کابل NYY مفتول است یا افشان؟ | همه چیز درباره کابل NYY

یکی از متداول‌ترین انواع کابل‌های برق که یشتر در صنعت استفاده می‌شود، کابل برق NYY است. این کابل کاربردهای بسیاری دارد و معمولا از آن با عنوان کابل برق قدرت یا کابل برق فشار قوی...

ناهید منصوری

۵ دی ۱۴۰۲

کابل NYY

فهرست بندی

یکی از متداول‌ترین انواع کابل‌های برق که یشتر در صنعت استفاده می‌شود، کابل برق NYY است. این کابل کاربردهای بسیاری دارد و معمولا از آن با عنوان کابل برق قدرت یا کابل برق فشار قوی نیز شناخته می‌شود.

به عنوان یک فرد متخصص، بدون شک باید از ویژگی‌های این کابل اطلاعات کامل داشته باشید. اگر به یادگیری در حوزه برق و تاسیسات الکتریکی علاقه‌مند هستید نیز مطالعه این مقاله می‌تواند برای افزایش آگاهی شما، مفید واقع شود؛ با ما همراه باشید.

کابل NYY چیست؟

بسیاری از سیم‌ و کابل‌های موجود در ایران و دنیا، توسط حروف اختصاری خاصی در بازار عرضه می‌شوند. این حروف اختصاری را استاندارد VDE آلمان تعیین کرده است و هدف از انجامش نیز آن است که متخصصان و افراد فنی بتوانند به راحتی انواع کابل، ویژگی‌ها و کاربردهای آن را تشخیص دهند.

کابل NYY نیز درست مطابق با همین سیستم نام‌گذاری شده است و از جمله متداول‌ترین کابل‌ها در صنعت و ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. برای شناخت بیشتر، باید بدانیم که NYY در کابل چه معنایی دارد. اگر می‌پرسید که کابل NYY یعنی چه، باید بگوییم که:

  • N به معنای مسی بودن هادی یا مغزی کابل است.
  • Y اول به معنای آن است که عایق کابل از جنس PVC است.
  • Y دوم نیز به معنای آن است که روکش کابل نیز باز از جنس PVC است.

برخی از کابل‌های NYY دارای پسوندی با حرف J هستند؛ اگر می‌خواهید بدانید که کابل NYY-J چیست، باید بگوییم که حرف آخر این علامت اختصاری، نشان‌دهنده وجود سیم ارت زرد رنگ داخل کابل است.

 

کاربردهای کابل NYY چیست؟

حال که مفهوم کابل NYY را می‌دانیم، باید با موارد کاربرد آن نیز آشنا باشیم. از جمله مهم‌‌ترین موارد کاربرد این کابل در صنعت و ساختمان‌سازی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مناسب برای سیم‌کشی داخل زمین و زیر خاک
  • مناسب برای سیم‌کشی در محیط‌های باز و بدون محافظ
  • مناسب برای استفاده داخل بتن و همچنین زیر آب
  • استفاده به عنوان کابل قدرت و کنترل در تاسیسات استاتیک
  • استفاده در شبکه‌های توزیع برق شهری
  • استفاده در مراکز تجاری و ساختمان‌های بزرگ
  • استفاده در تابلوهای برق و جعبه کلیدهای اتصال
  • قابل استفاده در سیستم‌های برق‌کشی صنعتی
  • قابل استفاده برای تمامی مواردی که نیاز به انعطاف در کابل داشته باشیم و همین‌طور کابل در معرض ضربات سنگین مکانیکی قرار نداشته باشد.

 

کابل NYY مفتول است یا افشان؟

حال که می‌دانیم کابل NYY یعنی چه، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که این کابل در زمره انواع کابل مفتولی قرار می‌گیرد، یا اینکه کابل NYY افشان است؟

در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که این کابل را هم می‌توان در انواع نیمه‌افشان در بازار پیدا کرد و هم می‌توان شاهد انواع تک مفتولی یا چند مفتولی از آن بود. معمولا از کابل NYY نوع تمام‌افشان تولید نمی‌شود؛ زیرا افشان بودن هادی سیم، ویژگی‌های اصلی این کابل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

تفاوت کابل NYY با NYMHY چیست؟

کابل NYY کابلی است که در آن تنها یک عدد هادی مفتولی مسی وجود دارد، دو لایه روکش از جنس پی وی سی نیز آن را پوشانده است. از این کابل در بیشتر مواقع برای ولتاژ‌های 0.6 کیلوولت تا 1 کیلوولت استفاده می‌شود.

کابل‌های NYMHY هم از جنس مس است، با این تفاوت که هسته آن افشان بوده و بیشتر از یک عدد هادی در آن وجود دارد. این کابل‌های ضخامت بیشتر نسبت به کابل‌های نوع قبلی دارند، اما ظرفیت ولتاژی آن‌ها کمتر بوده و در بازه 300 تا 500 ولت قرار می‌گیرد. در ضمن، نوع پی وی سی به کار رفته در ساخت عایق و روکش این دو کابل نیز متفاوت است.

 

فرق کابل NYY با NAYY چیست؟

کابل NYY و NAYY هر دو از یک خانواده هستند و شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند. تنها تفاوتی که می‌توان بین این دو نوع کابل قائل شد، آن است که کابل NYY دارای هادی مسی بوده، ولی هادی کابل NAYY از جنس آلومینیوم است. به همین دلیل می‌توان گفت که رسانایی هادی و همین‌طور قیمت کابل NAYY از نوع دیگر، بسیار کمتر است.

 

انواع کابل NYY کدام است؟

کابل NYY خود دارای انواع مختلفی است که در ادامه به متداول‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • کابل NYY-j: همان کابل معمولی NYY است، با این تفاوت که در آن سیم محافظ ارت نیز وجود دارد. این کابل در انواع تک هسته، 2، 3، 4، 5، 7 هسته و بیشتر از هفت هسته موجود است.

 

  • کابل NYY-o: این کابل نیز از دیگر انواع کابل NYY به شمار می‌رود با این تفاوت که در آن سیم محافظ ارت وجود ندارد. این کابل را نیز می‌توان در انواع تک هسته، 2 هسته، 3، 4، 5، 7 و بیشتر از آن در بازار پیدا کرد.

کابل NYY چیست

خرید کابل NYY با بهترین قیمت از دکتر تامین

در این مقاله همه چیز را درباره کابل NYY مطالعه کردیم. اکنون می دانیم که NYY کابل در صنعت و ساختمان‌سازی برای کاربری‌های سنگین و پرقدرت استفاده می‌شود. همچنین می‌دانیم که انواع این کابل کدام است و چه تفاوتی با کابل NYMHY یا NAYY دارد.

این مجموعه باکیفیت‌ترین کابل های NYY را از بهترین برندهای ایرانی در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید این کابل را با بهترین قیمت موجود در بازار از دکتر تامین تهیه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان دکتر تامین، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *