صفر تا صد بازسازی ساختمان

گاهی اوقات ایجاد تغییرات باعث می‌شود عواطف و احساسات خوشایند دوباره در درونمان جوانه بزند. بازسازی ساختمان یکی از این تغییرات است. این راهکار، نمونه‌ای از تغییرات نسبتا کم‌هزینه...

ناهید منصوری

۲۶ اسفند ۱۴۰۱

مراحل بازسازی ساختمان

فهرست بندی

گاهی اوقات ایجاد تغییرات باعث می‌شود عواطف و احساسات خوشایند دوباره در درونمان جوانه بزند. بازسازی ساختمان یکی از این تغییرات است. این راهکار، نمونه‌ای از تغییرات نسبتا کم‌هزینه است. از آنجایی که بیشتر زمان ما در ساختمانی که در آن کار یا زندگی می‌کنیم، سپری می‌شود بنابراین باید به احوالات درونی و ظاهر آن نیز توجه داشته باشیم. یکی از مزایای بازسازی ساختمان؛ خریداری ملکی است که نیاز به تعمیرات دارد. شما در این شرایط ملک را با هزینه‌ای پایین‌تر خریداری و مطابق با سلیقه خود بازسازی می‌کنید. در این قسمت از مجله دکتر تامین سعی داریم مراحل مختلف بازسازی، مصالح مورد نیاز برای هر مرحله، هزینه، شرایط دریافت وام بازسازی، نکات مهمی که باید در هر مرحله در نظر داشته باشید و تفاوت بازسازی با تعمیرات را به‌صورت کامل توضیح دهیم؛ بنابراین اگر به‌دنبال بازسازی ساختمان خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه همراه شوید. مجموعه دکتر تامین به منظور بهبود روند بازسازی ساختمان، تمام مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای مراحل مختلف بازسازی را به صورت یک فایل آماده کرده که لینک دانلود آن در انتهای مقاله قرار گرفته است.

تعریف بازسازی

بازسازی به فرآیندی اشاره دارد که در آن تغییراتی در جهت بهتر شدن، اصلاح کردن و رفع نواقص اعمال می‌شود. بازسازی ساختمان نیز به روندی گفته می‌شود که خانه‌ی شما برای بهتر شدن ظاهر و امکانات، توسط متخصصین این حوزه تجهیز می‌شود. اگر این تغییرات تا ۲۵ درصد از کل ساختمان را دربر گیرد، به آن «نوسازی» گفته می‌شود. درصورتی‌که حجم تغییرات بیش از ۲۵ درصد باشد، بازسازی انجام گرفته است. بازسازی، بیشتر برای خانه‌های قدیمی کاربرد دارد.

تفاوت بازسازی و تعمیر ساختمان

به‌طور کلی بازسازی و تعمیرات دو مسئله‌ی کاملاً متمایز و جداگانه هستند. هرچند که در بسیاری از موارد به‌اشتباه به‌جای یکدیگر به کار می‌روند. در روند بازسازی، تنها جداره‌های اصلی یعنی سقف، کف و دیوارها به همان شکل اولیه خود باقی می‌ماند. هرچند که ممکن است تغییرات جزئی در بدنه این اجزا نیز صورت بگیرد؛ اما شکل کلی آن‌ها حفظ شود. آنچه که باعث می‌شود بین تعمیرات و بازسازی ساختمان تفاوت ایجاد شود؛ مسئله‌س جلوگیری از خطرات احتمالی و مقاوم‌سازی است. در روش تعمیرات، اقداماتی در جهت استحکام هر چه بیشتر انجام می‌شود که شامل سه مرحله اصلی است:

تعمیرات سالانه ساختمان

همان‌طور که از نام این نوع از تعمیرات پیدا است، مالکان ممکن است در طی سال مواردی را برای بهبود شرایط فعلی خانه یا محل کارشان انجام دهند. مواردی همانند: گچ‌کاری، نقاشی، تعمیر شیرآلات، سرویس آبگرمکن، پکیج یا سایر اتصالات.

تعمیرات کلی ساختمان

اگر از عمر ملک یا ساختمان شما مدت زیادی بگذرد و نیاز به مرمت احساس شود، تعمیرات در سطح بزرگ‌تری صورت می‌گیرد. تعمیرات کلی ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییر در بافت یا نقشه ساختمان
  • تغییر کاربری؛ برای مثال ملک مسکونی به تجاری یا اداری تبدیل شود.

تعمیرات جزئی ساختمان

تعمیرات جزئی را معمولاً در جهت جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر انجام می‌دهند. برای مثال:

  • تعمیر یا تعویض کف‌پوش‌ها، پارکت‌ها، در و پنجره‌های قدیمی
  • تعویض تجهیزات برقی مثل کلید و پریز یا سیم‌کشی ساختمان
  • تعویض کاشی‌های سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه
  • نقاشی داخل منزل و راه‌پله‌ها
  • تعمیر یا تعویض لوله‌کشی و رفع مشکلات آن
  • رفع انسداد و گرفتگی لوله‌ها و فاضلاب
  • تعمیر یا تعویض سنگ‌نما ساختمان
  • نصب کابینت‌های جدید و سایر موارد مشابه

مراحل بازسازی ساختمان

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که بازسازی ساختمان را از کجا شروع کنیم؟ دانستن جواب این سوال به شما کمک می‌کند تا با ذهن بازتری تصمیم‌ بگیرید. بهتر است بدانید که بازسازی منزل به صبر و حوصله نیاز دارد. از سوی دیگر باید موارد مختلفی مانند هزینه بازسازی، مصالح و لوازم جانبی مورد نیاز، کمک‌ گرفتن از یک شخص یا تیم متخصص، ‌زمان بازسازی و داشتن برنامه‌ای مشخص برای ایجاد تغییرات را در نظر داشته باشید. همه این موارد به شما کمک می‌کند راحت‌تر تصمیم بگیرید که ملک خود را بازسازی کنید یا بفروشید. این نکته را فراموش نکنید که هزینه تعمیر و بازسازی خانه به‌مراتب ارزان‌تر از خرید یک خانه جدید است.

مهم‌ترین قدم برای بازسازی منزل، داشتن یک برنامه دقیق و شفاف است. بهتر است قبل از شروع روند بازسازی در این باره تحقیق کنید و با ایده‌های مختلف نیز آشنا شوید. برای داشتن برنامه‌ دقیق به شما پیشنهاد می‌کنیم، قلم و کاغذ بردارید، تمام تغییرات لازم و علاقه‌مندی‌هایتان را یادداشت کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا خواسته‌های خود را به‌درستی بشناسید و هزینه‌های مالی پروژه‌تان را به‌درستی تخمین بزنید.

اکنون نوبت بررسی مراحل بازسازی ساختمان است. این مراحل به‌طورکلی به دو بخش تحقیقاتی و اجرایی تقسیم می‌شوند که در ادامه، نکات مربوط به هر یک از این مراحل را بررسی خواهیم کرد:

فاز تحقیقاتی

بررسی مسائل مالی و بودجه مربوط به هر بخش

این موضوع یکی از عوامل اساسی و تعیین کننده در بازسازی است. شما با انجام تحقیق تا حد زیادی به میزان بودجه مورد نیاز برای بازسازی، پی خواهید برد. البته باید توجه داشته باشید که متخصصین و گروه‌های اجرایی می‌توانند هزینه نهایی را مشخص کنند. مشخص شدن هزینه‌ها به شما کمک می‌کند تا میزان تغییرات و بازسازی را مشخص کنید. برای برآورد هزینه بازسازی ساختمان باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • بودجه‌ای که برای بازسازی در نظر گرفته‌اید چقدر است؟
  • متراژی که باید مورد بازسازی قرار بگیرد، چقدر است؟
  • چه سبکی از طراحی و دکوراسیون داخلی را دوست ‌دارید؟
  • کدام نقاط از خانه را باید بازسازی کنید؟
  • چه مصالحی برای بازسازی خانه مورد نیاز است؟
  • قصد دارید چه امکانات و تجهیزات جدیدی به ساختمان اضافه کنید؟

مشخص کردن رقم دقیق هزینه بازسازی در مراحل اولیه ممکن نیست زیرا قیمت لوازم، مواد اولیه، دستمزد پیمانکار و کارگران، باتوجه به کیفیت و منطقه ساخت و ساز متفاوت است. برای استعلام قیمت‌ مصالح و لوازم مورد نیازتان می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

ملاقات و تنظیم قرارداد با متخصصین بازسازی

اکنون نوبت به آن رسیده است که از یک تیم متخصص کمک بگیرید. شما از نیازها و بودجه خود مطلع هستید و می‌دانید که میانگین قیمت‌ها به چه صورت است؛ بنابراین پس از مطرح کردن ایده‌ها و خواسته‌هایتان و مشورت کردن، می‌توانید قرارداد بازسازی را تنظیم کنید. در طی این ملاقات ممکن است برخی از نکات و مسائل تغییر کند، البته این تغییرات برای بهبود شرایط رخ می‌دهد. علاوه‌بر این، احتمال تغییر هزینه نهایی نیز وجود دارد که در بیشتر موارد هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

طراحی اصولی

در این مرحله، متخصص بازسازی با بازدید از خانه، وضعیت فعلی را بررسی می‌کند. این قرار ملاقات تعیین می‌کند که دقیقاً چه میزان هزینه و زمان برای بازسازی لازم است. همچنین مشخص می‌شود کدام یک از این ایده‌ها قابل‌اجرا است. شما مجدداً یک قرار ملاقات دیگر خواهید داشت تا متخصص، طرحی که باتوجه ‌به بودجه و معیارهای شما در نظر گرفته است به شما نشان دهد و تأیید نهایی را بگیرد.

تنظیم قرارداد بین طرفین

تنظیم قرارداد اصولی و قانونی به طرفین کمک می‌کند تا راحت‌تر به حقوق خود برسند. این قرارداد شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مشخصات فردی کارفرما و متخصص پروژه
  • موضوع قرارداد و محل انجام پروژه
  • محاسبات و مشخصات فنی که شامل موارد اجرایی می‌شود. برای مثال: تعویض لوله‌های فاضلاب، نصب کابینت جدید، تعویض کاشی و سرامیک سرویس‌های بهداشتی و غیره.
  • برآورد و ذکر هزینه لازم برای اتمام پروژه

در این قسمت باید کلیه هزینه‌های جزئی و کلی را در نظر گرفت تا در قالب یک فاکتور در سند تنظیم شود. برای مثال هزینه‌های مربوط به نقاشی، گچ‌کاری، برق‌کشی و لوله‌کشی ساختمان را بنویسید.

  • شرایط پرداخت

این بخش کاملاً به توافق طرفین بستگی دارد. کارفرما و متخصص بازسازی، طبق شرایط، روش و نوع پرداخت را مشخص می‌کنند و کارفرما موظف است هزینه‌ها را در تاریخ معین شده پرداخت کند.

  • ثبت اسناد پرداختی

رسید پرداخت از سوی کارفرما و فاکتورهای پرداخت شده از سوی پیمانکار باید در قرارداد ذکر شود.

  • دیرکرد طرفین قرارداد

اگر هر یک از طرفین قرارداد در پرداخت یا اجرای وظایف مربوطه تأخیر داشته باشند، باید مطابق با شرایط تعیین شده، خسارت وارده را جبران کنند.

  • تعهدات گروه بازسازی

پیمانکاران موظف هستند طبق بندهای ثبت شده در قرارداد به تعهدات خود عمل کنند. این تعهدات شامل پرداخت دستمزد کارکنان، تهیه لوازم و مصالح، پیش‌بردن مراحل طبق قرارداد و زمان‌بندی مشخص شده است.

  • تعهدات کارفرما

مهم‌ترین تعهد هر کارفرما پرداخت به‌موقع مبلغ توافق شده است. علاوه‌بر این اگر در قرارداد، تعهد دیگری در رابطه‌با پیمانکار یا کارکنان ذکر شده باشد، کارفرما موظف به اجرای آن است.

  • ضمانت گروه بازسازی

همان‌طور که ممکن است کارفرما برای پرداخت هزینه‌ها به پیمانکار چک ارائه کند، گروه بازسازی نیز معمولا چهار ضمانت به کارفرما می‌دهد. ضمانت پیش‌پرداخت، قیمت منصفانه و ضمانت تأخیر، نمونه‌ای از تضمین‌هایی است که از جانب پیمانکار به کارفرما ارائه می‌شود، البته در برخی پروژه‌ها فقط ضمانت حسن اجرای تعهدات داده می‌شود.

  • موارد فسخ

پس از توافق طرفین در همه موارد نام برده، نوبت به تنظیم بندهای فسخ قرارداد است. این بندها می‌تواند شامل کیفیت مواد، نحوه اجرا، مدت‌زمان، نوع پرداخت، جبران خسارت و بسیاری از موارد دیگر باشد. درصورتی‌که یکی از طرفین تصمیم به لغو پروژه بگیرد، موظف است طبق مفاد این بند، خسارت بپردازد.

فاز اجرایی

قبل از به اجرا در آوردن مراحل بازسازی باید یک‌سری مجوزها از سازمان‌های مربوطه گرفته شود. این موضوع تنها در مواردی لازم است که کارفرما سعی دارد تغییراتی در نقشه ساختمان یا کاربری آن ایجاد کند. اگر قصد تغییر موارد زیر را در بازسازی خانه خود دارید ملزم به دریافت مجوز هستید:

  • تخریب دیوارهای داخلی که حمال هستند و در صورت حذف آن‌ها استحکام و پایداری ساختمان کاهش می‌یابد.
  • جابه‌جایی راه‌پله‌ها
  • جابه‌جاکردن بخش‌هایی از ساختمان مثل دیوارهای پارکینگ که طبق قوانین و ضوابط شهرسازی قانونی نیست.

عملیات بازسازی

مهم‌ترین بخش فاز اجرایی، انجام فرآیند بازسازی است. طی این مرحله شما باید اتصالات مختلف مانند کلید و پریز، آبگرمکن یا شوفاژ، پکیج، شیرآلات، کابینت و درب اتاق‌ها را جدا کنید.

پس از جداسازی اتصالات، اولین گام در فاز اجرایی، تخریب است. میزان و شدت تخریب، به نوع و میزان بازسازی بستگی دارد. این تخریب می‌تواند حذف یک دیوار یا کندن یک لایه کاغذدیواری باشد. قبل از انجام عملیات تخریب باید جریان آب، برق و گاز را قطع کنید. همچنین از محل عبور اتصالات این منابع نیز آگاهی کافی داشته باشید. شما در این مرحله می‌توانید کاشی، سرامیک، دیوارهای غیر حمال و هر چیزی که نیاز به تخریب دارد، از بین ببرید.

پس از تخریب، نوبت به اجرای لوله‌کشی و برق‌کاری است. در این مرحله همه اتصالاتی که زیر عایق‌ها قرار می‌گیرند جای‌گذاری کنید تا پس از عایق‌بندی نیازی به تخریب نباشد.

اکنون نوبت بازسازی و عایق‌کاری دیوارها است. در این مرحله می‌توانید سیمان‌کاری، گچ‌کاری، نصب کاشی و سرامیک‌ها را انجام دهید. اگر تصمیم به تعویض یا تعمیر در و پنجره‌های قدیمی دارید، در این مرحله باید دست‌به‌کار شوید و نمونه‌های جدید را جایگزین کنید.

این مرحله می‌تواند مختص به بازسازی سقف خانه باشد. از گچ‌بری و اجرای انواع سقف کاذب گرفته تا نورپردازی و تعیین جای لوستر در این بخش انجام می‌گیرد.

پس از اتمام کار سقف و دیوارها باید برای بازسازی کف اقداماتی را انجام دهید. شما در چند مرحله قبل‌تر عملیات عایق‌بندی را تکمیل کرده‌اید؛ اما اکنون نوبت به ایجاد پوسته شکیل کف است. در این قسمت می‌توانید پارکت، سرامیک یا هر کف‌پوش دیگری را که مدنظر دارید نصب و اجرا کنید.

با اتمام مراحل بازسازی کف، دیوار و سقف‌ها باید تزیین دیوارها را شروع کنید. نقاشی، نصب سنگ، نصب کاغذدیواری یا هر دیوارپوشی  که در نظر دارید باید در این مرحله اجرا شود. نصب کابینت و کمدهای دیواری نیز در این مرحله انجام خواهد گرفت. شما می‌توانید کابینت‌های قدیمی یا جدید را مجدداً نصب فرمایید.

مرحله بعد، نصب تجهیزات الکتریکی و شیرآلات است. برای نصب کلید و پریز، لامپ، هالوژن‌ها، سینک، هود، گاز صفحه‌ای، شیرآلات و محصولات هوشمندسازی ساختمان باید دست‌به‌کار شوید.

برای اینکه مراحل بازسازی شما تقریباً به پایان برسد، باید درهای سرویس بهداشتی و اتاق‌ها را جا بیندازید. تا پایان یافتن بازسازی کافی است یک گام دیگر بردارید. ابزار و لوازم شست‌وشو را آماده فرمایید. تمیزکاری و نظافت را انجام دهید تا اسباب منزل را بچینید.

اگر برای اجرای بازسازی منزل خود ازیک گروه متخصص معماری کمک گرفته‌اید، دو مرحله‌ی بررسی کیفیت و تأیید نهایی را نیز باید پشت سر بگذارید. در این مراحل شما کیفیت و استاندارهای لازم را بررسی می‌کنید و اگر پروژه اجرا شده مطابق با خواسته و قرارداد شما است، کار تمام می‌شود و نوبت به نقل‌مکان می‌رسد.

چه زمانی باید برای بازسازی ساختمان از پیمانکار کمک گرفت؟

بازسازی ساختمان به تخصص نیاز دارد، بنابراین اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، بهتر است پروژه را با روش پیمانکاری پیش ببرید. شما باید مصالح و ابزارهای لازم را به‌خوبی بشناسید و بتوانید محصولات مرغوب و باکیفیت را تشخیص دهید. علاوه‌براین، باید توانایی اجرا و نصب بسیاری از بخش‌های ساختمان را داشته باشید، برای مثال: انجام امور مربوط به برق‌کاری و لوله‌کشی. این‌ها تنها بخشی از توانایی‌های لازم است.

نکات مهم بازسازی ساختمان

مراحل مختلف بازسازی منزل را با هم بررسی کردیم؛ اگر بخواهیم نکات مهم و کلیدی را به‌درستی ارزیابی و شناسایی کنیم باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

بودجه

قبل از هر کاری باید به میزان بودجه خود توجه کنید. یکی از راه‌های تامین هزینه‌ها، دریافت وام بازسازی خانه است. برای دریافت این وام کافی است به یکی از شعب بانک‌های رسمی مراجعه کنید تا با ارائه سند ملک خود، مبلغی را به عنوان وام دریافت کنید.

تحقیق و بررسی بازار

دررابطه ‌با قیمت، طرح، ایده، نیاز و خواسته‌هایتان تحقیق کنید تا بتوانید در هزینه‌های جانبی صرفه‌جویی کنید.

توجه به رنگ و نورپردازی

یکی از اساسی‌ترین نکاتی که باید در بخش بازسازی خانه به آن حتماً توجه داشته باشید، حفظ نور طبیعی و ایجاد نور مصنوعی است. این امر با درنظرگرفتن رنگ دیوار، سقف، کف، در و پنجره‌ها امکان پذیر است. علاوه بر این باید به جانمایی روشنایی‌ها مانند در و پنجره نیز توجه داشت.

بزرگ‌تر کردن فضاها

اگر خانه شما کوچک است یا فضایی با متراژ کم دارید با نصب آینه یا کمک گرفتن از نورپردازی و رنگ‌های مناسب، فضا را بزرگ‌تر جلوه دهید.

تعویض کف‌پوش

اگر می‌خواهید خانه بیش‌ازپیش تغییر کند به فکر تعویض کف‌پوش‌ها باشید. قبل از تغییر این عنصر باید نکاتی مانند شرایط آب‌وهوایی، میزان رفت‌وآمد، سن و تعداد اعضای خانواده، سبک طراحی و دکوراسیون داخلی که در منزل شما اجرا می‌شود، در نظر بگیرید. سنگ، سرامیک، پارکت، موکت و موارد مشابه جزو کف‌پوش‌هایی هستند که برای نصب در خانه مناسب هستند.

بازسازی آشپزخانه

اگر دستی بر سر و روی آشپزخانه بکشید، خانه بیش‌ازپیش راحت خواهد بود. بیشترین هزینه بازسازی متعلق به آشپزخانه است زیرا امکانات و تجهیزات این بخش بیشتر از سایر نقاط است. شما می‌توانید کابینت، کاشی، کف‌پوش، سینک، شیرآلات، لوله آب و دیگر لوازم را تغییر دهید.

استفاده از لوازم باکیفیت در سرویس‌های بهداشتی

اگر در حمام و دستشویی از شیرآلات، کاشی، روشویی، کمد، دوش یا وان باکیفیت استفاده کنید، طول عمر این لوازم بیشتر خواهد بود و از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات جلوگیری می‌شود.

به‌کارگیری تیم متخصص و حرفه‌ای

توصیه می‌کنیم برای افزایش کیفیت بازسازی خانه خود از یک تیم متخصص و کاردان کمک بگیرید. این افراد به شما کمک می‌کنند تا به دید واضح برسید و تصمیمات درست‌تری برای بازسازی منزل خود بگیرید.

در این مقاله از مجله دکتر تامین، درباره بازسازی، مراحل بازسازی و تفاوت آن با تعمیرات صحبت کردیم. علاوه بر این متوجه شدیم که چه نکاتی را باید در طی روند بازسازی در نظر بگیریم تا کیفیت و نتیجه نهایی مطابق با معیارها و ملاک‌های ما باشد. همچنین در آخر لیست کاملی از محصولات و ابزارهای مصرفی در عملیات تهیه کردیم که در صورت نیاز به خرید هر یک از این محصولات کافی است به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید تا با دریافت مشاوره از کارشناسان این مجموعه و مشاهده لیست قیمت این محصولات، فرآیند خرید را شروع کنید.

برای دانلود لیست لوازم مورد نیاز برای بازسازی ساختمان اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

5 پاسخ

    1. بستگی داره به اینکه چه قسمت‌هایی رو بخوایید بازسازی کنید، بهتره که از یک پیمانکار مشورت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *