لوله درزدار چیست؟ تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله درزدار یکی از انواع رایج لوله‌های موجود در بازار است که به دلیل وجود جای درز و جوش روی سطح لوله، با این نام خوانده می‌شود. این لوله‌ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف ...

علیرضا علیخانی

۱۸ دی ۱۳۹۹

looleh-darzdar-chist

فهرست بندی

لوله درزدار یکی از انواع رایج لوله‌های موجود در بازار است که به دلیل وجود جای درز و جوش روی سطح لوله، با این نام خوانده می‌شود. این لوله‌ها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند و برای ساخت آن‌ها از ورقه‌های فولادی استفاده می‌شود. قیمت لوله درزدار به دلیل روش ساخت سریع‌، کم هزینه‌تر نسبت به انواع لوله مانیسمان و بدون درز است. اگر دوست دارید به طور مفصل با این لوله آشنا شوید و بدانید لوله درزدار چیست و چه تفاوت‌هایی با لوله مانیسمان دارد و در مورد کاربرد و روش ساخت این لوله‌ها بیشتر آشنا شوید، در این مقاله از وب سایت دکتر تأمین با ما همراه باشید.

 

لوله درزدار چیست؟

لوله درزدار یا درز جوش نوعی لوله است که با خم کردن ورقه‌های فولادی به شکل لوله و جوش دادن دو طرف طول ورقه به هم ایجاد می‌شود. برای جوش دادن این لوله‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و این موضوع روی مقاومت و کیفیت لوله تأثیر می‌گذارد. رایج‌ترین روش‌های جوشکاری لوله‌های درزدار عبارت‌اند از جوشکاری با مقاومت الکتریکی، جوشکاری با فرکانس بالا، جوشکاری با فیوژن الکتریکی و جوشکاری مارپیچی. این کار موجب می‌شود تا لوله نشت کمتری به بیرون داشته باشد و برای انتقال مواد مختلف و با حساسیت زیادتر مناسب باشد.

 

 

 

جالب است بدانید که ساخت این لوله‌ها به صدها سال پیش بر می‌گردد و بر اساس ایده خلاقانه فردی به نام مرداک اختراع شده است. مرداک که مخترع لامپ‌های ذغالی بود برای نصب چراغ‌های ذغالی خود در سطح شهر اقدام به اتصال چند بشکه به هم کرد. او با قرار دادن بشکه‌ها در کنار هم آن‌ها را به شکل لوله‌های استوانه‌ای شکل طراحی کرد و ایده او جرقه‌ای بود برای ساخت لوله‌هایی که با استفاده از جوشکاری تهیه می‌شدند.

استانداردهای لوله درزدار

برای تولید لوله درزدار سیاه از استانداردهای متفاوتی استفاده می‌شود. رایج‌ترین استانداردهای مربوط به آلیاژ لوله درزدار سیاه عبارت‌اند از ASTM A53, A333, A334, A335 و ابعاد و وزن لوله سیاه درزدار نیز طبق استاندارد DIN 2440, DIN 2441 تولید می‌شود.قسمتی از جدول استاندارد DIN 2440-2441

 

از طرفی سطح داخلی لوله‌های درزدار قابلیت کنترل دارد و می‌توان مقدار آن را تغییر داد،ولی این ویژگی برای لوله‌های بدون درز ممکن نیست و لوله باید طبق اندازه‌های مشخص شده‌ای تولید شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تفاوت‌های لوله درزدار و لوله بدون درز آشنا شوید.

برای مشاهده و دریاقت جدول کامل استاندارد DIN 2440-2441 کلیک کنید.

قطر اسمی قطر خارجی ضخامت دیواره وزن
mm mm mm kg/m
۶
۸
۱۰
۱۵
۲۰
۲۵
۳۲
۴۰
۵۰
۶۵
۸۰
۱۰۰
۱۲۵
۱۵۰
۱۰.۲
۱۳.۵
۱۷.۲
۲۱.۳
۲۶.۹
۳۳.۷
۴۲.۴
۴۸.۳
۶۰.۳
۷۶.۱
۸۸.۹
۱۱۴.۳
۱۳۹.۷
۱۶۵.۷
۲.۰۰
۲.۳۵
۲.۳۵
۲.۶۵
۲.۶۵
۳.۲۵
۳.۲۵
۳.۲۵
۳.۶۵
۳.۶۵
۴.۰۵
۴.۵۰
۴.۸۵
۴.۸۵
۰.۴۰۷
۰.۶۵۰
۰.۸۵۲
۱.۲۲۰
۱.۵۸۰
۲.۴۴۰
۳.۱۴۰
۳.۶۱۰
۵.۱۰۰
۶.۵۱۰
۸.۴۷۰
۱۲.۱۰۰
۱۶.۲۰۰
۱۹.۲۰۰

 

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله درزدار و لوله مانیسمان از جنبه‌های مختلفی با هم فرق دارند. مراحل ساخت، مواد اولیه و حتی طریقه استفاده و اتصال این دو لوله با هم متفاوت است. برای ساخت لوله‌های بدون درز به جای استفاده از ورقه‌های فولادی از شمش فولاد استفاده می‌شود. از همین رو مهم‌ترین تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز این است که روی لوله‌های درزدار جای جوش و درز وجود دارد، در حالی که سطح لوله‌های بدون درز، صاف و بدون جای جوش است. ساخت این لوله‌ها به تجهیزات مدرن‌تر و پیشرفته‌تری نسبت به لوله‌ درزدار نیاز دارد و از طرفی هزینه ساخت این لوله‌ها نیز بیشتر است.

1- متفاوت بودن هزینه لوله‌ها

نوع ساخت و تجهیزات مورد استفاده در ساخت انواع لوله درزدار و بدون درز موجب شده تا این لوله‌ها قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. از آنجایی که هزینه ساخت و تولید لوله‌های درزدار بیشتر است در نهایت نیز قیمت این لوله‌ها بیشتر از لوله‌های درزدار خواهد بود و این موضوع موجب شده تا بسیاری از افراد در شرایطی که امکان استفاده از هر دو نوع لوله‌ها وجود دارد، از لوله‌های درزدار که ارزان‌تر هستند، استفاده کنند.

2- تفاوت در مراحل ساخت لوله

برای ساخت لوله‌های بدون درز شمش فولاد با استفاده از دستگاه‌هایی پیشرفته سوراخ می‌شود. برای این کار ابتدا شمش را به اندازه مورد نظر برش می‌دهند و بعد آن را به قدر داغ می‌کنند تا رنگ فلز قرمز شود. در این مرحله یک دستگاه گرد و لوله‌ای شکل وارد شمش می‌شود و یک سنبه داغ با سرعت بالا از داخل لوله عبور می‌کند.

سپس بعد از فرم گرفتن لوله، آن را به آب خنک منتقل می‌کنند و در اندازه دلخواه برش می‌زنند و سطح لوله را صاف می‌کنند. اما لوله‌های درزدار با استفاده از ورقه‌های فولادی تهیه می‌شوند و برای ساخت آن‌ها تنها لازم است دو طرف طول ورقه‌ها بعد از رول شدن جوش داده شوند.

لوله‌های بدون درز باید بعد از فرآیند ساخت مورد آزمایش قرار بگیرند و مراحل دیگری را نیز پشت سر بگذارند، اما لوله‌های درزدار تنها برای یکپارچگی جوش مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

 

تفاوت درمراحل ساخت لوله درزدار و مانیسمان
تفاوت در مراحل ساخت لوله درزدار و مانیسمان.

 

3- تفاوت در شکل ظاهری لوله‌ها

لوله‌های فولادی بدون درز بعد از اینکه با استفاده از شمش فولادی ساخته شدند، جلا داده می‌شوند اما این موضوع برای لوله‌های درزدار وجود ندارد. از طرف دیگر همان طور که گفته شد روی سطح لوله‌های درزدار جای جوش وجود دارد ولی روی لوله‌های بدون درز هیچ جای جوش و درزی دیده نمی‌شود. به علاوه از آنجایی که برای ساخت لوله‌های درزدار از ورقه‌های فولادی استفاده می‌شود، ضخامت دیواره لوله‌های درزدار در همه جای آن به صورت یکنواخت است، اما لوله‌های بدون درز ممکن است در برخی بخش‌ها نسبت به سایر سطوح متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی: لوله مانیسمان چیست؟ انواع و کاربرد لوله مانیسمان

 

4- تفاوت در کاربرد لوله‌ها

لوله‌های بدون درز به دلیل نداشتن جای جوش معمولاً مقاومت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند و برای انتقال مواد حساس‌تری استفاده می‌شوند. از لوله‌های بدون درز یا مانیسمان بیشتر برای انتقال موادی با حرارت زیاد و فشار بالا استفاده می‌شود. لوله‌های درزدار بیشتر برای انتقال مواد با فشار و دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد متفاوتی با لوله‌های مانیسمان دارند.

طبق قانون امکان جایگزین کردن یک لوله بدون درز به جای یک لوله درزدار وجود دارد اما برعکس این کار امکان پذیر نیست.

 

انتقال گاز با لوله درزدار
خط لوله انتقال گاز با لوله درزدار.

 

5- متفاوت بودن سایز لوله‌ها

راحت‌تر بودن مراحل ساخت لوله‌ درزدار موجب شده تا امکان ساخت این لوله‌ها با هر اندازه و ضخامتی وجود داشته باشد. اما برای ساخت لوله‌های بدون درز، حداکثر می‌توان لوله‌هایی با قطر 20 میلی متر تولید کرد. تولید لوله‌های بدون درز در اندازه‌های متفاوت بسیار پرهزینه است ولی لوله‌های درزدار این محدودیت را ندارند و قابل تولید در اندازه‌های مختلف هستند. از طرف دیگر طول لوله‌های بدون درز معمولاً کوتاه‌تر از لوله‌های درزدار است، اما امکان تولید لوله‌های درزدار در هر اندازه و طولی وجود دارد.

نمودار وزن به سایز همراه با محاسبه سایز
نمودار تغییر سایز با توجه به وزن و نوع ضخامت همراه با نحوه محاسبه سایز و ضخامت.

 

6- تفاوت در میزان آسیب پذیری

لوله‌های درز جوش یا درزدار بسیار آسیب پذیرتر از لوله‌های بدون درز هستند. این لوله‌ها به دلیل داشتن جای جوش مقاومت کمتری در برابر ایجاد رسوب، پوسیدگی و خوردگی دارند. یک لوله بدون درز می‌تواند حدود 20 درصد فشار بیشتری را نسبت به لوله‌‌های درزدار تحمل کند و موادی با دمای بالا را نیز به راحتی و بدون اینکه آسیب ببیند، انتقال دهد.

 

تست التراسونیک لوله درزدار
تست التراسونیک بر روی لوله درزدار برای بررسی انواع نقص ها انجام می‌شود.

 

انواع لوله درزدار

لوله‌های درزدار انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی‌های هر لوله، از آن برای مصارف متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از رایج‌ترین انواع لوله درزدار آشنا شوید.

 

دو نوع از انواع لوله درزدار
دو نوع جوشکاری بر روی لوله درزدار.

 

1- لوله آهنی درزدار عادی

از لوله آهنی درزدار عادی برای انتقال مایعات کم فشار با حرارت پایین استفاده می‌شود. این لوله‌ها قبل از استفاده در برابر فشار آب و خم شدن لوله مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا به کیفیت مطلوب و مورد نظر برسند. طول این لوله‌ها معمولاً از 4 تا 10 متر است و با دو ضخامت معمولی و ضخیم تولید می‌شوند.

 

لوله درزدار

 

2- لوله درزدار گالوانیزه

لوله‌های فولادی بعد از مدتی در اثر قرار گرفتن در آب و رطوبت شروع به پوسیده شدن می‌کنند و یا دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند. به منظور افزایش مقاومت لوله در برابر خوردگی و پوسیدگی از یک لایه فلز روی در سطح لوله استفاده می‌شود. این کار موجب می‌شود تا عمر لوله طولانی‌تر شود و برای مدت زمان بیشتری بدون مشکل قابل استفاده باشد.

به طور معمول برای ساخت لوله گالوانیزه از دو روش گرم و سرد استفاده می‌شود. گالوانیزاسیون به روش گرم بسیار رایج‌تر و کاربردی‌تر از روش سرد است. در این روش لوله فولادی در استخری از جنس فلز روی فرو برده می‌شود و سپس پوشش نسبتاً ضخیمی از فلز روی لوله ایجاد می‌گردد. این موضوع موجب می‌شود تا این لوله بسیار مقاوم شود و در برخی شرایط عمر لوله تا 50 سال افزایش پیدا کند.

 

لوله درزدار گالوانیزه

 

3- لوله درز جوش ترانسفورماتور (پروفیل فولادی)

از این نوع از لوله درزدار برای ساخت لوله‌های حرارتی ترانسفورماتور و سایر مبدل‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های ترانسفورماتور به شکل مربع، مستطیل و کلاهی طراحی می‌شوند و در صنایع ماشین سازی کشاورزی و ساخت انواع درب و پنجره فولادی نیز کاربرد دارد.

 

پروفیل فولادی

 

4- لوله درزدار داربستی

از لوله‌های درزدار داربستی بیشتر به منظور ساخت سازه‌های بزرگ و عمرانی استفاده می‌شود. از آنجایی که درز این لوله با ظرافتی که برای لوله‌های مخصوص انتقال مایعات و گاز جوش می‌خورد، بسته نمی‌شود؛ از همین رو نمی‌توان از انواع لوله درزدار داربستی برای انتقال آب یا گازها استفاده نمود.

 

داربست لوله درزدار
اجرای داربست با لوله‌های درزدار

 

5- لوله‌ درزدار مارپیچی

این نوع از لوله‌های درزدار مقاومت بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار عادی دارند یا درز مستقیم دارند. درز مارپیچی موجب می‌شود تا لوله کیفیت جوش بالاتر و همچنین بهره وری بیشتری نسبت به لوله‌های درز مستقیم داشته باشد. سرعت رسوب این لوله‌ها بسیار زیاد است و ظاهر جوش بسیار صاف و یک دست به نظر می‌رسد. از طرف دیگر کیفیت جوش در این نوع لوله‌ها معمولاً بسیار بیشتر است. معمولاً از این لوله‌ها به منظور ساخت سیستم‌ها تهویه، دفع سموم، جابجایی مواد از کامیون‌ها و همچنین در بیمارستان‌ها و مراکز عمومی استفاده می‌شود.

 

لوله درزدار مارپیچ
لوله درزدار مارپیچ.

 

کاربرد لوله درزدار

از لوله‌های درزدار برای مصارف مختلفی در صنعت استفاده می‌شود. این لوله‌ها هم برای ساخت سازه‌های فلزی کاربرد دارند و هم از آن‌ها به منظور لوله کشی آب و سیالات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول لوله جوشی درزدار به طور گسترده در اتومبیل سازی، کشتی سازی، مجرای سیم، قفسه سازی، ساخت انواع ظروف بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این لوله‌ها برای انتقال آب، فاضلاب، گاز، هوا، سیستم گرمایشی، بخار و سایر مایعات و سیالات کم فشار نیز بسیار کاربرد دارند.

 

انتقال مواد پتروشیمی و معدنی با لوله درزدار
انتقال مواد پتروشیمی و معدنی با لوله درزدار

 

ویژگی‌های لوله های درزدار

لوله‌های فولادی درزدار به سه نوع مختلف جوش داده می‌شوند. در برخی از لوله‌های درزدار جوش در قطر خارجی لوله وجود دارد. در برخی دیگر تنها در قطر داخلی لوله جای جوش دادن دیده می‌شود. نوع دیگری لوله درزدار نیز وجود دارد که جوش هم در داخل و هم بیرون لوله وجود دارد. به طور کلی ویژگی لوله‌های درزدار به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • قیمت مقرون به صرف
  • صرف جویی در زمان ساخت
  • اجرای راحت‌تر سایزهای مختلف
  • ساخت لوله در سایز و ضخامت دلخواه

مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد لوله‌های درزدار وجود دارد، این است که محل جوش این لوله‌ها ضعیف‌ترین بخش لوله‌ است.

 

مشخصات فنی لوله درزدار

لوله‌های درزدار باید با مشخصات فنی و استانداردهای خاصی تولید شوند. برای مثال ابعاد لوله درز جوش باید طبق استانداردهای ASME 36.10 و ASME 36.19 تولید شود. از طرف دیگر اتصالات این لوله‌ها طبق استاندارد ASME B16.25 مورد سنجش قرار می‌گیرند و برند لوله‌ها نیز با مشخصات فنی ASME B16.49 نشان داده می‌شوند. به طور کلی یک جدول استاندارد برای لوله‌های درزدار در نظر گرفته می‌شود که کلیه این لوله‌ها باید طبق همین استانداردها تولید و عرضه شوند.

 

قیمت لوله فولادی درزدار

همان طور که تا اینجای مقاله مطالعه کردید، لوله درزدار یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع لوله است که روش ساخت آن نسبت به لوله‌های بدون درز بسیار ساده‌تر است. از همین رو قیمت لوله درزدار نسبت به لوله مانیسمان یا بدون درز بسیار کمتر است. هر چقدر سطح لوله درزدار صاف‌تر باشد و جوش لوله با دقت و تجهیزات مناسب‌تری انجام شود، کیفیت لوله درز جوش نیز بیشتر خواهد شد و این موضوع می‌تواند بر قیمت نهایی لوله جوشی درزدار تأثیر بگذارد.

از طرف دیگر نوع ساخت لوله، ضخامت، طول، روش ساخت و همچنین برند لوله درزدار می‌تواند بر قیمت لوله تأثیر بگذارد. در بازار کنونی با توجه به نوسانات قیمت فولاد و آهن ممکن است قیمت انواع لوله درزدار نیز مدام تغییر کند، از این رو بهتر است برای اطمینان از قیمت دقیق این لوله‌ها قبل از خرید، حتماً به وب‌سایت دکتر تأمین سر بزنید و یا به منظور استعلام قیمت‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

برندهای لوله درزدار

همان طور که می‌دانید لوله‌ سیاه درزدار مصارف زیادی در صنعت دارد و امروزه کارخانه‌های زیادی در داخل ایران اقدام به تولید این لوله‌ها کرده‌اند. از معروف‌ترین برندهای شناخته شده ساخت لوله درزدار می‌توان به لوله سپاهان، لوله کاوه، لوله اهواز و لوله سپنتا اشاره کرد. کیفیت این لوله‌ها بسیار مرغوب و قابل رقابت با برندهای خارجی و چینی است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای برندهای وارداتی باشد. کلیه این کارخانه‌ها قبل از وارد کردن لوله‌ها به بازار آن‌ها را مورد آزمایش و تست قرار می‌دهند و طبق استانداردهای مشخص و معینی این لوله‌ها را تولید می‌کنند.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین مزایای لوله‌های درزدار چیست؟
هزینه ساخت پایین و همچنین در دسترس بودن لوله‌های درزدار از مهم‌ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

چرا از پوشش گالوانیزه برای لوله‌های درزدار استفاده می‌شود؟
برای افزایش استحکام و مقاومت لوله درزدار از پوشش گالوانیزه روی آن استفاده می‌شود.

آیا امکان تولید لوله‌های درزدار در سایز و اندازه دلخواه وجود دارد؟
بله، از آنجایی که لوله‌های درزدار از ورقه‌های فولادی تهیه می‌شوند، می‌توان این لوله‌ها را با اندازه انتخابی نیز تولید کرد.

چرا هزینه لوله‌های بدون درز از لوله‌های درزدار کمتر است؟
لوله‌های درزدار به دلیل فرآِیند تولید ساده‌تر و نیاز به تجهیزات و زمان محدودتر ،هزینه پایین‌تری نسبت به لوله‌های مانیسمان دارند.

مهم‌ترین تفاوت‌های لوله‌های درزدار با لوله‌های بدون درز چیست؟
روش تولید لوله‌های درزدار و بدون درز متفاوت است و روی سطح لوله‌های درزدار، جای جوش و درز وجود دارد.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا ضمن پاسخ به این سؤال که لوله درزدار چیست، کلیه ویژگی‌ها و کاربردهای لوله‌های فولادی درزدار را مورد بررسی قرار دهیم و نگاهی به عوامل موثر بر قیمت لوله درزدار بیندازیم. این لوله‌ها در صنایع متفاوتی کاربرد دارند و از آنجایی که با کیفیت‌های متفاوتی در دسترس هستند، بهتر است برای خرید آن حتماً از مراجع معتبر و فروشگاه‌های شناخته شده اقدام کنید. شما می‌توانید بعد از بررسی دقیق ویژگی‌های محصول در وب سایت دکتر تامین و استعلام قیمت لوله درزدار از طریق کارشناسان دکتر تأمین، یک خرید راحت و مطمئن را تجربه کنید و سفارش خودتان را به صورت غیر حضوری ثبت کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *