لوله پوشفیت چیست؟ تفاوت لوله پوشفیت و پلیکا

در صنعت لوله کشی فاضلاب، استفاده از لوله و اتصالات لوله کشی مطمئن و دوام‌بخش بسیار اهمیت دارد. یک سیستم لوله کشی فاضلاب مناسب باید بتواند به‌صورت کاملاً ایزوله و بدون نشتی...

ناهید منصوری

۲۲ تیر ۱۴۰۲

تفاوت لوله پوشفیت و پلیکا

فهرست بندی

در صنعت لوله کشی فاضلاب، استفاده از لوله و اتصالات لوله کشی مطمئن و دوام‌بخش بسیار اهمیت دارد. یک سیستم لوله کشی فاضلاب مناسب باید بتواند به‌صورت کاملاً ایزوله و بدون نشتی، مقاومت بسیار خوبی در برابر پوسیدگی و خوردگی در برخورد با مواد شیمیایی فاضلاب داشته باشد. در حال حاضر انواع اتصالات لوله کشی فاضلاب در دو نوع معروف اتصالات لوله کشی “لوله پوش فیت” و “پلیکا” انجام می‌شود. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی، به تفاوت بین این دو نوع اتصال و کاربردهای هر یک پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع لوله فاضلابی و کاربردهای آن می‌توانید مقاله کاربرد لوله فاضلابی  را مطالعه کنید.

معرفی انواع لوله و اتصالات لوله کشی فاضلاب

پلیکا:پلیکا یک نوع اتصال سریع و بدون نیاز به جوش است که برای اتصالات لوله‌کشی فاضلاب استفاده می‌شود. پلیکا به راحتی می‌تواند لوله‌ها را بدون نیاز به جوش به هم متصل کند. در واقع در این نوع اتصال از نوعی چسب مخصوص استفاده می‌کند که به جوش سرد معروف است. این اتصالات برای اتصال لوله‌های فاضلاب و آب با قطر بزرگ و در شرایطی که نیاز به استحکام و مقاومت بالاتری وجو دارد، استفاده می‌شوند. از مهمترین مزیت‌های لوله پلیکا (تولید شده از UPVC) می توان به؛ مقاومت زیاد لوله‌ها در برابر فشار، زنگ‌زدگی و خوردگی اشاره کرد.

لوله پلیکا اینگل یک نوع لوله فاضلابی پلیکا محسوب می‌شود که از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده و ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی وضد رطوبت را داراست. لوله پلیکا اینگل به دلیل ساختار مقاوم و انعطاف‌پذیری بالا، برای استفاده در سیستم‌های فاضلابی به خصوص در مناطقی که نیاز به انتقال فاضلاب در فشار بالا دارند، مناسب است.

 تولید لوله پلیکا را به سه روش: استروژن، روش پوش‌‌دهی دورانی و روش تزریق یا فشاری انجام می شود. لوله پلیکا بیشتر در صنعت ساخت‌وساز، اعم از سازه‌های ساختمانی یا تأسیسات شهری استفاده می‌شود. لوله‌های پلیکا به خاطر ساختار پلیمری در برابر جریان الکتریسیته نارسانا هستند. ازاین‌رو بسیار ایمن هستند. همچنین ضریب انتقال حرارت لوله پلیکا هم بسیار پایین بوده و تحمل تغییر دمای بسیار خوبی دارد. در مقابل لوله‌های پلیکا تحمل ضربه زیاد را ندارند و احتمال شکستن آن‌ها در اثر ضربه زیاد است. همچنین به دلیل مقاوم نبودن پلیکا در برابر اشعه خورشید، نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

لوله پوشفیت: این لوله‌ها از اصلی‌ترین لوله‌های رقیب نوع پلیکا به شمار می آیند. لوله پوشفیت، نوعی اتصال سریع و بدون نیاز به جوش است که از جنس پلیمر مقاوم ساخته شده و با استفاده از سوکت به یکدیگر متصل می‌شوند.  این نوع لوله برای اولین‌بار توسط یک شرکت انگلیسی طراحی و تولید شد. پوش فیت‌ها از نظر انواع به دو دسته لوله پوش فیت معمولی و لوله پوش فیت بی‌صدا تقسیم می‌شوند. این نوع اتصال به واسطه طراحی خاص، اجازه می‌دهد لوله‌های فاضلاب و آب به راحتی به هم متصل شوند. لوله پوشفیت به دلیل ساختار خاص و جزئیات فنی منحصر به فرد، در برابر نشتی و فشارهای بالا مقاوم است اما با توجه به آنکه لوله پوش فیت از مواد PVC تولید شده است؛ این موضوع سبب شده تا نسبت به پلیکا مقاوت کمتری داشته باشد. کاربرد این اتصالات در نصب لوله‌های فاضلابی در منازل، ساختمان‌ها و تجهیزات صنعتی رواج دارد. در واقع پوش فیت سیستم جدید فاضلاب ساختمانی است که محدودیت‌های اجرائی سیستم‌های گذاشته را ندارد.

لوله فاضلاب پوش فیت در ایران با برند و مارک‌های مختلفی تولید و عرضه میشود. انواع لوله و اتصالات پوش فیت پلیمر گلپایگان یکی از برندهای مطرح در این زمینه است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. لوله و اتصالات پوش فیت به دليل برخورداري از پليمر پلي پروپيلن مقاومت مكانيكي و شيميايي بالاتري نسبت به ساير پليمرها دارد. به دلیل وجود سوکت در این نوع سیستم، نیاز به چسب برای اتصالات وجود ندارد و آب‌بندی سریع و به طور کامل انجام می‌شود. اين ويژگي موجب افزايش سرعت و سهولت در نصب مي گردد.

لوله­‌های پوش فیت در دو نوع، یک سر سوکت و دو سر سوکت ساخته می­شوند؛ لوله­‌های یک سر سوکت در قطرهای ۴۰، ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰، ۱۲۵و ۱۶۰ میلی­متر تولید می‌شوند. طول این لوله­‌‌ها معمولاً در اندازه­‌های ۱۵۰، ۳۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ میلی­متر است. لوله­‌های دو سر سوکت در همین ابعاد اما در طول­های محدودتر به بازار ارائه می‌شوند. زانو لوله­‌های پوش فیت در درجه­‌های مختلف و اقطار گوناگون تولید می­گردند؛ زانو ۹۰ درجه و ۴۵ درجه در قطرهای مشابه سایز لوله­‌ها ساخته می­شوند. زانو ۳۰ درجه در قطرهای گوناگون ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰ و ۱۲۵ میلی­متر و زانو ۶۷ درجه در اقطار ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰ و ۱۱۰ میلی­متر ارائه می­شوند. سه راه تبدیل لوله­‌های پوش فیت همگی (۹۰ درجه و ۴۵ درجه) در قطرهای ۴۰، ۵۰، ۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰، ۱۲۵و ۱۶۰ میلی­متر تولید می­گردند.

تفاوت بین لوله پوشفیت و پلیکا

همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد، لوله‌های پوش فیت امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. و به دلیل نصب آسان در سیستم‌های فاضلابی استفاده‌های متعددی دارند. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های لوله پلیکا و لوله پوش فیت در مقایسه با یکدیگر جمعبندی شده است:

تفاوت در جنس؛ جنس پوشفیت از پلیمر و پلیکا از پلی اتیلن

 لوله پوشفیت از مواد پلیمری ساخته می‌شود؛ که دارای ویژگی‌های مانند مقاومت در برابر خوردگی، سبکی و انعطاف‌پذیری است. پلیکا از پلی اتیلن ساخته می‌شود؛ که برای مقابله با فشارهای بالا و شرایط سخت محیطی مناسب است. به طور کلی لوله‌های پوش فیت در مقایسه با پلیکا منعطف تر هستند.

تفاوت در اتصال و نصب؛ نصب پوش فیت سریعتر است

 لوله پوشفیت به دلیل ساختار ساده و استفاده از قطعات کوچکی به نام سوکت برای اتصال به لوله‌ها، نصب سریع و آسانی دارد. در حالی که پلیکا نیازمند استفاده از چسب برای اتصالات است که نیازمند مهارت و تجهیزات خاصی است. نصب پوش فیت به صورت اورینگ و با استفاده از سوکت است که با فشار در یکدیگر جفت می شود. با نصب حلقه آب بندی راه نشتی آب بسته می شود. این موضوع روند تعویض و ترمیم در آینده را هم تسهیل میکند.

تفاوت در میزان مقاومت؛ پلیکا مقاوم تر است

پوشفیت و پلیکا هر دو در برابر فشار و نفوذ آب مقاوم هستند، اما به دلیل طراحی و جنس که لوله‌های پلیکا دارند مقاومت زیادی در مواجهه با مواد شیمیایی دارند. البته مقاومت لوله‌های پوش فیت نیز بالاست اما وجود حلقه‌های اورینگ در پوشفیت این نگرانی را ایجاد می‌کند که مواد شیمیایی بر آن تاثیر منفی داشته باشد.

تفاوت در قیمت؛ پلیکا ارزان تر است

 هزینه خرید لوله پلیکا (پی ‌وی سی) در مقایسه با پوشفیت کمتر است. همچنین، هزینه نصب و نگهداری لوله‌های پلیکا نیز کمتر است. با وجود نیاز به چسب مخصوص در پروسه نصب لوله فاضلابی پلیکا، این لوله‌ها ارزان تر محسوب میشوند. البته قیمت‌ها برای انواع اتصالات بسته به سایز، جنس و تامین کننده متفاوت خواهد بود. برای مشاهده و اطلاعات بیشتر درباره قیمت انواع اتصالات پوش فیت پلی ران و لیست قیمت پوش فیت نیوفلکس اینجا کلیک کنید. یکی از مهم‌ترین علت محبوبیت لوله‌های پلیکا، قیمت بسیار مناسب آن نسبت به موارد مشابه است. البته در نظر داشته باشید اگرچه ظاهر هزینه نصب و خرید پوش فیت در مقایسه با پلیکا بیشتر است، اما به دلیل اتصالات محکم‌تر و ایمن‌تر، پوش فیت‌ها هزینه نگهداری و تعمیر بسیار پایین‌تری دارند.

 

لوله پوشفیت و پلیکا هر دو اتصالات مناسبی برای لوله‌کشی فاضلاب محسوب می‌شوند. تفاوت‌هایی در طراحی، مقاومت و قیمت آن‌ها وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل بررسی شد. به‌صورت کلی مهم‌ترین تفاوت لوله پوش فیت و لوله پلیکا در این است که لوله‌های پوش فیت جدیدتر هستند و اتصالاتشان آسان‌تر است. ازاین‌رو نصب ساده‌تری هم دارند اما ازنظر قیمت گران‌تر هستند.

انتخاب بین این دو سیستم لوله کشی فاضلاب بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. لوله پوشفیت به دلیل ساختار ساده و استفاده آسان، معمولاً در پروژه‌های کوچکتر و محل‌هایی که نیاز به نصب سریع دارند، استفاده می‌شود؛ لوله‌کشی فاضلاب منازل، ساختمان‌ها کوچک و …. پلیکا به دلیل استحکام و مقاومت بیشتر، در پروژه‌های بزرگتر و مکان‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر فشار بالا دارند، استفاده می‌شود. مصارف معمول آن شامل لوله‌کشی فاضلاب شهری، پروژه‌های ساختمانی بزرگ، صنایع و نیروگاه‌ها است.

 

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

    1. انتخاب لوله به شرایط ساختمان هم بستگی داره، بهتره قبل از شروع کار با یک متخصص مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *