صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان

اگر علاقه دارید تجهیزات و لوازم منزلتان بدون دخالت شما وظایف خود را انجام دهند مثلا پرده‌ها به صورت خودکار در یک زمان مشخص باز یا جمع شوند یا بتوانید سیستم تهویه خانه را به...

ناهید منصوری

۲۶ اسفند ۱۴۰۱

هوشمندسازی ساختمان

فهرست بندی

اگر علاقه دارید تجهیزات و لوازم منزلتان بدون دخالت شما وظایف خود را انجام دهند مثلا پرده‌ها به صورت خودکار در یک زمان مشخص باز یا جمع شوند یا بتوانید سیستم تهویه خانه را به گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی به دمای مطلوب رسید، عملکرد خود را با دمای استاندارد تطبیق دهد، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

خدماتی که گاهی از این عناوین ساده‌تر و گاهی هم پیچیده‌تر خواهد شد. همه افراد یک جامعه از مرد و زن گرفته تا پیر و جوان، افراد ساکن در منزل یا شاغل همگی به دلایل مختلف به سیستم هوشمندسازی احتیاج دارند، چراکه این سیستم می‌تواند رفاه، مصرف بهینه انرژی، امنیت و افزایش طول عمر تجهیزات را به همراه داشته باشد. ما در این مقاله از مجله دکتر تامین صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان را توضیح خواهیم داد، بنابراین اگر قصد دارید خانه خود را به سیستم هوشمندسازی مجهز کنید، با ما همراه  باشید. مجموعه دکتر تامین به برای راحت کردن و بهبود این روند، لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی ساختمان را در قالب یک فایل آماده کرده که لینک دانلود آن در انتهای مقاله قرار گرفته است.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان یا Building Intelligence مفهومی است که به کنترل یکپارچه تجهیزات ساختمانی اشاره دارد. اساسی‌ترین ویژگی یک ساختمان هوشمند این است که سیستم و تجهیزات اصلی درون آن با هم مرتبط هستند. این ارتباط و اتصال از نوع فناوری هوشمند است و سنسورهای اشغال IoT و سیستم‌های مدیریت ساختمان را شامل می‌شود. این عبارت به این معناست که شما می‌توانید اطلاعاتی را در اختیار سیستم مرکزی بگذارید که بتواند فرایندهای خودکارسازی را در بخش‌های مختلف خانه اعمال کند. این مطلب تنها به معنی جای‌گذاری گجت‌های هوشمند در منزل نیست. برای مثال این هوشمندسازی در سیستم گرمایشی، تهویه، روشنایی، اینترنت اشیا، کنترل هشدار، شبیه‌سازی اتاق شخصی، شبیه‌سازی حضور، کنترل در و پنجره و امنیت به کار می‌رود. زمانی که صحبت از هوشمندسازی ساختمان می‌شود، یعنی تمامی تأسیسات الکتریکی و مکانیکی خانه در کنار سایر لوازم، توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند.

فواید هوشمندسازی ساختمان کدام است؟

1. افزایش ضریب ایمنی و امنیت ساختمان

به دلیل به کارگیری سنسورهای امنیتی در سیستم هوشمندسازی ساختمان، میزان امنیت و ایمنی خانه افزایش می‌یابد. برای مثال، وجود سیستم اطفای حریق، سیستم تشخیص نشتی گاز و تجهیزات امنیتی که شامل کنترل در و پنجره‌ها، زنگ هشدار، دوربین مداربسته و سایر امکانات پیشرفته‌تر می‌شود.

2. افزایش سطح رفاه ساکنین ساختمان

بیشتر ما انسان‌ها علاقه‌مند هستیم که تنها با لمس یک دکمه، فعالیتی که در نظر داریم به‌درستی و بدون خطا انجام شود. این خدمت به لطف سیستم هوشمندسازی ساختمان میسر شده است. شما می‌توانید با بهره‌گیری از سیستم هوشمندسازی ساختمان، کنترل و عملکرد اشیا را مدیریت کنید یا ورود و خروج افراد را زیر نظر بگیرید.

3. صرفه‌جویی و بهینه سازی مصرف انرژی

اولین موردی که به هنگام صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ذهن هر شنونده یا خواننده‌ای می‌رسد، کنترل مصرف برق است. سیستم هوشمندسازی ساختمان با کنترل مصرف برق در پیک‌های مصرف یا کاهش انرژی مصرفی گاز و برق در زمان‌ عدم حضور در منزل علاوه بر حفظ انرژی به اقتصاد خانواده‌ نیز کمک می‌کند.

4. کنترل آسان تجهیزات ساختمان

سیستم هوشمندسازی ساختمان توسط یک هوش مصنوعی به اینترنت، گوشی موبایل یا لپ‌تاپ فرد متصل می‌شود که امکان کنترل تمام تجهیزات هوشمند شده را در سراسر جهان برایتان فراهم می‌کند.

5. افزایش عملکرد بهینه تجهیزات ساختمان

از آنجایی‌که کنترل تمام تجهیزات الکتریکی ساختمان توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می‌شود، عملکرد این لوازم با کمترین خطا یا اختلال انجام می‌گیرد. در نتیجه احتمال بروز نقص فنی یا حادثه تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

6. افزایش طول عمر تجهیزات ساختمان

باتوجه به اینکه سیستم هوشمندسازی ساختمان موجب افزایش عملکرد بهینه تجهیزات ساختمانی می‌شود؛ بنابراین طول عمر هر یک از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی نیز افزایش می‌یابد. چراکه استفاده از فناوری و تکنولوژی مدرن در این سیستم‌ها ،کوچک‌ترین خطا و نوسان را تشخیص می‌دهد.

7. کاهش مصرف کابل و سیم‌کشی

از آنجایی‌که بیشتر لوازم و امکانات ساختمان به سیستم هوشمندسازی متصل هستند، لزومی به استفاده سیم یا کابل به نسبت خانه‌های غیرهوشمند نیست.

8. امکان ارائه برنامه شخصی به تجهیزات ساختمان

افراد ساکن در خانه می‌تواند باتوجه به نیازهای خود یک زمان‌بندی و عملکرد مشخصی را به برنامه اصلی دهند تا در یک ساعت مشخص سیستم روشنایی، پرده‌ها، لوازم‌خانگی و موارد مشابه شروع به فعالیت کنند.

9. ایجاد ظاهر لوکس و مدرن در ساختمان

با حذف کابل‌های اضافی، کلید و پریز‌های معمول و سایر اتصالاتی که عملکرد یک سیستم الکتریکی یا مکانیکی را کنترل می‌کند، ظاهری مدرن و زیبا به خانه می‌دهد. همچنین استفاده از ابزارهای هوشمند با ظاهری شیشه‌ای و لوکس مانند کلید لمسی این جذابیت را بیش‌ازپیش خواهد کرد.

10. افزایش قیمت نهایی ساختمان

زمانی که یک ساختمان به سیستم هوشمندسازی مجهز است، بهایی که برای آن تعیین خواهد شد بسیار بیشتر از یک خانه معمولی است. چراکه امکانات، خدمات و امنیتی که یک خانه هوشمند در اختیار مالک خود قرار می‌دهد نیز بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های خانه هوشمند کدام است؟

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان

  • کنترل سیستم سرمایش و گرمایش به طور مجزا برای هر ناحیه
  • قابلیت فرمان و کنترل سیستم سرمایش و گرمایش از هر قسمت خانه با ریموت‌کنترل، موبایل، لپ‌تاپ و تبلت
  • تنظیم عملکرد سیستم سرمایش و گرمایش باتوجه‌به دمای محیط
  • تنظیم عملکرد سیستم سرمایش و گرمایش که مطابق با سناریوهای مختلف عمل کند، مانند تنظیم عملکرد دلخواه در هنگام عدم حضور در منزل یا در هنگام خواب
  • ارائه دستورالعمل یا کنترل سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان به‌وسیله پیامک
  • کنترل سیستم سرمایش و گرمایش محیط باتوجه‌به حسگرهای دما

کنترل سیستم روشنایی و تجهیزات الکتریکی ساختمان

  • کنترل سیستم روشنایی به طور مجزا برای هر ناحیه
  • تنظیم عملکرد سیستم روشنایی و تجهیزات الکتریکی که مطابق با سناریوهای مختلف انجام می‌پذیرد برای زمان‌هایی که در منزل حضور نداریم.
  • قابلیت نورپردازی محیط
  • کنترل میزان روشنایی ۰ تا 100 درصد
  • تنظیم حساسیت میزان روشنایی باتوجه‌به نور محیط
  • ارائه دستورالعمل یا کنترل سیستم روشنایی و تجهیزات الکتریکی ساختمان به‌وسیله پیامک
  • قابلیت فرمان و کنترل سیستم روشنایی از هر بخش خانه با ریموت‌کنترل، لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت

کنترل امنیت ساختمان از راه دور

  • قابلیت اعمال انواع سناریوهای امنیتی به کمک هوش مصنوعی
  • ارسال پیام به هنگام باز و بسته ‌شدن در و پنجره‌ها هنگامی که شما در منزل حضور ندارید.

کنترل تجهیزات و سیستم‌های صوتی و تصویری ساختمان

  • کنترل تمام دستگاه‌های با یک ریموت‌کنترل
  • امکان باز و بسته شدن پرده و کرکره، ‌در و پنجره به‌صورت خودکار
  • کنترل و ارائه فرمان‌پذیری با انواع سناریوهای مختلف با کمک ریموت‌کنترل، تاچ پنل، موبایل و لپ‌تاپ
  • کنترل اتوماتیک روشنایی تحت‌تأثیر شرایط مختلف مانند شدت نور و شدت گرما محیط

آبیاری هوشمند فضای سبز و گلخانه ساختمان

  • آبیاری هوشمندانه فضای سبز به هنگام عدم حضور در منزل
  • قابلیت کنترل اتوماتیک و اعمال دستورالعمل با کمک سنسورهای رطوبتی و پیامک

زیر نظر داشتن تردد افراد در ساختمان

  • حذف قفل و کلید‌های معمولی
  • استفاده از حسگرهای اثر انگشت یا تشخیص چهره
  • کنترل باز و بسته شدن درهای ورودی

قابلیت نمایش کلیه تجهیزات در یک مانیتور

  • قابلیت اتصال و ارتباط با آیفون تصویری، مانیتورینگ دوربین‌ها و اینترکام بین واحدها
  • قابلیت نمایش اطلاعات در لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت و موبایل
  • امکان باز شدن در ورودی با رمز یا کارت
  • کنترل آیفون تصویری و زنگ هشدار
  • گردآوری کلیه اطلاعات سیستم‌های هوشمند جهت بهره‌برداری در سطوح مختلف
  • امکان ایجاد تعداد زنگ‌های دلخواه در پنل بیرونی آیفون‌ها

قابلیت ارائه انواع سناریو به سیستم مرکزی

  • سناریو حضور در خانه یا عدم حضور در منزل
  • سناریو مهمان
  • سناریوی خواب
  • سناریو مسافرت
  • سناریو مطالعه
  • و عملکردهای متعدد دیگر

مدیریت مصرف انرژی در ساختمان

  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

ایجاد سیستم نورپردازی پیشرفته و متنوع

  • ایجاد نورپردازی محیط با تنوع و سناریوهای مختلف

چگونه می‌توان برق ساختمان را هوشمندسازی کرد؟

ممکن است هوشمندسازی کلیه بخش‌ها و تجهیزات یک ساختمان هزینه زیادی در برداشته باشد؛ اما با هوشمندسازی برق ساختمان می‌توانید از ویژگی‌های اصلی این سیستم بهره‌مند شوید. این ویژگی می‌تواند مصرف انرژی، نوسانات و خطرات احتمالی را کنترل کند و عملکرد و طول عمر تجهیزات الکتریکی را افزایش دهد. هوشمندسازی برق ساختمان به‌طورکلی در چهار بخش قابل‌اجرا است که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد:

سیستم روشنایی

سیستم روشنایی هوشمند چندین سال است که نمونه‌های ابتدایی‌تر آن نیز استفاده می‌شود. این بخش از هوشمندسازی ساده‌ترین خدمتی است که این هوش مصنوعی در اختیار بشر قرار می‌دهد. برای مثال روشن شدن لامپ‌های یک راهرو که سنسورهای آن با تردد افراد عمل می‌کند.

سیستم اعلام و اطفای حریق

همان‌طور که می‌دانید این سیستم با حرارت و دود موجود در هوا شروع به عمل می‌کند و با به صدا درآوردن صدای زنگ هشدار، اعلام‌کننده خطر است.

هوشمندسازی ترانسفورماتور

با هوشمندسازی ترانسفورماتور این قابلیت را به مانیتورینگ اصلی وصل می‌کنیم که قبل از قطع و وصل کردن جریان برق به دژنکتورها فرمان لازم داده شود.

هوشمندسازی تابلو برق ATS و دیزل ژنراتور

تابلو ATS وظیفه دارد به هنگام قطعی برق، مصرف‌کننده را از جریان برق اصلی جدا کند و به دیزل ژنراتور متصل گرداند. با اتصال این دو عنصر به مانیتورینگ اصلی می‌توانید موارد مختلفی را مثل میزان انرژی مصرفی و ساعت کارکرد خود را مشاهده کنید.

قیمت و هزینه هوشمندسازی ساختمان

به‌طورکلی معیارهای بسیاری در تعیین هزینه هوشمندسازی ساختمان موثر هستند. اگر تعداد و میزان تجهیزاتی که در یک خانه به سیستم هوشمندسازی متصل می‌شود، بیشتر باشد، طبیعتاً این هزینه بالاتر خواهد رفت. اگر تنها علاقه دارید که سیستم برق خانه یا سیستم امنیتی به‌تنهایی به سیستم هوشمندسازی متصل شود، هزینه نهایی شما کمتر خواهد بود. بهترین راهکار برای به دست آوردن هزینه و قیمت نهایی به‌روز، مراجعه به وب‌سایت دکتر و مشاهده لیست قیمت این لوازم است. در صورت نیاز به مشاوره نیز می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

آنچه که در مقاله هوشمندسازی ساختمان از گروه تخصصی دکتر تامین بررسی شد، شامل تعریف هوشمندسازی، مزایای آن و ویژگی خانه‌های هوشمند بود. همچنین دانستیم چه ابزار و لوازمی برای هوشمندسازی نیاز است و هزینه این امکانات چقدر است. متوجه شدیم اگر پرداخت هزینه هوشمندسازی تمامی تأسیسات و امکانات الکتریکی و مکانیکی برایمان دشوار باشد، بهترین گزینه هوشمندسازی برق ساختمان است چراکه باعث بهینه مصرف کردن انرژی، افزایش طول عمر و عملکرد بهینه تجهیزات الکتریکی خواهد شد. اگر قصد هوشمندسازی خانه خود را دارید می‌توانید برای استعلام قیمت، خریداری لوازم و ابزارآلات مورد نیاز و دریافت مشاوره و راهکار، می‌توانید با گروه تخصصی تجهیزات ساختمانی دکتر تامین ارتباط بگیرید.

برای دانلود لیست تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی ساختمان اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

8 پاسخ

  1. مطلبی که آماده کردید خیلی جامع و کامل بود. ممنون از شما. به نظرم واقعا الان وسوسه شدم که برای هوشمند سازی خونم یه بودجه ای رو کنار بذارم!

  2. جدای هزینه نصب و راه اندازی سیستم، هزینه نگهداری هم دارن این سیستم ها؟ متوسط هزینه نگهداری یا تعمیرشون چقدره؟ میشه در این باره اطلاعاتی بهمون بدید؟

    1. نکهداری این سیستم‌ها هزینه خاصی نداره اما برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌تونید با کارشناسان دکتر تامین تماس بگیرید.

  3. هوشمندسازی واقعا یکی از بهترین راه هاست که مصرف انرژی رو کم کنیم. من چند وقته این کار رو انجام دادم و تاثیرش رو به چشم دیدم. قصد دارم آپدیتش هم بکنم سیستم رو.

    1. تجهیزات هوشمند سازی که در مربوط امنیت خانه باشند قطعا منبع جایگزین برای تغذیه این تجهیزات در زمان خاموشی وجود داره که با قطع شدن برق این تجهیزات عملکرد خودشون رو طبق روال قبلی ادامه میدن و تغییری در رفتار خود نمیدن. UPS یک منبع جایگزینه که ساعت‌ها برق تجهیزات رو تامین میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *