انواع تست‌ مخرب و غیرمخرب جوش و اصطلاحات جوشکاری

در این مقاله انواع تست‌های مخرب و غیرمخرب جوشکاری را بررسی کردیم و اصطلاحات جوشکاری و انواع تست جوش را با هم در مجله دکتر تامین مرور کردیم.

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

anvae-test-joosh

فهرست بندی

جوشکاری فرآیند تولید مدرنی است که دو یا چند ماده را به یکدیگر متصل می‌کند. اما فقط پیوستن دو عنصر توسط جوشکاری برای ایستادن و مقاومت در برابر بارهای سنگین در طولانی مدت کافی نیست. از این رو نیاز به ابزارهایی مانند دستکش‌های کار که در مقالات قبل در مورد آن‌ها توضیح داده شده است، الکترود جوشکاری که بسیار نقش مهمی در عمل جوش دارد. و قیمت الکترودهای جوشکاری را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی دکتر تامین مشاهده و خریداری کنید.

جوشکاری یک روش سیستماتیک است که برای تولید مفاصل جوشِ با کیفیت و صحیح استفاده می‌شود. در حال حاضر به منظور تهیه‌ی مشخصات عملیات جوش (WPS) برای تطابق با روش‌های جوشکاری بر طبق استانداردها و مشخصات مختلف بین‌المللی از کدهایی از پیش تعریف شده استفاده می‌شود. سپس نتایج تست جوشکاری و تأییدیه‌ی آن در سندی ذخیره می‌شود تا اطمینان کافی به عملیات انجام شده داشته باشند.
انواع مختلفی از تست جوشکاری برای تعیین مقاومت و یکپارچگی قطعات و مواد جوش وجود دارد. تأمین یک عملیات با کیفیت بالا از طریق آزمایشِ مناسبِ قدرت و یکپارچگی، کمک می‌کند تا برای حفظ محصولات ایمن و کاربردی که بسیاری از مردم هر روز از آن استفاده می‌کنند، تلاش کنیم.

تست خم شدن

یکی از آزمایش‌هایی که اغلب برای تست مقاومت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمون خم شدن است. شما می‌توانید با ابزارهای ساده این تست را انجام دهید. این آزمایش مهارت و یکپارچگی جوش‌های انجام شده را بررسی می‌کند. تئوری آزمایش خم شدن این است که دو قطعه‌ی فلزی که در بالا به هم متصل می‌شوند، باید تحت مقدار مشخصی از خم شدن و فشار قرار بگیرد و قبل از شکستن و جدا شدن آیتم‌ها، در برابر این فشار مقاومت کنند. نسخه‌های مختلفی از آزمون خم شدن مانند آزمون خم شدن هدایت شده، خم کردن آزاد و آزمون خم شدن پشت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست شکستن جوش

در یک تست جوشکاری شکستن جوش نیاز است تا نقطه‌ی اتصال جوشکاری شده، شکسته شود و قطعات شکسته شده و چگونگی و علت آن مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی داخلی قطعات، نقص‌هایی که در جوشکاری وجود داشته است به راحتی قابل شناسایی هستند. برای انجام این آزمون، قطعه‌ی جوشکاری شده و نقطه‌ی جوش از دو طرف تحت فشار قرار می‌گیرند و با ضربه‌ی شدید توسط یک چکش، جوش را می‌شکنند. پس از آن می‌توان قطعه‌ی شکسته شده را برای پیدا کردن نقص‌های ممکن بررسی کرد.

تست شکست جوش

تست جوشکاری غیر مخرب

بر خلاف سایر آزمون‌های جوش، تست جوشکاری غیرمخرب پروژه‌هایی را که مورد آزمایش قرار می‌دهد، نابود نمی‌کند. انجمن آمریکایی وب سایت‌های تست ناپایداری جوش می‌گوید که تست جوشکاری غیرمخرب، یکپارچگی ماده‌ی شئ بررسی شده را آنالیز می‌کند.

در واقع تست جوش غیر مخرب شامل محدوده‌ی وسیعی از تکنیک‌های علمی برای آزمون جوش، قدرت مواد و یکپارچگی است و از طریق تخريب نکردن قطعات آزمايشي، اين نوع تست جوشکاري مي‌تواند شرکت‌هاي جوشکاری و هزینه و زمان صرف شده را نجات دهد. بعضی از آزمون‌های جوشکاری مورد استفاده در تست جوشکاری غيرمخرب عبارت است از: راديوگرافی، سونوگرافی، تست‌های بصری، بازرسی مایع نفوذ و تست ذرات مغناطیسی که با استفاده از آن‌‌ها می‌توانند میزان مقاومت و یکپارچگی نقطه‌ی جوش را طبق استانداردهای لازم مورد بررسی قرار دهند.

تست جوشکاری با اسید

آزمون جوش اسید، با استفاده از برش مقطعی از یک نقطه‌ی جوش داده شده، کیفیت واقعی جوشکاری را تعیین می‌کند. قطعه‌ی آزمایشی برش داده شده در معرض محلول اسیدی مانند اسید نیتریک، ید و ید پتاسیم قرار داده می‌شود. این اسید با مواد جوشکاری واکنش نشان می‌دهد و مرز بین فلز پایه و فلز جوشکاری شده را به صورت بصری نشان می‌دهد. متخصصان این امر با استفاده از این روش نواقص موجود در جوشکاری را به راحتی تشخیص می‌دهند.

انواع تست جوشکاری:

  • تست شکستن جوش
  • تست جوشکاری غیر مخرب
  • تست جوش با اسید
  • تست خم شدن جوش

برای انتخاب روش جوش مناسب موارد زیر را باید انجام داد:

• برنامه‌ریزی کارهای مربوط به جوشکاری را به طور مؤثر انجام دهید.
• اطلاعات مربوط به الزامات کیفیت را جمع‌آوری کنید.
• یک روش جوشکاری برای بررسی کردن در زمان لازم را بنویسید.
جوشکاری و انجام تست آن تحت نظارت بازرس جوش
• ارزیابی نتایج
• تصویب روش مورد استفاده در جوشکاری
• تهیه‌ی مستندات به صورت مشخص و با جزئیات یا به صورت کدهای استاندارد

تست جوشکاری

پس از اتمام آزمایش و انجام تست‌ جوشکاری، تمام نتایج مربوط به آن جمع‌آوری شده و نتایج باید بر اساس کدهای استاندارد مربوطه ارزیابی و به طور کلی ثبت شوند. هدف از وجود روش‌های مختلف جوشکاری پیدا کردن بهترین روش برای داشتن جوش‌های یکنواخت و مقاوم در طول زمان است. انواع تست‌‌ جوشکاری در پیدا کردن این روش به ما کمک می‌کند.

اصطلاحات کلیدی در جوشکاری

WPS: مشخصه‌ی روش جوشکاری است که یک جهت کلی به جوشکار نشان می‌دهد. همچنین مواد استفاده شده در جوش و نحوه‌ی اتصال نقطه‌ی جوش را نیز نشان می‌دهد. WPS لیست کدهای ضروری مورد نیاز، تکنیک استفاده شده در جوشکاری و انواع پارامترهای آن را بیان می‌کند.

PQR: گزارش صلاحیت جوشکاری است. در واقع PQR یک رکورد از نتایج تست جوشکاری برای هر جوش ایجاد شده مطابق با مشخصات جوش (WPS) است.

WQTR: این کد نشان‌دهنده‌ی صلاحیت جوشکار است و مشخص می‌کند که آیا جوشکار واجد شرایط برای جوش دادن با استفاده از یک روش جوشکاری خاص هست یا خیر.

Code : یک استاندارد در واقع کدی است که توسط یک یا چند نهاد دولتی به تصویب رسیده است و به موجب قانون و یا زمانی که آن استاندارد در یک قرارداد تجاری گنجانده شده است، قابل اجرا است. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی جوشکاری و لوازم مورد نیاز آن می‌توانید مقاله‌ی الکترود جوشکاری چیست ؟ | انواع و کاربرد های آن + لیست قیمت را مطالعه کنید.

هدف از انواع تست جوشکاری

  •  با انجام آزمایش‌های جوش می‌توان حداکثر اعتماد را ارائه کرد که خواص و مشخصات مکانیکی و متالورژی جوشکاری انجام شده با الزامات کدهای استاندارد تعریف شده متناسب است.
  • با انجام تست جوشکاری، هر روش جوشکاری طیف وسیعی از اطلاعات را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که روش مورد استفاده مورد تأیید باشد و طبق استانداردهای جوشکاری مقاومت کافی را دارا باشد.
  • پس از انجام تست جوشکاری اگر مشتری از شما درخواست تأییدیه‌ی جوشکاری کند، می‌توان مدارک را برای تأیید اعتبار آن ارائه داد.

برای انجام جوشکاری و داشتن اطمینان به آن باید نقاط جوش را در برابر آزمایش‌های مختلف مورد بررسی قرار داد تا اطمینان حاصل شود که روش مورد استفاده استاندارد‌های لازم برای جوشکاری را دارا باشد.

در مقاله فوق به بررسی انواع تست های جوشکاری و تست های مخرب جوش در فرایند روش های مختلف جوشکاری پرداختیم. تست هایی از قبیل: تست شکستن جوش، تست جوشکاری غیر مخرب، تست جوش با اسید، تست خم شدن جوش.
در ادامه اصطلاحات رایج در جوشکاری و تست های جوشکاری را بررسی کردیم و سپس به اهداف جوشکار در شرایط مختلف پرداختیم.ممکن است برای شما خواندن مقاله‌‌های «الکترود جوشکاری چیست» یا «انواع الکترود جوشکاری» نیز جالب باشد. همچنین برای جوشکاری می‌تواانید از الکترودهای میکا موجود در دکتر تامین استفاده کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *