نحوه استفاده از چسب بتن در دوغاب

اضافه کردن سازه‌ای جدید به سازه‌های بتنی یا رفع ترک‌ها و شکستگی‌های به وجود آمده در بتن نیازمند استفاده از محصولی به‌نام چسب بتن است. چسب بتن یکی از محصولاتی است که در ساخت‌وساز...

مهسا خسروی

۱ خرداد ۱۴۰۲

استفاده از چسب بتن در دوغاب

فهرست بندی

اضافه کردن سازه‌ای جدید به سازه‌های بتنی یا رفع ترک‌ها و شکستگی‌های به وجود آمده در بتن نیازمند استفاده از محصولی به‌نام چسب بتن است. چسب بتن یکی از محصولاتی است که در ساخت‌وساز کابرد بسیار زیادی دارد. در این مقاله ضمن بررسی اجمالی انواع روان‌کننده‌های بتن به معرفی چسب بتن، کاربردهای آن، به استفاده از چسب بتن در استخر و سازه‌های آبی پرداخته شده است. همچنین ویژگی‌ها و کاربردهای محصول چسب بتن sa12 به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های چسب بتن در بازار مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی انواع روان کننده‌های بتن

بتن برای اجرا و پرداخت باید نخست روان باشد؛ یعنی نرم و حالت خمیری داشته باشد. در صورتی که بتن به هر دلیلی سفت شده باشد نیاز است تا از روان‌کننده‌ها استفاده شود. روان‌کننده‌ها یا پلاستی سایزر باعث افزایش مقاوت نهایی و کاهش مصرف سیمان در سازه نیز خواهند شد. این مواد عموما به صورت مایع و در رنگ زرد و قهوه‌ای تولید می‌شوند. مواد روان‌کننده بتن درواقع نوعی جایگزین آب برای ایجاد روانی در بتن محسوب می‌شوند.

در یک دسته‌بندی کلی، انواع روان‌کننده بتن مطابق با آیین نامه ASTM C494-92 به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • نوع A: افزودنی کاهش دهنده‌ی آب
  • نوع D: کاهش دهنده‌ی آب و کندگیر کننده
  • نوع E: کاهش دهنده‌ی آب و تسریع کننده

روان‌کننده‌ها در سه مرحله به بتن اضافه می‌شوند؛ اول در بچینگ بتن و کارخانه ساخت بتن، دوم در محل بتن‌ریزی و سوم در محل ساخت و در محل بتن‌ریزی. لازم به ذکر است در آیین‌نامه بتن ایران و استاندارد ISIRI 2930 به طور کامل در خصوص حداقل مواد لازم برای روان شدن و شرایط ایجاد شده پس از اضافه شدن به بتن صحبت شده است و این اعداد تعیین شده‌اند.

چسب بتن چیست و چه زمانی کاربرد پیدا می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد در حین استفاده از بتن به منظور نرم کردن آن از روان‌کننده استفاده می‌شود. اما اضافه کردن سازه‌ای جدید به سازه‌های بتنی و یا رفع ترک‌ها و شکستگی‌های به وجود آمده در بتن نیازمند استفاده از محصولی به‌نام چسب بتن است. چسب بتن مخلوطی خمیری یا مایع است که برپایه رزین‌های آکریلیک با تکنولوژی نانو ساخته شده است. این چسب قابلیت آب‌بندی، سخت‌کنندگی و روان‌کنندگی همزمان در ملات یا بتن‌های حجیم را به وجود می‌آورد.

چسب بتن ظاهری شیری رنگ دارد که پس از ترکیب در ملات یا بتن کاملاً بی‌رنگ می‌شود. این محصول، قابلیت ترکیب در هر نوع ملات سیمانی، بتنی و گچی را دارد. چسب بتن و ملات آب‌بندی جهت ساخت و ترمیم بدنه مخازن بتنی آب، استخر، سونا، کف و بدنه سرویس های بهداشتی و بقیه موارد ساختمانی در مجاورت آب کاربرد فراوانی دارد.

طرز استفاده از چسبت بتن در دوغاب

این ماده در دو نوع چسب بتن اپوکسی و چسب بتن لاتکس ارائه می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. چسب بتن به 2 روش؛ دوغاب و ملات اجرا می‌شود. لازم به ذکر است این مقاله با توجه به کاربرد بیشتر روش دوغاب به استفاده از چسب بتن به روش دوغاب معطوف شده است. در این روش ابتدا یک واحد چسب را با یک واحد آب و 4 واحد سیمان مخلوط می‌کنیم. هر 1.5 کیلوگرم از این مخلوط حدود 1 متر مربع از سطح را زیر پوشش خود قرار می‌دهد. در روش دوغابی، ابتدا باید مکان مورد نظر تا حد اشباع با آب خالص خیس شود. در این مورد لازم است یادآوری کنیم که بتن نباید آب اضافی داشته باشد. حالا از دوغاب رقیق شده، لایه‌ای در حدود 2 میلی متر بر روی سطوح ریخته می‌شود. عملیات ریختن مخلوط چسب باید به سرعت انجام گیرد، تا مخلوط سفت نشود.

در اینجا به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های چسب بتن که باعث جایگاه ویژه این محصول شده است اشاره کرده‌ایم:

  • چسبندگی بسیار بالا و ایجاد پیوند با انواع سازه‌های، آهنی، سنگی، گچی و …
  • روان کنندگی بتن یا ملات وکاهش فضاهای خالی در بتن
  • افزایش مقامت کششی و سایشی سازه‌های سیمانی و بتنی
  • غیر قابل اشتعال و سازگار بودن با محیط زیست
  • مقاوم در برابر یخ‌زدگی

امروزه آب‌بندی سازه‌های بتنی به روش‌های متعددی انجام می‌شود. آب‌بندی استخر با چسب بتن در صورتی که با چسب مناسب انجام شود یکی از رایج‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های عایق‌کاری استخر محسوب می‌شود.  این محصول علاوه‌بر آب‌بندی، مقاومت مکانیکی خوبی را هم برای سازه فراهم می‌کند. برای این منظور باید از ترکیب چسب با ملات‌های ریزدانه و پرسیمان و به صورت لایه‌ای پلاستر گونه استفاده شود.

میزان مصرف چسب بتن به صورت وزنی باید 5 تا 10 درصد سیمان مصرفی در ملات باشد. در این روش لایه‌ای از ملات ریزدانه پرسیمان (حداقل 300 کیلوگرم) به ضخامت 1 تا 3 سانتیمتر بر روی سطح اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است در صورتی که بدنه و سازه استخر از بلوک یا آجر باشد، برای جلوگیری از ترک‌‌های ناشی از نشت آب، بهتر است از الیاف پروپیلن، یا توری فایرگلاس یا رابیس در لایه اجرایی استفاده شود. اگر از الیاف استفاده شود باید مقدارمصرف به 1.5 تا 2 کیلوگرم در مترمکعب محدود شود. اگر از توری فایبرگلاس استفاده شود باید از نوع 45 تا 60 گرم استفاده شود.

لازم به ذکر است استفاده از ایزوگام جهت آب‌بندی و ایزولاسیون استخر به علت اشکالات عمده فنی و خطرات ناشی از آن منسوخ شده است. پیشنهاد کارشناسان برای آب‌بندی مخازن آبی، استفاده از چسب بتن sa12 شیمی است. خرید چسب sa12 مقاومت بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کند و بهترین جایگزین برای مواد نفتی و ایزوگام است.

چسب بتن آب‌بند شیمی ساختمان SA12 شیری رنگ و شکل ظاهری آن شبیه محلول خامه‌ای شکل است. پیش از مصرف چسب بتن باید توجه داشت که باید سطوح کاملا عاری از گرد و غبار و رطوبت باشد. مقدار مصرف چسب بتن آب‌بند شیمی ساختمان SA12 براساس حساسیت محل مصرف متغیر است اما برای مصارف عادی این چسب بتن با نسبت 1 به 2 با آب رقیق می‌گردد و توسط قلمو روی سطوح پخش می‌شود. برای تهیه ملات آستری باید ماسه با دانه‌بندی 0 تا 3 میلیمتر را با نسبت 4 به 1 با سیمان پرتلند مخلوط نموده و برای ملات‌سازی به جای آب از محلول چسب بتن و آب که قبلا یاد شد استفاده گردد. ملات تهیه شده قابلیت اجرا به ضخامت حدود 1 سانتی متر را دارد و برای ضخامت‌های بیشتر باید بعد از هر لایه حداقل 4 ساعت زمان سپری گردد.

عوامل موثر بر قیمت چسب بتن

قیمت چسب بتن نیز همانند هر محصول دیگر، بر اساس عواملی چون کیفیت و اندازه محصول تعیین می‌شود. به همین دلیل همواره پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، برآیند درستی از میزان چسب مصرفی خود داشته باشید. چسب بتن sa12، توسط شرکت شیمی ساختمان در ایران تولید می‌شود و به عنوان یکی از بهترین چسب‌های بتن آب‌بندی در بازار شناخته شده است.این چسب ضمن دارا بودن گواهینامه کیفیتISO9001 ISO14001 و OHSAS1800، قیمت مناسبی نیز دارد.

در این مقاله، انواع روان کننده‌ها، چسب بتن، کاربرد چسب بتن، نحوه‌ی استفاده از آن در دوغاب را بررسی و یکی از بهترین چسب بتن‌های موجود در بازار را معرفی کردیم.دکتر تامین به عنوان فروشگاه لوازم ساختمانی، تمام لوازم و تجهیزات شیمی ساختمان برندهای مختلف را ارائه می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص استفاده از انواع چسب بتن، روش‌های مصرف آن و خرید محصول می‌توانید با کارشناسان مجموعه دکتر تامین تماس بگیرید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *