کاشی‌کاری ساختمان و مهمترین نکات اجرای آن

کاشی‌کاری ساختمان از جمله فرایند‌های مهم در مرحله نازک‌کاری است چرا که اجرای آن نیاز به استفاده از محصولات با کیفیت، زمان بالا و مجری کار با تجربه را نیاز مند است. از این رو در...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

kashikari-sakhteman-va-mohemtarin-nokat-an

فهرست بندی

کاشی‌کاری ساختمان از جمله فرایند‌های مهم در مرحله نازک‌کاری است چرا که اجرای آن نیاز به استفاده از محصولات با کیفیت، زمان بالا و مجری کار با تجربه را نیاز مند است. از این رو در این مقاله به بررسی نکات مهم برای اجرای کاشی‌کاری به شکل‌های مختلف را بررسی کرده و عواملی که به بهتر شدن این فرایند کمک می‌کنند را به شما معرفی می‌نماییم.

تنوع کاشی‌ها: تنوع بسیار بالای کاشی‌ها باعث شده تا در زمان انتخاب شرایط بسیار راحتی داشته باشیم. کاشی‌های سرامیکی در خانه‌های مدرن بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند، که در رنگ‌های مختلف و با ترکیب رنگی فراوان در بازار موجود می‌باشند. معمولاً کاشی‌ها در اندازه‌های استاندارد تولید می‌شوند اما به‌منظور تأمین نیازهای خاص در اندازه‌های سفارشی نیز عرضه می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارند که تقریباً می‌توانند در هرجایی ازجمله دیوار، سقف، کف و حتی شومینه مورداستفاده قرار گیرند.

از رنگ‌های محبوب در کاشیکاری سرویس بهداشتی رنگ سفید می‌باشد به این دلیل که سرویس را تمیز نشان می‌دهد. کاشی‌های حمام معمولاً رنگ خنثی دارند. ترکیب کاشی سفید و آبی برای حمام، آرامش خاصی را در آن محیط ایجاد می‌کند. برای کاشیکاری سرویس بهداشتی باید اندازه کاشی‌ها متناسب با اندازه حمام انتخاب شود.

طول عمر بالا: کاشی‌ها به این دلیل که از مواد بادوام و سخت ساخته‌شده‌اند موجب سختی و دوام بیشتر انواع سطوح شده و به این دلیل موجب طول عمر بیشتر سطوح نیز خواهند شد.

نکته مهم: استفاده از مواد شوینده با قدرت شیمیایی بالا بهمراه ابزارهای سایشی برای تمیز کردن سطح کاشی باعث کاهش عمر آن می‌شود.

کاشی‌ها برحسب ویژگی‌هایی که دارند برای بخش‌های مختلف ساختمان مناسب می‌باشند. سرامیکی ازنظر حرارتی، شیمیایی و مکانیکی بسیار مقاوم بوده و از مقاومت بالایی در برابر ضربه و نیرو برخوردار هستند. این کاشی‌ها در برابر لکه و جذب آب نیز دوام بالایی دارند. به دلیل مقاوم بودن کاشی ها در برابر نفوذپذیری و لغزش، برای کاشی‌کاری حمام و توالت نیز بسیار مناسب می‌باشند.

رعایت بهداشت: سطوح کاشیکاری شده می‌تواند در حفظ کیفیت هوا بسیار مؤثر باشند. کاشی‌ها در کوره‌هایی با درجه حرارت بالا تولید می‌شوند بنابراین هیچ ترکیب شیمیایی فراری (ترکیبات آلی) در آن یافت نمی‌شود که منجر به مشکلات سلامتی در افراد شود. علاوه بر سازگاری کاشی‌ها با سلامت محیط‌زیست، تمیز کردن سطوحی که با کاشی پوشانده شده است ساده‌تر بوده زیرا که با یک ماده شوینده و آب به‌راحتی می‌توان این سطوح را از هرگونه باکتری و ویروس پاک کرد و محیطی بهداشتی به وجود آورد.

پاک کردن چربی‌هایی که بروی دیوارهای آشپزخانه نشسته است بسیار دشوار کاشی‌کاری دیوار آشپزخانه پاک کردن چربی‌ها را ساده‌تر کرده و این امکان را برای کدبانو  فراهم می‌کند تا همیشه محیط پخت‌وپز را پاکیزه نگه دارد.

نگهداری آسان: اگر سطوح مختلف ساختمان مثل دیوارهای سرویس بهداشتی یا کف اتاق‌ها با کاشی‌های لعاب‌دار و سرامیک پوشانده شده باشند نگهداری آن‌ها بسیار آسان خواهد بود. کاشی در برابر رطوبت و هرگونه مواد ریخته شده بروی آن تحمل بالایی دارد، البته اگر به‌درستی درزگیری شده باشد. صابون و آب هر نوع نشتی و کثیفی را از سطح کاشی پاک می‌کند و بسیاری از آن‌ها در برابر لکه صد در صد مقاوم می‌باشند. بنابراین با توجه به دوام بالا، مراقبت آسان و زیبایی، کاشی‌ها یکی از بااهمیت‌ترین مصالح برای ساختمان‌ها می‌باشند.

مقاله پیشنهادی: چسب کاشی پودری چیست؟ روش استفاده از آن چگونه است؟

نکات مهمی که قبل از کاشی‌کاری باید رعایت شود

به دلایلی چون رعایت بهداشت، مقاوم‌ سازی سطوح و زیبایی، کاشی‌کاری سطوح مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در بخش پیشین مفصلاً دراین‌باره صحبت شد. اما قبل از کاشیکاری باید نکاتی را در خصوص اصول این کار بیاموزیم تا زیبایی و دوام کاشی‌ها دستخوش صدمات ناشی از رعایت نکردن این نکات نشود. نکاتی که پیش از کاشی‌کاری باید موردتوجه قرار گیرد عبارت‌اند از:

کیفیت مصالح

اگر نصب کاشی در سطوح مختلف بر اساس الگوی برنامه‌ریزی‌شده و منظمی انجام شود چشم‌ها را به خود جلب خواهد کرد و عدم رعایت این الگوها و وجود نواقص در کاشیکاری از زیبایی و کیفیت کار می‌کاهد. بنابراین اولین نکته قبل از کاشی‌کاری بررسی سالم بودن کاشی می‌باشد. بهتر است کاشی‌های لب پر شده و یا ترک خورد در کار استفاده نشوند زیرا ممکن است براثر ضربه و یا وارد شدن نیروی خارجی شکسته شود.

قبل از نصب کاشی‌ها ابعاد آن به‌درستی اندازه‌گیری شود زیرا برخی از آن‌ها دچار نقص کارخانه‌ای بوده و دارای ابعاد نابرابر می‌باشند. این نابرابری یا وجود انحناهای نامناسب بروی کاشی، کار را برای کاشی‌کار دشوار می‌کند. بعد از بررسی کاشی نوبت به بررسی سایر مصالح چون سیمان و یا چسب کاشی می‌رسد. برای اینکه این عمل با ظرافت و با مقاومت بیشتری انجام شود باید از مصالح باکیفیت برای چسباندن کاشی استفاده شود.

بررسی عیوب سطح موردنظر

قبل از اینکه کاشی‌کاری آغاز شود بهتر است نواقص سطح موردنظر گرفته‌ شده و گوشه‌های سطح گونیا شود زیرا بعد از کاشیکاری این نواقص بیشتر نمایان خواهند شد. بعد ازاینکه نواقص پیدا شد باید روشی برای اصلاح این نواقص تعیین شود. برای از بین بردن نواقص کوچک می‌توان ضخامت چسب کاشی را تغییر داد اما برای نواقص فاحش‌تر لازم است تا سطح ابتدا با آستر اضافی پوشانده شود و سپس کاشی‌کاری انجام شود

اجتناب از برش‌های کوچک

برای کاشی‌کاری یک سطح، کاشی‌ها همانند تکه‌های پازل کنار هم قرار می‌گیرند که با توجه به‌اندازه و شکل سطح موردنظر شاید نیاز باشد که برش داده شوند. وجود برش‌های کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر در لبه‌های دیوار یا کف ناخوشایند است. همچنین برش‌های کوچک ضایعات بیشتری را از کاشی تولید می‌کند که ازنظر هزینه مقرون‌ به‌ صرفه نیست بنابراین قبل از کاشی‌کاری سطح موردنظر را با دقت بررسی کنید و بهتر است طبق نقشه از پیش تعیین‌شده کاشیکاری صورت گیرد تا از برش‌های نامناسب و نا به‌جا جلوگیری شود.

دوغاب ریزی در کاشی‌کاری

آخرین مرحله از کاشی‌کاری دوغاب ریزی می‌باشد که به‌اندازه کاشیکاری اهمیت دارد. کاشی‌کار باید با دقت و مهارت خاصی دوغاب ریزی درزهای کاشی را انجام دهد. مصالح موردنیاز برای دوغاب نباید منبسط شونده باشند. قبل از دوغاب ریزی بار دیگر چفت بودن و نزدیک بودن کاشی‌ها به هم بررسی شود زیرا که دوغاب می‌تواند بخشی از خلأهای احتمالی کار را بپوشاند. با دوغاب ریزی درزهای بین کاشی‌ها پوشانده شده و زیبایی کاشی به نمایش درمی‌آید. بنابراین دقت و زیبایی دوغاب ریزی بر زیبایی کاشی‌کاری تأثیرگذار خواهد بود.

مشاهده نانو دوغاب آماده

اهمیت کیفیت موادی که در کاشیکاری استفاده می‌شود

کاشی‌ها از یک بخش سفالی و یک بخش لعابی ساخته‌شده‌اند که قسمت لعابی آن شیشه‌ای شکل است. این دو بخش باید طوری انتخاب شوند که ضریب انبساط آن‌ها مساوی شود. افزایش کیفیت کاشی بر افزایش کیفیت کاشی کاری مؤثر می‌باشد. کاشی‌ها نوعی سنگ‌های مصنوعی هستند که توسط انسان تولید شده‌اند. کاشی‌ها در ابعاد متفاوت و با ضخامت‌های چند میلی‌متری ساخته می‌شوند.

پارامتری‌های مهم درزمینه ارزیابی کیفیت و خصوصیات کاشی عبارت‌اند از:

جذب آب

تخلخل یا نفوذپذیری با خصوصیت جذب آب رابطه مستقیم دارد، درواقع هرچه نفوذپذیری بیشتر جذب آب نیز افزایش می‌یابد. کاشی‌هایی که آب کمتری را جذب می‌کنند نسبت به لک پذیری، یخ‌زدگی و مشکلات مشابه مقاوم‌تر هستند. نوعی کاشی بانام کاشی پرسلانی وجود دارد که کمترین میزان نفوذپذیری حدوداً ۰٫۵ درصد را دارا می‌باشد. این نوع کاشی به دلیل جذب آب کمتر نسبت به انواع دیگر، از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است.

خواص مکانیکی کاشی

منظور از خواص مکانیکی، مقاومت کاشی در برابر نیروی خارجی واردشده مثل وزن افراد یا وسایل سنگین بروی آن می‌باشد. این خاصیت کاشی در کارخانه و با تست مقاومت نسبت به شکست ( MOR ) بررسی می‌شود. هرچه میزان نفوذپذیری کاشی بیشتر باشد مقاومت آن نسبت به شکست کاهش می‌یابد. کاشی‌های گرانیتی، پرسلانی و انواع لعاب‌دار دیگر که جذب آب آن‌ها پایین‌تر از ۰٫۵ درصداست، استحکام بیشتری در مقابل ترک‌خوردگی خواهند داشت. استحکام در برابر شکست به ضخامت کاشی نیز وابسته است.

دقیق بودن ابعاد و صاف بودن

سطح کاشی از مهم‌ترین پارامترها در ارزیابی کاشی می‌باشد. ابعاد نامناسب مشکلات زیادی را در زمان کاشی‌کاری به وجود می‌آورد. سطح کاشی باید در حد بسیار کمی محدبی شکل باشد اما کاشی‌های مقعری شکل به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شوند زیرا زیبایی و دقت کار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

خواص مکانیکی سطح

منظور از این خاصیت مقاومت کاشی نسبت به خراش می‌باشد. این ویژگی برای کاشی‌هایی که برای کف استفاده می‌شوند بسیار حائز اهمیت است زیرا هم افراد روی آن عبور می‌کنند و هم وسایلی مثل مبلمان بروی آن‌ها قرار میگیرد. بنابراین سختی سطح فاکتوری است که بروی مقاومت در برابر خراش تأثیرگذار خواهد بود. اگر کاشی پوشش مناسب داشته باشد برای تمامی سطوح قابل‌استفاده می‌باشد.

مشخصات شیمیایی

مقاومت نسبت به خوردگی و یا مواد آلوده‌کننده از دیگر فاکتورهای مهم در موردبررسی کیفیت مواد کاشی می‌باشد. مشخصاتی نظیر مقاومت نسبت به آلودگی، مواد شیمیایی شامل مواد اسیدی و بازی ازجمله مشخصات شیمیایی کاشی می‌باشند. کاشی‌هایی که برای کاشی‌کاری آشپزخانه و یا سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند باید در برابر مواد شوینده اسیدی تحمل بالایی داشته و سطوح آن‌ها براثر تماس با این مواد نباید آسیب ببیند.  این مشخصه برای کاشی‌هایی که در مکان‌های عمومی مثل بیمارستان‌ها استفاده می‌شود اهمیت بیشتری خواهد داشت.

مقاومت نسبت به رطوبت و تغییرات دمایی

یکی از فاکتورهای بررسی کیفیت مواد کاشی مقاومت آن در برابر شوک حرارتی، یخ‌زدگی و مقاومت آن نسبت به ترک می‌باشد. ترک‌هایی که بعد از نصب کاشی در برخی از کاشی‌ها به وجود می‌آید معمولاً به دلیل تغییرات دمای محیط رخ می‌دهد. البته استفاده از سیمان یا چسب نامناسب نیز بر ترک‌خوردگی کاشی تأثیرگذار خواهد بود.

سوالات متداول

فرق بین کاشی پرسلان و کاشی معمولی در چیست ؟

کاشی‌های پرسلان چگال‌تر و با کیفیت‌تر هستند و درصد جذب آب کمتری نیز دارند به همین سبب امروزه متداول‌تر از کاشی‌های معمولی هستند.

آیا سرامیک‌ها به لایه درزگیر نیاز دارند ؟

این مورد به نوع سرامیک نیز بستگی دارد و سرامیک‌های لعاب دار نیاز به لایه درزگیر نداشته و لایه درزگیر برای سرامیک‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین ابزار اندازه گیری قسمت‌های قناص کف خانه برای کاشی کاری کدام است ؟

بهترین ابزار پیشنهادی دکتر تامین گونیا چند ضلعی است که می‌تواند تمام جهات را با توجه به نیاز شما اندازه گیری کند تا در اجرای کاشی کاری مشکلی نداشته باشید.

از دو چسب کاشی BK2 و BK2F کدام برای کاشی‌های پرسلان و کدام یک برای کاشی‌های معمولی مناسب است ؟

دو چسب کاشی ذکر شده از شرکت شیمی ساختمان هستند و چسب کاشی BK2 برای کاشی‌های معمولی و چسب کاشی BK2F برای کاشی‌های پرسلان استفاده می‌شود.

جمع بندی

کاشی‌‌ها در محیط و فرایند‌های معماری از جمله محصولات مهم می‌باشند که هم جلوه ظاهری محیط را زیبا می‌کند و هم باعث مقاومت سطح مورد نظر می‌شود. از این رو برای نصب و اجرای کاشی‌کاری باید به نکات مهم قبل از آن توجه کرد. در این مقاله به نکات مهم برای کاشی‌کاری پرداختیم و دانستیم کیفیت چسب‌های کاشی بسیار مهم می‌باشد از این رو برای دریافت این محصولات، می‌توان از فروشگاه اینترنتی دکتر تامین به جواب این نیاز خود برسید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *