تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن)، آموزش وصل کابل قطع شده

کابل کواکسیکال از جمله پراستفاده‌ترین کابل‌ها در صنعت است. این کابل دارای یک مفتول مسی در هسته مرکزی بوده به ترتیب، دارای لایه‌های پلاستیک پلی‌اتیلن، عایق کلافی از جنس مس و در ...

ناهید منصوری

۱۰ دی ۱۴۰۲

تعمیر کابل کواکسیال

فهرست بندی

کابل کواکسیکال از جمله پراستفاده‌ترین کابل‌ها در صنعت است. این کابل دارای یک مفتول مسی در هسته مرکزی بوده به ترتیب، دارای لایه‌های پلاستیک پلی‌اتیلن، عایق کلافی از جنس مس و در نهایت نیز دارای یک روکش از جنس پی وی سی است. این کابل را بیشتر به‌عنوان کابل آنتن تلویزیون دیده‌اید، اما موارد استفاده از آن بسیار گسترده‌تر است.

چطور سیم و کابل کواکسیال قطع شده را وصل کنیم؟

ساختاری که کابل کواکسیکال دارد، باعث شده است که تعمیر و اتصال دو سیم از آن، اندکی دشوار باشد. این کابل را بیشتر برای مدارهایی به کار می‌برند که اختلاف جریان دو سر سیم باید به کمترین میزان ممکن باشد؛ درست به همین دلیل، تعمیر و اتصال مجدد این کابل به شکل درست، بسیار اهمیت دارد؛ در این مقاله از مجله دکتر تامین، روش صحیح تعمیر کابل کواکسیکال را به شما آموزش خواهیم داد.

برای اظلاعات بیشتر درباره انواع سیم و کابل و علائم اختصاری سیم و کابل‌ها می‌توانید مقاله آشنایی با علائم و کدهای اختصاری روی سیم و کابل را مطالعه کنید.

روش تعمیر کابل آنتی یا همان کواکسیکال چگونه است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، تعمیر کابل کواکسیکال می‌تواند تا حدی دشوار باشد، زیرا ظرافت این کار بسیار بالاست. اگر می‌پرسید که چطور سیم و کابل کواکسیکال قطع شده را وصل کنیم، راهنمایی که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

برای تعمیر و وصل کابل کواکسیال قطع شده به چه موادی احتیاج داریم؟

قبل از شروع به تعمیر کابل کواکسیکال، ابتدا لازم است که ابزار و تجهیزات خاصی را حاضر کنید، برای مثال می‌توانید رابط کابل کواکسیکال خریداری کنید یا اینکه از اتصالات Strip کابل کواکسیال استفاده کنید. از جمله دیگر ابزار لازم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چسب حرارتی
  • سیم‌های اتصال
  • کاتر یا هر چیز برش‌دهنده دیگر
  • اتصال‌دهنده‌های مخصوص کابل
  • پرس کابل کواکسیکال
  • سوکت کابل کواکسیکال (در صورت لزوم)
  • قلموی رنگ مناسب
  • گریس سیلیکون و غیره.

 

مراحل تعمیر کابل کواکسیال قدم‌ به قدم به همراه تصویر

بعد از اینکه ابزار لازم را آماده کردید، می‌توانید به سراغ تعمیر کابل کواکسیکال بروید. البته باید بدانید که خرید کابل کواکسیکال نو همیشه بهترین کار است؛ اما در غیر این صورت، تنها کافی است که مراحل زیر قدم به قدم دنبال کنید:

  1. در قدم اول، ابتدا لازم است که به کمک چسب حرارتی، تمام قسمت‌های آسیب‌دیده از کابل را بپوشانیم. این کار را می‌توان به سادگی به کمک یک چسب تفنگی انجام داد؛ به‌علاوه هزینه زیادی هم برای شما به دنبال نخواهد داشت.
  2. در قدم دوم، لازم است که قسمت‌های آسیب‌دیده را به‌طور کلی از کابل جدا کنیم. اگر قسمتی از کابل را نتواستید به کمک چسب حرارتی درست کنید، بهتر است که به کمک یک عدد کاتر، تمام آن قسمت‌ها را به طور کلی از کابل جدا کنید.
  3. حال که بستر کار آماده شده است، می‌توانید در قدم سوم، سیم یا کابل را به یکدیگر متصل کنید. این کار را از سیم مفتولی مسی در مرکز انجام دهید. دو سیم مفتولی را به یکدیگر اتصال دهید و حواستان باشد که میان دو سیم، مقداری فضای خالی برای چسب باشد.
  4. بعد از اینکه دو قسمت مفتولی سیم مرکزی را به هم وصل کردید، به کمک قلمو، یک لایه از چسب برق را رویش بکشید. با این کار یک لایه عایق مانند عایق خود کابل ایجاد کرده‌اید.آموزش مراحل تعمیر کابل کواکسیال
  5. حال باید عایق کلافی دو کابل را به یکدیگر متصل کنید. برای این کار، عایق کلافی هر یک از دو سر کابل را به دو قسمت تقسیم کنید و سپس آن‌ها را تاب دهید. به عبارت دیگر، هر یک از دو سر کابل باید دو رشته کلاف تابیده داشته باشند.
  6. حال، کابل‌ها را طوری رو به روی خود قرار دهید، که کلاف‌های تابیده، در بال و پایین کابل‌های شما قرار بگیرد. کلاف تابیده بالای کابل اول را به کلاف تابیده بالای کابل دوم وصل کنید. همین کار را برای کلاف‌های تابیده پایینی نیز انجام بدهید.
  7. حال مجددا باید یک لایه چسب برق دیگر را روی این کلاف‌های به هم تابیده اعمال کنید. اجازه دهید که چسب شما کاملا خشم شود. حواستان باشد که چسب، کل سطح سیم‌ها را پوشانده باشد.
  8. در نهایت، یک لایه از پوشش پی وی سی پلاستیکی روی سیم بکشید و خوب آن را در سر جای خود محکم کنید. می‌توانید به کمک مقداری حرارت این کار را انجام دهید. این لایه، بیرونی‌ترین و آخرین لایه از سیم کواکسیکال شما خواهد بود.

آموزش تعمیر کابل کواکسیال به همراه تصویر

کلام آخر

در این مقاله از مجله دکتر تامین، روش تعمیر و اتصال کابل کواکسیکال را در کنار هم مرور کردیم. کابل کواکسیکال یا همان کابل آنتن، از جمله پراستفاده‌ترین کابل‌هاست و روش تعمیر آن می‌تواند تا حدی چالش‌برانگیز باشد. با راهنمای اتصال و عکس کابل کواکسیکال که در این مقاله در اختیار شما گذاشتیم، می‌توانید بدون دردسر این کار را انجام دهید.

در صورتی که قصد خرید کابل کواکسیکال داشته باشید، دکتر تامین می‌تواند بهترین مرجع برای شما باشد. دکتر تامین یک فروشگاه آنلاین برای خرید مصالح ساختمانی و می‌تواند انواع و اقسام سیم‌ها و کابل‌ها را برای شما تامین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *