وال هنگ یا توالت دیواری چیست

یکی از سوالات مهمی که برای استفاده‌کنندگان از کاشی و سرامیک پیش می‌آید، این هست که کاشی استخری چیست؟ چه فرقی با کاشی‌های دیگر دارد؟ اصلا چرا به آن کاشی استخری می‌گویند؟ ...

علیرضا علیخانی

۱۱ مرداد ۱۴۰۱

فهرست بندی

یکی از سوالات مهمی که برای استفاده‌کنندگان از کاشی و سرامیک پیش می‌آید، این هست که کاشی استخری چیست؟ چه فرقی با کاشی‌های دیگر دارد؟ اصلا چرا به آن کاشی استخری می‌گویند؟ یا فرق آن با کاشی‌های معمولی دیگر در چیست؟ یا می‌توان گفت که کاشی استخری دارای چه تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی است؟ همان‌طور که از اسم کاشی استخری پیداست، متوجه می‌شویم که این نوع کاشی برای مکان‌های مرطوب و در تماس مستقیم با آب به کار می‌روند. این نوع کاشی‌ها چون با جذب آب و رطوبت تقریباً نزدیک به صفر که دارند، امروزه برای عایق‌بندی و زیبایی استخرها به کار می‌روند و تا به‌ حال هم طرفدارهای زیادی دارند. البته لازم به ذکر است که بدانید، به‌ کار بردن بهترین چسب کاشی استخری هم می‌تواند این امر را بهبود ببخشد و طول عمر کاشی استخری را نیز بالا ببرد.

وال هنگ چیست؟

جزء جدایی‌ناپذیر هر سرویس بهداشتی، قسمت توالت است. در اکثر خانه‌های ایرانی، علاوه بر توالت ایرانی، از توالت فرنگی هم استفاده می‌شود. امروزه با توجه به اینکه متراژ خانه‌ها روز به روز در حال کوچک شدن است، مدیریت فضای خانه اهمیت زیادی پیدا کرده و تا جای ممکن سعی بر این است که فضاها کاربردی‌تر شوند. این مسأله در مورد توالت فرهنگی هم صدق می‌کند؛ به همین منظور در خانه‌های جدید توالت فرنگی را روی دیوار نصب می‌کنند که به آن وال هنگ گفته می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد وال هنگ، ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم.

در زبان لاتین به معنای آویزان از دیوار است و برای هرگونه تجهیزاتی که به‌جای داشتن پایه، به دیوار متصل می‌شوند از این عبارت استفاده می‌شود؛ اما اکثراً در مورد توالت از وال هنگ استفاده می‌شود. دلیل اصلی پیدایش وال هنگ کمبود فضا در خانه‌هاست و جزء طراحی‌های مدرن محسوب می‌شود. تفاوت وال هنگ با توالت فرنگی عادی درروش نصب کردن آن است. توالت فرنگی روی زمین نصب می‌شود و تخلیه آن از بخش متصل به زمین است؛ اما اتصال توالت وال هنگ که به آن توالت توکار یا توالت فرنگی دیواری هم گفته می‌شود، به‌جای لوله‌کشی از کف، پایه‌های آن حذف شده و تمام تجهیزات و لوله‌کشی آن و همچنین فلاش تانک در دیوار جاسازی شده و فقط بخش نشیمنگاه  بیرون از دیوار است. وال هنگ با اتصال به دیوار باعث حذف اتصالات و پایه نگهدارنده شده و علاوه بر نمای بهتر، باعث می‌شود جای بیشتری برای روشویی، کابینت و … باز شود.

جنس وال هنگ از چیست؟

توالت وال هنگ نیز مثل توالت فرنگی از جنس سفال بوده و روکش آن لعاب چینی است. این روکش، باعث مقاومت آن در برابر مواد شوینده قوی می‌شود.

نصب وال هنگ به چه صورت است؟

گفتیم که در وال هنگ، لوله فاضلاب و فلاش تانک درون دیوار جاسازی می‌شود و روش نصب آن متفاوت از توالت فرنگی دیواری است. حتی اگر لوله‌کشی فاضلاب درون دیوار هم نباشد، می‌توان با طراحی دیوار کاذب این مشکل را برطرف کرد.

نصب توالت فرنگی در دو مرحله صورت می‌گیرد:

نصب قبل از کاشی‌کاری

قبل از مرحله نصب باید به هنگام خرید آن دقت کنید که وال هنگ‌ها با توجه به کارخانه سازنده آن‌ها متفاوت هستند و روش نصب متفاوتی هم دارند؛ بنابراین قبل از نصب، حتماً به دستورالعمل نصب کارخانه سازنده آن توجه کنید.

برای شروع بسته‌بندی را باز کرده و فلاش تانک را بیرون بیاورید.

بست لوله فاضلاب که به‌صورت آکاردئونی یا خرطومی است را از قسمت زیر فلاش تانک باز کرده و از قسمت زانویی آن، اقدام به نصب لوله کرده و بعد نصب آن را محکم کنید.

درون دسته‌بندی، علاوه بر فلاش تانک، دو پیچ بلند نیز وجود دارد که محل نصب آن‌ها روی چهارچوب فلاش تانک و قسمت بالایی لوله خرطومی است. قسمت پایینی چهارچوب دارای دو پایه نگهداره است که با آن ارتفاع را تنظیم می‌کنند. پس از تنظیم ارتفاع، باید پایه‌ها را توسط پیچ‌های جانبی محکم کرد.

در قسمت بالایی چهارچوب، فلاش تانک هم روی دو پایه دیگر در قسمت پشتی نصب شود. نصب آن‌ها هم توسط 2 پیچ رزوه بلند است. این پایه‌های برای این هستند که فلاش تانک را به دیوار متصل کنید.

درنهایت، باید جعبه کنترل موقت فلاش تانک را جای خودش قرار داده و سپس آن را به‌وسیله دو پیچ سفت کرد و بعد فلاش تانک را در محل موردنظر گذاشت.

حواستان باشد محلی که باید فلاش تانک نصب شود، حتماً باید داخل دیوار باشد و  استحکام بالایی داشته باشد تا تحمل وزن کاسه توالت و افرادی که روی کاسه می‌نشینند را داشته باشد.

نصب چارچوب روی دیوار باید کاملاً تراز باشد. لوله‌ای را که به‌صورت خرطومی یا آکاردئونی است، درون لوله فاضلاب قرار دهید. لوله فاضلاب در پایین سطح قرار می‌گیرد. چهارچوب تراز شده را با پیچ‌های محکمی به دیوار وصل کنید.

اگر در قسمتی که قرار است فلاش تانک نصب شود، لوله‌کشی آب سرد وجود ندارد، باید در قسمت بالای فلاش تانک تعبیه شده و شیلنگی را که درون فلاش تانک وجود دارد به کمک نوار تفلون به این لوله متصل کرد. این شیلنگ در قسمت پایینی جعبه کنترل فلاش تانک وجود دارد که اول باید این جعبه را باز کرده و بعد از اینکه شیلنگ متصل شد، آن را در جای خودش محکم کرد.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که باید از لوله‌های تعبیه‌شده در دیوار زمان کاشی‌کاری و … محافظت کنید تا رسوبات درون فاضلاب رسوب نکند.

مرحله دوم نصب

در مرحله دوم نصب باید اقدامات زیر صورت بگیرد:

قبل از هر کاری باید فاصله آکس پیچ‌های فلاش تانک را که بیرون از دیوار است، اندازه‌گیری کنید. اندازه این آکس‌ها، اکثراً 18 الی 23 سانتی‌متر است. مثلاً در وال هنگ ایرانی 18 و در وال هنگ ترکیه‌ای 23 سانتی‌متر است. قبل متصل کردن کاسه وال هنگ باید ارتفاع فاضلابی را که درون دیوار جاسازی شده است، از زمین اندازه بگیرید. این فاصله حداقل باید 22 سانتی‌متر باشد. در غیر این صورت قسمت پایینی وال به زمین گیرکرده و مشکل ایجاد می‌کند. اندازه استاندارد آن 32 سانتی‌متر است.

اگر وال هنگ موردنظر شما به‌صورت اتومات است، حتماً قبل از نصب به پشت توالت نگاه کنید که یک سیم با فیوز برق جداگانه وجود داشته باشد. این سیستم مخصوص شستشوی اتومات توالت است. اگر توالت شما معمولی باشد، احتیاجی به این سیم نیست.

نصب وال هنگ

استراکچر وال هنگ یا توالت دیواری چیست؟

استراکچر وال هنگ به فلاش تانک آن گفته می‌شود که در داخل دیوار جاسازی می‌شود. اطراف فلاش تانک پروفیل‌های فلزی وجود دارد که کار آن‌ها تحمل وزن توالت و وزن افراد است. این استراکچرها را می‌توان بر اساس ضخامت، ارتفاع و دارا بودن پروفیل فلزی دسته‌بندی کرد:

استراکچر ضخامت 12 سانتیمتر

این ضخامت مناسب دیوارهای سفالی و بلوک بتنی است و به‌راحتی می‌توان به تجهیزات درون فلاش تانک دسترسی داشت. این ضخامت می‌تواند تا حداکثر 20 سانتی‌متر هم باشد. حجم داخل آن 10 لیتر بوده و عرض آن هم 50 سانتی‌متر است.

استراکچر با ضخامت 8 سانتی‌متر

بااینکه این نوع استراکچر در ایران پرطرفدار است، اما خیلی مناسب خانه‌های ایرانی نیست. چون مناسب دیوارهای پیش‌ساخته با ضخامت 10 سانتی‌متر است. ظرفیت آب آن برای شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ یعنی از 7 لیتر تا 10 لیتر. وال هنگ‌های دیواری تسه TECE دارای استراکچری با ظرفیت 10 لیتر آب و عرض 63 سانتی‌متر است.

استراکچرها با توجه به کاربردی که دارند و متناسب با مدل‌های مختلف وال هنگ انتخاب می‌شوند؛ اما اگر بخواهیم در مورد استراکچری با بهترین ویژگی‌ها صحبت کنیم، باید موارد زیر را داشته باشد:

تانک آن فشرده شده و محکم بوده و دارای فلاش دو زمانه باشد.

فلاش دو زمانه آن قابلیت تنظیم شدن داشته باشد؛ تنظیم استاندارد آن روی 6 و 3 است.

دارای طرح‌های متنوع دکمه فلاش تانک باشد.

سازگار با تمامی مدل‌های توالت دیواری باشد.

بهترین برند وال هنگ چیست؟

وال هنگ در سرویس‌های بهداشتی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به همین دلیل هم باید کیفیت و مرغوبیت لازم را داشته باشد. امروزه در بازار انواع وال هنگ‌ها با برندهای متنوع در بازار موجود هستند. از بهترین برندهای وال هنگ موجود در بازار ایران می‌توان به شودر اشاره کرد که توانسته با حفظ کیفیت بالای محصولات خود، رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد. برند شودر شیرآلات و فلاش تانک‌های تولیدی خود را با ضمانت 5 ساله و خدمات پس از فروش به مشتریان عرضه کند

وال هنگ مدل جدید

مزایای وال هنگ

وال هنگ نسبت به توالت فرنگی‌های عادی از مزیت‌هایی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مقاومت بالا

کلیه تجهیزاتی که در نصب وال هنگ می‌شود، مقاوم‌تر از توالت‌های معمولی است. برای مثال وال هنگ به‌جای داشتن یک تکیه‌گاه، تمام دیوار را به‌عنوان تکیه‌گاه دارد که این باعث دوام بالای آن در برابر انواع ضربات می‌شود.

جاگیر نبودن

در توالت فرنگی معمولی، تمام تجهیزات آن اعم از فلاش تانک و پایه، فضای زیادی می‌گیرد، اما در وال هنگ تمام این تجهیزات و لوله‌کشی‌ها درون دیوار جاسازی شده و کاسه توالت، تنها قسمتی است که دیده می‌شود. به‌این‌ترتیب فضای بیشتری برای روشویی و دوش حمام باز می‌شود.

کاهش صدا

در توالت فرنگی‌های معمولی به دلیل اینکه لوله و فلاش تانک بیرون است، به هنگام استفاده از آن، به دلیل عبور آب صدای زیادی ایجاد می‌کند؛ اما در وال هنگ به دلیل توکار بودن لوله‌کشی و فلاش تانک، صدایی هم ایجاد نمی‌شود.

تمیز شدن آسان

توالت فرنگی‌های معمولی، به دلیل اینکه بخش‌های زیادی مثل پایه و فلاش تانک و … دارند، تمیز کردن آن‌ها زمان بیشتری می‌برد، اما در وال هنگ فقط و فقط قسمت کاسه توالت نیاز به تمیز کردن دارد.

قابلیت تنظیم ارتفاع

تجهیزات سرویس بهداشتی اعم از دوش، روشویی و توالت فرنگی، همگی دارای پایه‌ای هستند که ارتفاع آن‌ها از پیش تعیین‌شده است؛ اما در وال هنگ چون تجهیزات روی دیوار نصب می‌شوند، امکان تنظیم ارتفاع آن وجود دارد.

کاهش مصرف آب

در وال هنگ از تجهیزاتی استفاده شده که از فنّاوری جدیدتری دارند و می‌توانند تا میزان 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

معایب وال هنگ

همیشه هر محصولی که تولید می‌شود، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. توالت فرنگی وال هنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر مزایایی که برای این محصول نام بردیم، می‌خواهیم از معایب آن نیز صحبت کنیم تا به توجه به همه این موارد بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

تعمیر

توالت‌های فرنگی‌های معمولی وقتی خراب می‌شوند، تعمیرکار می‌آید شروع به تعمیر آن می‌کند، اما در وال هنگ این‌طور نیست و اگر تعمیرکار بخواهد به فلاش تانک دسترسی پیدا کند، باید آن قسمت از دیوار خراب شود و پس از تعمیر دوباره بازسازی شود. این کار علاوه بر اینکه زمان زیادی می‌برد، هزینه بیشتری هم می‌طلبد.

عدم نصب در دیوارهای نازک

جاسازی تجهیزات وال هنگ درون دیوار زمانی ممکن می‌شود که دیوار صخامت کافی داشته باشد. گاهی ممکن است تجهیزات آن مثل سیفون، خیلی بزرگ باشد که در اینصورت باید فضای بیشتری از دیوار خالی باشد. با چنین شرایطی، اگر دیوار ضخامت کافی نداشته باشد، نمی‌تواند وزن کاسه توالت و وزن افراد را تحمل کند.

نصب دشوار

در سرویس بهداشتی‌های عادی، خیلی از مواقع خود شما می‌توانید از نصب و تعمیر آن‌ها را انجام دهید؛ اما چون توالت وال هنگ تمامی تجهیزات داخل دیوار است، کار سخت می‌شود.

قیمت وال هنگ

ازآنجایی‌که وال هنگ تجهیزات جانبی بیشتری دارد و از تکنولوژی‌های جدیدتری هم در ساخت آن استفاده شده، بنابراین قیمت تمام‌شده بیشتری نسبت به توالت فرنگی‌های عادی خواهد داشت. البته این هزینه فقط برای خرید نیست، بلکه تعمیرات آن‌هم خیلی هزینه‌بر است؛ چرا که باید دیوار خراب و بازسازی شود.

نتیجه گیری

برای مدیریت هر چه بهتر فضای داخلی و کاهش مصرف آب بهتر است که از وال هنگ یا توالت دیواری استفاده شود. برای خرید وال هنگ پیش از هر چیز لازم است که کیفیت و دوام آن را در نظر داشته باشید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

مشاهده بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *