طرز استفاده از توالت فرنگی

یکی از سئوالات مهمی که برای استفاده‌کنندگان از کاشی و سرامیک پیش می‌آید، این هست که کاشی استخری چیست؟ چه فرقی با کاشی‌های دیگر دارد؟ اصلا چرا به آن کاشی استخری می‌گویند؟ یا فرق...

علیرضا علیخانی

۱۱ دی ۱۳۴۸

فهرست بندی

نحوه استفاده از توالت فرنگی

یکی از سوالات مهمی که برای استفاده‌کنندگان از کاشی و سرامیک پیش می‌آید، این هست که کاشی استخری چیست؟ چه فرقی با کاشی‌های دیگر دارد؟ اصلا چرا به آن کاشی استخری می‌گویند؟ یا فرق آن با کاشی‌های معمولی دیگر در چیست؟ یا می‌توان گفت که کاشی استخری دارای چه تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی است؟ همان‌طور که از اسم کاشی استخری پیداست، متوجه می‌شویم که این نوع کاشی برای مکان‌های مرطوب و در تماس مستقیم با آب به کار می‌روند. این نوع کاشی‌ها چون با جذب آب و رطوبت تقریباً نزدیک به صفر که دارند، امروزه برای عایق‌بندی و زیبایی استخرها به کار می‌روند و تا به‌ حال هم طرفدارهای زیادی دارند. البته لازم به ذکر است که بدانید، به‌ کار بردن بهترین چسب کاشی استخری هم می‌تواند این امر را بهبود ببخشد و طول عمر کاشی استخری را نیز بالا ببرد.با اینکه نصب و اجرای توالت فرنگی در بسیاری از خانه‌های امروزی رواج پیدا کرده است، اما همچنان استفاده از آن باب‌طبع بسیاری از افراد نیست. شاید دلیل این امر راحت نبود آن‌ها با توالت فرنگی یا سخت دانستن نگهداری و تمیزکردن آن باشد. اما باید بدانید که نگهداری و شستشوی توالت فرنگی نه‌تنها سخت و دشوار نیست، بلکه نسبت به توالت‌های ایرانی، ساده‌تر هم خواهد بود. درصورتی‌که شما طرز استفاده از توالت فرنگی را بدانید، می‌توانید به‌راحتی از این تجهیزات استفاده کنید.

نشستن روی توالت فرنگی

تمیز کردن توالت فرنگی قبل از استفاده

تمیز کردن توالت فرنگی بعد از استفاده

استفاده از دستمال توالت

طرز استفاده از توالت فرنگی در بارداری

نحوه استفاده از توالت فرنگی برای مردان

طرز استفاده از توالت فرنگی کودک

نشستن روی توالت فرنگی

بهره‌بردن از توالت‌های فرنگی روزبه‌روز در بین خانواده‌های ایرانی، رواج پیدا کرده است. با اینکه هنوز هم افراد زیادی استفاده از توالت‌های ایرانی را ترجیح می‌دهند، اما توالت فرنگی نیز طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد تمایل کمتری به استفاده از توالت‌های فرنگی دارند این است که طرز استفاده از توالت فرنگی را به‌خوبی نمی‌دانند. یکی از نکات مهمی که باید در زمان استفاده از توالت فرنگی به آن دقت کرد، نشستن روی توالت فرنگی است.

شما هم فکر می‌کنید که در زمان استفاده از توالت فرنگی باید با زاویه 90 درجه روی آن بنشینید؟ اگر چنین فکر می‌کنید، باید بگوییم که شما در اشتباه هستید! بله؛ زاویه نشستن 90 درجه برای استفاده از توالت فرنگی اصلاً زاویه مناسبی نیست. طرز استفاده از توالت فرنگی به این‌گونه است که شما باید کمر خود را تا حدودی به سمت جلو خم کنید. این خم‌شدگی باید تا جایی ادامه پیدا کند که به کمر شما آسیبی وارد نکند. اما اگر در زمان نشستن بر روی توالت فرنگی نتوانستید کمر خود را خم کنید، از یک زیرپایی استفاده کنید.

فرم کمر شما در زمان استفاده از توالت‌های فرنگی باید در زاویه‌ای بین 35 تا 40 درجه قرار گرفته باشد. در زمانی که شما زاویه 90 درجه دارید و به‌صورت قائم بر وی توالت فرنگی می‌نشینید، مسیر روده شما بسیار باریک خواهد شد. ازاین‌رو در درازمدت، مشکلاتی مانند هموروئید یا یبوست به سراغ شما خواهد آمد. اما زمانی که در زاویه‌ای بین 35 تا 40 درجه قرار می‌گیرید، فرم روده در طبیعی‌ترین حالت خود قرار گرفته و اجازه می‌دهد مدفوع بدون آسیب زدن خارج شود.

نکته دیگری که در خصوص طرز استفاده از توالت فرنگی باید بدانید این است که سعی کنید بین زانوهای خود در هنگام نشستن، به‌اندازه کافی فاصله ایجاد کنید. بدین صورت نه‌تنها زانوی شما درد نخواهد گرفت، بلکه از کثیف شدن شلوار شما هم جلوگیری می‌شود.

تمیزکردن توالت فرنگی قبل از استفاده

یکی دیگر از نکات مهمی که در طرز استفاده از توالت فرنگی
باید به آن دقت کنید، تمیزکردن توالت فرنگی قبل از استفاده کردن از آن است. بر روی
توالت‌های فرنگی یک عدد درپوش قرار گرفته است. پیش از استفاده از آن، باید درپوش
را باز کنید. حال اگر احساس کردید که درپوش
یا سنگ توالت فرنگی شما کثیف است، با فرچه دستشویی، به‌خوبی آن را تمیز
کنید. برای اینکه در زمان نشستن از کثیف شدن بدن خود  یا شلوار جلوگیری کنید، می‌توانید از دستمال‌های
مخصوص توالت فرنگی کمک بگیرید.

اگر هم احساس کردید که سنگ توالت فرنگی خیس است، با استفاده
از دستمال‌های کاغذی آن را به‌خوبی خشک کنید و بعد از آن دستمال مخصوص نشستن بر
روی سنگ توالت فرنگی را بیندازید. بدین صورت پیش از نشستن، توالت فرنگی خود را به‌خوبی
تمیز کرده‌اید.

تمیزکردن توالت فرنگی بعد از استفاده

بعد از اینکه استفاده شما از توالت فرنگی به اتمام رسید، باز هم زمان آن است که آن را تمیز کنید. یکی دیگر از قسمت‌های طرز استفاده از توالت فرنگی نیز همین تمیزکردن توالت فرنگی بعد از استفاده است. اولین کاری که بعد از اتمام کار باید انجام دهید این است که سیفون توالت فرنگی را بکشید. بدین صورت آب توالت را تمیز خواهد کرد. اما برخی از افراد احساس می‌کنند که بعد از سیفون نیز لازم است تا توالت فرنگی خود را تمیز کنند.

تمیز کردن توالت فرنگی بعد از استفاده، با تمیزکردن سنگ و کاسه توالت شروع می‌شود. برای این کار می‌توانید از یک فرچه با برس مخصوص استفاده کنید. در این مواقع برای تمیزکردن سنگ توالت با برس می‌توانید از شوینده‌های مختلف استفاده کنید. اگر در قسمتی جرم بیشتری را مشاهده کردید، سعی کنید با فشار بیشتری برس را بر روی آن حرکت داده یا مدت‌ زمان بیشتری آن محل را تمیز کنید.

قدم دوم در طرز استفاده از توالت فرنگی، شستشوی درپوش توالت است. برای تمیزکردن این قسمت نیز می‌توانید از برس یا پارچه‌ای پاکیزه کمک بگیرید. در ابتدا شوینده را بر روی درپوش بریزید و سپس با پارچه  یا برس آن را به‌خوبی تمیز کنید. نکته مهمی که در این جا می‌خواهیم به شما گوشزد کنیم این است که کمک‌گرفتن از مسواک نیز می‌تواند در تمیزکردن جرم روی توالت فرنگی به شما کمک کند.

استفاده از دستمال توالت

طرز استفاده از توالت فرنگی، رابطه تنگاتنگی با نحوه صحیح استفاده از دستمال توالت دارد. امروزه بسیاری از سنگ‌های توالت برای شستشو افراد بعد از اتمام کار تجهیزات مخصوص دارند. به این قسمت بیده یا خودشور گفته می‌شود. این بیده یا خودشور در توالت‌های مدرن‌تر، درون خود دستگاه بوده و در مدل‌های قدیمی به‌صورت یک شیر خارج از دستگاه قرار گرفته است. بعد از استفاده از توالت فرنگی، چه از بیده استفاده کرده باشید چه نکرده باشید، بدون شک باید از دستمال توالت فرنگی استفاده کنید.

علاوه بر اینکه یک دستمال مخصوص برای نشستن روی سنگ توالت فرنگی وجود دارد، شما می‌توانید از دستمال‌های کاغذی دیگر هم برای پوشاندن محل نشستن توالت فرنگی استفاده کنید. البته کمک‌گرفتن از دستمال کاغذی برای پوشاندن محل نشستن توالت فرنگی، بیشتر برای استفاده از توالت فرنگی در مکان‌های عمومی است. شما حتی بعد از استفاده از توالت فرنگی می‌توانید از دستمال کاغذی برای خشک‌کردن یا تمیزکردن نهایی خود نیز استفاده کنید.

طرز استفاده از توالت فرنگی در بارداری

زمانی که بانوان باردار هستند، باید به نکات و جزئیات بسیار بیشتری توجه داشته باشند. این نکات از نحوه صحیح راه‌رفتن شروع می‌شود و تا طرز استفاده از توالت فرنگی نیز ادامه پیدا می‌کند. از آن جایی که استفاده از توالت‌های ایرانی برای بانوان در زمان بارداری، به دلیل اینکه فشار و نیروی زیادی به‌زانو خانم‌ها وارد می‌کند، می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. ازاین‌رو پزشکان توصیه می‌کنند که حتماً در زمان بارداری، بانوان از توالت فرنگی استفاده کنند.

اگر شما هم طرز استفاده از توالت فرنگی را برای بانوان باردار بدانید، می‌توانید به آن‌ها در نحوه استفاده از آن کمک کنید. باید بدانید که استفاده از توالت فرنگی می‌تواند در جلوگیری از بروز بواسیر و یبوست بسیار مفید باشد. خانم‌های باردار نیز می‌توانند با استفاده از توالت فرنگی از کمردرد، زانودرد، پادرد و … جلوگیری کنند. برای استفاده از توالت فرنگی در زمان بارداری باید توجه داشت که حتماً توالت فرنگی خود را بعد از استفاده ضدعفونی کنید.

همچنین نیاز است تاحدامکان از توالت‌های فرنگی مکان‌های عمومی در زمان بارداری استفاده نکنید. بهتر است زانوهای خود را از یکدیگر فاصله داده و اجازه دهید تا بدن در مناسب‌ترین فرم خودش قرار بگیرد. اگر طرز استفاده از توالت فرنگی را در زمان بارداری بدانید، دیگر نباید نگران خستگی‌ها و فشارهای زمان نشستن روی توالت ایرانی باشید.

نحوه استفاده از توالت فرنگی برای مردان

در این قسمت قصد داریم طرز استفاده از توالت فرنگی برای مردان را به شما آموزش دهیم. استفاده از توالت فرنگی برای مردان بسیار ساده و آسان خواهد بود. در مرحله اول باید توجه کرد که توالت شما باید دارای شیر آب، دستمال کاغذی، پد مخصوص نشستن و … باشد. همچنین از سالم بودن سیفون آب نیز اطمینان حاصل کنید. حال نیاز است تا توالت فرنگی را قبل از استفاده تمیز کنید. بعد از اینکه از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کردید، می‌توانید پد مخصوص یا دستمال کاغذی نشستن بر روی توالت فرنگی را قرار دهید.

بعد از استفاده از توالت فرنگی نیز به کمک بیده یا خودشور  یا شیلنگ آب، به‌دقت خودتان را تمیز کنید. می‌توانید از دستمال کاغذی نیز برای خشک‌کردن استفاده کنید. بعد از بلند شدن و پیش از کشیدن سیفون، نیاز است تا درپوش توالت را بر روی آن قرار دهید. اکنون سیفون را بکشید و اجازه دهید تا توالت فرنگی شما به‌خوبی تمیز شود.

طرز استفاده از توالت فرنگی کودک

درصورتی‌که شما هم دارای کودکی هستید و می‌خواهید طرز استفاده از توالت فرنگی را به او آموزش دهید، باید در ابتدا خودتان نحوه صحیح استفاده از توالت فرنگی کودک را بدانید. بهترین زمان برای چنین آموزشی، از 2 سالگی به بعد است. اولین نکته در خصوص استفاده کودکان از توالت فرنگی این است که آیا آن‌ها آماده استفاده از توالت فرنگی بزرگسالان هستند یا خیر؟ اگر ابعاد توالت فرنگی برای کودک شما همچنان بزرگ است، می‌توانید از توالت‌ فرنگی مخصوص کودکان، متناسب با ابعاد آن‌ها، استفاده کنید.

اگر هم کودک شما به جثه‌ای رسیده است که می‌تواند از توالت فرنگی استفاده کند، اما پای او به زمین نمی‌رسد، می‌توانید از زیرپایی‌های مخصوص کودکان استفاده کنید. البته امروزه تجهیزاتی وجود دارد که به‌عنوان درپوش بر روی سنگ توالت قرار می‌گیرد و توالت فرنگی بزرگسالان را به توالت کودکان بدل می‌کند. همچنین برای ترغیب کردن کودکان به استفاده از توالت فرنگی، می‌توانید محیط دستشویی یا توالت را به فضایی کودکانه و جذاب بدل کنید.

نتیحه گیری

از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث شده افراد تمایل زیادی به استفاده از توالت فرنگی نداشته باشند، آشنایی نداشتن با طرز استفاده از توالت فرنگی است. باید بدانید که نگهداری از این تجهیزات بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید به کمک دستمال کاغذی  یا پد مخصوص نشستن روی توالت فرنگی، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین بعد از سیفون کشیدن، می‌توانید به کمک فرچه و برس آن را به‌خوبی تمیز کنید. استفاده از توالت فرنگی نه‌تنها برای بانوان باردار مناسب است، بلکه از بروز زانودرد و کمردرد در آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *