هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

هر ساختمانی با هر نوع کاربری، به گواهی پایان کار نیاز دارد. اخذ این گواهی به‌عنوان آخرین مرحله از ساخت‌وساز تلقی می‌شود و بعد از آن، می‌توان اطمینان داشت که ساختمان  قابل ‌...

ناهید منصوری

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

هزینه پایان کار ساختمان

فهرست بندی

نگاهی به هزینه پایان کار ساختمان و مراحل اخذ آن

هر ساختمانی با هر نوع کاربری، به گواهی پایان کار نیاز دارد. اخذ این گواهی به‌عنوان آخرین مرحله از ساخت‌وساز تلقی می‌شود و بعد از آن، می‌توان اطمینان داشت که ساختمان  قابل ‌استفاده یا فروش است. برای افرادی که با روند اداری ساخت‌وساز آشنایی ندارند، چیستی این سند، همیشه یک سؤال بزرگ است. در این مقاله از مجله دکتر تامین، قصد داریم بررسی کنیم که این گواهی چیست، مراحل دریافت آن به چه صورت است و در آخر، هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟ با ما همراه باشید.

گواهی پایان کار چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، گواهی پایان کار ساختمان، برگه یا سندی است که بعد از اتمام تمامی مراحل ساخت صادر می‌شود. این برگه در اصل جوازی است که امکان بهره‌برداری از سازه را برای ما فراهم می‌سازد و می‌تواند برای هر نوعی از ساختمان، اعم از مسکونی، تجاری، صنعتی یا اداری صادر شود.

مرجع صدور گواهی پایان کار ساختمان، شهرداری منطقه‌ای است که ساختمان شما در آن بنا شده است. دریافت این گواهی ازآن‌ جهت اهمیت دارد که صاحب ملک، برای ثبت، انتقال و البته برای سند انشعابات ملکی به آن نیاز خواهد داشت؛ در صورت عدم اخذ گواهی پایان کار، امکان انجام این مراحل وجود نخواهد داشت.

انواع گواهی پایان کار ساختمان به شرح زیر است:

  • گواهی ساختمان‌های نوساز
  • گواهی ساختمان‌های کلنگی
  • گواهی ساختمان‌های قدیمی
  • گواهی ساختمان‌های روستایی

برای مشاهده انواع مجوزهای ساختمانی اینجا کلیک کنید.

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

بسیاری از افرادی که به دنبال اخذ جواز پایان کار برای ساختمان خود هستند، این دغدغه را در ذهن دارند که هزینه آن چقدر خواهد شد. در ابتدا باید گوشزد کنیم که هزینه پایان کار ساختمان، نرخ ثابتی ندارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هزینه پایان کار ساختمان باتوجه به نوع کاربری ساختمان، متراژ و موقعیت جغرافیایی آن، کاملاً متفاوت است. علاوه براین، برای اخذ برخی از جوازهای خاص، مثلاً برای خانه‌های قدیمی و کلنگی، لازم است که شما علاوه بر هزینه پایان کار، مبلغی را به‌عنوان هزینه عوارض نوسازی و هزینه پسماند به شهرداری بپردازید.

لازم به ذکر است که هزینه پایان کار ساختمان، گاه مشمول تخفیف نیز می‌شود. خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان می‌توانند از این تخفیف استفاده کنند و جواز را با مبلغ کمتری دریافت نمایند. میزان تخفیف برای این مورد، به شکل زیر محاسبه می‌شود:

  • برای خانواده‌های شهدا، 70 درصد تخفیف
  • برای جانبازان، بر اساس درصد جانبازی
  • برای آزادگان، بر حسب سال‌های اسارت

 

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

پس از بررسی عوامل موثر بر هزینه پایان کار ساختمان، لازم است به مراحل دریافت آن نیز نگاهی داشته باشیم. پیش‌تر اشاره کردیم که برای اخذ این گواهی، باید به شهرداری منطقه‌ای که ساختمان در آن بنا شده است مراجعه فرمایید. برای اینکه بتوانید این گواهی را اخذ و شروع به بهره‌برداری از بنا نمایید، لازم است که مراحل خاصی را طی کنید.

مراحل اخذ پایان کار ساختمان، به شرح زیر است:

1. تشکیل پرونده در شهرداری

اولین مرحله برای اخذ پایان کار ساختمان، مراجعه به شهرداری منطقه و تشکیل پرونده است. این کار باید زمانی انجام شود که تمام مراحل ساخت‌وساز، به پایان رسیده باشد. بعد از آن شما باید با در دست ‌داشتن مدارک لازم، به نزدیک‌ترین شهرداری مراجعه کنید و برای گواهی مذکور درخواست دهید.

 

2. اخذ گواهی عدم تخلف

دومین مرحله، اخذ گواهی عدم تخلف است. در هر یک از مراحل ساخت، ناظری از سوی شهرداری برای نظارت بر روند ساخت فرستاده می‌شود. این ناظر از همان ابتدا تمامی مراحل را زیر نظر گرفته و هرگونه تخلفی را ثبت خواهد کرد. در زمان اخذ گواهی پایان کار، تمامی اطلاعات ثبت شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی‌ که تخلفی صورت نگرفته باشد، گواهی موردنظر شما صادر خواهد شد.

 

3. بازرسی ساختمان توسط کارشناس

مرحله بعدی که جزو آخرین مراحل اخذ جواز پایان کار به شمار می‌رود، مرحله بازدید کارشناس فنی است. در این مرحله کارشناس فنی معتمد از طرف شهرداری به محل ساختمان شما فرستاده می‌شود. این فرد بازدیدهای نهایی را از ساختمان شما به عمل خواهد آورد و گزارشی را برای شهرداری آماده خواهد کرد.

 

4. اخذ رضایت از همسایگان ساختمان

در این مرحله، صاحب ملک باید از همسایگان و مجاوران ساختمانی که بنا کرده است، رضایت کسب کند. این مرحله معمولاً به‌راحتی انجام می‌شود و درصورتی‌که تخلفی صورت‌گرفته باشد، با پرداخت عوارض می‌توان مراحل اخذ پایان کار را نهایی کرد.

 

5. اخذ امضاهای لازم برای دریافت گواهی

در مرحله آخر، همه مدارک شما به شهرداری ارسال خواهد شد. در این مرحله، شما باید منتظر اخذ امضاهای لازم از مقامات ذی‌ربط باشید. برای صدور جواز پایان کار ساختمان، به امضای افرادی چون شهردار، معاون شهرسازی، مهندس محاسب، معاون مالی و معاون اداری نیاز خواهید داشت.

ه

مدارک لازم برای اخذ پایان کار ساختمان

برای اینکه بتوانید مراحل ذکر شده در بخش قبلی را به انجام برسانید، لازم است برخی مدارک را حاضر و به شهرداری ارائه کنید.

از جمله مدارک لازم برای پایان کار ساختمان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدارک شناسایی مالک ساختمان، شامل شناسنامه و کارت ملی (یا مدارک وکیل او)
  • فرم درخواست صدور گواهی
  • فرم‌های شروع، پیشرفت عملیات ساخت و اتمام آن که توسط مهندس ناظر تأیید می‌شود.
  • مدارک مربوط به حق بازدید کارشناس، رسید‌های مالی
  • اصل و کپی رسید پرداخت عوارض سالانه ملک
  • اصل و کپی قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن (برای ساختمان‌های قدیمی بدون گواهی)
  • گواهی عدم تخلف یا گواهی پرداخت جریمه تخلف
  • نقشه بنای ساخته شده به‌صورت کتبی و سی‌دی
  • کارت سازه که اطلاعات کامل مربوط به روند ساخت در آن موجود باشد.
  • برگه‌ تعهد نظارت
  • تأییدیه استاندارد آسانسور
  • رونوشت مدرک انحصار وراثت و مدارک شناسایی ورثه (درصورتی‌که مالک در طی روند ساخت فوت کند)

 

اخذ پایان کار برای خانه‌های قدیمی و کلنگی

برخی از ساختمان‌های قدیمی که دارای عمر بیشتر از 30 سال هستند، گواهی پایان کار ندارند. مالکین این دسته از ساختمان‌ها نیاز دارند که برای ملک خود، گواهی مربوطه را اخذ کنند  درغیر این‌صورت امکان فروش یا انتقال سند را نخواهند داشت. برای این مورد نیز تنها کافی است که به شهرداری منطقه‌ای که ساختمان در آن بنا شده است مراجعه و با ارائه اطلاعات کافی، درخواست خود را برای اخذ گواهی پایان کار ثبت کنید.

درصورتی‌که ساختمان قدیمی یا کلنگی دارای جواز پایان کار قدیمی باشد، لازم است که گواهی جدید اخذ کنید. ساختمان‌هایی که 30 سال یا بیشتر، از اخذ گواهی آن‌ها گذشته است، می‌‌توانند با مراجعه به شهرداری و ارائه مدارک قدیمی نسبت به دریافت گواهی جدید اقدام نمایند. معمولاً روند دریافت گواهی جدید بسیار ساده است.

در این مقاله از مجله دکتر تامین، هزینه پایان کار ساختمان و مراحل اخذ آن را بررسی کردیم. هر ساختمان برای آن‌که قابل بهره‌برداری باشد یا برای آنکه بتواند به فروش برسد، لازم است که گواهی پایان کار داشته باشد. در این مقاله از ماهیت این گواهی صحبت کردیم، هزینه‌های مربوط به آن را ذکر کردیم و به سراغ مراحل اخذ و مدارک لازم آن نیز رفتیم. آیا تا به‌حال برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان اقدام کرده‌اید؟ تجربیات خود را در این مورد با ما نیز در میان بگذارید.

سؤالات متداول

 1. گواهی پایان کار چیست؟

سندی رسمی است که بعد از اتمام ساخت ساختمان از جانب شهرداری منطقه صادر می‌شود.

 

2. چرا اخذ گواهی پایان کار ساختمان واجب است؟

برای فروش ملک، انتقال سند و اخذ انشعابات لازم، اخذ این گواهی ضروری است، در غیر این صورت هیچ یک از امور ذکر شده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

3. هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

باتوجه به نوع کاربری ملک، متراژ و موقعیت جغرافیایی ملک، هزینه اخذ این گواهی متفاوت خواهد بود.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

12 پاسخ

  1. مقاله کاملی داشتین، لازم دیدم این نکته رو هم بهش اضافه کنم که موقع خرید خونه پیش ساخته، حتما یادتون باشه که توی قرارداد ذکر کنین مسئله پایان کار رو هم. این نکته خیلی مهمه و میتونه کارتون رو راه بندازه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *