معرفی انواع لوله فاضلابی برای لوله‌کشی در ساختمان + عکس

لوله و اتصالات فاضلابی از اصلی ترین محصولات در سیستم‌های مکانیکی و فاضلابی صنعت ساختمان می‌باشد. شناخت انواع لوله و اتصالات فاضلابی می‌تواند به خرید و انتخاب ما کمک کند ...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

moarefi-anvae-loolekeshi

فهرست بندی

لوله و اتصالات فاضلابی از اصلی ترین محصولات در سیستم‌های مکانیکی و فاضلابی صنعت ساختمان می‌باشد. شناخت انواع لوله و اتصالات فاضلابی می‌تواند به خرید و انتخاب ما کمک کند. در این مقاله به انواع لوله و اتصالات فاضلابی می‌پردازیم. و تمامی این لوله‌ها را به همراه مزایا و معایب آن‌ها می‌سنجیم.

انواع لوله فاضلابی

امروزه برای اجرای سیستم لوله‌کشی فاضلاب در هر ساختمان مسکونی و غیرمسکونی، از لوله‌های متنوعی استفاده می‌شود. هر یک از لوله‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و به همین دلیل ممکن است کاربری متفاوتی از بقیه نیز داشته باشند. در این بخش می‌خواهیم معروف‌ترین و متداول‌ترین لوله‌های فاضلابی را به شما معرفی کنیم. برای مشاهده انواع لوله فاضلاب می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

لوله فاضلابی گالوانیزه

یکی از مقاوم‌ترین لوله‌هایی که می‌توان برای جابه‌جایی فاضلاب از آن‌ها استفاده کرد، لوله‌های گالوانیزه هستند. این لوله‌ها هرچند بیشتر برای انتقال آب شرب یا مایعات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما می‌توانند برای فاضلاب نیز گزینه‌ای مناسب باشد.

لوله گالوانیزه در حقیقت از جنس فولاد است و روی سطح داخلی و خارجی آن، لایه از فلز روی آبکاری شده است؛ همین عامل باعث شده است تا این لوله در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد.

 

لوله فاضلابی PVC

از انواع متداول لوله‌های فاضلابی می‌توان به لوله پی وی سی اشاره کرد. این لوله‌ها را می‌توان از انواع لوله‌های پلیکا دانست. اصلی‌ترین ماده در تولید این دسته از لوله‌ها، پلی وینیل کلراید اسن؛ استفاده از این ترکیب، در حقیقت منشا مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لوله است. از جمله مزایای این لوله‌ها می‌تواند به دوام بالا، انعطاف‌پذیری مناسب و همچنین قیمت اقتصادی اشاره کرد.

 

لوله فاضلابی پلیکا UPVC

لوله‌های یو پی وی سی را می‌توان پراستفاده‌ترین نوع در بین لوله‌های فاضلابی دانست. این لوله‌‌ها را می‌توان نوع پیشرفته‌تری از لوله‌های پلیکا ساده دانست. مقاومت لوله‌های یو پی وی سی بسیار زیاد است و به همین دلیل، طول عمر بسیار بالایی دارند. به‌علاوه در برابر گرما،  خورندگی مواد شیمایی و همین‌طور جریان برق، کاملا مقاوم هستند.

 

لوله فاضلابی پلی اتیلن PE

لوله پلی اتیلن را نیز می‌توان از دیگر انواع لوله های فاضلابی معرفی کرد. این دسته از لوله‌ها دوجداره هستند و به همین دلیل، مقامت بسیار بالایی در براب فشارهای داخلی و خارجی از خود نشان می‌دهند. قیمت این لوله‌ها نیز بسیار مناسب است؛ درست به همین دلیل، سازندگان بسیاری در سیستم‌ لوله‌کشی فاضلاب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

لوله فاضلابی پلی پروپیلن

لوله‌های فاضلابی از جنس پلی پروپیلن را نیز می‌توان از جمله بهترین لوله‌های مورد استفاده از در سیستم لوله‌کشی فاضلاب دانست. این لوله‌ها انواع مختلف دارند و ویژگی‌ اصلی آن‌ها، مقاومت بسیار بالا در عین سبک بودنشان است. علاوه بر سیستم فاضلاب، از این لوله‌ها می‌توان برای انتقال آب مصرفی نیز استفاده کرد.

 

لوله فاضلابی پوشفیت

لوله‌های پوشفیت را نیز می‌توان از انواع متریال متداول در سیستم لوله‌کشی فاضلاب دانست. این لوله‌ها در دو سر خود دارای نری و مادگی هستند و با یک فشار و حرکت ساده به یکدیگر متصل می‌شوند؛ درست به همین دلیل به آن‌ها لوله پوشفیت گفته می‌شود.

جنس این دسته از لوله‌ها نیز از پلی پروپیلن است و به همین دلیل می‌توان آن‌ها از باکیفیت‌ترین گزینه‌های موجود دانست. البته این لوله‌ها معایبی از جمله عدم عملکرد مناسب در طولانی‌مدت، عدم قابلیت استفاده در سیفون و مقاومت کم در برابر نور خورشید را نیز به همراه دارند.

 

لوله فاضلابی چدنی و مسی

لوله‌های چدنی و مسی از قدیمی‌ترین گزینه‌ها برای لوله‌کشی سیستم فاضلاب به حساب می‌آیند. در دهه‌های گذشته از این لوله‌ها به‌وفور استفاده می‌شد، اما امروزه کاربرد آن‌ها تنها به موارد خاص و صنعتی، کاهش پیدا کرده است. از جمله مزایای این لوله‌ها می‌توان به طول عمر و دوام بسیار بالا، همچنین عایق صدا بودن در لوله‌های چدنی اشاره کرد. مهم‌ترین عیب این لوله‌ها نیز گران‌قیمت‌بودن و عدم صرف اقتصادی آن‌ها است.

 

لوله فاضلابی بتنی و سفالی

برای انتقال فاضلاب، از لوله‌های بتنی و سفالی نیز استفاده می‌شود. میزان استفاده از این لوله‌ها بسیار کمتر از دیگر انواع لوله معرف‌شده در این لیست است؛ از لوله‌های بتنی و سفالی معمولا برای پروژه‌های کلان‌ شهرسازی استفاده می‌شود و کمتر پیش‌ می‌آید که از آن‌ها در ساختمان‌های مسکونی استفاده شود؛ مگر برای ساخت دیواره چاه.

 

لوله فاضلابی کاروگیت

لوله‌های کاروگیت از دیگر انواع لوله‌های پلی پروپیلن هستند که در بیشتر اوقات، برای اجرای سیستم فاضلاب شهری از آن‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها دارای دو جداره مجزا هستند؛ جداره بیرون معمولا به رنگ سیاه و مارپیچ است و جداره داخلی نیز صاف و به رنگ زرد است. این لوله‌ها معمولا در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و طول عمر بسیار بالایی دارند.

لوله و اتصالات اینگل، لوله و اتصالات داراکار و لوله و اتصالات پارس پلاست از برند های شناخته شده و مطرح در این بخش هستند. این برند های معتبر با استفاده از دانش روز دنیا و به کارگیری متخصصان در این زمینه توانسته اند محصولاتی با استاندارد های جهانی را تولید و به بازار عرضه کنند.

 

لوله فاضلابی

 

لوله PVC

لوله PVC یا polyvinyl chloride pipe یکی از معروف ترین لوله های فاضلابی موجود در بازار هستند که در سال ۱۹۸۰ به جمع لوله های فاضلابی اضافه شدند. این لوله ها در طی مدت زمان کوتاهی توانستند در ساختمان های تجاری و مسکونی جای خود را پیدا کنند و بسیار محبوب شوند.

پیش از اینکه این لوله ها وارد بازار شوند، اغلب از لوله های فلزی، گالوانیزه و… برای فاضلاب ها استفاده می شد که دارای نقاط ضعف فراوانی بودند. با اینکه نمی توان لوله اتصالات فاضلاب PVC را بدون عیب و نقص دانست، اما می توان گفت که این لوله ها توانسته اند بسیاری از معایب لوله های قدیمی را پوشش دهند و فروش فوق العاده ای در بازار داشته باشند.

این لوله ها عموما در رنگ سفید در بازار موجود هستند و سایز های متفاوتی از آنها وجود دارد. این تنوع در نوع اتصالات و سایز لوله های پی وی سی باعث می شود برای اکثر لوله کشی ها و به خصوص لوله کشی های فاضلاب منازل از آنها استفاده شود.

 

لوله PVC

 

در حال حاضر به طور تقریبی دو سوم از فروش بازار جهانی لوله و اتصالات فاضلابی ساختمان ها مربوط به لوله PVC است. این لوله ها بدون تردید دارای خواص شیمیایی و مکانیکی قابل قبولی هستند که باعث محبوبیت آنها در میان صاحب خانه ها و پیمانکاران ساختمان ها شده است. در ادامه شما را با مهمترین مزایا و معایب این لوله فاضلاب آشنا خواهیم کرد.

 

مزایای لوله های PVC

  • وزن پایین
  • انعطاف پذیری
  • دوام بالا
  • مقاوم در برابر اسید و باز ها
  • عبور آب پر فشار
  • قیمت مناسب

 

معایب لوله های PVC

  • خوردگی بر اثر تماس مداوم با آب گرم
  • خطر خرابی در زیرزمین
  • شکنندگی در اثر تابش پرتو ماورا بنفش

 

لوله پلیکا

لوله های پلیکا یا لوله های UPVC یکی از پر استفاده ترین لوله های فاضلابی مورد استفاده در ایران هستند. این لوله ها را می توان ورژن به روز شده لوله PVC دانست که آن را با رنگ خاکستری در بازار مشاهده می کنید.

این لوله ها را از آنجایی با نام پلیکا می شناسند که اولین بار لوله های یو پی وی سی با این برند وارد ایران شدند. امروزه تولیدکنندگان ایرانی لوله های بسیار با کیفیتی را با بالاترین استاندارد های روز دنیا تولید می کنند. اما کماکان لوله UPVC را با نام پلیکا در ایران می شناسند.

لوله فاضلاب اینگل، لوله فاضلاب داراکار و لوله و اتصالات پارس پلاست از بهترین برند های لوله های پلیکا در ایران هستند و در ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های پلیکا دارای شباهت های بسیاری با لوله های PVC هستند و تنها در یک مورد دارای تفاوت اساسی می باشند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

لوله فاضلاب PVC حاوی BPA و فتالات می باشد که دو عامل پلاستیکی به شمار می آیند و باعث می شوند این لوله انعطاف پذیری بالایی داشته باشد.

تنها یک مسئله وجود داردکه می تواند باعث شود افراد این لوله ها را انتخاب نکنند و تمایل به استفاده از لوله PVC داشته باشند. قیمت بالاتر لوله پلیکا نسبت به لوله های PVC باعث شده تا در ساختمان ها و سیستم های فاضلاب خانگی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

لوله فاضلاب پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن سال هاست که به عنوان یک لوله بسیار با کیفیت در سیستم فاضلاب ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. اما توجه داشته باشید که به علت ویژگی هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، بیشتر در سیستم فاضلاب شهری از این لوله ها استفاده می شود.

این روز ها با وجود لوله هایی نظیر لوله PVC و لوله پلیکا کمتر از لوله های پلی اتیلن در ساختمان ها استفاده می شود، اما هنوز هم در بعضی موارد از این لوله ها استفاده می شود و به کار گیری آنها در ساختمان ها منسوخ نشده است.

پلی اتیلن بسیار مقاوم، محکم و دارای طول عمر بالایی است و قطعا لوله هایی که از این ماده ساخته می شوند هم دارای این ویژگی ها هستند. طول عمر این لوله ها بسیار بالا است و در عین حال به برخی آیتم ها بستگی دارد.

به علاوه لوله پلی اتیلن یکی از انواع لوله فاضلابی است که دارای وزن نسبتا سبک و قیمت مناسب است. بنابراین استفاده از آنها در برخی از پروژه های ساختمانی، دور از ذهن نیست.

شما می توانید به صورت حرارتی لوله های پلی اتیلن را به یکدیگر متصل کنید و از اتصالاتی نظیر زانو، سه راه و … استفاده نکنید. همین امر سبب شده تا در بسیاری از مکان ها بتوان از این نوع لوله فاضلاب بهره برد.

 

لوله پلی اتیلن

 

مزایای لوله های پلی اتیلن

  • اتصالی که به صورت حرارتی بین دو لوله پلی اتیلن ایجاد می شود، دارای دوام بالایی است.
  • همانند لوله پلیکا و لوله PVC می توان برای عبور جریان پر فشار آب از این لوله ها استفاده کرد.
  • لوله های پلی اتیلن دارای وزن کمی است و از این رو نصب آنها ساده خواهد بود.
  • این لوله ها به مرور زمان ترد و شکننده نخواهند شد.
  • از لوله پلی اتیلن در حال حاضر بیشتر برای راه اندازی سیستم فاضلاب شهری استفاده می شود و به علت قیمت بالا کمتر از آنها به عنوان لوله فاضلاب ساختمان استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله فاضلابی می‌توانید مقاله معرفی 10 نوع لوله‌ فاضلابی و کاربرد آنها را مطالعه کنید.

 

لوله فاضلاب پوشفیت

پوشفیت نسل جدیدی از لوله های فاضلابی است که توانسته نصب و راه اندازی سیستم های فاضلابی را بسیار ساده تر از گذشته کند. لوله فاضلاب پوشفیت یکی از جدیدترین محصولات مورد استفاده در لوله کشی قسمت های مختلف ساختمان می باشد و به خاطر مزایای بسیاری که دارد، توسط بسیاری از ساختمان ساز ها و صاحبین منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه نصب این لوله ها بسیار ساده تر از لوله های معمولی است و از این رو می تواند سرعت نصب را بسیار افزایش دهد. همچنین افرادی که اطلاعات کمی در مورد نصب و راه اندازی سیستم های فاضلابی دارند، می توانند با رعایت یک سری اصول ساده اقدام به نصب این لوله ها کنند.

در یک سوی لوله فاضلاب پوشفیت یک سوکت یک طرفه وجود دارد که لوله دوم درون آن قرار می گیرد. این سوکت ها به خوبی جلوی نشت آب را می گیرند و شما را از هر گونه سه راهی، زانو و… بی نیاز خواهد کرد.

 

لوله فاضلابی پوشفیت

 

ویژگی‌های لوله فاضلابی پوشفیت:

  • سرعت نصب
  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی و اسید ها
  • کاهش خطر نشت آب
  • نیازی به خشک بودن لوله نیست
  • مواد اولیه متفاوت
  • تنوع در سایز
  • مقاومت نسبت به ضربه و تنش
  • استفاده در کنار سایر لوله ها

 

خرید لوله فاضلابی

برای خرید لوله های فاضلابی می توانید به فروشگاه های عرضه کننده لوله و اتصالات ساختمانی مراجعه کنید و یا اینکه از فروشگاه های اینترنتی اقدام به خرید محصولات مورد نظر خود کنید.

به طور قطع خرید از فروشگاه های اینترنتی برای شما ساده تر خواهد بود و شما می توانید در خانه خود بنشینید و به سادگی تمام لوله های موجود در بازار را مشاهده کنید.

مسلما زمانی که قصد خرید لوله اتصالات فاضلابی را دارید، قیمت از آیتم های مهمی است که باید مد نظر داشته باشید. هر چند که بهتر است هرگز کیفیت را فدای قیمت محصولات نکنید، اما در بعضی از مواقع کیفیت لوله های فاضلابی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. در چنین شرایطی نیاز است تا شما اطلاعات دقیقی از قیمت محصولات داشته باشید تا خرید شما اقتصادی و به صرفه باشد.

همواره می توانید با مراجعه به وب سایت دکتر تامین از محصولات متنوع این فروشگاه اینترنتی بازدید کنید و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید.

 

سوالات متداول

بهترین برند لوله‌های فاضلابی بازار ایران کدام است ؟

لوله‌های فاضلابی نیوفلکس، پلی ران، اینگل، داراکار، پارس پلاست، وینوپلاستیک از جمله برندهای معتبر در بازار ایران هستند.

فرق بین لوله‌های پوش فیت و معمولی در چیست ؟

فرق بین لوله‌های فاضلابی معمولی و پوش فیت در نوع اتصال آنهاست که پوش‌فیت نسل جدیدی از اتصالات با کیفیت و عمر بالاتری است.

فرق بین لوله‌های B و BD در چیست ؟

فرق بین دو گروه از لوله‌های فاضلابی به این شکل است که گروه B در طبقات و گروه BD در زیر خاک استفاده می‌شود.

لوله‌های پلیمری برای مجتمع با تعداد واحد بالا مناسب هستند یا لوله‌های فلزی ؟

مسلما لوله‌های پلیمری نسل جدیدتری از لوله‌های فاضلابی هستند که به علل مختلف بهینه و بصرفه‌تر از لوله‌های فلزی می‌باشند.

برای خرید به صورت عمده این محصولات از فروشگاه اینترنتی دکتر تامین چه باید کرد ؟

برای خرید به صورت عمده می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی در فروشگاه دکتر تامین یا شبکه‌های اجتماعی افدام و لیست اقلام خودرا بری خرید ارسال کرد.

 

جمع بندی

  • لوله های فاضلاب بخش جدا نشدنی سیستم فاضلاب واحد های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و… هستند.
  • لوله اتصالات فاضلابی دارای تنوع بسیاری در مواد اولیه و برند های تولیدی هستند.
  • لوله PVC، لوله پلیکا فاضلاب، لوله پلی اتیلن و لوله های پوشفیت فاضلابی از بهترین محصولات در زمینه لوله های فاضلابی هستند.
  • لوله های PVC و پلیکا حجم بسیار بالایی از بازار فروش لوله فاضلاب را به خود اختصاص داده اند و در ایران و تمام کشور های اروپای و آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوله پلیکا بر خلاف لوله های PVC، فاقد مواد پلاستیکی اضافی هستند و از این رو به آنها پلاستیک سخت نیز گفته می شود.
  • لوله های پوشفیت دارای یک سوکت یک طرفه در درون خود هستند و برای نصب آنها نیاز به اتصالات لوله فاضلاب نظیر سه راهی و زانو نخواهید داشت.
  • همواره می توانید برای مشاهده لیست قیمت لوله و اتصالات پارس پلاست، قیمت لوله اینگل و قیمت لوله فاضلاب داراکار به وب سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

  1. امکام خرید لوله پلیکا به صورت عمده از دکتر تامین وجود دارد؟ میشه در این مورد اطلاعات بیشتری به من بدید؟ ممنونم.

  2. میشه بگید که کاربرد لوله های مسی یا چدنی برای فاضلاب دقیقا در چه مواردیه؟ آیا برای صنایع شیمیایی استفاده میشه؟

    1. لوله‌های مسی معمولا در آبرسانی و بعد از اون به خاطر مقاومت بسیار بالایی که دارند در سیستم‌های تهویه سرمایش گرمایش هم استفاده می‌شن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *