صفر تا صد قرارداد لوله کشی ساختمان

علیرضا علیخانی

۵ آبان ۱۴۰۰

فهرست مطالب

دانلود نمونه قرارداد لوله کشی

نمونه قرارداد لوله کشی ساختمان

در یک قرارداد لوله کشی ساختمان شرایط و قانون‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه‌ی این مقاله به بررسی جز به جز آن پرداخته‌ایم.

در این قرارداد که در ابتدا موضوع قرارداد و محل انجام پروژه درج شده‌ است و پس از آن به ترتیب موارد زیر قرار دارد که در هر ماده موارد مختلف ثبت می‌شود.

  • ماده 1 – در این ماده طرفین قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ثبت می‌شود.
  • ماده 2 – در این ماده اسناد، مدارک و سوابق پیمان قرارداد ثبت می‌شود.
  • ماده 3 – در این ماده مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب ثبت می‌شود. ( به تفکیک و کلی )
  • ماده 4 – در این ماده نحوه پرداخت ثبت می‌شود.
  • ماده 5 – در این ماده مدت قرارداد ثبت می‌شود. ( دیرکرد طرفین در انجام پروژه در این ماده ثبت می‌شود. )
  • ماده 6 – در این ماده تعهدات پیمانکار ثبت می‌شود.
  • ماده 7 – در این ماده تعهدات کارفرما ثبت می‌شود.
  • ماده 8 – در این ماده موارد فسخ قرارداد ثبت می‌شود.
  • ماده 9 – در این ماده دوره تضمین قرارداد ثبت می‌شود.
  • ماده 10 –در این ماده سایر موارد قرارداد ثبت می‌شود.
  • ماده 11 – در این ماده نسخه‌های قرارداد ثبت می‌شود.
  • ماده 12 – در این ماده اقامتگاه و اطلاعات تماس طرفین ثبت می‌شود.
  • ماده 13 – در این ماده دستگاه نظارت ثبت می‌شود.
  • ماده 14 – در این ماده تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه ثبت می‌شود.
  • ماده 15 – در این ماده تضمین حسن انجام کار ثبت می‌شود.
  • ماده 16 – در این ماده نگهداری از کارهای انجام شده ثبت می‌شود.
  • ماده 17 – در این ماده ضمانت حسن اجرای کار از سوی پیمانکار ثبت می‌شود.
  • ماده 18 – در این ماده مالیات پروژه ثبت می‌شود.
لوله کشی

طرفین قرارداد لوله کشی

در ابتدای هنگام تنظیم قرارداد لوله کشی ساختمان طرفین ملزوم به تعیین دقیق رابطه آنها و حضور نمایندگان قانونی اشخاص حقوقی صورت گیرد. طرفین قرارداد باید مدارک احراز هویت یکدیگر را حتما بررسی و پیشنهاد می‌شود که حتما یک نسخه کپی از این مدارک را برای خود تهیه کنند.

موضوع قرارداد و محل انجام پروژه

منظور از موضوع قرارداد وظایفی است که پیمانکار باید حین پروژه و پس از انجام کار تحویل دهد که معمولا موضوعات نحوه تهیه مصالح و نحوه اجرای پروژه به صورت کامل و با جزییات شرح داده می‌شود. معمولا در این ماده به نقشه یا پیوست خاصی نیز مرتبط می‌شود.

محاسبات و مشخصات فنی پروژه

در این قرارداد در بخشی از متن یا به صورت ضمیمه به توضیحات کامل مشخصات فنی مواد و مصالح که باید در پروژه استفاده شود پرداخته می‌شود. تشریح دقیق مشخصات فنی از سو استفاده پیمانکار و استفاده از مصالح بی کیفیت جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر ممکن است کارفرما خواستار بکارگیری مصالح گران قیمت مانند ( PC – EPC ) را داشته باشد، لذا حتما تشریح کامل مشخصات فنی به نفع هر دو طرف قرارداد می‌باشد.

مبلغ قرارداد لوله کشی

مبلغ قرارداد لوله کشی ساختمان یا از طرف پیمانکار پیشنهاد داده می‌شود یا توسط کارفرما تعیین می‌شود و در نهایت به یک قیمت توافقی می‌رسند. نحوه محاسبه مبلغ قرارداد با توجه به نوع قرارداد متفاوت است و در هر نوع از قراردادی باید هزینه‌های تهیه مصالح، هزینه‌های بالاسری، سود پیمانکار، منابع انسانی، تجهیزات و … در نظر گرفته شود. به دلیل تورمی که مخصوصا در این چند سال اخیر مشاهده شده است معمولا یک قانون و تبصره برای بحث تعدیل و تغییرات قیمت در نظر گرفته می‌شود.

شرایط پرداخت قرارداد

بعد از توافق بر روی مبلغ قرارداد باید چگونگی روند پرداخت به صورت کامل و  جز به جز مشخص گردد. از جزییات این ماده می‌توان به تعداد مراحل پرداختی، میزان پرداخت در هر مرحله، زمان پرداخت، نقدی و کش بودن یا چک و اوراق دیگر و … تمام این موارد باید با جزئیات در قرارداد ذکر گردد که اختلافی بین کارفرما و پیمانکار صورت نگیرد.

اسناد و مدارک قرارداد

معمولا در زمان تنظیم قرارداد مدارکی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می‌شود و یا زمان مشخصی برای تحویل آن تعیین می‌شود. معمولا  قرارداد حاضر – نقشه و مشخصات فنی عمومی و خصوصی دستور کارهایی که در حین اجرا توسط کارفرما تعیین می‌شود و از این قبیل موضوعات در این ماده نوشته می‌شود.

مدت انجام قرارداد

یکی از جنجال‌ترین بحث‌های بین پیمانکار و کارفرما، موضوع مدت انجام پروژه در قرارداد لوله کشی ساختمان است که معمولا شواهد این را نشان داده‌ است که پس از اختلافات بسیار این موضوع حل گردیده است اما برای راحتی کار حتما در این بخش قرارداد زمان شروع پروژه، زمان پایان پروژه، تعطیلات رسمی، تعطیلات غیر رسمی، اعیاد مختلف ( عید نوروز ) و … ثبت شود. با مشخص کردن همین موضوعات نیمی از اختلافات درباره‌ی این موضوع حل خواهد شد. معمولا در این ماده نحوه جریمه پیمانکار برای تاخیر در پروژه نیز ثبت می‌شود.

نکته:

  • دیرکرد چه از سمت پیمانکار و چه از سوی کارفرما، باعث خسارات شدیدی به هر دو طرف است و ممکن است علاوه بر خسارات مالی و جانی باعث خسارات معنوی و سیاسی نیز ‌شود.

نظارت در قرارداد پیمانکاری

در 90 درصد پروژه‌ها کارفرما بر عملکرد و کارایی پیمانکار نظارت دارد و پس از تایید دستگاه نظارت کارفرما، صورت حساب پیمانکار را پرداخت خواهد کرد همانطور که در قرارداد ذکر شده است. در پروژه‌های بزرگ دستگاه نظارت بر عملکرد پیمانکار از طرف کارفرما روند بررسی پروژه را در نظر می‌گیرد و پیمانکار موظف است به صورت کتبی تمامی نکات پروژه را در اختیار کارفرما بگذارد. حتما در این ماده از قرارداد لوله کشی ساختمان نحوه‌ی نظارت بر کار و اجرای پیمانکار مشخص کنید که در آینده به مشکل و اختلافی بر نخورید.

معرفی دستگاه نظارت

حتما در متن قرارداد نام و مشخصات ناظر پروژه ذکر گردد. با این کار از مشکلات پیش آمده در آینده کامل جلوگیری خواهد شد.

تجهیز و برچیدن کارگاه محل پروژه

یکی از مواردی که خیلی کم در قراردادها ذکر می‌شود همین موضوع زمان، نحوه، نگهداری و برچیدن کارگاه می‌باشد. معمولا نیز این موضوع به اختلاف بین کارفرما و پیمانکار می‌انجامد. موضوع حق بیمه افراد و قیمت و نحوه‌ی پرداخت نیز شامل این موضوع می‌گردد. پس بهتر است که در متن قرارداد به صورت کامل و با جزییات این موضوعات بحث گردد. ( زمان‌بندی این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است )

چون معمولا این موضوع رعایت نمی‌شود متن این ماده از قرارداد را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید بهتر این موضوع را درک کنید

« هزینه‌های مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه با توافق طرفین به عهده . است. ایشان می‌بایست کارگاه را به نحوی مناسب تجهیز نماید که شروع و ادامه کار تا تحویل موقت، بدون وقفه و با کیفیت لازم انجام پذیرد. در پایان کار، ایشان باید نسبت به تخریب و خارج نمودن مواد حاصل از تخریب، اقدام نماید، مصالح بازیافتی از تخریب متعلق به .. است .»

نگهداری از کارهای انجام شده

معمولا امکان ایجاد خسارت به کارهای انجام شده و یا تحویل داده شده به کارفرما وجود دارد، باید مسئول حفظ و حراست از پروژه ( چه قسمت تحویل قطعی شده و چه سایر قسمت‌ها ) به طور دقیق باید در متن این ماده از قرارداد لوله کشی ساختمان ذکر شود.

تعهدات پیمانکار

این موضوع مهم‌ترین ماده قرارداد لوله کشی ساختمان محسوب می‌شود که وظایف اصلی پیمانکار  به صورت بند بند در متن قرار گرفته می‌شود و گاهی در مورد وظایف فرعی پیمانکار که به این قسمت ارجاع داده می‌شود، در قسمت پیوست قرارداد نوشته می‌شود. در این بند باید تاکید شود که اجرای پروژه به نحوی که از لحاظ فنی و مالی مورد نظر کارفرما بوده است که مهم‌ترین تعهد پیمانکار لوله کشی ساختمان محسوب می‌شود. برای انجام پروژه باید پیمانکار متعهد شود که کارگاه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز را از کارفرما تحویل گرفته و در حفظ و نگهداری و جلوگیری از اتلاف آن تلاش کند.

تعهدات کارفرما

همانطور که مشخص در قرارداد لوله کشی، اجرای پروژه به عهده پیمانکار است  ولی کارفرما نیز باید تهداتی را در متن قرارداد به عنوان وظیفه‌اش مشخص کند که روند کار و اجرای پروژه بدون مشکل و با سرعت روند بهتری انجام شود. این تعهدات عبارتند از تهیه‌ی تمامی اجناس، مصالح، مسائل مالی، بیمه و غیره.

نکات حقوقی قرارداد

در قرارداد لوله کشی ساختمان پیمانکاری که برای لوله کشی ساختمان انتخاب می‌شود، باید برخی نکات حقیقی و حقوقی را رعایت کند که  از اهمیت بیشتری برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • پیمانکار موظف است همه‌ی ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای عملیات را تدارک ببیند. به عنوان مثال از این نوع ماشین آلات می‌توان به لودر – بیل مکانیکی – کامیون – جرثقیل و … اشاره کرد.
  • پیمانکار اجازه‌ی این را ندارد که بدون اطلاع کارفرما موضوع قرارداد را به شخص دیگری واگذار کند.
  • اگر نیروهایی که پیمانکار بر سر کار می‌آورد از تجربه‌ی کافی برخوردار نباشند، ضررهای پیش آمده به مسئولیت پیمانکار می‌باشد.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل و حادثه‌ای که به بیمارستان کشیده شود و به نقص عضو و یا فوتی به دنبال داشته باشد، مسئول تامین خسارات ناشی از حوادث خود پیمانکار است و این موضوع از نظر حقوقی درگیر کارفرما نمی‌شود.
  • مسئولیت بروز هر گونه اتفاق مالی و جانی به ساختمان‌های اطراف به عهده پیمانکار است و خسارت آن را مستقیما توسط پیمانکار پرداخت می‌شود.
  • کارفرما از بابت مواردی که بایستی در اختیار پیمانکار بگذارد، حق دریافت هیچ گونه وجهی را نخواهد داشت.
  • پیمانکار طبق دستور کارفرما باید از دیوارهای املاک مجاور فاصله بگیرد که این فاصله را کارفرما تعیین می‌کند.

نکات جانبی قرارداد لوله کشی ساختمان

در تنظیم قرارداد لوله کشی ساختمان نکات مختلفی وجود دارد که به صورت خلاصه اشاره کرده‌ایم.

  1. هنگام تنظیم قرارداد، ابتدا باید طرفین قرارداد به طور دقیق و تعیین شده و رابطه آن‌ها با یکدیگر کاملا مشخص گردد.
  2. حضور نمایندگان قانونی اشخاص حقوقی ضرورت دارد.
  3. نحوه پرداخت با جزییات آن باید در متن قرارداد نوشته شود.
  4. موارد فسخ قرارداد به طور معمول شامل موارد تاخیر در شروع پروژه، واگذاری پیمانکاری به شخص دیگری، غیبت غیر موجه در حین عملیات و یا عدم اجرای دقیق تعهدات قراردادی و قانونی می‌باشد.
  5. مدت دوره تضمین قرارداد پس از اتمام کار که به تایید کارفرما و دستگاه نظارت رسیده است، 2 برابر مدت زمان قرارداد است البته که در صورت نبود نقص در کار انجام شده مبلغ 10 درصد حسن انجام کار و سپرده حسن انجام تعهدات با تقاضای پیمانکار مسترد خواهد شد.
  6. هر قراردادی اعم از قراردادهای پیمانکاری باید حداقل به تعداد طرفین در نسخه‌های متحد الشکل تنظیم می‌گردد. توجه داشته باشید که کپی قرارداد امضا شده در محاکم قضایی ارزش قرارداد اصلی را نخواهد داشت پس حتما مدرک را “ کپی برابر اصل است ” کنید.

سخن آخر

همانطور که بیان شد، برای ساختن واحدی جدید، شرایط، عملیات و کارهای متعددی باید در کنار هم انجام شود تا بتوانید یک عملیات عمرانی را به اتمام برسانید که لوله کشی ساختمان جز کارهای بسیار مهم محسوب می‌شود که بنا به هدف‌های مختلفی انجام می‌شود مانند انتقال گاز، مایع و یا جامد بر حسب نیاز البته که توجه داشته باشید، شدیدا توصیه می‌شود که در این زمینه از کارشناسان خبره مشورت گرفته شود چون هر چقدر روند کار مشخص باشد اما اگر سهل انگاری صورت گیرد خسارات باور نکردنی بر جای می‌گذارد. علاوه بر آن به شما در تنظیم قرارداد لوله کشی ساختمان به شما کمک می‌کند تا در آینده دچار مشکل نشوید و از ضررهای جبران ناپذیر نیز جلوگیری کنید.

جهت برخورداری از تخفیفات ویژه به هنگام خرید لوله و اتصالات

همین حالا کلیک کنید

فهرست مطالب

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

لیست مقالات

صفر تا صد قرارداد لوله کشی ساختمان

صفر تا صد قرارداد لوله کشی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *