رادیاتور پنلی بهتر است یا پره‌ای؟ بررسی و مقایسه رادیاتور پنلی و پره‌ای

استفاده از پکیج و رادیاتور، امروزه متداول‌ترین سیستم گرمایش در ایران است. بسیاری از خانه‌های مسکونی از پکیج و رادیاتور برای تامین آب گرم و گرمایش خانه در فصول سرد استفاده ...

ناهید منصوری

۲۳ مهر ۱۴۰۲

مقایسه رادیاتور پنلی و پره‌ای

فهرست بندی

استفاده از پکیج و رادیاتور، امروزه متداول‌ترین سیستم گرمایش در ایران است. بسیاری از خانه‌های مسکونی از پکیج و رادیاتور برای تامین آب گرم و گرمایش خانه در فصول سرد استفاده می‌کنند. افزایش کاربرد و محبوبیت رادیاتورها، باعث شده که تنوع آن‌ها در بازار افزایش پیدا کند. امروزه رادیاتورها در در دو دسته‌بندی پره‌ای و پنلی قرار می‌دهند.

تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای، موضوعی است که قرار است امروز در این مقاله از مجله دکتر تامین درباره آن صحبت کنیم. رادیاتور پنلی یا پره ای هر یک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها، با هم متفاوت است. مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای قبل از خرید، به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای

مقایسه رادیاتور پنلی و رادیاتور پره‌ای

امروزه بهترین برندهای رادیاتور در ایران، هم انواع پنلی تولید می‌کنند و هم انواع پره‌ای. آشنایی با تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای به ما کمک می‌کند که بهترین انتخاب را متناسب با نیازهای خود داشته باشیم و بتوانیم بیشترین میزان بازدهی را از آن‌ها شاهد باشیم. اگر همیشه برای شما سوال بوده است که رادیاتور پره ای بهتره یا پنلی، جدول زیر را بادقت مطالعه کنید.

ویژگی‌ها رادیاتور پنلی رادیاتور پره‌ای
جنس و متریال ساخت رادیاتورهای پنلی غالبا از جنس فولاد ساخته می‌شوند. انواع پره‌ای معمولا از جنس آلومینیوم هستند.
مقاومت در برابر فرسودگی از آنجایی که جنس این نوع از فولاد است، ممکن است به مرور زمان دچار خوردگی، زنگ‌زدگی یا فرسودگی شود. به دلیل استفاده از آلومینیوم، مقاومت این نوع به فرسودگی یا زنگ‌زدگی بیشتر است.
دوام و استحکام فولاد به‌ کار رفته در این مدل‌ها، مقاومت‌ آن‌ها را در برابر ضربه افزایش می‌دهد و به همین دلیل، دوام آن‌ها بیشتر است. آلومینیوم به‌طور کلی مقاومت کمتری در برابر ضربه و فشار دارد، به همین دلیل می‌توان گفت دوام این مدل‌ها کمتر است.
قیمت خرید فولاد فلز ارزان‌تری است و همین باعث شده است که قیمت خرید انواع پنلی، کمتر از پره‌ای باشد. آلومینیوم به کار رفته در این مدل‌ها، باعث شده است که قیمت تمام‌شده آن‌ها مقداری بیشتر باشد.
وزن رادیاتورها رادیاتورهای فولادی پنلی ممکن است وزن بیشتری نسبت به انواع پره‌ای داشته باشند. از آنجایی که این مدل‌ها از جنس آلومینیوم سبک هستند، وزن کمتری نیز دارند.
حجم و ابعاد رادیاتورها برای یک میزان ظرفیت گرمایی، حجم اشغال شده توسط نوع پنلی کمتر خواهد بود. هر پره حدود 6 سانتی‌متر است و برای ظرفیت گرمایی برابر با نوع پنلی، حجم انواع پره‌ای بیشتر خواهد بود.
شکل ظاهری و طراحی این نوع ظاهری یکپارچه دارد و تمیز کردن آن آسان‌تر است. تنوع ظاهری انواع پنلی بیشتر است. رادیاتورهای پره‌ای ظاهری قدیمی دارند و تمیز کردن آن‌ها نیز ممکن است دشوارتر باشد.
قابلیت نصب روی دیوار رادیاتورهای پنلی وزن بیشتری دارند و برای نصب روی دیوار چندان مناسب نیستند. این نوع وزن کمتری دارد و می‌توان بدون دردسر و نگرانی آن‌ها را روی دیوار نصب کرد.
میزان ظرفیت گرمایی ظرفیت گرمایی رادیاتور پنلی یا پره ای با اختلاف بسیار کمی، با یکدیگر برابر است.
سرعت گرمادهی سرعت گرم شدن رادیاتور و سپس گرم کردن محیط در این نوع کمتر است. از آنجایی که این مدل از جنس آلومینیوم است، زودتر گرم شده و محیط را نیز زودتر گرم می‌کند.
سرعت سرد شدن بعد از خاموش شدن منبع گرما، انواع پنلی گرمای خود را تا مدت بیشتری حفظ می‌کنند. این مدل‌ها به همان اندازه که سریع گرم می‌شوند، به همان اندازه نیز به سرعت سرد می‌شوند.
نیاز به هواگیری این مدل‌ها نیاز چندانی به هواگیری نخواهند داشت. برای بازدهی بیشتر، بهتر است که هر شش ماه تا یک سال یک‌بار، آن‌ها را هواگیری کرد.
سازگاری با پکیج رادیاتورهای پنلی را می‌توان به‌راحتی با پکیج‌های خانگی استفاده کرد. رادیاتورهای پره‌ای چندان با پکیج سازگار نیستند و بهتر است که در صورت وجود موتورخانه از آن‌ها استفاده شود.
سهولت در تعمیر یا نصب در صورت خرابی، کل رادیاتور باید تعویض یا تعمیر شود. در صورت بروز مشکل، می‌توان تنها پره خراب را جدا کرده و آن را تعویض یا تعمیر کرد.
قابلیت بازیافت درباره بازیافت شدن یا نشدن مدل‌های پنلی فولادی، اطلاعاتی در دسترس نیست. سازگاری این مدل‌ها با محیط‌زیست بیشتر بوده و می‌توان بعدا آن‌ها را بازیافت کرد.

 

رادیاتور پره‌ای چیست؟

برای شناخت بیشتر تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای، بدیهی است که باید هر یک را نیز به‌صورت جداگانه در کنار هم بررسی کنیم. اگر می‌پرسید که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای، بدون شک باید با ویژگی‌های انواع پره‌ای به‌خوبی آشنا باشید. رادیاتور پره ای، قدیمی‌ترین نوع رادیاتورهاست و سال‌های سال است که همراه با موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید که نظرات مردم درباره رادیاتورهای پره ای همیشه مثبت بوده است.

همان‌طور که از نام این نوع رادیاتور نیز به‌خوبی پیداست، اساس طراحی و ساختار آن‌ها، با پره‌ها شکل گرفته است. این ویژگی ساخت باعث شده است که در زمان خرابی، بتوان به‌راحتی پره‌های مشکل‌دار را تعویض کرده و با پره‌های نو جایگزین کرد. به‌علاوه در صورت نیاز، می‌توان به تعداد این پره‌ها افزود. متداول‌ترین متریال به‌کار رفته در تولید این رادیاتورها، آلومینیوم است. توان گرمایی این رادیاتورها نیز، حدود 125 کیلوکالری در ساعت است.

بررسی و مقایسه انواع رادیاتور پنلی و پره ای

مزایا و معایب رادیاتور پره‌ای چیست؟

برای شناخت تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای، بدون شک باید از مزایا و معایب رادیاتور پنلی و پره ای نیز به‌خوبی اطلاع داشته باشیم. شما در جدول زیر، می‌توانید با مزایای رادیاتور پره ای و همین‌طور معایب آن، به‌طور کامل آشنا شوید:

مزایای رادیاتور پره ای معایب رادیاتور پره ای
می‌توان پره‌های آن را تعویض کرد یا در صورت نیاز به آن‌ها افزود. مصرف انرژی این رادیاتورها بیشتر است.
سرعت گرم‌شدن آن‌ها و همین‌طور سرعت گرم‌کردن محیط توسط آن‌ها بیشتر است. استفاده از آن‌ها در طول مدت‌زمان، ممکن است بر روی دیوار، سقف یا پرده‌ها، سیاهی ایجاد کند.
رادیاتورهای پره‌ای کهنه را می‌توان فروخت. این رادیاتورها به سرعت سرد می‌شوند و از گرما می‌افتند.
وزن آن‌ها کمتر بوده و نصب آن‌ها راحت‌تر است. نصب آن‌ها هرچند ساده‌تر است، اما بسیار حساس‌تر است.
اندازه آن‌ها را با توجه به محیط می‌توان کم یا زیاد کرد. سازگاری این نوع رادیاتور با پکیج بسیار کم است.
می‌توان در هر شرایط جغرافیایی از آن‌ها استفاده کرد.

 

رادیاتور پنلی چیست؟

برای شناخت هرچه بیشتری تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای، اکنون نوبت آن است که به سراغ رادیاتور پنلی برویم و با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم. اگر بخواهی خلاصه و صادقانه حرف بزنیم، باید بگوییم که نظرات مردم در مورد رادیاتور پنلی، بسیار مثبت‌تر است. تفاوت رادیاتور پنلی با پره ای و مزایای آن، باعث شده است که این مدل فروش بیشتری نسبت به مدل قبلی داشته باشد.

همان‌طور که از نام این مدل نیز به‌خوبی پیداست، به صورت پنل‌های یکپارچه تولید و روانه بازار می‌شوند. جنس آن‌ها معمولا از آلیاژهای فولادی است. از جمله دیگر موارد تفاوت بین رادیاتور پنلی با پره‌ ای می‌توان به توان گرمایی آن‌ها نیز اشاره کرد؛ توان این مدل حدود 2000 کیلوکالری در ساعت است که به مراتب از انواع پره‌ای بیشتر است. به‌علاوه، مصرف این نوع و سازگاری آن با پکیج نیز از دیگر ویژگی‌های آن است.

مزایا و معایب رادیاتور پنلی چیست؟

اگر می‌خواهید بین رادیاتور پنلی یا پره ای انتخاب کنید، قطعا باید از مزایا و معایب رادیاتور پنلی نیز آگاهی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با فرق بین رادیاتور پنلی و پره ای، می‌توانید مزایا و معایب آن را در جدول زیر به‌طور کامل مشاهده فرمایید:

مزایای رادیاتور پنلی معایب رادیاتور پنلی
این مدل گرمادهی بیشتری دارد. سنگین‌تر هستند و نصب آن‌ها روی دیوار دشوار است.
به‌راحتی می‌توان از آن برای پکیج‌های خانگی استفاده کرد. سرعت گرم‌ شدن خانه توسط آن‌ها کمتر است.
این مدل‌ها فضای کمتری را برای خانه اشغال می‌کنند. در طول مدت‌زمان ممکن است دچار زنگ‌زدگی و فرسودگی شوند.
این مدل‌ها خانه را بهتر گرم می‌کنند. در صورت وجود موتورخانه، عملکرد مناسبی از خود نشان نخواهند داد.
نصب آن‌ها راحت‌تر است و ریسک کمتری دارد.
مقاومت آن‌ها در برابر ضربه بیشتر است.
نیازی به هواگیری سالانه ندارند.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع رادیاتور پنلی می‌توانید مقاله بهترین مارک رادیاتور پنلی را مطالعه کنید.

هر متر رادیاتور پنلی معادل چند پره است؟

یکی از مهم‌ترین نکات در تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای، تفاوت در اندازه آن‌ها است. زمانی که حرف از فرق رادیاتور پنلی و پره ای مطرح باشد، افراد همیشه این سوال را می‌پرسند که هر 1 متر از رادیاتورهای پنلی را معادل با چند پره از رادیاتورهای پره‌ای می‌توان در نظر گرفت؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است.

به‌طور کلی، هر 1 متر از رادیاتور پنلی را می‌توان معادل با 1.36 متر (136 سانتی‌متر) رادیاتور پره‌ای دانست. ظرفیت گرمایی یک متر رادیاتور پنلی، با یک رادیاتور 16 پره برابری می‌کند. از همین روی، می‌توان گفت که فضای اشغال‌شده توسط رادیاتور پره‌ای، معمولا بیشتر از انواع پنلی است. بهتر است برای خانه‌های کوچک، این فرق رادیاتور پره ای با پنلی را در نظر داشته باشد.

بهترین برندهای رادیاتور کدام هستند؟

برندهای بسیاری در ایران هستند که انواع رادیاتور پنلی یا پره ای تولید می‌کنند. قبل از اقدام برای خرید، بدون شک بهتر است که بهترین مارک رادیاتور پنلی و همین‌طور پره‌ای را به‌خوبی بشناسیم و سپس برای خرید اقدام نماییم. از جمله معروف‌ترین برندهای تولیدکننده رادیاتور در ایران، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برند ایران رادیاتور

برند ایران رادیاتور از جمله بهترین برندهای رادیاتور در ایران است. محصولات این برند کیفیت بسیار خوبی دارند و به همین دلیل، ایران رادیاتور را می‌توان از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برندها در نظر گرفت. این برند هم در زمینه تولید مدل‌های پنلی فعالیت دارد و هم در زمینه تولید مدل‌های پره‌ای؛ شما می‌توانید انواع رادیاتور پنلی ایران رادیاتور را در دکتر تامین مشاهده و برای خرید، اقدام فرمایید.

 

برند بوتان

بوتان نیز از جمله شناخته‌شده‌ترین برندهای ایرانی است. این برند هم در زمینه تولید رادیاتور فعال است و هم اینکه بهترین محصولات پکیج بازار ایران را تولید می‌کند. شما می‌توانید برای سیستم گرمایشی منزل یا دیگر پروژه‌های ساختمانی، از محصولات ایران رادیاتور استفاده کنید. رادیاتورهای این برند نیز در دو نوع پنلی و پره‌ای در بازار موجود هستند.

 

برند MPJ

این برند از جمله تازه‌ترین برندهای ایرانی به شمار می‌رود. صاحب اصلی برند، شرکت صنایع جهان‌‌آرا است و به واسطه کیفیت بسیار خوبی که محصولات این برند دارند، فروش و محبوبیت آن‌ها بسیار زیاد است. در وب‌سایت دکتر تامین، شما می‌توانید انواع رادیاتور پنلی MPJ را در کنار مدل‌های پره‌ای مقایسه کرده و برای خریدشان، اقدام فرمایید.

تقاوت قیمت رادیاتور پنلی و پره‌ای

وقتی که بحث تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای مطرح باشد، بدون شک باید قیمت آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. از جمله مهم‌ترین موارد فرق رادیاتور پنلی با پره ای، قیمت آن‌ها است. به‌طور کلی، می‌توانیم این‌طور بگوییم که انواع پره‌ای، به دلیل اینکه از جنس آلومینیوم هستند، قیمت بیشتری دارند. در مقابل، رادیاتورهای پنلی از آن جهت که از آلیاژ فولادی ساخته شده‌اند، قیمت خریدشان به مراتب کمتر است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با مشاوران ما در دکتر تامین تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله از دکتر تامین، درباره تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای با شما عزیزان صحبت کردیم. در این مطلب، این دو محصول را با جزئیات کامل با یکدیگر مقایسه کردیم، ویژگی‌های هر یک را بر شمردیم و همین‌طور درباره مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها نیز خواندیم. در نهایت نیز درباره بهترین برندهای رادیاتور پنلی و پره‌ ای و همچنین درباره قیمت رادیاتور پنلی و پره ای مطالعه کردیم.

آگاهی از تفاوت رادیاتور پره ای با پنلی قبل از خرید، بدون شک می‌تواند به یک انتخاب مناسب کمک کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و همین‌طور اخذ مشاوره برای خرید، با کارشناسان ما در دکتر تامین، تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. کدام نوع رادیاتور پنلی یا پره‌ای را می‌توان با پکیج استفاده کرد؟

رادیاتورهای پنلی گزینه بهتری برای استفاده با پکیج‌های خانگی به شمار می‌روند؛ زیرا سازگاری آن با دستگاه پکیج و لوله‌کشی آن، بیشتر است.

 

  1. قیمت رادیاتورهای پره‌ای بیشتر است یا رادیاتورهای پنلی؟

رادیاتورهای پنلی به دلیل آنکه از جنس آلیاژهای فولادی تولید شده‌اند، معمولا قیمت کمتری نسبت به رادیاتورهای پره‌ای آلومینیومی دارند.

 

  1. رادیاتورهای پره‌ای فضای بیشتری می‌گیرند یا پنلی؟

رادیاتورهای پره‌ای معمولا فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. درست به همین دلیل، بهتر است برای خانه‌های کوچک از انواع پنلی استفاده کرد.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *