تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

امروزه لوله‌ها نقش بسیار مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و می‌توان رد پای حضور آن‌ها را در همه‌جا مشاهده کرد. متخصصان و مهندسان برای اینکه طول عمر این تجهیزات را افزایش دهند...

علیرضا علیخانی

۱۱ دی ۱۳۴۸

فهرست بندی

 

امروزه لوله‌ها نقش بسیار مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و می‌توان رد پای حضور آن‌ها را در همه‌جا مشاهده کرد. متخصصان و مهندسان برای اینکه طول عمر این تجهیزات را افزایش دهند، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از کاربردی‌ترین این روش‌ها، گالوانیزه کردن لوله‌ها است. بسته به این‌که نحوه گالوانیزه لوله‌ها به چه صورت باشد، می‌توان آن‌ها را در دودسته لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین قرارداد. ما در ادامه قصد داریم تا به‌صورت کامل در خصوص تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین صحبت کنیم.

تاریخچه گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن فرایندی است که در آن یک‌لایه پوشش از فلز روی بر روی فولاد اعمال خواهد شد. استفاده کردن از چنین روشی می‌تواند منجر به افزایش طول عمر فولاد در برابر خوردگی، فرسودگی و ساییدگی شده و خواص مفیدی را به آن ببخشد. روی در اوایل قرن 10 قبل از میلاد، برای ایجاد آلیاژ برنج به مس اضافه شد؛ اما در سال 1700 بود که برای اولین بار کاربردهای گالوانیزه در فولاد و آهن کشف شد.

در سال 1742 یک شیمیدان فرانسوی به نام P. J. Melouin مقاله‌ای ارائه کرد که در آن توضیح می‌دهد چگونه می‌توان با فرو بردن آهن در روی مذاب به یک‌لایه پوششی و محافظ دست پیدا کرد. این اولین قدم برای گالوانیزه کردن قطعات فولادی شناخته می‌شود. در سال 1842 سر همفری دیوی در حال آزمایش نرخ خوردگی فلزات غیرمشابه غوطه‌ور در آب بود. او به این نتیجه رسید که اتصال صفحات آهنی یا روی به کف مسی کشتی‌های چوبی، آن‌ها را از خوردگی محافظت خواهد کرد.

زمانی که بدنه‌های آهنی و فولادی جایگزین بدنه‌های چوبی شدند، از آندهای روی برای گالوانیزه استفاده کردند. سپس در سال 1826، هنری پالمر از شرکت بارانداز لندن ورق‌های فلزی تورفته یا موج‌دار را به ثبت رساند. نام گالوانیزه کردن برای اولین بار به فرایند اختراع‌شده توسط استانیسلاس سورل اطلاق شد. در سال 1836 او یک فرایند تمیز کردن فولاد را به ثبت رساند و سپس با فروکردن آن در روی مذاب، یک‌لایه پوششی بر روی آن ایجاد کرد.

او فرایند گالوانیزه کردن را روش گالوانیکی نامید. این روش، آغاز گالوانیزه مدرن در جهان بود. رفته‌رفته این روش‌ها پیشرفت پیدا کردند و انواع مختلفی از آن‌ها برای گالوانیزه کردن لوله‌ها نیز مورداستفاده قرار گرفتند. همین امر موجب ظهور لوله‌های گالوانیزه سبک‌ و سنگین شد. تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین در اثر نحوه و شیوه گالوانیزه کردن این لوله‌ها رخ داد که به آن‌ها ویژگی‌ها و خواص مختلفی بخشید.

لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین

استفاده از لوله‌های گالوانیزه رونق بسیار زیادی پیداکرده است. این لوله‌ها به دلیل داشتن یک‌لایه محافظ می‌توانند در برابر خوردگی و فرسودگی از خود مقاومت بسیار زیادی نشان دهند. از همین رو، طول عمر بسیار بالایی داشته و قابلیت استفاده در صنایع گوناگونی را دارند؛ اما باید بدانید که این لوله‌ها می‌توانند در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار بگیرند. یکی از انواع دسته‌بندی‌ها، دسته‌بندی این لوله‌ها ازنظر وزن و لایه محافظی است که بر روی آن‌ها ایجادشده است که موجب به‌وجودآمدن لوله‌های گالوانیزه سبک ‌و سنگین شده است.

لوله‌های گالوانیزه سبک ‌و سنگین با یکدیگر دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند. تفاوت لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین موجب شده است تا هرکدام از آن‌ها کاربردهای به خصوصی پیدا کنند و صنعتگران از آن‌ها برای رفع طیف مشخصی از نیازها بهره بگیرند. برای اینکه بتوانید بهتر تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین را درک کنید، نیاز است تا در ابتدا با این لوله‌ها آشنا شوید. ما در ادامه به معرفی لوله‌های گالوانیزه سبک ‌و سنگین و سپس تفاوت‌های بنیادین آن‌ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با لوله گالوانیزه سبک

لوله‌هایی که امروزه به‌عنوان لوله‌های گالوانیزه سبک شناخته می‌شوند، یکی از انواع لوله‌هایی هستند که از روش‌های مختلف گالوانیزه تولیدشده‌اند. این مدل از لوله‌ها که در دسته لوله‌های درزدار قرار می‌گیرد، از ورق‌های فولادی و آهنی تولیدشده است. برای آن‌که مقاومت لوله گالوانیزه سبک در برابر خوردگی و فرسودگی افزایش پیدا کند، بر روی آن یک‌لایه محافظتی از جنس فلز روی قرار داده‌شده است.

این مدل از لوله‌ها دارای سایزهای بین 1.2 تا 4 اینچ بوده و ازنظر سایز، اندازه و قطر داخلی بسته به نیاز بازار تولید می‌شوند. از مهم‌ترین استانداردهای لوله‌های گالوانیزه سبک نیز می‌توان به استانداردهای DIN 2440، BS 1387 و ISIRI 3765 اشاره کرد. امروزه شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگی در ایران و سراسر دنیا وجود دارد که لوله‌های گالوانیزه سبک را تولید می‌کنند.


انواع لوله گالوانیزه

کاربرد لوله‌های گالوانیزه سبک

ازجمله تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین می‌توان به تفاوت در کاربرد آن‌ها اشاره کرد. لوله‌های گالوانیزه سبک دارای قیمت ارزانی بوده و تنوع بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. ازاین‌رو می‌توان صنایع بسیار زیادی را نام برد که از این مدل لوله‌های گالوانیزه بهره می‌برند. این لوله‌ها به دلیل مقاومت مناسب در برابر خوردگی، رطوبت، ساییدگی و … می‌توانند در صنایعی مانند لوله‌کشی‌های ساختمان، گلخانه‌ها، لوله‌کشی گاز و … مورداستفاده واقع شوند.

آشنایی با لوله گالوانیزه سنگین

لوله گالوانیزه سنگین نیز به‌مانند لوله گالوانیزه سبک، ازجمله تجهیزاتی است که به کمک روش گالوانیزه تولیدشده است. فلز پایه مورداستفاده در این لوله‌ها نیز فلز فولاد بوده که پوششی از فلز روی را بر روی خود دارد. لوله‌های گالوانیزه سنگین معمولاً دارای ضخامت‌های بالایی بوده که همین امر موجب بالا رفتن وزن آن‌ها در مقایسه با لوله‌های سبک شده است. ازاین‌رو یکی دیگر از تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین، در وزن آن‌ها است.

امروزه صنعتگران لوله‌های گالوانیزه سنگین را باضخامت‌هایی بیش از 3 میلی‌متر تولید می‌کنند. ابعاد سایزی آن‌ها نیز می‌تواند از 2.1 تا 8 اینچ متغیر بوده و در صنایع مختلفی مورداستفاده واقع شوند. البته این مدل از لوله‌ها را همچنین می‌توان در دودسته لوله‌های نیمه سنگین و لوله‌های سنگین نیز قرار داد.

کاربرد لوله گالوانیزه سنگین

به‌مانند لوله‌های گالوانیزه سبک، لوله‌های گالوانیزه سنگین نیز کاربردهای گوناگونی داشته و به‌وفور در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. به دلیل ضخامت بالاتر، قابلیت تحمل فشار و وزن بیشتری را داشته و می‌توانند در شرایط سخت کاری مورداستفاده واقع شوند. همچنین به دلیل پوشش محافظتی از جنس روی خود نیز در برابر رطوبت، پوسیدگی، فرسودگی و … مقاومت بسیار مناسبی از خود نشان می‌دهند. این مدل از لوله‌ها دارای پهنای بیشتری بوده که همین امر نیز موجب جلوگیری از گرفتگی لوله و جریان سریع‌تر خواهد شد.

باتوجه‌به چنین ویژگی‌هایی که در لوله‌های گالوانیزه سنگین وجود دارد، می‌توان پی برد که تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین در کاربرد هر یک از این تجهیزات مشخص است. از لوله‌های گالوانیزه سنگین می‌توان در محیط‌های سخت و با فشار بالا مانند جریان‌های قوی آب، سازه‌های سنگین مانند ریل‌های هوایی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع انتقال سیالات و … استفاده کرد.

منشاء تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین

همان‌طور که شاید شما هم تا بدین جا به‌خوبی درک کرده باشید، تفاوت‌هایی بین لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین وجود دارد که این دو لوله را نسبت به یکدیگر متمایز کرده است. به‌سادگی می‌توان دریافت که اولین و بارزترین تفاوت لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین، در وزن این لوله‌ها است. ازآنجایی‌که لوله‌های گالوانیزه سنگین دارای ضخامت، پهنا و قطر بیشتری هستند، در مقایسه با لوله‌های گالوانیزه سبک، سنگین‌تر هستند. پس می‌توان عنوان داشت که منشأ تفاوت لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین در وزن آن‌ها است.

البته امروزه استانداردهایی برای مشخص کردن مقادیر دقیق اندازه و سایر چنین لوله‌هایی وجود دارد که ازجمله می‌توان به استاندارد DIN2440 اشاره کرد. لوله‌های گالوانیزه سنگین به دلیل آن‌که از فلز روی بیشتری برای تشکیل لایه محافظ استفاده می‌کنند، علاوه بر سنگینی بیشتر، ضخیم‌تر نیز هستند. ازاین‌رو خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، فرسودگی، طول عمر بالا و … در این لوله‌ها تقویت‌شده است.

تفاوت ازنظر قیمت و کاربرد

اما در کنار تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین ازنظر وزن و ضخامت، تفاوت‌های بنیادین دیگری وجود دارد که نیاز است به آن‌ها نیز اشاره کنیم. ازجمله این تفاوت‌ها، می‌توان به تفاوت ازنظر قیمت و کاربرد اشاره کرد.

تفاوت ازنظر قیمت

کاملاً واضح و مشخص خواهد بود اگر عنوان داشته باشیم که بین قیمت لوله گالوانیزه سبک و قیمت لوله گالوانیزه سنگین، تفاوت وجود دارد. به‌سادگی می‌توان دریافت که قیمت لوله‌های گالوانیزه سنگین بیشتر خواهد بود. دلیل این امر نیز آن است که برای تولید این مدل از لوله‌ها نیاز است تا از فلز روی بیشتری به‌عنوان لایه محافظ استفاده کنیم که خود این امر موجب افزایش هزینه‌های تولید و درنهایت افزایش قیمت لوله‌های گالوانیزه سنگین خواهد شد.

از سوی دیگر، به دلیل سایز و اندازه‌های بزرگ‌تر، نیاز به استفاده از ورق‌های فولادی و آهنی بیشتری بوده که خود این امر نیز باعث افزایش قیمت لوله گالوانیزه سنگین خواهد شد. به این موارد همچنین افزایش هزینه‌های جابه‌جایی و حمل‌ونقل را هم اضافه کنید تا به‌سادگی متوجه شوید که چرا قیمت لوله‌های گالوانیزه سنگین در مقایسه با لوله‌های گالوانیزه سبک بیشتر است.

تفاوت ازنظر کاربرد

تفاوت لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین همچنین در تفاوت در کاربرد این دو لوله نیز وجود دارد. لوله‌های گالوانیزه سبک به‌وفور در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای بیشتری دارند. حمل‌ونقل این لوله‌ها ساده‌تر بوده و می‌توان به‌سادگی آن‌ها را نصب، تعمیر و یا تعویض کرد. ازاین‌رو استفاده از لوله‌های گالوانیزه سبک در صنایعی مانند ساخت‌وساز، تولید و طراحی رونق بسیار زیادی گرفته است.

این در حالی است که به دلیل ضخامت بیشتر لوله‌های گالوانیزه سنگین، از آن‌ها در صنایعی استفاده می‌شود که عنصر ماندگاری و طول عمر بیشتر، ارزش بالاتری داشته باشند. این مدل از لوله‌ها گران بوده و قابلیت جابه‌جایی آن‌ها نیز پایین است. ازاین‌رو نمی‌توان از آن‌ها در هر صنعت و به هر منظوری استفاده کرد. بااین‌حال زمانی که نیاز باشد تا از لوله‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب و اسیدی و مکان‌های سخت کاری استفاده شود، لوله‌های گالوانیزه سنگین حضور پیدا می‌کنند.

ازجمله کاربردهای مهم این لوله‌ها نیز می‌توان به استفاده در فاضلاب‌های شهری و همچنین زیرساخت‌های ساخت‌وسازهای سنگین اشاره کرد.

تفاوت ازنظر ساخت

بسیاری از افراد تفاوت لوله گالوانیزه سبک‌ و سنگین را به تفاوت ازنظر ساخت نیز تعمیم می‌دهند. باید به این نکته اشاره داشته باشیم که بین لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین تفاوتی فاحشی در خصوص ساخت وجود ندارد. تفاوت این دو لوله ازنظر ساخت بیشتر بر روی میزان مواد و پوشش‌دهی متمرکزشده است. لوله‌های گالوانیزه سبک از روی کمتری برای ایجاد لایه محافظ استفاده می‌کنند، درحالی‌که لوله‌های گالوانیزه سنگین نیاز به فلز روی بسیار بیشتری دارند.

به‌صورت کلی نیز فرایند ساخت لوله‌های گالوانیزه سبک‌ و سنگین به دو صورت سرد و گرم صورت خواهد گرفت:

گالوانیزاسیون گرم

ازجمله روش‌هایی که منجر به تولید لوله‌های گالوانیزه می‌شود، گالوانیزاسیون گرم است. در این روش ابتدا باید قطعه فلزی موردنظر به‌خوبی از هرگونه آلودگی، رسوب و گردوغبار پاک شود. سپس فلز را در یک حوضچه مذاب از فلز روی فروبرده تا تمامی قسمت‌های آن آغشته به روی شود. پوشش ایجاد شده توسط این روش به‌خوبی بر روی سطح فلز می‌چسبد و مقاومت آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. البته این روش دارای هزینه‌های بالاتری خواهد بود، اما محصول نهایی باکیفیت‌تری ارائه خواهد کرد.

گالوانیزاسیون سرد

در کنار روش گالوانیزاسیون گرم، گالوانیزاسیون سرد قرار گرفته است. در این روش دیگر شاهد حضور حوضچه مذاب نبوده و به‌صورت کلی هیچ‌گونه حرارت و یا افزایش دمایی را مشاهده نمی‌کنیم. به همین دلیل به روش گالوانیزاسیون سرد معروف شده است. در این روش برای ایجاد یک‌لایه محافظ از جنس فلز روی، باید از الکترولیز و جریان الکتریسیته کمک گرفت. فلز فولاد در یک محلول از نمک روی قرار می‌گیرد و بعد از انجام واکنش‌های مختلف، روی موجود در محلول به سطح فلز می‌چسبد.

البته پوششی که در این روش ایجاد می‌شود، یک پوشش سست‌تر بوده که در مواجه با رطوبت و فشار، می‌تواند از سطح فلز جدا شود بااین‌حال روش گالوانیزاسیون سرد هزینه‌های کمتری خواهد داشت، اما محصول نهایی که از این طریق به دست می‌آید، کیفیت کمتری دارد.

لوله‌های گالوانیزه بخش قابل‌توجهی از صنعت لوله‌کشی را به خوشان اختصاص داده‌اند. این لوله‌ها بسته به نحوه و فرایند تولید خود، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لوله‌های گالوانیزه سبک ‌و سنگین اشاره کرد. تفاوت لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین در وزن، سایز و اندازه آن‌ها است که لوله‌های گالوانیزه سبک دارای وزن کمتر و اندازه‌های کوچک‌تری هستند. دلیل این وزن بیشتر، استفاده از فلز روی بیشتر به‌عنوان لایه محافظ است. از دیگر تفاوت‌های این دو لوله می‌توان به تفاوت در کاربرد و قیمت اشاره کرد. هرچند که لوله گالوانیزه سبک ‌و سنگین ازنظر ساخت با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

/*! elementor – v3.5.6 – 28-02-2022 */
.elementor-widget-divider{–divider-border-style:none;–divider-border-width:1px;–divider-color:#2c2c2c;–divider-icon-size:20px;–divider-element-spacing:10px;–divider-pattern-height:24px;–divider-pattern-size:20px;–divider-pattern-url:none;–divider-pattern-repeat:repeat-x}.elementor-widget-divider .elementor-divider{display:-webkit-box;display:-ms-flexbox;display:flex}.elementor-widget-divider .elementor-divider__text{font-size:15px;line-height:1;max-width:95%}.elementor-widget-divider .elementor-divider__element{margin:0 var(–divider-element-spacing);-ms-flex-negative:0;flex-shrink:0}.elementor-widget-divider .elementor-icon{font-size:var(–divider-icon-size)}.elementor-widget-divider .elementor-divider-separator{display:-webkit-box;display:-ms-flexbox;display:flex;margin:0;direction:ltr}.elementor-widget-divider–view-line_icon .elementor-divider-separator,.elementor-widget-divider–view-line_text .elementor-divider-separator{-webkit-box-align:center;-ms-flex-align:center;align-items:center}.elementor-widget-divider–view-line_icon .elementor-divider-separator:after,.elementor-widget-divider–view-line_icon .elementor-divider-separator:before,.elementor-widget-divider–view-line_text .elementor-divider-separator:after,.elementor-widget-divider–view-line_text .elementor-divider-separator:before{display:block;content:””;border-bottom:0;-webkit-box-flex:1;-ms-flex-positive:1;flex-grow:1;border-top:var(–divider-border-width) var(–divider-border-style) var(–divider-color)}.elementor-widget-divider–element-align-left .elementor-divider .elementor-divider-separator>.elementor-divider__svg:first-of-type{-webkit-box-flex:0;-ms-flex-positive:0;flex-grow:0;-ms-flex-negative:100;flex-shrink:100}.elementor-widget-divider–element-align-left .elementor-divider-separator:before{content:none}.elementor-widget-divider–element-align-left .elementor-divider__element{margin-left:0}.elementor-widget-divider–element-align-right .elementor-divider .elementor-divider-separator>.elementor-divider__svg:last-of-type{-webkit-box-flex:0;-ms-flex-positive:0;flex-grow:0;-ms-flex-negative:100;flex-shrink:100}.elementor-widget-divider–element-align-right .elementor-divider-separator:after{content:none}.elementor-widget-divider–element-align-right .elementor-divider__element{margin-right:0}.elementor-widget-divider:not(.elementor-widget-divider–view-line_text):not(.elementor-widget-divider–view-line_icon) .elementor-divider-separator{border-top:var(–divider-border-width) var(–divider-border-style) var(–divider-color)}.elementor-widget-divider–separator-type-pattern{–divider-border-style:none}.elementor-widget-divider–separator-type-pattern.elementor-widget-divider–view-line .elementor-divider-separator,.elementor-widget-divider–separator-type-pattern:not(.elementor-widget-divider–view-line) .elementor-divider-separator:after,.elementor-widget-divider–separator-type-pattern:not(.elementor-widget-divider–view-line) .elementor-divider-separator:before,.elementor-widget-divider–separator-type-pattern:not([class*=elementor-widget-divider–view]) .elementor-divider-separator{width:100%;min-height:var(–divider-pattern-height);-webkit-mask-size:var(–divider-pattern-size) 100%;mask-size:var(–divider-pattern-size) 100%;-webkit-mask-repeat:var(–divider-pattern-repeat);mask-repeat:var(–divider-pattern-repeat);background-color:var(–divider-color);-webkit-mask-image:var(–divider-pattern-url);mask-image:var(–divider-pattern-url)}.elementor-widget-divider–no-spacing{–divider-pattern-size:auto}.elementor-widget-divider–bg-round{–divider-pattern-repeat:round}.rtl .elementor-widget-divider .elementor-divider__text{direction:rtl}

مشاهده بهترین لوله گالوانیزه موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *