مراحل اصولی اجرای سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی ساختمان یا کابل کشی ساختمان ها فعالیتی است که تقریبا در تمام پروژه های ساخت و ساز تجاری، صنعتی و املاک مسکونی و آپارتمان های مسکونی شاهد آن هستید...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

marahel-osoooli-ejraye-simkeshi

فهرست بندی

سیم کشی ساختمان یا کابل کشی ساختمان ها فعالیتی است که تقریبا در تمام پروژه های ساخت و ساز تجاری، صنعتی و املاک مسکونی و آپارتمان های مسکونی شاهد آن هستید. در سراسر دنیا در طول یک سال ساختمان های بسیاری ساخته می شود که تقریبا همگی نیاز به سیم کشی دارند تا بتوانند جریان برق را به املاک خود انتقال دهند. اغلب این فرایند ها شامل سیم کشی جریان انشعابی می باشد و این محصولات وظیفه دارند تا جریان الکتریسیته را برای تمام استفاده های خارجی برق در یک ساختمان و منازل مسکونی و تجاری مهیا کنند.

بسیار اهمیت دارد که کابل کشی ساختمان به صورت استاندارد و به شیوه ای درست صورت گیرد تا ساکنین را دچار مشکلات بعدی نکند. همواره سعی کنید از افراد ماهر و حرفه ای در این زمینه بهره ببرید و در عین حال از بهترین نوع سیم و کابل استفاده کنید.

در حال حاضر اگر برای خرید سیم و کابل های برق به بازار بروید، برند ها و مدل های متنوعی از کابل و سیم ها را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که کابل و سیم های تقلبی نیز در بازار بسیار زیاد هستند، باید به درستی این کابل ها را از یکدیگر تشخیص دهید. استفاده از کابل های بی کیفیت در سیم کشی ساختمان ها، خطراتی از جمله آتش سوزی و سوختن دستگاه های برقی را در پی خواهد داشت.

 

انجام برق کشی

 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر سیمی در بخش خاصی از سیم کشی ساختمان مسکونی، تجاری و صنعتی به کار می آید. با انتخاب مناسب ترین سیم، علاوه بر اینکه هزینه های خود را در بسیاری از مواقع کاهش می دهید، مطمئن خواهید شد که سیم و کابلی که خریداری کرده اید به درستی عمل می کند.

 

شیوه های متفاوت سیم کشی ساختمان

اگر تا به امروز گمان می کردید که برق کشی یک ساختمان تجاری، مسکونی یا صنعتی کار ساده است، کاملا در اشتباه بوده اید. اگر تا به حال تجربه ی کابل کشی در یک ساختمان و راه اندازی سیستم برق یک ساختمان را نداشته اید، به هیچ عنوان سعی نکنید که این کار را به تنهایی انجام دهید. اشتباهات در این بخش ممکن است پیامد های بسیار خطرناک مالی و جانی را در پی داشته باشد.

زمانی که شما قصد دارید برق کشی ساختمان خود را انجام دهید، احتمالا از یک پیمانکار برق می خواهید که این کار را برای شما انجام دهد. مسئله آنجاست که تمام بخش های سیم کشی یک خانه، اداره یا … شبیه به هم نیستند. بنابراین شیوه های متفاوتی از سیم کشی ساختمان وجود دارند و هر کدام از این روش ها مزایای ویژه ای دارند. شما به عنوان یک پیمانکار برق، نمی توانید تنها با تکیه بر یک شیوه ی خاص کابل کشی تمام بخش های ساختمان را مجهز به نیروی برق کنید.

عموما یک پیمانکار برق حرفه ای در ابتدا ملک یا ساختمان شما را به طور کامل بررسی می کند تا ببیند که کدام شیوه یا سیستم برق کشی برای نیاز شما مناسب تر خواهد بود. در ادامه شما را با برخی از مهمترین و البته مرسوم ترین سیستم های سیم کشی ساختمانی آشنا خواهیم کرد. سیم کشی هایی که این روز ها ممکن است در اطراف خود مشاهده کنید،د غالبا یکی از سه شیوه ای هستند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

سیم کشی با غلاف سربی

در این شیوه ی برق کشی که یکی از شیوه های اولیه در این زمینه به شمار می آید، هادی جریان الکتریسیته توسط VIR عایق شده و وجود آلیاژ سرب آلومینیومی به عنوان یک غلاف اضافی را در این شیوه مشاهده خواهید کرد. در واقع از آنجایی که ۹۵ درصد این آلیاژ از سرب و مابقی آن که ۵ درصد می شود از آلومینیوم تشکیل شده است، این شیوه کابل کشی ساختمان را شیوه یا متد سیم کشی با غلاف سربی می نامند.

این غلاف سربی آلومینیومی قادر است تا کابل ها را از رطوبت و گرد و غبار موجود در هوا در امان نگه دارد. در این نوع برق کشی، بست ها باعث می شوند که کابل ها بر روی دیوار یا سقف ثابت باقی بمانند. این در حالی است که به دلایل امنیتی، غلاف سربی در این شیوه همواره بر روی زمین فیکس می شود. علاوه بر اینها خود سرب هادی الکتریسیته است. در این شیوه عموما کابل ها بر روی داکت های چوبی قرار داده می شوند و همانطور که اشاره شد به واسطه ی بست های کلیپسی به سقف یا دیوار متصل می شوند.

این شیوه ی سیم کشی ساختمان ها جزء قدیمی ترین متد هایی است که برای سالیان طولانی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است. با ابداع شیوه های جدید کابل کشی ساختمان ها به طور قطع میزان استفاده از این شیوه کاهش یافته است. اما هنوز هم در برخی از ساختمان ها شاهد استفاده از این شیوه هستیم و نمی توان آن را منسوخ شده به شمار آورد.

 

داکت سیم کشی روکار

یکی دیگر از روش های مرسوم سیم کشی ساختمان که در بیش از ۱۰ سال است از آن استفاده می شود، شیوه ی داکت سیم کشی روکار است. البته در واقع دو شیوه برق کشی در ساختمان ها وجود دارد که در آنها از داکت بهره برده می شود. این دو روش عبارتند از:

  1. داکت سیم کشی روکار
  2. داکت سیم کشی توکار

 

 

در سیستم روکار همانطور که از نام آن نیز استنباط می شود، داکت ها که انواع سیم و کابل از درون آنها عبور می کنند کاملا قابل مشاهده هستند و بر روی دیوار ها و سقف خانه قرار گرفته اند. یک پیمانکار حرفه ای برق باید به طور اصولی و در قسمت های مناسب این داکت ها را نصب کرده و سیم ها را از درون آن عبور دهد. در ساختمان های امروزی کمتر از این نوع کابل کشی ها استفاده می شود. البته در یک ساختمان تنها از یک سیستم برق کشی استفاده نمی شود.

در موقعیت های مختلف در یک ساختمان می توان از چندین سیستم مختلف بهره برد. این داکت ها باعث می شوند که خطر برق گرفتگی به دلیل تماس مستقیم افراد با سیم ها تقریبا به صفر برسد. در بسیاری از ادارات و شرکت ها می توانید شاهد استفاده از این نوع سیم کشی ساختمان باشید. در ادامه با داکت سیم کشی توکار نیز آشنا خواهید شد.

 

داکت سیم کشی توکار

داکت سیم کشی توکار معمولا در سیم کشی ساختمان ها بسیار پر کاربرد است. البته همانطور که گفته شد، در یک ساختمان تنها از یک شیوه ی کابل کشی بهره برده نمی شود و معمولا از ترکیب شیوه های مختلف استفاده می شود. داکت های توکار درون سقف ها و دیوار ها کار می شود و قابل رویت نیستند

از این رو در بسیاری از ساختمان ها به دلیل حفظ زیبایی طراحی داخلی، از این نوع سیم کشی بهره می برند. همانطور که کاملا مشخص است، صاحبخانه ها علاقه دارند به دلایل زیبایی شناسی از این نوع کابل کشی ساختمان استفاده کنند. علاوه بر فواید زیبایی شناسی، بسیاری از پیمانکاران برق بر این باورند که سیم کشی ساختمانی با داکت سیم کشی توکار دارای قدرت محافظتی بسیار بالاتری خواهد بود.

برای اینکه تشخیص دهید کدام یک از سیستم های برق کشی ساختمانی برای شما مناسبتر است، حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید. عموما پیمانکاران برق بهترین شیوه را به شما معرفی می کنند و در صورت لزوم از چندین شیوه ی متفاوت بهره می برند. این افراد متخصص فاکتور های متنوعی را بررسی می کنند تا به بهترین نتیجه برسند.

 

متد‌های سیم کشی توکار

شیوه داکت سیم کشی توکار برای انجام برق کشی ساختمان ها با متد های متفاوتی انجام می شود که دارای تفاوت های واضحی هستند. سیم کشی توکار با استفاده از جعبه تقسیم، سیم کشی توکار با استفاده از جعبه ی کلید و پریز و سیم کشی توکار با استفاده از جعبه فیوز از مرسوم ترین شیوه های برق کاری توکار است. در ادامه با این متد ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیم کشی توکار با استفاده از جعبه تقسیم: یکی از قدیمی ترین متد های کابل کشی ساختمان ها به صورت توکار، متد استفاده از جعبه تقسیم است. البته این شیوه تقریبا منسوخ شده است و حتی استفاده از آن را  غیر قانونی اعلام کرده اند. اما به هر صورت در بعضی از ساختمان های قدیمی از این نوع سیم کشی برق استفاده شده است. البته لازم به ذکر است که در بعضی از کابل کشی های روکار هم از این نوع سیستم برق کشی بهره برده می شود.

جعبه ای که به کمک آن می توان از مسیر اصلی سیم کشی برق انشعاباتی را گرفت، اصطلاحا جعبه تقسیم نام دارد. جعبه تقسیم عموما در فاصله ای کمتر از نیم متری سقف و بالای کلید های برق قرار می گیرند. البته همانطور که در ابتدا اشاره شد، این روز ها به ندرت از این متد برق کشی در ساختمان ها استفاده می شود.

 

جعبه برق

 

انتخاب کابل برق مناسب برای سیم کشی ساختمان

سیم ها و کابل ها مهمترین اجزای برق کشی ساختمان ها هستند و باید در انتخاب آنها دقت لازم را به خرج دهید. خرید سیم و کابل نامناسب می تواند باعث به وجود آمدن خطرات جانی و مالی شود. از این رو باید دقت کنید که کابل یا سیمی که خریداری می کنید تقلبی نباشد، خراب نباشد و کاملا برای فعالیتی که قصد انجام آن را دارید مناسب باشد. برای مثال کابل افشان ، کابل کنترل، سیم زمینی، کابل شبکه و… هر کدام برای موقعیت خاصی مناسب هستند و هرگز نباید به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از کابل های تقلبی یکی از مهمترین دلایل آتش سوزی های ساختمان ها در سراسر دنیاست. سالانه افراد زیادی در سر تا سر دنیا جان و مال خود را به دلیل آتش سوزی های ناشی از کابل های تقلبی و بی کیفیت از دست می دهند. استفاده از هادی جریان برق بی کیفیت و همچنین به کارگیری روکش های نامناسب باعث بروز این آتش سوزی ها خواهد شد. یک پیمانکار حرفه ای برق از بهترین برند های سیم و کابل موجود در بازار آگاه است و همچنین می داند که از هر کابلی در چه جایی باید استفاده کند

 

خرید سیم و کابل

سیم و کابل های متنوعی در بازار موجود هستند که هرکدام از آنها برای سیم کشی بخشی از ساختمان مناسب هستند. در بالا چند سیم و کابل پر استفاده در برق کاری ساختمان را معرفی و در مورد مزایای آنها صحبت کردیم.

اگر قصد دارید تا برای خرید سیم و کابل اقدام کنید، پیش از هر چیزی باید با انواع آنها آشنا باشید و از قیمت انواع سیم و قیمت انواع کابل آگاه باشید. وب سایت های اینترنتی در این زمینه می توانند کمک شایانی به شما کنند. می توانید مدل های متنوع سیم و کابل را بر روی وب سایت های معتبری نظیر دکتر تامین مشاهده کنید. همچنین قیمت انواع سیم و قیمت انواع کابل نیز بر روی این وب سایت ها موجود است که می تواند در روند خرید سیم و کابل بسیار موثر باشد.

در حین خرید توجه داشته باشید که صرفا قیمت را مبنا قرار ندهید. به این صورت نیست که همواره کابل ها و سیم هایی که قیمت بالایی دارند، بهترین کابل مورد نظر باشند. البته اینکه همیشه به دنبال خرید ارزانترین سیم و کابل باشید هم باعث می شود سیم کشی ساختمان شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.

 

نحوه تشخیص سیم و کابل تقلبی

ارزانترین سیم و کابل هایی که در بازار موجود هستند، کابل و سیم های تقلبی هستند. فرض کنید که می خواهید یک سری کابل به منظور کابل کشی ساختمان خود خریداری کنید. کابل های تقلبی می توانند باعث بروز مشکلات بسیاری شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • سوختن دستگاه های برقی یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که می تواند بر اثر سوختگی های خفیف یا سنگین کابل و سیم برق رخ دهد. پ
  • استفاده از هادی های بی کیفیت آلومینیومی می تواند باعث بروز آتش سوزی در منزل شما شود.
  • اغلب روکش سیم های تقلبی غیر استاندارد هستند و سوختن آنها ممکن است باعث ایجاد گاز های سمی شود که برای سلامت انسان بسیار مضر و خطرناک هستند.

 

 

سوالات متداول

تفاوت سیم کابل تقلبی و اصل به چه شکل است ؟

سیم کابل تقلبی در تعداد رشته‌های مسی، جنس رشته‌های استفاده شده، عایق رویه و طول محصول می‌باشد.

برای خرید سیم و کابل به صورت عمده از چه طریق می‌توان اقدام کرد ؟

برای خرید عمده سیم و کابل شما می‌توانید با ارتباط گرفتن با کارشناسان دکتر تامین لیست اقلام خود را برای استعلام و خرید نهایی ارسال کنید.

دکتر تامین تضمین کیفیت و قیمت محصولات خود را می‌دهد ؟

دکتر تامین تضمین کیفیت، خدمات و قیمت محصولات خود را به بهترین شرایط ممکن برای خریدی با اطمینان می‌کند.

 

جمع بندی

  • برق کشی ساختمان ها یکی از مهمترین بخش های ساخت یک ساختمان است و نباید آن را ساده گرفت.
  • شیوه های مختلفی برای سیم کشی ساختمان ها وجود دارد.
  • سیم کشی با غلاف سربی، داکت سیم کشی توکار و داکت سیم کشی روکار از مرسوم ترین شیوه های کابل کشی ساختمان ها هستند.
  • سیم و کابل شیلد دار، کابل و سیم افشان و کابل و سیم زمینی از پر استفاده ترین سیم و کابل های مورد استفاده در ساختمان سازی ها هستند.
  • استفاده از کابل های تقلبی در برق کشی ساختمان ها بسیار خطرناک است و می تواند باعث به وجود آمدن خطرات جانی و مالی شود.
  • با رعایت چند اصول ساده می توانید کابل های تقلبی را تشخیص دهید.
  • ارزانترین سیم و کابل ها همواره ممکن است موجب کاهش شدید کیفیت سیستم سیم کشی ساختمان شما شوند.
  • برای خرید سیم و کابل می توانید قیمت انواع سیم و قیمت انواع کابل را بر روی وب سایت دکتر تامین مشاهده کنید.

 

برای دریافت مشاوره خرید سیم و کابل‌ می توانید با شماره ی زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۴۸۴۳۶

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *