشد، پروفیل‌های نبشی و ناودانی استفاده گسترده‌ای در پروژه‌‌های عمرانی دارند.

اسکلت فلزی ساختمان

ساختار اصلی هر خانه و ساختمانی را اسکلت آن تشکیل می‌دهد، استفاده از پروفیل‌های محکم و قدرتمند، زمان چیدن اولین‌آجرهای ساختمان تاثیر مهمی بر کیفیت ساختمان و عدم فرسودگی آن در سال‌های طولانی دارد.

اسکلت سوله
اجرای اسکلت سوله با پروفیل‌های فلزی

ماشین سازی

در صنایع ماشین سازی به مکعب‌های توخالی و محکم نیاز است، پروفیل‌ها در این صنایع استفاده دارند و به کمک تولید کنندگان و طراحان ماشین‌ها آمده‌اند.

نرده‌های فلزی

برای نرده‌های فلزی که نیاز به آهن‌های توخالی محکم و قدرتمندی دارند از پروفیل‌ها استفاده می‌شود، ساختار و نوع طراحی این محصول به شدت برای نصب کردن نرده‌های فلزی مناسب می‌باشد.

چهارچوب درهای بزرگ

برای تولید چهارچوب‌های فلزی درهای بزرگ و کوچک از پروفیل‌های مستحکم و باکیفیتی استفاده می‌شود که بتوانند به خوبی تکیه گاه مناسبی برای درها باشند.

چهارچوب پنجره
چهار چوب در و پنجره‌ها نمونه خوبی از کاربرد پروفیل‌ها است.

راه پله

زمان ساختن راه‌ پله‌ها به لوله‌های فلزی محکم و با دوامی نیاز است که بتوان با کمک آن‌ها پله‌هایی درجه یک و بدون نقص ساخت، پروفیل‌ها کاربرد زیادی برای ساختن پله‌ها دارند.

پوشش سقف سوله‌ها

از پروفیل‌ها برای پوشش سقف سوله‌ها استفاده می‌شود، برخی از ‌مدل‌های پروفیل سبک و منعطف، به شدت برای زدن سقف‌های کاذب، مفید و کارآمد هستند.

کرکره مغازه

پروفیل‌ها کابرد گسترده‌ای در تولید و ساخت کرکره‌های فلزی دارند، نوع ساخت و جنس پروفیل، کمک شایانی به تولید بهترین مدل کرکره فلزی می‌کند.

لوازم ورزشی

تولید لوازم ورزشی نیز یکی دیگر از کاربردهای رایج پروفیل در دنیای امروزاست، بسیاری از لوازم بازی و ورزش که از آهن ساخته می‌شوند به پروفیل‌های محکم و با دوام نیاز دارند.

تیرک پروفیلی دروازه
نمونه‌ای از کاربرد پروفیل فلزی برای تیرک دروازه

مصارف پزشکی

بسیاری از لوازم پزشکی مثل تخت، وسایل جراحی و …. به پروفیل نیاز دارند؛ این محصول در صنعت پزشکی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و موجب رونق چرخه تولید محصولات پزشکی می‌شود.

پروفیل‌ها در یک تقسیم بندی کلی از نظر کاربرد به دو نوع ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند، پروفیل‌های ساختمانی در پروژه‌های عمرانی برای ساخت درب و پنجره قابل استفاده هستند و پروفیل‌های صنعتی نیز در صنایع ماشین سازی استفاده دارند.

موضوع عنوان
لوله مانیسمان لوله مانیسمان چیست؟ انواع و کاربرد لوله مانیسمان
اتصالات مانیسمان اتصالات مانیسمان (بدون درز) چیست و چه کاربردی دارد؟
لوله درزدار لوله درزدار چیست؟ تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز
اتصالات درزدار اتصالات جوشی درزدار و سیاه درزدار چیست؟
لوله گالوانیزه لوله گالوانیزه چیست؟ معرفی انواع لوله گالوانیزه
اتصالات گالوانیزه اتصالات گالوانیزه چیست؟| انواع و کاربرد اتصالات گالوانیزه

مدل‌های مختلف پروفیل کدامند؟

امروزه پروفیل‌ها در سبک‌های متفاوتی تولید می‌شوند که هرکدام، کارایی خاص خودشان را دارند، در ادامه با مدل‌های مختلف پروفیل و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید.

پروفیل c

پروفیل c یکی از مدل‌های درجه یک پروفیل است که برای سازه‌های دیواری و اتصال ستون‌های دور از هم کاربرد گسترده‌ای دارد.

این مدل از پروفیل از قدرت و استحکام فوق‌العاده بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه از ورق گالوانیزه تولید شده است می‌تواند سال‌های طولانی بدون فرسودگی سالم بماند.

پروفیل فلزی C شکل
پروفیل فلزی C شکل

پروفیل ipe

این نوع از پروفیل که یکی از بهترین سبک‌های تیرآهن یا پروفیل دنیا شناخته شده است از شمش فولادی تولید می‌شود و در سراسر دنیا کاربرد دارد.

پروفیل ipe از نظر مهندسی، طراحی شگفت انگیزی دارد و با داشتن دو بال افقی محکم، در صنایع متفاوت، کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

پروفیل فلزی inp
پروفیل فلزی inp

پروفیل inp

این نوع از پروفیل، دارای بال‌هایی با ضخامت کاملا یکسان است و هیچ‌گونه ناهماهنگی در آن دیده‌ نمی‌شود و شیب ملایمی که در باله‌های آن وجود دارد، پروفیل inp را به سازه ای منحصربه‌فرد و فوق‌العاده کاربردی تبدیل کرده است.

از این نوع پروفیل به خاطر کیفیت و استحکام بالایش در صنایع زیادی مثل ساختن سد، اسکله، برج و… استفاده می‌شود.

پروفیل فلزی ipe
پروفیل فلزی inp

پروفیل کامپوزیتی

برخی از مدل‌های پروفیل در آب‌وهوای مرطوب، آسیب پذیر هستند و کیفیت اولیه خودشان را از دست می‌دهند، پروفیل‌های کامپوزیتی محصولی فوق‌العاده برای ساختمان سازی در روزهای پاییزی و زمستانی محسوب می‌شوند که در مقابل سرما و رطوبت، هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل کامپوزیتی که آن را نسبت به سایر مدل‌های پروفیل متمایز کرده است عدم ساییدگی و استهلاک آن در برابر رطوبت، سرما و دیگر عوامل طبیعی در مدت زمان طولانی می‌باشد.

پروفیل کامپوزیتی
پروفیلی کامپوزیتی به دلیل مواد اولیه از رنگ‌های مختلفی درست شده است.

پروفیل upvc

Upvc یکی از محبوب‌‌ترین مدل‌های پروفیل در دنیای امروز می‌باشد که در صنایع پنجره سازی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع پروفیل، سبکی و انعطاف‌پذیری بالای آن در اوج مقاومت و استحکام می‌باشد که از یو‌پی‌وی‌سی، یک پروفیل درجه یک و کاربردی ساخته است.

به علت عدم آسیب دیدگی این نوع پروفیل دربرابر تغییرات آب‌وهوایی و ساز‌وکارهای شیمایی، از آن برای قسمت بیرونی پنجره‌ها که با هوای آزاد به صورت مستقیم ارتباط دارد استفاده می‌شود.

پروفیل یو پی وی سی
یکی از کاربرد مهم پروفیل‌ها استفاده در صنعت درب و پنجره است.

مدل‌های مختلف پوروفیل یوپی‌وی‌سی

پروفیل یوپی‌وی‌سی، مدل‌های متفاوتی دارد که هرکدام کاربردها و مزایای خاصی دارند، در ادامه با انواع پروفیل upvc آشنا شوید.

  1. لنگه درب برای درب‌سازی
  2. فریم برای پنجره‌سازی
  3. میانی برای ستون درو پنجره
  4. لنگه جهت استفاده در پنجره بازشو
  5. لنگه کوشی
  6. فریم کوشی برای کلاف پنجره
  7. زهوار

پروفیل z

پروفیل z، یکی از مهم‌ترین مدل‌های پروفیل است که در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد، از این پروفیل در ایران برای صنایعی مثل برش‌کاری، سوراخ‌کاری و ….. استفاده می‌شود.

پروفیل Z در سایزهای متفاوتی تولید می‌شود که هرکدام از این سایزها کابردها و استفاده‌های خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند.

پروفیل بسته

پروفیل مدل بسته، برای تولید در صنایع درب و پنجره سازی، کرکره برقی و …. استفاده می‌شود، این پروفیل شکل بسته ای‌ دارد و ظاهر متفاوت‌تری نسبت به سایر مدل‌های پروفیل دارد.

پروفیل باز

پروفیل باز، ظاهری کاملا متفاوت با مدل بسته دارد و در تولید و ساخت محصولاتی همچون میلگرد، تیرآهن، ناودان و … کابرد گسترد‌ه‌ای دارد.

پروفیل 507

پروفیل 507 جزو پروفیل‌های بسیار پرکاربرد در ایران است که از آن در صنایع در و پنجره سازی و …. استفاده می‌کنند؛ به دلیل قدرت و انعطاف پذیری بالای این پروفیل از آن در تولید محصولات متفاوت استفاده شود.

پروفیل cpe

پروفیل سی‌پی‌ای یا همان لانه زنبوری نسبت به سایر مدل‌های پروفیل که در این مقاله معرفی شدند از کشش و حساسیت بسیار بیشتری برخوردار است.

مقاومت و استحکام فوق العاده‌ی این نوع از پروفیل شهره جهانی دارد و بهترین مهندس‌های دنیا از پروفیل CPE برای پیش‌بردن کارهای صنعتی‌ و پروژه‌های عمرانی‌شان استفاده می‌کنند.

پروفیل گالوانیزه

یکی از سبک‌های پرطرفدار پروفیل که در صنایع ساختمان سازی برای درب و پنجره سازی استفاده می‌شود پروفیل گالوانیزه نام دارد که از قدرت بالایی برخوردار است و باداشتن قابلیت ضربه گیری و عدم استهلاک، یکی از برترین مدل‌های پروفیل دنیا محسوب می‌شود.

فرق پروفیل و قوطی

مهمترین فاکتوری که موجب متمایز شدن پروفیل‌ها نسبت به قوطی می‌شود، ترکیب مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آن‌ها می‌باشد، فرایند تولید پروفیل و قوطی با هم متفاوت است و ترکیبات شمیایی متفاوت آن‌ها منجر به خلق محصولاتی با ویژگی‌های خاص و کاربردهای مختلف می‌شود.

قوطی‌های مختلف
قوطی‌‌ها و پروفیل‌ها تفاوت جزئی نسبت به هم دارند.

قوطی، یکی از مدل‌های پروفیل است که ظاهر چهارگوش توخالی دارد و از آن در انواع صنایع ساختمانی، درب و پنجره سازی و …. استفاده می‌شود.
همچنین قوطی‌ها در صنایع متفاوت لوازم خانگی، تفریحی، عمرانی، ورزشی، خودروسازی و … کاربرد دارند.

همچنین پروفیل و قوطی از نظر ویژگی‌هایی مثل مقاومت، استحکام، تحمل فشار، انعطاف، قیمت و … کاملا متفاوت می‌باشند و همین ویژگی‌ها موجب کاربرد متنوع این دو محصول در صنایع مختلف شده‌است.

بهترین کارخانه‌های تولید پروفیل در ایران کدامند؟

پروفیل، یکی از صنایع پر رونق در ایران می‌باشد که کارخانه‌های بی‌نظیر بسیاری در زمینه تولید آن مشغول به کارهستند؛ در ادامه برترین کارخانه‌های تولید کننده پروفیل در ایران معرفی می‌شوند.

  1. جهان پروفیل پارس
  2. نورد لوله یاران
  3. پروفیل نیکان اصفهان
  4. نورد پروفیل ساوه
  5. هیبربد زرندیه
  6. گروه صنعتی شرق تهران
  7. پروفیل صابری

این کارخانه‌ها در تولید لوله‌ فولادی، لوله مانیسمان، اتصالات مانیسمان، اتصالات درزدار، اتصالات گالوانیزه و… پیشتاز می‌باشند.

پیش از خرید پروفیل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سعی کنید از بهترین کیفیت پروفیل خریداری کنید، زیرا این محصول قرار است در صنایع تولیدی و … به کار گرفته شود و اگر در ابتدا با پرداخت هزینه‌ای کمتر اقدام به خرید پروفیل بی کیفیت کنید در آینده به علت تولید محصولات بد و بدون مشتری، زیان زیادی خواهید دید.

بهترین راه برای خرید بهترین پروفیل با کیفیت، مراجعه به فروشگاه‌های فروش پروفیل باسابقه‌ای می‌باشد که با داشتن تجربه خوب و درخشان در این زمینه خیال شما را از بابت کیفیت پروفیل‌ها آسوده می‌کنند.

قیمت پروفیل‌ها چگونه محاسبه می‌شد؟

عوامل بسیاری بر قیمت نهایی این محصول، تاثیر گذار هستند؛ روند تولید و روش به کاررفته می‌تواند قیمت نهایی پروفیل را کم و زیاد کند، فراموش نکنید که نحوه بسته‌ بندی و کیفیت نهایی محصول نیز تاثیر شایانی بر قیمت پروفیل‌ دارد.

هرچقدر که کیفیت خود پروفیل و فرایند بسته‌ بندی بهتر باشد، قیمت نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

سوالات متداول

پروفیل چیست؟
به قطعه‌های فلزی توخالی ساخته شده از فولاد که در صنایع مختلف و پروژه‌های عمرانی، صنعتی و…. کاربرد دارند، پروفیل گفته می‌شود.

رایج ترین کاربردهای استفاده از پروفیل چیست؟
از این محصول در صنایعی مثل ماشین سازی، راه پله، اسکلت ساختمان، پوشش سقف، سوله و … استفاده می‌شود.

کدام مدل پروفیل بهتر است؟
مدل پروفیل گالوانیزه به‌خاطر مقاوم بودن در برابر رطوبت و آسیب‌های شیمیایی، نسبت به سایر مدل‌های پروفیل، بهتر است.

قوطی بهتر است یا پروفیل؟
قوطی، یکی از مدل‌های پروفیل است و تنها به علت ظاهر متفاوت قوطی و پروفیل می‌توان کاربرد های متفاوتی برای‌ آن‌ها در نظر گرفت.

یک پروفیل خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
یک پروفیل خوب و با کیفیت از استحکام و قدرت تحمل بالا برخوردار است.

جمع بندی

با توجه به اینکه پروفیل و قوطی محصول پر کاربردی در صنایع مختلف به خصوص در ساختمان سازی است در این مقاله به توضیح این موضوع که پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟ پرداختیم، تا بتوانیم پاسخگوی همراهان وب سایت دکتر تامین در این زمینه باشیم. همچنین در انتها سوالات متداول و پر تکرار در مورد قوطی و پروفیل‌ها پرداختیم.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *