هر فرغون ماسه چقدر سیمان می‌خواهد؟

هر فرغون ماسه چقدر سیمان می‌خواهد؟ برای پاسخ‌دادن به این پرسش، قبل از هر چیزی باید تعیین کنید که قرار است چه نوع ملات ماسه سیمانی‌ درست کنید ...

علیرضا علیخانی

۱۱ دی ۱۳۹۸

فهرست بندی

هر فرغون ماسه چقدر سیمان می‌خواهد؟ برای پاسخ‌دادن به این پرسش، قبل از هر چیزی باید تعیین کنید که قرار است چه نوع ملات ماسه سیمانی‌ درست کنید. ملات ماسه سیمان، یکی از پرکاربردترین ملات‌ها در صنعت ساختمان‌سازی است. برای آن‌که ملات ماسه سیمان کارآیی و چسبندگی لازم را داشته باشد، سیمان، ماسه و آب باید با نسبت‌های معینی با یکدیگر ترکیب شوند. اگر می‌خواهید بدانید که برای درست کردن انواع ملات، هر فرغون ماسه چقدر سیمان میخواهد، مطلب حاضر را تا انتها مطالعه کنید.

ملات ماسه سیمان چیست؟

ملات ماده‌ای چسبنده و خمیری‌شکل است که از آن برای چسباندن مصالحی مثل آجر استفاده می‌شود. ملات از ترکیب نسبت معینی از ماسه، سیمان و آب در مخلوط‌کننده‌های مکانیکی به‌دست می‌آید. این‌که ملات ماسه و سیمان به چه منظوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تعیین می‌کند که ماسه و سیمان با چه نسبتی با یکدیگر ترکیب شوند.

ملات ماسه و سیمان کاربردهای بی‌شماری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاشی‌کاری، آجرکاری، سیمان‌کاری و… اشاره کرد. توجه داشته باشید که ملات ماسه سیمان باید به اندازه‌ای تهیه شود که در عرض یک ساعت به مصرف برسد. چون پس از مدت، ملات سفت می‌شود و خواص و کارآیی خود را از دست خواهد داد.

انواع ملات ماسه سیمان

همان‌طور که گفته شد، کاربرد ملات تعیین می‌کند که ماسه و سیمان در چه نسبتی با یکدیگر ترکیب شوند. انواع ملات ماسه و سیمان با توجه به نسبت ترکیب ماسه و سیمان عبارت است از:

  • ملات ماسه سیمان 1 به 3

در این نوع ملات، از سیمان بیشتری استفاده می‌شود و مقاومت فشاری آن هم بیشتر است. مقاومت فشاری ملات حاضر در 28 روز، برابر است با 220 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع. برای تهیه ملات 1 به 3، از 360 کیلوگرم سیمان، 0.94 متر مکعب ماسه و 258 لیتر آب استفاده می‌شود.

  • ملات ماسه سیمان 1 به 4

از آنجایی که این ملات مقاومت فشاری کمی دارد، از آن برای روسازی ساختمان، بندکشی آجر نما و کارهای بنایی استفاده می‌شود. در تهیه ملات 1 به 4، 285 کیلوگرم سیمان، 0.99 مترمعکب ماسه و 260 لیتر آب استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که مقاومت فشار این ملات در 28 روز، 135 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

  • ملات ماسه سیمان 1 به 5

مقاومت فشاری این ملات در مقایسه با ملات‌های قبلی کمتر است و از ترکیب سیمان با ماسه خاکی یا ماسه شسته به‌دست می‌آید. در تهیه ملات 1 به 5 با مقاومت فشاری 75 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در 28 روز، پس از مخلوط کردن 225 کیلوگرم سیمان و 1 متر مکعب ماسه، 262 لیتر آب اضافه می‌شود.

  • ملات ماسه سیمان 1 به 6

این نوع ملات، در مقایسه با بقیه ملات‌ها مقاومت فشاری کمتری دارد و در بسیاری از بخش‌های ساختمان استفاده می‌شود. برای تهیه این ملات، ابتدا 200 کیلوگرم سیمان با 1.033 متر مکعب ماسه ترکیب می‌شود و سپس، 256 لیتر آب به آن‌ها اضافه می‌شود. مقاومت فشاری این ملات در 28 روز، 40 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

هر فرغون ماسه چقدر سیمان می‌خواهد؟

ظرفیت یک فرغون عموما 50 عدد آجر فشاری یا به عبارت دیگر، 170 لیتر است. با توجه به این مسئله و آنچه در بالا درباره انواع ملات‌ها و نسبت ترکیب ماسه و سیمان گفته شد، با یک نسبت تناسب ساده به‌راحتی می‌توانید حساب کنید که هر فرغون ماسه چقدر سیمان میخواهد؟

مشاهده بهترین ابزار ساختمان موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *