نمونه قرارداد بتن ریزی (به همراه نکات بسیار مهم)

ساخت و ساز یک ساختمان یا هر نوع سازه‌ای نیاز دارد تا علاوه بر کار جسمانی و ساخت، درگیر تهیه قراردادهای مختلف نیز باید شد. یکی از قراردادهای بسیار مهم در ساخت و ساز ...

علیرضا علیخانی

۲۶ مهر ۱۴۰۰

gharardadbtonrizi-569x438

فهرست بندی

ساخت و ساز یک ساختمان یا هر نوع سازه‌ای نیاز دارد تا علاوه بر کار جسمانی و ساخت، درگیر تهیه قراردادهای مختلف نیز باید شد. یکی از قراردادهای بسیار مهم در ساخت و ساز قرارداد بتن‌ریزی است. این نوع قرارداد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که خود امر بتن‌ریزی باید طی مراحل دقیق انجام بگیرد، زیرا استحکام و مقاومت بنا در برابر حوادث ناگهانی مانند زلزله بستگی بسیار زیادی به نحوه بتن‌ریزی دارد. به همین دلیل باید دقت زیادی در تنظیم قرارداد بتن‌ریزی از خود نشان داد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم در قرارداد بتن‌ریزی را بررسی کنیم و نمونه قرارداد بتن‌ریزی را برای شما ارائه دهیم. به این ترتیب هنگام امضای قرارداد خود دچار مشکل نخواهید شد و فرآیند ساخت و ساز ساختمان به درستی پیش خواهد رفت. پس با دکتر تامین همراه باشید.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

به قراردادی که در آن کارفرما باید عملی را با شرایط تعیین شده در برابر وجهی تعیین شده، در مدت زمان معین به شخص حقیقی یا حقوقی به نام پیمانکار/ مقاطعه کار واگذار می‌کند، قرارداد پیمانکاری ساختمان می‌گویند.

باید توجه کرد که در انعقاد هر گونه قرارداد پیمانکاری و ذکر بندهای مختلف آن، باید به شرایط خصوصی و عمومی پیمان توجه شود که هر کدام از این شرایط در واقع دستورالعملی برای تنظیم قرارداد است. همچنین توجه کنید که این شرایط می‌بایست بر تمام قراردادهای پیمانکاری به طور کامل اعمال شود وگرنه این قرارداد اصولی و قانونی نخواهد بود و می‌تواند باعث ایجاد اختلاف بین کارفرما و پیمانکار شود.

قرارداد بتن‌ریزی چیست؟

برای این که بتوانید فرآیند بتن‌ریزی را به صورت اصولی و درست انجام دهید، نیاز است تا با یک پیمانکار قرارداد بتن‌ریزی منعقد کنید. انجام این نوع قرارداد مزایا و محسنات بسیاری زیادی برای شما به وجود می‌آورد. همچنین تکالیف و حقوق طرفین نسبت به یکدیگر کاملا مشخص و معین است و از بروز اختلافات جلوگیری می‌شود. در این قرارداد مواردی مانند لیست زیر آورده می‌شود.

  1. آماده سازی و پیاده سازی بتن مگر با شن و ماسه شسته طبیعی یا شکسته با ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب
  2. آماده سازی و پیاده سازی بتن با شن و ماسه دو شور طبیعی یا شکسته با ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب
  3. حمل و پمپاز و ویبره کردن / متراکم کردن
  4. آماده سازی و پیاده سازی گروت برای زیربیس پلیت و دیگر مکان‌ها و…

پیشنهاد مقاله:  نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان

انواع قرارداد بتن‌ریزی

به طور کلی لازم است بدانید که عملیات بتن‌ریزی و پی‌ریزی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این حال قرارداد بتن‌ریزی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که بستگی به مکان بتن‌ریزی دارد. در ادامه انواع قرارداد بتن‌ریزی آورده شده است و با این حال تمام آن‌ها نوعی قراردادهای پیمانکاری می‌باشند.

  • قرارداد بتن‌ریزی محوطه
  • قرارداد بتن‌ریزی کف
  • قرارداد بتن‌ریزی سقف
قراردادپیمانکاری

تعهدات کارفرما در قرارداد بتن‌ریزی

همان طور که می‌دانید در قرارداد بتن‌ریزی نیاز است که هر یک از طرفین به انجام تعهداتی در قبال یکدیگر پایبند باشند، تعهداتی که کارفرما در قرارداد بتن‌ریزی باید به انجام آن مبادرت بورزد، شامل موارد زیر است:

  1. تامین آب و برق مورد نیاز
  2. تاخیر در انجام امورات مربوط به کارفرما: در صورت تاخیر در انجام اموراتی که مربوط به کارفرما است، پیمانکار نیازی به پرداخت جریمه و خسارت نخواهد داشت و تشخیص این امر به عهده کارفرما است.

تعهدات پیمانکار در قرارداد بتن‌ریزی

از طرفی دیگر پیمانکار نیز باید به انجام اموراتی در قرارداد بتن‌ریزی تعهد داشته باشد و در ادامه لیست این تعهدات برای پیمانکار آورده شده است.

  1. بازدید پیمانکار از محل کار: پیمانکار باید از چگونگی انجام امورات در محل پروژه بازدید داشته باشد و بر روی درستی انجام آن نظارت کند. همچنین انجام کلیه کارها باید براساس دستور کارها و نقشه‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی شده است پیش رفته و بدون عیب و نقص باشد.
  2. حضور پیمانکار در محل پروژه: پیمانکار موظف است که در مراحل انجام کار در محل پروژه حضور داشته باشد و یا این که در صورتی که غیبت دارد، نماینده تام الاختیار او با اطلاعات فنی که مورد تایید کارفرما است، بر سر پروژه حضور داشته باشد.
  3. تاخیر در شروع کار توسط پیمانکار: در صورتی که پیمانکار، کار خود را در زمان مقرر شده شروع نکند، سپرده پیمانکار به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و قراردادی که بین کارفرما و پیمانکار وجود داشته است بدون نیاز به هیچ تشریفاتی لغو شده تلقی می‌شود.
  4. توقف کار توسط پیمانکار: در صورتی که پیمانکار کار خود را بعد از شروع کار، به هر دلیلی متوقف می‌کند، کارفرما می‌تواند بدون نیاز به تأمین دلیل از دستگاه‌های قضایی و مراجع ذی‌صلاح نسبت به تنظیم صورت جلسه کارکرد که به تأیید دستگاه نظارت رسیده اقدام کند و یک نسخه از آن را به پیمانکار تحویل دهد.
  5. اتمام عملیات بتن‌ریزی در زمان مقرر
  6. تنظیم لیست کارگران و ارائه روزانه این لیست به کارفرما
  7. استخدام کارگران و پرداخت حقوق و مزایای کارگران
  8. فراهم کردن شرایط ایمنی برای کارگران
  9. استفاده از مصالح مطلوب و باکیفیت

 

نمونه قرارداد بتن‌ریزی

از آن جایی که یکی از مرحله‌های بسیار حیاتی در ساخت سازه‌ها، مرحله بتن‌ریزی است. به دلیل این که مرحله بتن‌ریزی نقش بسیار مهمی در استحکام سازه و مقاومت آن در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل دارد، نیاز است که قرارداد بتن‌ریزی به دقت و با وسواس تنظیم شود تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری شود. با ارائه نمونه‌های قرارداد بتن‎‌ریزی در سایت دکتر تامین تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم در این مرحله از ساخت و ساز در کنار شما باشیم و شما را یاری کنیم.

پیشنهاد مقاله: نمونه قرارداد گودبرداری

هزینه مصالح و مواد برای قرارداد بتن‌ریزی

برای تنظیم قرارداد بتن‌ریزی می‌توان تهیه مصالح یا عدم تهیه مصالح را در آن تعیین کرد. در نمونه قرارداد بتن‌ریزی که با تهیه مصالح، به این شکل است که پیمانکار باید تهیه مصالح و مواد مورد نیاز برای عملیات بتن‌ریزی را انجام دهد و به این ترتیب کارفرما نیازی به تهیه مصالح نخواهد داشت. با این حال پیمانکار موظف است که فاکتور خرید مواد و مصالح همراه با جزئیات مورد نیاز را در اختیار کارفرما قرار دهد و از طرفی دیگر کارفرما نیز می‌بایست هزینه مواد و مصالح را به پیمانکار پرداخت کند.

با این حال در نمونه قرارداد بتن‌ریزی بدون مصالح، کارفرما خود وظیفه تهیه و آماده سازی مصالح و مواد مورد نیاز را به عهده می‌گیرد و این مواد و مصالح را در اختیار پیمانکار قرار می‌دهد. این نوع قرارداد بتن‌ریزی مزیتی که نسبت به قرارداد بتن‌ریزی با مصالح را دارد این است که خود کارفرما می‌تواند در خرید مصالح نظارت داشته و از کیفیت و هزینه پرداخت شده آگاهی کامل داشته باشد.

مفاد قرارداد پیمانکاری بتن‌ریزی

در ادامه این مطلب سعی کردیم که مفاد قرارداد بتن‌ریزی را به صورت خلاصه به شما ارائه دهیم. پس از ذکر مشخصات طرفین نیاز است که مفاد ذیل را در قرارداد خود درج کنید:

ماده یک ـ موضوع قرارداد

ماده دو ـ اسناد و مدارک قرارداد

۱ – قرارداد حاضر

۲ – نقشه و مشخصات فنی عمومی و خصوصی که هر قسمت توسط کارفرما تنظیم و ابلاغ می‌شود.

ماده سه ـ مبلغ قرارداد

ماده چهار ـ نحوه پرداخت

به عنوان نمونه می‌توان این طور نوشت: پس از اتمام عملیات بتن‌ریزی پیمانکار موظف است نسبت به تهیه صورت وضعیت امور انجام شده اقدام کند و پس از تأیید نماینده کارفرما با توجه به مفاد قرارداد نسبت به پرداخت مبلغ کارکرد پس ازکسر ۱۰ درصد حسن انجام کار ۵ درصد مالیات اقدام خواهد شد.

تبصره یک: ۵ درصد حسن انجام کار پس از تحویل موقت و ۵ درصد پس از تحویل قطعی با درخواست کتبی پیمانکار و تأیید کارفرما پرداخت می‌شود.

تبصره دو: ۱۰ درصد کل قرارداد به عنوان پیش پرداخت از سوی کارفرما به پیمانکار پرداخت می‌شود.

ماده پنج ـ مدت قرارداد

مدت قرارداد جمعاً ………….. روز / ماه شمسی از تاریخ …………… لغایت ……………. می‌باشد

ماده شش ـ مشخصات فنی

ماده هفت ـ تعهدات پیمانکار

ماده هشت ـ تعهدات کارفرما

ماده نه ـ موارد فسخ قرارداد

ماده ده: اقامتگاه و اطلاعات تماس طرفین‪

۱ -اقامتگاه کارفرما‪

۲ -اقامتگاه پیمانکار‪

ماده یازده: نسخه‌های قرارداد

برای شروع همکاری با پیمانکار بتن‌ریزی می‌بایست بعد از انجام مذاکرات و توافقات لازم، مرحله مهم بعدی انجام شود که همان انعقاد قرارداد است. انعقاد قرارداد بتن‌ریزی اهمیت بسیار زیادی برای پیمانکار و کارفرما خواهد داشت چرا که این تنها سند رسمی برای اثبات همکاری دوطرفه بین پیمانکار و کارفرما است.

کلام آخر…

هنگام ساخت و ساز ساختمان و بناهای مختلف نیاز است تا قراردادهای مختلفی تنظیم شود و دو طرف کار یعنی پیمانکار و کارفرما به انجام آن متعهد باشند. یکی از این قراردادهای مورد نیاز در کار ساخت و ساز، قرارداد بتن‌ریزی است. این قرارداد دارای مفاد مهمی است که باید به دقت بررسی شده و وارد قرارداد شود. به همین دلیل ما به بررسی هر چه دقیق این موارد و بندها پرداختیم و در سایت دکتر تامین نمونه‌هایی از قرارداد بتن‌ریزی را آورده‌ایم تا شما با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کنید.

مشاهده بهترین مصالح پایه موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *