نحوه محاسبه مقدار سیمان در ملات ۱ به ۶

برای انجام هر نوع پروژه ساخت و ساز نیاز به استفاده از یک سری مواد، مصالح و تجهیزات است. ملات ۱ به ۶ یکی از ملات های مورد استفاده در ساخت و ساز ها است و ...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

nahve-mohasebe-meghdar-siman-1be6

فهرست بندی

برای انجام هر نوع پروژه ساخت و ساز نیاز به استفاده از یک سری مواد، مصالح و تجهیزات است. ملات ۱ به ۶ یکی از ملات های مورد استفاده در ساخت و ساز ها است و در بسیاری از پروژه هایی که در اطراف ما در جریان هستند از این ملات استفاده می شود. هر ملات عموما ترکیبی از میزان مشخصی سیمان و میزان مشخصی ماسه است. میزان ترکیب در این ملات تیپ‌های ملات را تشکیل می‌دهد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

هر ملات عموما ترکیبی از میزان مشخصی سیمان و میزان مشخصی ماسه است. این مواد به نسبت مشخصی با هم مخلوط می شوند و آب به آنها اضافه می شود تا ملات تشکیل شود. تشکیل ملات به شرایط خاصی نیاز دارد که کیفیت مواد حفظ شود و سیمان و ماسه به خوبی باهم مخلوط شوند.

ملات ماسه سیمان باید حتما با مخلوط کننده‌های مکانیکی و دستگاه‌های حرفه ای مخلوط شود تا دانه ها به خوبی باهم آمیخته شوند و ملات از کیفیت بالایی برخوردار شود. پس از اینکه مصالح به نسبت درست با هم آمیخته شوند، باید به تایید ناظر در آید و سپس در پروژه های بزرگ و کوچک از آنها استفاده شود.

اختلاط ملات

شما می توانید برای کار های کم اهمیت، ملات ۱ به ۶ یا سایر ملات هایی که پایه سیمانی و ماسه در تهیه آنها استفاده می شود را به صورت دستی تهیه کنید. درست است که این شیوه دقت بالایی ندارد، اما برای کار های کوچک مناسب است و تداخلی در کیفیت کار ایجاد نخواهد کرد.

زمانی که می خواهید به صورت دستی اقدام به تولید ملات ۱ به ۶ با سیمان و ماسه کنید، ابتدا تمام ماسه و سیمان مورد نظر خود را با هم مخلوط کنید به طوری که یک پودر یک دست تشکیل شود. سپس آب را کم کم به این پودر ترکیبی اضافه کنید تا ملات شما تشکیل شود.

توجه کنید که ملات آماده شما حداکثر برای ۱ ساعت قابلیت استفاده دارد و پس از آن سفت شده و دیگر به کار شما نمی آید. بنابراین سعی کنید مقداری از ملات را آماده کنید که قصد استفاده از آن را دارید و ظرف مدت یک ساعت می توانید آن را به طور کامل مصرف کنید.

اگر ملات برای مدتی در هوای آزاد باقی بماند و از آن استفاده نکنید سفت می شود. به هیچ عنوان با اضافه کردن آب به ملات سعی نکنید که آن را روان کنید و مجددا از آن استفاده کنید. اضافه کردن آب اضافی باعث کاهش خواص فیزیکی محصول می شود و کیفیت کار شما را پایین می آورد.

نحوه مخلوط کردن مصالح در ملات سیمان و ماسه

ملات های بسیار متنوعی در ساختمان سازی به کار می روند که هر کدام از آنها دارای تیپ مخصوص به خود هستند. در اینجا قصد داریم شما را با مدل ها یا تیپ های متنوعی از ماسه و سیمان آشنا کنیم.

همانطور که گفته شد، این ملات ها به طور کلی از ترکیب ماسه و سیمان تشکیل می شوند . اما نسبت اختلاط گوناگون ماسه، سیمان و آب باعث به وجود آمدن ملات با مقاومت های گوناگون می شود. ملات ۱ به ۶ ماسه و سیمان یکی از تیپ های این ملات پرکاربرد است.

در اینجا قصد داریم شما را با ۴ تیپ اصلی از ملات ماسه و سیمان پرتلند آشنا کنیم و نسبت به کار رفته از هر کدام از این مواد را برای شما روشن کنیم.

ملات 6 به 1

ملات ماسه سیمان تیپ یک

در این نوع ملات سیمان و ماسه، نسبت ترکیب سیمان به ماسه ۱ به ۳ است. در چنین شرایطی حداقل مقاومت فشاری ۲۸ روزه برابر با ۲۲۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع خواهد بود.

اگر بخواهیم کمی بیشتر نسبت مواد به کار رفته را برایتان شرح دهیم، می توان گفت که برای هر ۲۸۵ کیلوگرم از سیمان نیاز به ۰٫۹۹ متر مکعب ماسه است. این مواد درون دستگاه یا به صورت دستی باید با ۲۵۸ لیتر آب مخلوط شوند تا ملات ۱ به ۳ سیمان و ماسه شما آماده شود.

در ادامه شما را با تیپ های دیگر نظیر ملات ۱ به ۶ و… هم آشنا خواهیم کرد.

ملات ماسه سیمان تیپ دو

حداقل مقاومت فشاری ۲۸ روزه در این مدل کمتر از تیپ یک است. نسبت اختلاط سیمان به ماسه در این مدل ۱ به ۴ است. به این صورت که به ازای هر ۱ واحد سیمان، شما باید ۴ واحد ماسه اضافه کنید و آنها را با میزان مشخصی آب مخلوط کنید.

ملات تیپ دو

حداقل مقاومت فشاری ۲۸ روزه برای این ملات در حدود ۱۳۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

برای درست کردن ملات ۱ به ۴ کافیست تا ۲۸۵ کیلوگرم سیمان را در دستگاه مکانیکی یا به صورت دستی با ۰٫۹۹ متر مکعب ماسه مخلوط کنید. ترکیب این دو مصالح ساختمانی را با ۲۶۰ لیتر آب مخلوط کنید تا یک ملات ۱ به ۴ یک دست حاصل شود.

سپس می توانید از آن برای پروژه های ساختمانی خود استفاده کنید.

نکته: ملات ردیف تیپ 2 از پرکاربردترین ملات‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان می‌باشد.

ملات ماسه سیمان تیپ سه

ملات ۱ به ۳ و ۱ به ۴ را معرفی کردیم. در ادامه قصد داریم به معرفی ملات ۱ به ۵ و ملات ۱ به ۶ بپردازیم و مقدار سیمان و ماسه در این دو ملات را به شما معرفی کنیم.

تیپ سه از اختلاط ۱ واحد سیمان و ۵ واحد ماسه تشکیل شده و میزان مشخصی آب به این دو مصالح ساختمانی اضافه می شود.

حداقل مقاومت فشاری ملات ماسه و سیمان تیپ سه در ۲۸ روز حدود ۴۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.

اگر ۲۲۵ کیلوگرم سیمان را با ۱٫۰۰ متر مکعب ماسه مخلوط کنید و سپس ۲۶۲ لیتر آب را به آن اضافه کنید، در نهایت ملات تیپ سه یا ملات ۱ به ۵ به دست خواهد آمد.

ملات تیپ 3

ملات ماسه سیمان تیپ چهار

آخرین موردی از ملات های سیمان و ماسه که می خواهیم به معرفی آن بپرداریم، ملاتی است که در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ملات ۱ به ۶ که مقدار سیمان در آن ۱ واحد و مقدار ماسه به کار رفته در آن ۶ واحد است، مقاومت فشاری کمتری نسبت به سایر مدل ها یا تیپ ها دارد و با این حال در بسیاری از قسمت های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید با ترکیب ۲۰۰ کیلوگرم سیمان با ۱٫۰۳۳ متر مکعب ماسه و در نهایت مخلوط کردن آن با ۲۶۵ لیتر آب به ملاتی دست پیدا کنید که می توانید از آن در بسیاری از فعالیت های ساختمانی استفاده کنید.

حداقل مقاومت فشاری ۲۸ روزه ملات ۱ به ۶ حدود ۴۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

توجه داشته باشید که بهترین شیوه درست کردن ملات ماسه و سیمان مخلوط کننده های مکانیکی هستند.

بهتر است ملات ۱ به ۶ و سایر ملات ها را به صورت دستی تهیه نکنید تا کیفیت ملات افزایش پیدا کند.

ملات‌های پایه سیمان

انواع ملات های ساختمانی

ملات ۱ به ۶ و سایر ملات های سیمان و ماسه ای که تا اینجا به معرفی آنها پرداختیم، تنها بخش کوچکی از ملات هایی هستند که در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار می گیرند. دایره ملات هایی که می توانید برای پروژه های خود استفاده کنید فراتر از این است و در اینجا قصد داریم تا شما را با ملات های بیشتری در این زمینه آشنا کنیم.

ملات آهک

استفاده از این ملات امروزه بیشتر برای دیوار چینی، سنگ کاری قائم و پروژه هایی است که در آن از مصالح ساختمانی سنتی استفاده می شود. از این پروژه ها در گذشته برای نصب سنگ فرش های خیابان ها استفاده می شد، اما این روز ها استفاده از آنها محدود شده است و در پروژه های روکار از آنها استفاده نمی شود.

البته در بعضی پروژه ها از ملات آهک برای بستر سازی به صورت رو کار استفاده می شود. زمانی که ترافیک رو سازی بیشتر از حد معمول باشد، عموما از این شیوه استفاده می شود.

در صنایع مختلف نیاز است تا کف زمین سوله ها با کفپوش منسب پوشانده شود. ملات آهک دارای پلاستیسیته مناسبی است و کف سازی واحد های صنعتی به سادگی بر روی آن انجام می شود.

آهکی که درون ملات قرار دارد با دی اکسید کربن محیط واکنش نشان می دهد و تبدیل به کربنات کلسیم شده که در نهایت ملات را سفت می کند.

ملات آهک

ملات گرانولیت

یکی دیگر از ملات های بسیار پرکاربرد که از آن در ساخت و ساز ها استفاده می شود، ملات گرانولیت است. این ملات یک ملات با بتن ریز دانه است و برای ساخت سطوح کوچک بتنی از آن استفاده می شود.

می توانید از این ملات برای کار روی بتن، سطوح صیقلی و سطوح تمام شده سخت استفاده کنید.

این ملات از گرانو و کمی ماسه و سیمان پرتلند تشکیل شده است.

نحوه مخلوط کردن این مواد به این گونه است که باید ۶ واحد گرانو، یک واحد ماسه و دو واحد سیمان را باهم مخلوط کنید. قبل از اینکه آب را به این مصالح اضافه کنید، ابتدا سه جزو خشک را به خوبی باهم مخلوط کنید. می توانید از بعضی رنگ ها هم بر حسب نیاز خود در ملات گرانول استفاده کنید.

مخلوط گرانو را می توانید با یک کمچه بر روی سطوح مختلف ریخته و آن را پخش کنید. سپس با استفاده از یک ماله می توانید آن را به سادگی پخش کنید.

ملات رنگی

ملات گرانولیت، ملات آهک، ملات ۱ به ۶ و سایر ملات های سیمان و ماسه را معرفی کردیم. در اینجا قصد داریم یکی دیگر از ملات های کاربردی در بازار را به شما معرفی کنیم.

برای اینکه یک ملات رنگی داشته باشید، می توانید رنگ سیمان را به مصالح خشک اضافه کنید و سپس آن ها را با آب مخلوط کنید.

خیلی مهم است که قبل از مخلوط کردن مصالح با آب، حتما آنها را به خوبی باهم مخلوط کنید به گونه ای که تمام مصالح به صورت یکدست در آیند.

زمانی گه از رنگ سیمان سیاه رنگ استفاده می کنید، بهتر است از ماسه با رنگ نقره ای استفاده کنید.

می توانید برای رنگ کردن سنگ های کف حیاط و کفپوش ها در فضای باز و پیست های دو میدانی از این ملات رنگی بهره ببرید.

نسبت به ملات ۱ به ۶ سیمان و ماسه ای، از ملات رنگی در موارد کمتری استفاده می شود. اما در بعضی مواقع استفاده از این ملات ها می تواند به کمک شما بیاید.

نحوه آماده کردن و ملاحظات ملات ۱ به ۶

همانطور که بار ها در این مقاله به آن اشاره شد، حتما مصالحی که قرار است در ملات شما وجود داشته باشند باید قبل از اضافه شدن آب به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در غیر اینصورت خواص فیزیکی محصول شما کاهش خواهد یافت.

به هیچ عنوان از آبی که دارای ناخالصی است برای آماده کردن ملات استفاده نکنید. فرقی ندارد شما از ملات ۱ به ۶ استفاده می کنید یا اینکه از سایر ملات ها، به هر حال استفاده از آب کثیف، نوشابه و هر آبی که دارای ناخالصی است باعث می شود میزان چسبندگی و کیفیت ملات شما کاهش یابد.

ملات رنگی

اگر می خواهید به صورت دستی ملات ۱ به ۶ خود را تهیه کنید، نیاز است ماسه و سیمان را بر روی هم ریخته و آنقدر هم بزنید و زیر و رو کنید که کاملا با هم مخلوط شوند. هیچ توده ای از سیمان و ماسه نباید وجود داشته باشد و سیمان به شکل رگه رگه شده نباید در مخلوط باقی بماند.

اگر می خواهید از روان کننده یا ضد یخ در ملات ۱ به ۶ یا ملات های دیگر استفاده کنید، حتما آن را به آب اضافه کنید. بهتر است به طور مستقیم این مواد را به ملات خشک اضافه نکنید.

حال سوال اینجاست که چگونه باید درجه سفتی ملات را تشخیص دهیم. معمولا در تیپ مختلف ملات ها، میزان مصرف آب مشخص شده است. در تیپ ۴ یا همان ملات ۱ به ۶ حدود ۲۰۰ لیتر آب لازم است که باید با مصالح مخلوط شود.

سوالات متداول

سیمان در چند تیپ تولید می‌شود ؟

تولید سیمان در 5 تیپ با توجه به ویژگی‌ها، کاربرد و میزان گیرایی تقسیم بندی می‌شوند.

انواع ملات مخلوطی کدام‌اند ؟

ماسه به علاوه سیمان بنایی، ماسه و آهک به علاوه سیمان و ماسه و سیمان به علاوه روان کننده.

ویژگی‌های ملات گرانولیت در چیست ؟

صرف هزینه کمتر، می‌توان به صورت تک لایه استفاده کرد و خاصیت الاستیک مطلوبی دارد.

دکتر تامین تضمین کیفیت مصالح ساختمانی خود را می‌دهد ؟

فروشگاه اینترنتی دکتر تامین در تمام مراحل ساخت و ساز تضمین کیفیت مصالح و تجهیزات خود را برای ایجاد اطمینان از خرید اینترنتی می‌دهد.

جمع بندی

  • ملات های ساختمانی یکی از مهمترین مصالح ساختمانی هستند که در تمام ساخت و ساز ها از آنها استفاده می شود.
  • ملات ۱ به ۶، ۱ به ۵، ۱ به ۴ و ۱ به ۳ از مهمترین ملات های ساختمانی هستند که از ترکیب سیمان، ماسه و آب به دست می آیند.
  • تفاوت این ملات ها در میزان ماسه، سیمان و آب به کار رفته در ملات است.
  • ملات ۱ به ۶ دارای مقاومت فشاری کمتری نسبت به سایر ملات های ماسه و سیمان است.
  • ملات های ماسه و سیمان تنها ملات هایی نیستند که در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ملات آهک، ملات گرانولیت و ملات رنگی برخی دیگر از ملات های مورد استفاده در ساخت و ساز ها هستند.
  • نحوه مخلوط کردن مصالحی که در ملات ها مورد استفاده قرار می گیرند، باید کاملا دقیق و حساب شده باشد.
  • بهتر است از دستگاه های مکانیکی هم زن برای اختلاط مصالح استفاده کنید و روش های دستی را تا حد ممکن فراموش کنید.

برای دریافت مشاوره خرید ملات‌های پایه سیمانی می توانید با شماره ی زیر تماس بگیری

۰۲۱-۴۸۴۳۶

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *