بهترین ابزار سایش و برش در صنایع مختلف | فلاپ دیسک، صفحه سنگ فرز، سنباده

هر کدام از ابزار سایش و برش وظیفه‌ی خاصی در صنایع به عهده دارند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ورود ابزار سایش و برش جدید به بازار، کارها با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

behtarin-abzar-sayeshresh

فهرست بندی

اگر گذرتان به آهنگری‌ها، نجاری‌ها، کارخانه‌های سنگ و… افتاده باشد، قطعا با ابزار سایش و برش از نزدیک رو به رو شده‌اید. این ابزارها همان‌طور که از نامشان پیدا است برای ساییدن، صاف و مسطح کردن و بریدن قطعات فلزی، سنگی، چوبی و… به کار می‌روند. همواره با پیشرفت تکنولوژی ابزار سایش و برش به شکل جدیدی وارد بازار می‌شوند و جای دستگاه‌ها و ابزارهای قدیمی را می‌گیرند.

هر کدام از ابزار سایش و برش وظیفه‌ی خاصی را در صنایع به عهده دارند که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ورود ابزار سایش و برش جدید به بازار، کارها با سهولت بیشتری انجام می‌شود و افراد تمایل دارند که پروژه‌های خود را با این ابزارها پیش ببرند.

اگر شما نیز در صنایعی نظیر چوب، فلزات مختلف و سنگ فعالیت دارید، این مقاله می‌تواند راهنمای شما برای بالا بردن کیفیت کار و کاهش هزینه‌ها باشد. شاید ابزار جدید هزینه‌ی اولیه‌ی بیشتری نسبت به ابزار قدیمی داشته باشند، اما کیفیت بالای کار و دوام بالای این محصولات برای شما و تجارت شما بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

فلاپ دیسک و مزایای آن

سالیان طولانی سنگ ساب‌ها به عنوان تنها ابزار برای ساییدن سطوح مختلف به کار گرفته می‌شدند. اما این دستگاه‌ها محدودیت‌هایی نیز داشتند. برای ساییدن سطوح فلزی یا هر سطح دیگری، بسیار اهمیت دارد که از ابزار و دستگاه‌های مربوط به آن کار بهره ببریم. با این کار ریسک از بین بردن مقدار زیادی از ماده‌ی سطح را کاهش می‌دهیم و همچنین هزینه‌ی و زمان انجام کار را نیز به حداقل می‌رسانیم. زمانی که شما با مواد و سطوح نازک‌تری کار می‌کنید، فلاپ دیسک‌ها معمولا بهترین ابزار سایشی موجود و البته بهترین انتخاب هستند. فلاپ دیسک‌ها یک عملیات سایش مطمئن را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند در نهایت سطحی با کیفیت و ظریف را شاهد باشید.

فلاپ دیسک‌ها توسط پره‌های چسبیده به دیسک پوشیده شده‌اند که معمولا جنس این پره‌ها از پلی استر، کتان یا ترکیبی از این دو ماده است. این پره‌ها ابتدا به طور یک‌دست ساخته می‌شوند و سپس به فلاپ‌های کوچک تقسیم شده و بر روی دیسک قرار می‌گیرند.

فلاپ دیسک

بهترین و مناسب ترین فلاپ دیسک

اینکه فلاپ دیسک به عنوان یک ابزار سایشی چه عملکردی دارد، بیشتر از هر چیزی به مواد ساینده مورد استفاده و سایز دانه٬ها بستگی دارد. این مواد به طور کلی از زیرکونیا آلومینیوم، آلومینیوم اکسید و آلومینیوم سرامیک ساخته می‌شوند. فلاپ‌ها با این مواد پوشیده می‌شوند و به دلیل تیز بودن عملیات سنباده زدن یا همان ساییدن را به خوبی انجام می‌دهند. شما می‌توانید از یک فلاپ دیسک تا زمانی که کاملا سطح آن از بین برود و به صفحه یا دیسک خالی برسد، استفاده کنید.

در حالت کلی این دیسک‌ها جهت استفاده با دستگاه سنباده‌ی زاویه‌ای برای زوایای بین ۵ تا ۳۵ درجه  طراحی شده‌اند. یک فلاپ دیسک مدل ۲۷ برای سطوحی که نیاز به زاویه‌ی سایش کمتر نیاز دارند کاملا مناسب است و می تواند زوایای بین ۵ تا ۱۵ درجه را به خوبی پوشش دهد. مدل ۲۹ این فلاپ دیسک‌ها برای زمانی که می‌خواهید با زوایای بیشتر و فشار بالاتری کار کنید، کاملا مناسب است و زوایای بین ۱۵ تا ۳۵ درجه را پوشش می‌دهند.

انتخاب بهترین دیسک فلاپ برای کار که بتواند بیشترین تاثیرگذاری و و طول عمر را داشته باشد به دقت بالایی احتیاج دارد. قبل از انتخاب باید سه فاکتور اصلی را مد نظر قرار دهید:

  1. نیاز های سطح و در نظر گرفتن عوامل زیبایی شناسی
  2. زمان، بهره وری و ملزومات بهره وری
  3. هزینه های نیروی کار و ابزار آلات مصرفی

برای مشاهده‌ی قیمت صفحه سنگ فرز و سایر محصولات مورد نیاز در این زمینه می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

صفحه سنگ فرز

صفحه سنگ فرز یک ابزار برشی و سایشی در صنایع مختلف است. با فلاپ دیسک به عنوان یکی از برترین ابزار سایشی آشنا شدیم و متوجه شدیم که این ابزار بیشتر برای سطوح ظریف‌تر کاربرد دارد. حال اگر قرار باشد این سایش برای سطح ضخیم‌تری مانند فولاد، فلزات سنگین و… صورت بگیرد، شما به صفحه سنگ فرز نیاز خواهید داشت. صفحه سنگ فرز علاوه‌بر اینکه یک ابزار برشی است، برای سایش سطوح سخت هم به‌کار می رود. برای استفاده از این صفحه سنگ‌ها جهت سایش، آن را در دستگاه‌های دستی با زاویه‌ی قائم قرار می‌دهند. اما در صورتی که این صفحات به عنوان ابزار برشی به کار روند، آن‌ها را معمولا درون دستگاهی ایستا و ساکن قرار می‌دهند.

صفحه سنگ

به کمک این صفحات می توان مواد مختلفی را برش داد و در صنایع سنگ، چوب و البته صنایع فلزی کاربرد های زیادی دارند. استیل معمولی، استیل استاینلس، فولاد، چوب، بتن، سنگ و آلومینیوم از مواردی هستند که توسط صفحه سنگ فرز بریده می‌شوند. این صفحات شبیه به یک سی دی یا دی وی دی گرد و نازک هستند. این دیسک‌ها با کیفیت‌ متوسط از ترکیب مواد مصنوعی ساخته شده‌اند. مدل‌های درجه یک آن که مخصوص فعالیت‌های سنگین‌تر است، دیسک‌های الماسی نامیده می‌شوند. این صفحات برندهای متفاوتی دارند که یکی از مطرح‌ترین آن‌ها صفحه برش عقاب است که می‌توانید لیست قیمت صفحه برش عقاب را از سایت دکتر تامین مشاهده کنید.

صفحه سنگ فرز کلاسیک و الماسی

این صفحه سنگ‌ها مدل‌های رایجی هستند که در اکثر صنایع از آن‌ها بهره می‌برند. در صنعت فلزات بیشتر از هر جای دیگری از این نوع صفحات استفاده می‌شود. این دیسک‌ها با هدف برش استیل، استیل استاینلس، آلومینیوم و البته سنگ تولید شده‌اند.

صفحات الماسی داستان کاملا متفاوتی دارند. در تولید این صفحات از الماس‌ استفاده می‌شود. قیمت صفحات الماسی باتوجه به نوع کارکردشان بسیار گران‌تر از صفحات کلاسیک برش است. البته کاملا واضح است که این صفحات به طور کامل از الماس ساخته نشده‌اند، اما شامل لایه‌ی نازکی از الماس‌های خرد شده بر روی لبه‌ها و سطح صفحه هستند.

صفحه سنگ فرز الماسی برای برش سنگ، بتن، بتن تقویت شده و آسفالت طراحی شده است. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی قیمت این ابزار برشی کمی پایین آمده و در حال حاضر برای برش سرامیک، استیل و… نیز از آن ها استفاده می‌شود.

سنباده و کاربردهای آن

کاربرد سنباده بر کسی پوشیده نیست. این ابزار برای مسطح و یک‌دست کردن سطوح به کار می‌رود و در صنایع بسیاری کاربرد دارد. اگر بخواهید سطح فلزات، چوب و… را یک‌دست کنید می‌توانید از این ورقه‌ها استفاده کنید. حتی در نقاشی ساختمان نیز برای هم سطح کردن دیوارهای آسیب‌دیده و دارای رطوبت از آن استفاده می‌شود.

این ورقه‌های بسیار کاربردی می‌توانند به صورت دستی یا با قرار گرفتن در دستگاه مخصوص مورد استفاده قرار بگیرند. برای مسطح کردن و شکل دادن به چوب در نجاری‌ها و تولیدی‌های اثاثیه‌ی چوبی نیز از این ورق‌ها استفاده می‌شود. همچنین یکی دیگر از استفاده‌های رایج آن زمانی است که بخواهید سطوح فلزی را برای رنگ آمیزی یک‌دست کنید. سنباده‌ها در مدل‌های ورقه‌ای، دیسکی و رولی تولید می‌شوند و برای قرار گرفتن در انواع دستگاه‌ها و استفاده‌ی دستی مناسب هستند.

استفاده‌ی دستی از سنباده باعث می‌شود که بتوانید هنگام کار بر روی سطوح حساسی مانند چوب، فشار کمتری را اعمال کنید. همچنین شما در حالت استفاده‌ی دستی کنترل بهتری بر روی سطح دارید و می توانید به نقاطی دسترسی داشته باشید که با دستگاه امکان پذیر نخواهد بود. با یک تکنیک مناسب قادر خواهید بود در نهایت سطحی یک‌دست و صاف داشته باشید. در حالت دستی شما از ورقه‌هایی استفاده می‌کنید که می توانید آن‌ها را در هر سایزی که می‌خواهید و ه باتوجه به نیازی که دارید برش دهید. همچنین می‌توانید با دو دست نیز اقدام به سنباده زدن کنید.

سنباده

مدل‌های مختلف سنباده

برای اینکه سنباده‌ی مناسب انتخاب کنید، ابتدا باید بدانید که قرار است بر روی چه سطحی کار کنید و آیا به صورت دستی قرار است کار کنید یا با استفاده از ابزار مناسب. در مرحله‌ی بعد باید با انواع سنباده و ویژگی‌های هرکدام آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

موارد زیر انواع سنباده را معرفی می‌کند که هر یک از آنها کاربردی متفاوت در زمینه های مختلف انجام می‌دهند:

  • گارنت
  • ساب سنگ
  • زیرکونیا آلومینیوم
  • آلومینیوم اکسید

در این مقاله نگاهی به روش‌های قدیمی و جدید برش و سایش داشتیم و روش‌ها و ابزارهای مختلف سایش را بررسی کردیم. برای مشاهده قیمت این ابزارها و انجام خرید می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *