راهنمای استفاده از چسب ۱۲۳

چسب های بسیاری وجود دارند که برای انجام کار های روزمره و همچنین برای انجام فعالیت های ساختمانی، صنعتی، کارگاهی و… مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین می توان چسب ۱۲۳ را یکی...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

فهرست بندی

چسب های بسیاری وجود دارند که برای انجام کار های روزمره و همچنین برای انجام فعالیت های ساختمانی، صنعتی، کارگاهی و… مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین می توان چسب ۱۲۳ را یکی از پرکاربردترین چسب های موجود در بازار معرفی کرد که در بسیاری از فعالیت ها کارایی دارد و قدرت چسبندگی خیره کننده ای دارد. استفاده از این چسب ها به تخصص خاصی نیاز ندارد و شما با مطالعه دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته این چسب ها می توانید به سادگی از آنها استفاده نمایید. در ادامه به نحوه استفاده از این چسب‌ها اشاره می‌نمیاییم.

چسب ها در ایران به چسب های ۱۲۳ معروف هستند. دلیل این نام گذاری هم سرعت بالای چسبندگی این محصول است. سیانواکریلات نام واقعی و جهانی این محصول است و دلیل این نام گذاری جهانی به تاریخچه و مواد اولیه به کار رفته در تهیه و تولید آن مربوط می شود.

توجه کنید که این محصول را در بازار با نام هایی نظیر چسب ام دی اف، چسب همه کاره و چسب قطره ای فوری هم می شناسند. بنابراین با شنیدن این نام ها تعجب نکنید و مطمئن باشید که منظور فروشندگان همان چسب سیانواکریلات یا ۱۲۳ است.

چسب ۱۲۳ میتراپل و چسب سناباند از بهترین برند های تولید کننده این چسب های قدرتمند و پرکاربرد هستند. این دو برند معروف از بهترین مواد اولیه و دستگاه ها برای تولید چسب های خود بهره می برند و حجم وسیعی از بازار این محصول را به خود اختصاص داده اند.

چسب 123

از این چسب ها می توانید برای چسباندن هر قطعه ای نظیر فلزات، پلاستیک و حتی برای چسباندن پوست انسان نیز بهره ببرید. البته مراقب باشید! وقتی که پوست دست شما با این چسب ها به هم دیگر یا به هر جسم دیگری وصل شوند، به سادگی نمی توانید آنها را از هم جدا کنید.

به خاطر داشته باشید که به دلیل شرایط خاص تولید این محصول، حداکثر در مدت یک ماه پس از باز کردن درب محصول باید از آن استفاده کنید تا کارایی لازم را داشته باشد. همچنین تاریخ انقضای چسب ۱۲۳ سناباند، چسب میتراپل و سایر برند های معروف، تنها تا حدود یک سال پس از تولید آنها است. در صورتی که در این مدت از آنها استفاده نکنید، اثربخشی خود را از دست خواهند داد.

یکی از بارز ترین ویژگی این چسب ها سرعت خشک شدن آنها است. زمانی که دو قطعه را با این چسب ها به یکدیگر متصل می کنید، مشاهده می کنید که در عرض چند ثانیه دو قطعه به یکدیگر متصل می شوند.

چسب ۱۲۳ چگونه کار می کند؟

چسب سیانواکریلات که آن را با نام هایی نظیر چسب فوری و ۱۲۳ هم در ایران می شناسیم، توسط تولید کنندگان مختلفی در ایران تولید می شود. با اینکه کیفیت دستگاه های به کار رفته در خط تولید این محصولات، مواد اولیه و دانش تخصص افرادی که در یک مجموعه فعالیت می کنند بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر گذار است، اما با این وجود این چسب ها با یک روند نسبتا ثابتی تولید می شوند و کار می کنند

به عنوان مثال ممکن است چسب ۱۲۳ سناباند با چسب ۱۲۳ میترال در برخی جزئیات تفاوت داشته باشند. اما در صورتی که شما برای کار خود یک بار از چسب سناباند و بار دیگر از چسب میترال استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که نتایج بسیار شبیه به هم هستند.

چسب فوری

چند راهکار ساده برای سرعت بخشیدن به خشک شدن چسب ۱۲۳

یکی از مواردی که در کار کردن با چسب ها اهمیت دارد، سرعت خشک شدن آنها است. بعضی مواقع شما نیاز دارید که قطعاتی که به هم متصل می کنید با سرعت بیشتری خشک شود تا کارتان جلو بیفتد.

با وجود اینکه چسب های ۱۲۳ با سرعت بالایی خشک می شوند، اما جنس قطعاتی که قرار است به هم بچسبانید هم در زمان چسبیدن و سفت شدن تاثیر زیادی دارد. برای مثال اینکه بخواهید از این چسب برای اتصال چوب استفاده کنید یا بخواهید قطعات فلزی را به هم بچسبانید در سرعت خشک شدن تاثیرگذار است.

چسب ۱۲۳ به حرارت حساس است

یکی موضوع مهم در مورد چسب فوری یا ۱۲۳ که بسیاری از افراد آن را نمی دانند این است که این چسب ها به حرارت حساس هستند. اگر مقداری هوای گرم را به نقطه اتصال سطوح اعمال کنید، مسلما سرعت خشک شدن بیشتر از حالت عادی خواهد بود و دو قطعه ای که قصد اتصال آنها را دارید با سرعت بیشتری سفت و خشک می شوند.

برای این کار می توانید از یک سشوار استفاده کنید. سشوار را بر روی حرارت متوسط یا کم قرار دهید و آن را به سمت نقطه اتصال بگیرید. خواهید دید که سرعت خشک شدن چسب بسیار افزایش خواهد یافت.

چسب ۱۲۳ به جریان هوا نیاز دارد تا درست عمل کند

شما می توانید از یک فن برای فرستادن جریان هوا به سمت نقطه اتصال دو قطعه استفاده کنید. زمانی که اکسیژن را به سمت نقطه اتصال هدایت می کنید، باعث می شود که چسب شما با سرعت بسیار بیشتری خشک شود.

اینها ترفند های علمی ساده ای هستند که با استفاده از آنها می توانید به سادگی باعث افزایش سرعت خشک شدن چسب سیانواکریلات نسبت به شرایط طبیعی شوید. شما می توانید برای این کار از یک فن تهویه یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید که به سادگی می تواند هوا را در اطراف محلی که شما کار می کنید به طور یکسان و منظم به گردش در آورد.

اگر از مقدار زیادی چسب برای اتصال تعداد زیادی قطعه یا برای اتصال قطعات بزرگ استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که از تهویه های مناسب برای محل کارتان استفاده کرده باشید.

چسب یک دو سه

چسب های ۱۲۳ دارای مقدار کمی از ترکیبات سمی هستند که می تواند استفاده بیش از حد از این چسب در فضا های بسته و بدون تهویه مناسب را برای انسان خطرناک کند. تهویه درست شما را از بیماری های احتمالی و استشمام بوی نامطبوع این چسب قدرتمند در امان نگه می دارد.

محکم گرفتن و فشار دادن

شما می توانید دو قطعه ای که قرار است به هم بچسبانید را پس از ریختن چسب ۱۲۳ بر روی سطح آنها، با قدرت فشار دهید. این کار باعث می شود که دو قطعه به خوبی و با سرعت بیشتری به یک دیگر متصل شوند.

نکته مهم در اینجا این است که وقتی شما این دو قطعه را محکم بر روی یک دیگر فشار می دهید، قطعات کمتر می توانند در مرحله ای که چسب در حال خشک شدن است تکان بخورند که باعث می شود چسب بهتر بتواند در نقاط اتصال عمل کند.

با استفاده از این ترفند علاوه بر اینکه زمان خشک شدن کاهش می یابد، در عین حال اتصال قوی تری شکل خواهد گرفت که برای باز کردن آن قطعا نیاز به استون و سایر ریموور های چسب خواهید داشت.

چسب

قیمت چسب ۱۲۳

زمانی که صحبت در مورد خرید یک کالا به میان بیاید، قیمت یکی از فاکتور های اصلی است. درست است که کیفیت کالا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما به خصوص زمانی که صحبت از خرید عمده محصول به میان بیاید، قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین شما باید قیمت چسب های ۱۲۳ را پیش از خرید بدانید و با مقایسه قیمت برند های مختلف، در نهایت بهترین چسب از لحاظ کیفیت و قیمت را خریداری کنید.

یکی از راه هایی که بخواهید قیمت چسب میتراپل، قیمت چسب سناباند و قیمت سایر برند های چسب های ۱۲۳ را بدانید این است که به بازار مراجعه کنید و از فروشندگان و عرضه کنندگان این محصولات قیمت را استعلام کنید.

یک شیوه ساده تر هم در این بین وجود دارد که می توانید قیمت چسب ۱۲۳ را استعلام کنید. مراجعه به وب سایت های اینترنتی بسیار ساده تر از رفتن به بازار است. شما می توانید در خانه خود بنشینید و از طریق لپ تاپ یا گوشی موبایل خود از قیمت و ویژگی های چسب های ۱۲۳ به طور کامل مطلع شوید.

فروشگاه اینترنتی دکتر تامین یکی از برترین عرضه کننده تجهیزات ساختمانی است و در این میان برند های بسیار معروف و با کیفیتی از چسب های فوری یا ۱۲۳ را ارائه می دهد. برای استعلام قیمت چسب ۱۲۳ می توانید به وب سایت دکتر تامین مراجعه کنید و به سادگی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

شما می توانید قیمت چسب میتراپل و قیمت چسب سناباند که از بهترین برند های چسب ۱۲۳ در ایران هستند را از فروشگاه اینترنتی دکتر تامین استعلام بگیرید و در صورت تمایل اقدام به خرید آنها کنید.

مشکلات کار با چسب ۱۲۳

چسب های ۱۲۳ موادی در خود دارند که وقتی در تماس با رطوبت موجود در اجسام قرار می گیرند به سرعت سفت می شوند و اجسام را به هم می چسبانند. به دلیل همین سرعت و قدرت بالای اتصال در این چسب ها، ممکن است برخی اتفاقات رخ دهد که شما را دچار مشکل کنند.

برای مثال یکی از مهمترین اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، چسبیدن پوست دست انگشتان به هم یا چسبیدن پوست دست و انگشتان به اجسام است. همچنین شباهت بسته بندی چسب های ۱۲۳ به پماد چشم و قطره بینی باعث می شود که شما اشتباها این چسب ها را به چشم خود بمالید یا در بینی خود بریزید. حتی مواقعی پیش می آید که این چسب به طور اتفاقی با دهان شما هم برخورد می کند

پوست

  • زمانی که پوست شما به چسب ۱۲۳ آغشته می شود، بهترین متد این است که این چسب را با ترکیب آب گرم و صابون نرم کنید تا بتوانید آن را از روی پوست خود پاک کنید. اگر به این ترکیب مقداری سرکه هم اضافه کنید، می تواند سرعت از بین رفتن چسب از روی پوست شما را افزایش دهد. زمانی که چسب نرم شد می توانید به سادگی آن را از روی پوست خود پاک کنید. البته باید با فشار بر روی پوست خود بکشید که چسب از روی پوستتان جدا شود.
  • شما می توانید از پاک کننده لاک ناخن یا همان استون هم برای از بین بردن و پاک کردن چسب از روی پوست خود استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید استون و دیگر از بین برنده های چسب را بر روی پوست های حساس و در نزدیکی زخم هایی که دهانه آنها باز است بریزید.همچنین توجه د اشته باشید که نباید این مواد را بر روی برخی از قسمت های بدن نظیر لب ها، چشم ها، بینی یا دیگر نقاط حساس بدن بریزید.
  • زمانی که چسب بر روی قسمتی از پوست بدن شما ریخته، سعی کنید به سرعت آن قسمت از پوست بدن خود را جدا کنید و با یک باند تمیز روی آن را بپوشانید.

خطرات چسب 123

چشم

  • اگر چسب ۱۲۳ وارد چشم شما شده است، به سرعت از خدمات پزشکی بهره ببرید و وقت را تلف نکنید. اگر امکان آن وجود دارد، چشمان خود را با مقدار فراوانی آب گرم برای ۱۵ دقیقه شستشو دهید. در این حالت چشمان خود را باز نگه دارید تا آب به طور مستقیم با محلی که چسب روی آن ریخته است در تماس باشد.
  • اگر پوست چشم شما هم آغشته به چسب شده است، به هیچ عنوان برای کندن چسب عجله نکنید. ممکن است بر اثر اعمال قدرت بیش از حد، پوست چشم شما کنده یا خراشیده شود.

سعی کنید این چسب ها را در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. البته قبل از مصرف باید آنها را در دمای اتاق قرار دهید.

عینک محافظ کار

دهان و بینی

  • اگر چسب ۱۲۳ در دهان شما ریخته شده است، از آنجایی که این چسب به سرعت با رطوبت واکنش می دهد و خشک می شود، نمی تواند به سرعت به درون سیستم گوارش شما راه پیدا کند. معمولا در چنین شرایطی چسب به دندان یا زبان شما می چسبد و باید باید در چنین شرایطی از دستورالعمل های پزشکی مطلع باشید.

البته نگران نباشید. بزاق دهان شما طی ۱ الی ۲ روز می تواند چسب را از روی زبان و دندان های شما پاک کند. در صورتی که متوجه جدا شدن چسب ۱۲۳ از روی دندان یا زبان خود شدید، سعی کنید آن را قورت ندهید.

  • در صورتی که چسب درون بینی یا دهان شما رفته باشد، استفاده از کره گیاهی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مکررا از کره گیاهی برای این موارد استفاده کنید تا چسب نرم شود و بتوانید آن را از درون بینی یا دهان خود خارج کنید. اگر این متد با موفقیت همراه نشد، از خدمات پزشکی استفاده کنید.

جمع بندی

  • چسب سیانواکریلات که آن را با نام چسب ۱۲۳ و چسب فوری هم در بازار ایران می شناسند، بسیار پر کاربرد است و دارای استفاده های خانگی، صنعتی، پزشکی و… است.
  • زمان کوتاه شکل گرفتن اتصال و ایجاد یک اتصال بسیار قدرتمند و پایدار از ویژگی های اصلی این چسب ها به حساب می آید.
  • بر خلاف چسب های معمولی موجود در بازار که ماده اصلی تشکیل دهنده آنها آب است؛ سیانواکریلات ماده اصلی تشکیل دهنده چسب های ۱۲۳ است.
  • در کنار چسب های ۱۲۳ معمولا یک اسپری هم عرضه می شود که باعث سرعت بخشیدن به خشک شدن چسب می شود.
  • شما با استفاده از یک سری راهکار های ساده نظیر فشار دادن اجسام در نقطه اتصال و گرفتن سشوار به سمت چسب می توانید به خشک شدن این محصول سرعت ببخشید.
  • از چسب سیانواکریلات یا ۱۲۳ می توانید برای اتصال رنج گسترده ای از مواد نظیر شیشه، چوب، پلاستیک، فلزات و… استفاده کنید.
  • سرعت خشک شدن چسب های ۱۲۳ به جنس اجسام یا قطعاتی که قرار است به هم متصل شوند بستگی دارد.
  • سطح اجسامی که قرار است با چسب های ۱۲۳ به یک دیگر بچسبند، باید کمی مرطوب باشند.
  • چسب ۱۲۳ میتراپل و چسب ۱۲۳ سناباند از برترین برند های تولید کننده این محصولات هستند.
  • برای استعلام قیمت چسب میتراپل و قیمت چسب سناباند می توانید به فروشگاه اینترنتی دکتر تامین سر بزنید.
  • در صورتی که چسب ۱۲۳ با پوست دست، چشم، دهان یا بینی شما تماس پیدا کند، باید با شیوه های درست که در این مطلب به آنها اشاره کردیم چسب را پاک کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *