آموزش سیم کشی کولر آبی طبق رنگبندی به زبان ساده

سیم‌کشی کولر آبی، یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌های فرآیند نصب کولر آبی محسوب می‌شود که همواره در هنگام خرید کولر با آن مواجه هستیم. جالب است بدانید نحوه سیم‌کشی موتور هر کولر با توجه به...

مهسا خسروی

۱ خرداد ۱۴۰۲

آموزش سیم کشی کولر آبی

فهرست بندی

سیم‌کشی کولر آبی، یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌های فرآیند نصب کولر آبی محسوب می‌شود که همواره در هنگام خرید کولر با آن مواجه هستیم. جالب است بدانید نحوه سیم‌کشی موتور هر کولر با توجه به انواع برند کولر و نقشه سیم­‌کشی آن، متفاوت است اما اصول کلی اجرای آن یکسان است. در ادامه سعی داریم به زبان ساده  انواع رنگ‌بندی سیم‌ها در کولر آبی را توضیح دهیم و هر آنچه لازم است هنگام خرید سیم و کابل ساختمان بدانید را جمع‌بندی کنیم.

 بررسی انواع سیم‌ و رنگ بندی آن‌ها در کولر آبی

هر کولر آبی یک نقشه سیم کشی دارد که معمولا روی بدنه آن نصب می‌شود. در این نقشه آنچه باید در خصوص سیم‌کشی کولرتان بدانید توضیح داده شده است. اما برای اینکه بتوانید نقشه را به خوبی متوجه شوید و پیاده سازی کنید، لازم است  الفبای اولیه و اصطلاحات رایج سیم‌کشی کولر را بدانید. برای دانستن این الفبا و مفاهیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر و آموزش صفر تا صد سیم کشی ساختمان اینجا کلیک کنید.

برای درک بهتر موضوع بهتر است از همین ابتدای کار، ساختار کلی سیم‌کشی کولر را در دو بخش؛ سیم کشی از جعبه تقسیم ساختمان به کلید کولر و سیم کشی از کلید کولر به کولر در نظر بگیرید. اگر تا کنون به سیم‌کشی کولرهای‌های آبی در ساختمان‌ها دقت کرده باشید لوله‌های پلاستیکی‌ای را مشاهده می‌کنید که سیم‌‌های رنگی کولر درون آن‌ها قرار دارند؛ یکی از این لوله ­ها از جعبه تقسیم ساختمان تا محل کلید کولر و لوله­ دیگری از کلید کولر تا محل نصب کولر کشیده شده است.

در واقع برای انتقال سیم‌ها بین کولر، کلید کولر و جعبه تقسیم ساختمان از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. برای اتصال سیم‌ها نیز از فیش‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. این کار علاوه‌بر ایمنی، باعث سهولت کار نیز خواهد شد.

به طور کلی در فرآیند سیم‌کشی، نصب و راه‌اندازی کولرهای آبی با 6 سیم رنگی؛ ارت، فاز، نول، دور کند، دور تند و پمپ سر و کار داریم که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته شده است. در نظر داشته باشید که 3 سیم؛ ارت، فاز و نول مربوط به بخش سیم‌کشی ساختمان و سیم‌های پمپ، دور تند و کند مربوط به سیم‌های اصلی کولر هستند.

۱. سیم ارت (سیم زرد): سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین، سیمی است که برای جلوگیری از برق‌گرفتگی و اتصال جریان برق استفاده می‌شود. اغلب ساختمان‌های جدید در سیم‌کشی برق خود دارای سیم ارت هستند با این وجود در مواردی سیم ارت وجود ندارد. نحوه سیم‌کشی کولر آبی با توجه به وجود سیم ارت یا بدون وجود سیم ارت در ساختمان‌ها متفاوت است.

مطابق جدول زیر در صورتی که ساختمان سیم ارت داشته باشد، از یک کابل متشکل از ۵ سیم برای اتصال بین کلید کولر به کولر به همراه یک کابل متشکل از ۳ سیم برای اتصال بین کلید کولر به جعبه تقسیم ساختمان استفاده می‌شود. در صورتی که ساختمان سیم ارت نداشته باشد، از یک کابل،۴ سیم برای اتصال بین کلید کولر به کولر و از یک کابل دیگر ۲ سیم برای اتصال کلید کولر به جعبه تقسیم ساختمان بین استفاده می‌شود.

۲. سیم فاز (سیم قرمز): سیم‌های فاز، جریان الکتریکی را از جعبه تقسیم ساختمان تا پمپ و موتور کولر منتقل می‌کنند.

۳. سیم نول (سیم آبی): سیم نول نیز وظیفه دارد تا جریان الکتریکی که موتور کولر خارج می‌شود، به مدار برگرداند. سیم نول آبی رنگ است. این سیم بدون ورود به کلیدکولر به صورت مستقیم وارد ترمینال یا جعبه برق تقسیم داخل اتاق کولر می‌شود.

۴. سیم دور کند موتور (سیم قرمز یا قهوه‌ای): این سیم از کلید به سمت موتور کولر کشیده می‌شود که برای دور کند کولر در نظر گرفته می‌شود. این سیم با کلمه LO به معنی دور کند شناخته شده و به رنگ قهوه‌ای است.

۵. سیم دور تند موتور (سیم مشکی): این سیم از کلید به سمت موتور کولر کشیده می‌شود که برای دور تند کولر در نظر گرفته می‌شود. این سیم با کلمه HI به معنی دور تند شناخته شده و به رنگ مشکی است.

6. سیم پمپ (زردرنگ): این سیم که از کلید به سمت پمپ کولر کشیده‌ می‌شود زرد رنگ است. این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید سیم و کابل باکیفیت مانند سیم و کابل mpj باعث افزایش کیفیت کار و جلوگیری از بروز مشکلات و حوادث می‌شود.

قبل از هرچیزی بهتر است بدانید که هر کلید کولر دارای 9 کانال و پایانه اصلی مطابق با شکل زیر است. برای اینکه کولر به درستی کار کند؛ سیم‌هایی که از آن خارج می‌شوند باید مطابق با الگوی خاص به این کانال‌ها متصل شوند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

کلید کولر آبی و 9 کانال آن برای سیم کشی برق

هر کولر دارای دو دسته سیم اصلی است. یک دسته سیم که از موتور کولر خارج شده و شامل سه عدد سیم به رنگ های آبی (نول)، مشکی (دور تند) و قهوه ای (دور کند) است. و دسته دوم که مربوط به پمب آب کولر است و شامل دو سیم  یکی نول (سیم آبی) و دیگری پمپ (سبز یا زرد) است.

نمایش وصل شدن سیم ها از موتور و پمپ کولر به جعبه تقسیم و کلید کولر

هر دو دسته سیم باید از بدنه کولر خارج شده و بعد از لخت شدن، سر سیم زده شوند. در کولرهای جدید سیم ها بعد از خارج شدن از پمپ و موتور کولر وارد جعبه تقسیم کولر می‌شوند و از آنجا مجدد به کلید کولر وصل می‌شوند. شکل زیر نحوه اتصال سیم‌های برق کولر به جعبه تقسیم و کانال‌های کلید کولر را به سادگی نمایش داده است.برای وصل کردن سیم‌ها به کلید کولر (9 کانال کلید) مطابق با توضیحات زیر عمل کنید:

  • تیغ اولی که با یک پلاتین به یکدیگر وصل شده اند (شماره های 1 و 4)، تیغه اصلی فاز است. برق اصلی و سیم فاز ساختمان به این قسمت وصل می‌شود.
  • کانال شماره 2 مربوط به پمپ است. سیم پمپ کولر را به این کانال وصل کنید.
  • سیم نول به پایانه شماره 6 وصل می‌شود. در این حالت لامپ موجود در زیر شاسی وسط به هنگام اتصال کلید روشن خواهد شد.
  • در آخر تیغه 7 و 9 به ترتیب مربوط به  سیم های دور تند و کند موتور کولر است.

لازم به ذکر است که کانال های شماره 5 و 8 نیز به صورت مشابه با پلاتین به هم وصل شده‌اند. هیچ سیمی به این بخش وصل نخواهد شد. در کولرهای قدیمی که ترمینال برق وجود ندارد لازم است سیم برق ساختمان (شامل دو بخش فاز و نول) به صورت جداگانه سر سیم زده شوند. فقط دقت داشته باشید که قسمت نول را با سایر سیم های نول کولر (نول پمپ و نول موتور) پیچیده و مجدد سرسیم میزنیم. برای بالا بردن ایمنی از چسب برای پیچیدن دور سیم ها استفاده می‌شود.  بعد از چسب کاری دقیق سیم ها، سیم برق اصلی ساختمان را مطابق با نقشه به کلید کولر وصل خواهیم کرد.

 در یک جمع‌بندی کلی،  همان طور که مشاهده می‌کنید، کلید کولر دارای 9 ترمینال است. سیم فاز اصلی ساختمان (قرمز) باید از جعبه تقسیم به ترمینال ۱ کلید کولر متصل شود. سیم نول ساختمان (آبی) از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می‌رود و وارد هیچ کدام از پیچ‌های کلید کولر نمی‌شود.

در خصوص سیم‌های مربوط به سیم‌کشی بین کلید کولر و جعبه تقسیم کولر سیم پمپ (زرد) باید به ترمینال شماره ۲ منتقل شود، سیم دور کند موتور (قرمز یا قهوه‌ای) به ترمینال شماره ۹، سیم دور تند (مشکی) نیز به ترمینال شماره ۷ متصل می‌شود.

نکات مهم در خرید سیم و کابل کولر


یکی از نکات مهمی که در هنگام نصب و سیم‌کشی کولر با آن مواجه خواهید بود کیفیت کابلی است که برای کولر آبی استفاده میکنید. با توجه به افزایش تعدا مرگ‌و میرهای ناشی از برق گرفتگی در سال‌های اخیر استفاده از کابل و سیم‌های استاندارد می‌تواند در جلوگیری از این اتصال‌ها و برق‌گرفتگی‌ها موثر باشد.

سیم و کابل از لحاظ ساختار به 2 دسته کلی مفتولی و افشان تقسیم بندی می‌شوند. حتما توجه داشته باشید که کابلی که برای کولر آبی استفاده می‌کنید، بهتر است مفتولی و چهار رشته به شماره 1.5 (یک و نیم) باشد. اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافه برای آن نیز در نظر گرفته شود. به خاطر داشته باشید که از سیم های افشان برای کولر آبی استفاده نکنید.

از جمله موارد دیگری که در هنگام خرید سیم و کابل باید به آن‌ها توجه کرد عدم پارگی بر روی روکش سیم است. این مورد در حفظ ایمنی کار بسیار حائز اهمیت است. همچنین سیم‌های هادی باید در مرکز قرار گرفته باشند. حتما کابلی را تهیه نمایید که که دارای استاندارد ISIRI باشد و هولوگرام UL بر روی آن حک شده باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نکات خرید سیم و کابل ساختمان را مطالعه کنید.

با توجه به آنچه در خصوص اهمیت استاندارد بودن کابل در سیم‌کشی کولر و ساختمان مطرح شد،لازم است که خرید سیم و کابل از یک مرجع معتبر انجام شود. وب‌سایت دکتر تامین به عنوان فروشگاه اینترنتی مصالح و تجهیزات ساختمانی، تمام تجهیزات و لوازم مورد نیاز سیم کشی ساختمان مانند سیم و کابل خیام الکتریک را ارائه می‌دهد. برای درسافت مشاوره از کارشناسان مجموعه و خرید محصول می‌توانید به نشانی اینترنتی www.drtamin.com مراجعه کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *