لوله گوشتدار چیست؟ ویژگی و کاربرد آن

لوله گوشتدار چیست؟ لوله گوشتدار در بین انواع لوله‌های فولادی با توجه به ضخامتی که در دیواره‌های خود دارند، به عنوان لوله گوشت‌دار شناخته شده‌اند...

علیرضا علیخانی

۲ اسفند ۱۳۹۹

looleh-gooshtdar

فهرست بندی

لوله گوشتدار چیست؟ لوله گوشتدار در بین انواع لوله‌های فولادی با توجه به ضخامتی که در دیواره‌های خود دارند، به عنوان لوله گوشت‌دار شناخته شده‌اند. این لوله در صنایع بزرگ کاربرد دارد، حفاری زمین‌شناسی، صنایع نقتی و پتروشیمی، لوله و یاتاق‌های خودرو و… از جمله این موارد است. برای مشاهده قیمت لوله فولادی و انواع آن می‌توانید به وب‌سایت دککتر تامین مراجعه کنید. در ادامه به بررسی این‌ لوله‌ها و ویژگی‌های آنها در وبلاگ فروشگاه اینترنتی دکتر تامین می‌پردازیم.

 

 لوله گوشتدار چیست؟

لوله ضخیم یا لوله گوشت دار، از جنس لوله‌های فولادی هستند که قطر لوله در مقایسه با میزان ضخامت دیواره از 20 کمتر ‌باشد. البته لوله گوشتدار اصطلاحی است که معمولاً در صنعت کاربرد دارد، این لوله‌ها را به عنوان لوله با ضخامت بالا می‌شناسند که در صنایع بزرگ و توسعه یافته کاربرد دارند. لازم به ذکر است، برای اتصال لوله‌های گوشت دار به یکدیگر از اتصالات درزدار استفاده می‌کنند.

 

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که جوش زدن را به این نوع لوله‌های سخت کرده، ضخامت بسیار بالای آن‌ها است. در نتیجه می‌توان آن‌ها را در دسته لوله‌های مانیسمان قرار داد.

لوله‌های گوشت دار، دارای سختی هستند و به دلیل ضخامت بالا و وزن سنگین‌تر نسبت به انواع لوله‌ها در مواقع خاص‌تری استفاده می‌شوند که هیچ نوع لوله دیگر میزان سختی و افزایش فشار آن محل را نداشته باشد. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد لوله‌های فولادی وجود دارد یکنواختی و کیفیت در ضخامت دیوارهای آن است. این نکته به عنوان یک مزیت تأثیر زیادی در کارایی و عملکرد آن دارد. برای اطلاع از قیمت لوله‌های درزدار می‌توانید به صفحه قیمت لوله فولادی سیاه درزدار مراجعه کنید.

 

محصولات مرتبط

1- مراحل ساخت لوله گوشتدار

تولید لوله‌های گوشتدار در اثر فرآیند نورد گرم انجام می‌شود. بدین صورت که لوله‌های فولادی در دمای با شدت بالا قرار می‌گیرد و به راحتی تغییر شکل می‌دهند. مراحل ساخت لوله گوشتدار شباهت زیادی با تولید لوله مانیسمان دارد. در حقیقت شما هیچ گونه درز جوشی روی بدنه لوله گوشتدار مشاهده نمی‌کنید. چرا که در مراحل ساخت این نوع لوله‌ها جوشکاری نقشی ندارد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر و قیمت لوله‌های مانیسمان می‌توانید به صفحه قیمت لوله مانیسمان مراجعه کنید.

 

ساخت لوله گوشت دار
مراحل ساخت لوله گوشتدار مشابه لوله مانیسمان است.

 

همان گونه که در مقاله لوله و اتصالات مانیسمان توضیح داده شد، فرآیند سوراخ کاری شمش فولادی، لوله مانیسمان را به وجود می‌آورد. لوله گوشت‌دار نیز به این شکل تولید می‌شود، سپس برای داشتن ضخامت بالا در فرآیند نورد گرم قرار می‌گیرد، در این صورت می‌توان اندازه و ابعاد آن را مشخص کرد.

 

2- ویژگی‌های لوله گوشتدار

لوله‌های گوشت دار یا فولادی، با توجه به ضخامت بالایی که دارند، بسیار مستحکم هستند و در مقابل هر گونه فشار و حرارت دما مقاومت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ این نوع لوله‌ها، وزن بالای آن‌ها است، این موضوع سبب شده تا از این لوله‌ها در پروژه‌های گسترده صنعتی و عظیم استفاده کنند.

 

ضخامت لوله گوشت‌دار
ضخامت لوله گوشت‌دار نسب به لوله‌های معمولی بیشتر است.

 

لوله گوشت دار، با هر شرایط آب و هوایی سازگاری دارد و می‌تواند در محیط‌های بسیار مرطوب با بارندگی‌های زیاد مورد استفاده قرار بگیرد.

 

3- کاربرد لوله گوشتدار

لوله‌های گوشتدار با توجه به مراحل ساختی که دارند، نسبت به لوله‌های با ضخامت بسیار کم در پروژه‌های سنگین و صنایع بزرگ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایع نفتی و پتروشیمی، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنعت گسترده برق و پروژه‌های پیرامون آن، آبیاری زمین‌های کشاورزی در وسعت‌های بسیار زیاد، احداث پروژه‌های شهری و ساخت و سازهای بزرگ، انتقال آب به منظور زهکشی و تأمین آب مورد نیاز، انتقال انواع سیالات گاز، بخار و گاز مایع و استفاده‌های ساختاری مانند لوله‌های ستونی، پل‌ها، اسکله‌های بنادر، جاده‌های برون شهری، اسکلت ساختمان‌های بزرگ و… از جمله موارد، مورد استفاده لوله‌های گوشتدار است.

تمامی این موارد از مهم‌ترین کاربردهای لوله ضخیم هستند. این نوع لوله با توجه به استاندارد خود مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ادامه به استاندارد لوله گوشت دار می‌پردازیم.

 

اجرای لوله گوشتدار
اجرای لوله گوشت دار در سطح زمین به منظور انتقال مواد پتروشیمی.

 

استاندارد لوله گوشتدار

استاندارد جهانی ASTM در لوله‌های بدون درز به عنوان استاندارد مرجع مشخص می‌شود و نشان می‌دهد لوله‌های بدون درز چه کاربردهایی دارند. در حال حاضر 12000 استاندارد برای لوله‌های فلزی وجود دارد. بالغ بر 100 استاندارد آن به لوله مانیسمان، لوله درزدار، اتصالات فلزی و … مرتبط می‌شود.

در ایران می‌توانید از استاندارد ASTM برای شناخت آلیاژ سازنده لوله‌های فولادی استفاده کنید.

لوله مانیسمان، استاندارد ASTM A106
شیرآلات فلزی و فلنج‌های جوشی، استاندارد ASTM A105
اتصالات مانیسمان، استاندارد ASTM A234
شیرآلات فولادی با فرآیند ریخته گری، استاندارد ASTM A216
لوله گالوانیزه، استاندارد ISIRI 3360 در ایران و استاندارد ASTM A53 در آمریکا و DIN 50136 در آلمان

مطلب پیشنهادی: جدول استاندارد لوله‌های فولادی + pdf

 

لوله گوشتدار صنعتی را چگونه تشخیص دهیم؟

ضخامت این دسته از لوله‌ها بین چند میلی متر و چند سانتی متر می‌باشد. همان طور که گفتیم لوله‌های گوشت دار از لوله‌های بدون درز هستند که فرآیند تولید آن‌ها کاملاً مشابه تولید لوله مانیسمان است.

لوله‌های گوشتدار با توجه به سایز و ضخامتی که دارند، نام گذاری می‌شوند. برای مثال، لوله‌هایی که ضخامت 10 میلی متر دارند، با عنوان لوله ضخیم یا گوشت دار 10 میل و لوله‌هایی با ضخامت 20 میلی متر، به عنوان لوله گوشتدار 20 میل معرفی می‌شوند. اگر بخواهید ضخامت تقریبی لوله را به‌دست آورید، باید قطر بیرونی را از قطر درونی لوله کم کنید.

 

لوله گوشتدار در کارخانه
استفاده از لوله گوشتدار در کارخانجات خاص

 

تفاوت لوله گوشت دار و لوله گالوانیزه

مهم‌ترین تفاوتی که بین لوله ضخیم و لوله گالوانیزه مشاهده می‌شود، میزان ضخامت در جداره، فرآیند تولید و استفاده از تکنولوژی در مراحل ساخت آن‌ها است. همان طور که گفتیم، لوله‌های با ضخامت بالا، با فرآیند نورد گرم ساخته می‌شوند، اما لوله‌های گالوانیزه به روش‌های سرد و گرم به واسطه الکترولیز نمک‌های روی و با استفاده از الکترولیت‌های اسیدی به مرحله تولید می‌رسند.

 

مطالب پیشنهادی:
لوله گالوانیزه چیست؟ معرفی انواع لوله گالوانیزه
اتصالات گالوانیزه چیست؟| انواع و کاربرد اتصالات گالوانیزه

با توجه به فرآیند متفاوت تولید این دو نوع لوله، ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در مراحل ساخت لوله گوشت دار صنعتی، ماده شمش فولادی مهم‌ترین عنصر تولید این لوله است. لوله‌های ضخیم در برابر انواع فشارها و حرارت‌های بالا استحکام و مقاومت زیادی دارد. به همین علت می‌توان در پروژه‌های بزرگ صنعتی، کارخانجات، صنعت ماشین سازی، انتقال انواع مایعات و سایر صنایع، از لوله‌های ضخیم استفاده کرد.

 

لوله گوشتدار در دکل نفتی
کاربرد لوله گوشتدار در صنایع نفت و گاز

 

اما لوله‌ها و اتصالات گالوانیزه بیشتر برای مصارف خانگی، گلخانه‌ها، صنایع برقی، سیستم‌های تهویه، تخلیه چاه‌های فاضلاب، موارد بهداشتی و … کاربرد دارند. همچنین لوله‌های گالوانیزه، به دو نوع لوله گالوانیزه آهنی و فولادی دسته بندی می‌شوند که در مراحل ساخت آن‌ها بعد از فرم دهی، با روکش روی پوشانده و گالوانیزه می‌شوند.

لوله‌های گالوانیزه فولادی با استفاده از فولاد نرم تولید می‌شوند، این دسته از لوله‌ها در مقابل انواع مواد اسیدی و زنگ زدگی‌ها مقاومت می‌کنند. لوله‌های گالوانیزه آهنی به واسطه آهن سفید نورد ساخته می‌شوند و با رنگ خاکستری تیره در وزن‌های متوسط و سبک در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

 

چه عناصری در تولید لوله گوشتدار تاثیرگذار هستند؟

وجود عناصر متنوع در لوله‌های با ضخامت بالا باعث می‌شود که هر کدام از ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند. استفاده از نیکل در ترکیبات تولید لوله ضخیم باعث شده که مقاومت این لوله افزایش پیدا کند و جنس سخت‌تری داشته باشد. کروم مقاومت در برابر انواع خوردگی بیشتر می‌شود و همین موضوع تحمل آن را در فشارها و دماهای بالا افزایش می‌دهد.

یکی از دیگر از عناصر تأثیرگذار در فرآیند تولید لوله گوشت دار، مولیبدن است که سختی لوله را بیشتر می‌کند و سبب می‌شود مقاومت لازم را در برابر دمای بالا داشته باشد. یکی دیگر از عناصری که سختی لوله را افزایش می‌دهد، منگنز است که نباید با گوگرد ترکیب شود. چرا که منجر به ایجاد شرایط نامطلوب می‌شود.

وانادیوم
تیتانیوم
سیلیکون
کبالت
وانادیوم

ترکیبات این عناصر در فرآیند تولید لوله با ضخامت بالا باعث شده تا این لوله در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد.

 

برند‌های سازنده لوله ضخیم

از برندهای تولیدکننده لوله‌های گوشتدار صنعتی می‌توان به شرکت لوله سازی کالوپ اهواز، لوله سمنان، لوله سپاهان، و لوله سپنتا اشاره کرد.

 

سوالات متداول

لوله گوشتدار چه نوع لوله ای است؟
لوله گوشت دار، از جنس لوله‌های فولادی هستند که قطر لوله در مقایسه با میزان ضخامت دیواره از 20 کمتر می‌باشد.

لوله ضخیم چه کاربردهایی دارند؟
لوله‌های گوشتدار با توجه به مراحل ساختی که دارند، در پروژه‌های سنگین و صنایع بزرگ کشور کاربرد دارند.

مهم‌ترین ویژگی لوله گوشت دار چیست؟
این لوله‌ها بسیار مستحکم هستند و در مقابل هر گونه فشار و حرارت دما مقاومت می‌کنند.

مهم‌ترین تفاوت بین لوله ضخیم و لوله گالوانیزه چیست؟
میزان ضخامت در جداره، فرآیند تولید و استفاده از تکنولوژی در مراحل ساخت آن‌ها است.

 

جمع بندی

در این مقاله به تعریف و توضیح لوله‌های گوشتدار که لوله‌هایی با ضخامت بالا هستند پرداختیم و کاربرد و ویژگی‌های این دسته از لوله‌ها را بیان کردیم. لوله‌های گوشت‌دار مشابه با لوله‌های مانیسمان تولید می‌شوند و خواصی مشابه با آنها دارند. در آخر به سوالات متداولی که در این رابطه پرسیده می‌شوند پاسخ داده شده است.

 

برای دریافت مشاوره خرید لوله و اتصالات فولادی می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

021-48436

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *