پکیج دیواری بخریم یا زمینی؟ بررسی تفاوت پکیج دیواری با زمینی

خرید پکیج به‌خصوص در سال‌های اخیر، بسیار اهمیت پیدا کرده و رونق گرفته است. ازآنجایی‌که امروزه اصلی‌ترین سیستم گرمایشی ساختمان‌‌های مسکونی بر عهده پکیج...

ناهید منصوری

۲۸ شهریور ۱۴۰۲

پکیج-دیواری

فهرست بندی

 بررسی تفاوت پکیج دیواری با زمینی

خرید پکیج به‌خصوص در سال‌های اخیر، بسیار اهمیت پیدا کرده و رونق گرفته است. ازآنجایی‌که امروزه اصلی‌ترین سیستم گرمایشی ساختمان‌‌های مسکونی بر عهده پکیج است، بدیهی است که انتخاب محصول مناسب، بسیار مهم باشد. در زمان خرید این دستگاه، همه می‌پرسند که چه نوع پکیجی برای ما برای مناسب است و به سراغ کدام مدل باید برویم؟

اما مهم‌ترین سؤالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که آیا پکیج دیواری بخریم یا زمینی؟ دکتر تامین نیز با آگاهی نسبت به اهمیت موضوع، مقاله امروز را به طور ویژه به همین سؤال مهم، اختصاص داده است. در این مقاله، تفاوت پکیج دیواری با زمینی را در کنار هم بررسی کرده و تفاوت‌های میان هر یک را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

پکیج چیست؟

قبل از آنکه به سراغ شرح تفاوت پکیج دیواری با زمینی برویم، بد نیست که نگاهی به چیستی پکیج نیز داشته باشیم و بیشتر با آن آشنا شویم. اگر بخواهیم به ساده‌ترین زبان ممکن در این باره حرف بزنیم، باید بگوییم که کار اصلی این دستگاه، تأمین آب گرم و گرمایش محیط است. از پکیج می‌توان برای تأمین آب گرم در تمام طول سال و همچنین گرمایش واحد در فصول سرد سال استفاده کرد.

پکیج انواع مختلفی دارد و در ظرفیت‌ها و توان‌هایی مختلفی در بازار موجود است. هر یک از انواع پکیج، بدون شک کارایی خاص خودشان را دارند و در محیط‌های خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای‌آنکه بتوان بهترین بازدهی و همین‌طور بهترین عملکرد را از این دستگاه شاهد بود، لازم است که قبل از خرید، بهترین نوع پکیج را متناسب با نیاز واحد شناخت و سپس برای خرید اقدام کرد.

انواع پکیج موجود در بازار ایران را می‌توان در سه دسته‌بندی مختلف، تقسیم کرد:

1.    پکیج بر اساس نوع سوخت مصرفی

  • پکیج برقی
  • پکیج گازی
  • پکیج دوگانه‌سوز
  • پکیج گازوئیلی
  • پکیج چگالشی

2.    انواع پکیج بر اساس نوع نصب

  • پکیج‌های ایستاده
  • پکیج‌های دیواری
  • پکیج‌های زمینی

3.    انواع پکیج بر اساس سیستم ساخت

  • پکیج یک مبدل
  • پکیج دو مبدل

در این مقاله از دکتر تامین، قصد داریم تا تفاوت پکیج دیواری با زمینی را در کنار هم بررسی کنیم. گفتنی است که شما می‌توانید قیمت سیستم سرمایش و گرمایش، انواع پکیج و همین‌طور کولر را در وب‌سایت دکتر تامین مشاهده فرمایید.

تفاوت پکیج دیواری با پکیج زمینی چیست؟

بدون مقدمه‌چینی بیشتر، اجازه دهید که سر اصل مطلب برویم و از تفاوت بین پکیج دیواری و زمینی برای شما بگوییم. هر یک از این دو نوع، بدون شک ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، برای کاربری‌های خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. بدون شک شناخت این تفاوت‌ها قبل از خرید، بسیار مهم است.

از جمله مهم‌ترین موارد تفاوت پکیج دیواری با زمینی می‌توان به نکات اشاره کرد:

  • ظرفیت گرمایی پکیج زمینی بسیار بیشتر از پکیج دیواری است؛ به همین علت از آن برای واحدهایی که مساحت بیشتری دارند استفاده می‌شود. از پکیج دیواری اما برای واحدهایی با مساحت معمولی استفاده می‌شود.
  • پکیج‌های زمینی می‌توانند آب گرم موردنیاز برای چندین واحد و حتی یک ساختمان را تأمین کنند، اما پکیج دیواری تنها می‌تواند آب گرم موردنیاز یک واحد را تأمین کند.
  • توان پکیج‌های زمینی بسیار بیشتر از پکیج‌های دیواری است؛ متوسط توان پکیج زمینی از 18 تا 150 کیلووات است، درحالی‌که توان پکیج دیواری تنها تا 32 کیلووات است.
  • پکیج‌ زمینی دارای مخزن آب یا مخزن کویل است؛ این ویژگي باعث می‌شود که در زمان قطعی آب یا افت فشار، عملکرد دستگاه با مشکل مواجه نشود. درحالی‌که این ویژگی در پکیج دیواری به چشم نمی‌خورد.
  • پکیج‌های زمینی دارای فن هستند؛ به همین دلیل باید آن‌ها را در فضای بسته و ایزوله نصب کرد. در عوض می‌توان پکیج‌های دیواری را در فضای آزاد بالکن یا تراس نیز قرار داد.
  • پکیج زمینی فضای کمتری را برای نصب اشغال می‌کند و می‌توان آن را به‌راحتی حتی در گوشه آشپزخانه نیز نصب کرد. اما پکیج‌های زمینی معمولاً به فضای بیشتری نیاز دارند و نمی‌توان در محیط‌های کوچک از آن‌ها استفاده کرد.
  • درصورتی‌که فاصله پکیج دیواری از شیرهای آب یا شوفاژها زیاد باشد، توان گرمایی دستگاه کاهش پیدا می‌کند. این مشکل اما در پکیج زمینی دیده نمی‌شود.
  • میزان رسوب‌گذاری در لوله‌کشی پکیج دیواری بسیار بیشتر است؛ اما در پکیج‌های زمینی پیشرفته‌تر، ممکن است سیستم فیلتر آب وجود داشته باشد تا از رسوب جلوگیری کند.
  • نصب و راه‌اندازی و همین‌طور سرویس پکیج دیواری بسیار سریع‌تر، آسان‌تر و همین‌طور ارزان‌تر است. اما در پکیج زمینی این‌طور نیست.
  • پکیج زمینی هزینه نگهداری بیشتر از پکیج دیواری دارد و قطعات آن نیز گران‌تر است.
  • قدرت پکیج زمینی نسبت به موتورخانه بیشتر است و همین‌طور هزینه نگهداری و سرویس کمتری از موتورخانه دارد.

پکیج دیواری چیست؟

برای شناخت تفاوت پکیج دیواری با زمینی، بهتر است که هر یک از انواع این پکیج‌ها را نیز به‌صورت جداگانه بررسی کنیم. شناخت تفاوت پکیج دیواری با پکیج زمینی، می‌تواند آگاهی ما را برای انتخاب گزینه مناسب، بسیار افزایش دهد. به‌طورکلی، می‌توانیم این‌طور برای شما بیان کنیم که پکیج دیواری، نسخه‌ای جمع‌وجورتر از پکیج‌های زمینی به‌حساب می‌آید.

ازآنجایی‌که هزینه تعمیر و نگهداری از موتورخانه و آب‌گرم‌کن‌های قدیمی بسیار زیاد است، استفاده از پکیج دیواری را می‌توان جایگزین این موارد کرد. پکیج دیواری می‌تواند کار موتورخانه و آب‌گرم‌کن را به‌صورت یکجا انجام دهد؛ همچنین عملکرد آن رضایت‌بخش‌تر بوده و  بازدهی آن نیز نسبت به راه‌حل‌های قدیمی، بسیار بیشتر است.

پکیج‌های دیواری می‌توانند آب ‌گرم مصرفی و گرمایش خانه‌هایی تا مساحت 300 متر را تأمین کنند و همین باعث شده است که در بین مصرف‌کنندگان، بسیار محبوب باشند. کم‌جا بودن، قابلیت نصب آسان و همین‌طور نگهداری و سرویس ارزان، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از پکیج دیواری در واحد مسکونی، اداری، تجاری و حتی صنعتی به شمار می‌رود.

 

مزایا و معایب پکیج دیواری چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که پکیج دیواری بهتر است یا زمینی، بهتر است که از مزایا و معایب هر کدام نیز آگاهی داشته باشید. در این بخش برای آشنایی بیشتر با تفاوت پکیج دیواری با زمینی، ما از مزایا و معایب انواع دیواری برای شما صحبت خواهیم کرد. در جدول زیر، می‌توانید اطلاعات لازم را مشاهده فرمایید:

مزایای پکیج دیواری معایب پکیج دیواری
هر واحد مسکونی پکیج جداگانه خود را خواهد داشت. برای واحد‌هایی که متراژ زیادی دارند، پاسخگو نخواهند بود. (بالاتر از 250 تا 300 متر)
فضایی که این نوع پکیج‌ها اشغال می‌کنند بسیار کم است. عمر این نوع پکیج‌ها به نسبت کمتر است و بعد از مدتی، اصطلاحاً به خرج می‌افتند.
نصب، راه‌اندازی و همین‌طور تعمیر و نگهداری این پکیج‌ها بسیار آسان است. اگر فشار آب کم باشد یا نوسان زیادی داشته باشد، عملکرد این پکیج‌ها تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.
امکان تنظیم دمای دلخواه برای هر واحد به‌صورت جداگانه وجود دارد. اگر پکیج در داخل واحد نصب شود، می‌تواند اکسیژن محیط و همین‌طور رطوبت را کاهش دهد.
این پکیج‌ها را می‌توان در هر فضایی، از آشپزخانه گرفته تا تراس، به‌راحتی نصب کرد.
ایمنی این دستگاه‌ها بسیار بالاست و برای منازل مسکونی گزینه‌ای مناسب است.
هزینه خرید و  سرویس این پکیج‌ها به‌مراتب کمتر از انواع دیگر است.
این دستگاه‌ها صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و مناسب فضای داخل خانه هستند.
مصرف انرژی در پکیج دیواری بسیار کم است و هزینه ماهانه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

 

پکیج زمینی چیست؟

رقیب سرسخت پکیج دیواری، پکیج زمینی است. برای شناخت تفاوت پکیج دیواری با زمینی، بدیهی است که باید این نوع را نیز با جزئیات کامل بررسی کنیم. تشخیص اینکه آیا پکیج زمینی بهتر است یا دیواری، به خود شما بستگی دارد؛ بعد از خواندن این بخش، می‌توانید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنید.

برخلاف پکیج‌های دیواری، انواع زمینی بسیار قدرتمندتر هستند. توان گرمایی این نوع پکیج بسیار زیاد است؛ اگر متراژ واحد شما بالاتر از 300 متر است و یا مصرف آب بسیار زیادی دارید، انواع زمینی می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. درحالی‌که توان دستگاه‌های دیواری تنها بین 18 تا 32 کیلووات است، انواع زمینی می‌توانند حتی تا 150 کیلووات نیز خروجی گرمایی داشته باشند.

دو تفاوت پکیج زمینی با پکیج دیواری، در نوع سوخت و همین‌طور وجود مخزن در آن‌ها است:

  • پکیج‌های زمینی معمولاً در دو مدل مشعل‌دار و بدون مشعل تولید می‌شوند. انواع مشعل‌دار را بیشتر برای واحد‌های متراژ پایین و جاهایی که نیاز گرمایشی کمتری دارد به کار می‌برند. حال‌آنکه انواع بدون مشعل خود دارای دو نوع گازوئیلی و دوگانه‌سوز هستند و از آن‌ها برای متراژ‌های بالاتر استفاده می‌شود.
  • پکیج‌های زمینی دارای یک مخزن داخلی از جنس چدن هستند. این مخزن‌ها که با اسم کویل یا کوئیل نیز شناخته می‌شوند برای ذخیره آب هستند. مشابه‌ آن را می‌توان را در آب‌گرم‌کن‌های ایستاده قدیمی مشاهده کرد. این مخزن آب باعث می‌شود که تأمین آب گرم در زمان قطعی آب یا افت فشار، دچار اختلال نشود.

 

مزایا و معایب پکیج زمینی چیست؟

قدم بعدی برای درک بهتر و بیشتر تفاوت پکیج دیواری با زمینی، آن است که مزایا و معایب  انواع زمینی را نیز بشناسیم. بدون شک در یک راهنمای خرید پکیج دیواری و زمینی، باید به مزایا و معایب هر یک به‌درستی پرداخت. شما مخاطبان عزیز می‌توانید مزایا و معایب پکیج زمینی را در جدول زیر به طور کامل مشاهده فرمایید:

مزایای پکیج زمینی معایب پکیج زمینی
توان حرارتی این دستگاه بسیار بالاست. ابعاد پکیج زمینی بسیار بزرگ است و به فضای زیادی نیاز دارد.
از پکیج زمینی می‌توان برای خانه‌های ویلایی با متراژ بالا، آپارتمان‌های بالاتر از 300 متر و همین‌طور برای کل واحد‌های ساختمان استفاده کرد. این پکیج‌ها را نمی‌توان در فضای باز بالکن یا تراس نصب کرد.
با استفاده از پکیج زمینی می‌توان به‌صورت هم‌زمان از سیستم گرمایشی و سیستم آب گرم با حداکثر توان استفاده کرد. مصرف انرژی در این دستگاه‌ها باتوجه‌به توانشان، بیشتر است.
مخزن ذخیره آب گرم در این پکیج‌ها یک ویژگی‌ بسیار مهم و مفید به شمار می‌رود. تنظیم دما در این دستگاه‌ها اندکی پیچیده است.
توانایی این دستگاه در برخی از موارد حتی از موتورخانه نیز بیشتر است. برخلاف انواع دیواری، صدای ایجاد شده توسط پکیج زمینی بیشتر است.
هزینه تعمیر و نگهداری این دستگاه از موتورخانه کمتر است. هزینه نصب، نگهداری و تعویض قطعات این پکیج نسبت به پکیج دیواری بیشتر است.
از آن‌ها می‌توان برای بیمارستان‌ها مراکز تجاری و ساختمان‌های اداری استفاده کرد.

 

پکیج دیواری بخریم یا پکیج زمینی؟

اکنون به طور کامل تفاوت پکیج دیواری با زمینی را می‌دانیم و از مزایا و معایب هر یک نیز به‌خوبی آگاهی داریم؛ اما سؤال اصلی هنوز هم پابرجاست که آیا باید پکیج زمینی بخریم یا پکیج دیواری؟ پاسخ به این سؤال، بیش از هر چیز دیگر، به نیازهای شما و همین‌طور منابع و امکانات شما بستگی دارد.

  • اگر متراژ واحد شما بیشتر از 300 متر است، بدون شک پکیج زمینی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد؛ در غیر این صورت بهتر است از پکیج دیواری استفاده کنید.
  • اگر فضای مناسب و کافی برای نصب پکیج زمینی را ندارید و تنها یک محیط محدود برای این کار در دسترس دارید، بدون شک خرید پکیج دیواری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر می‌خواهید برای خرید، نصب و همین‌طور سرویس پکیج هزینه کمتری را صرف کنید، بهتر است که پکیج دیواری خریداری کنید. در‌صورتی‌که مشکلی با این موارد ندارید، خرید پکیج زمینی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.
  • به یاد داشته باشید که قیمت پکیج زمینی بیشتر و در مقابل قیمت پکیج دیواری کمتر است، اگر برای پروژه ساختمانی خود بودجه محدودی دارید، انواع دیگری انتخاب بهتری برای شما خواهند بود.

بهترین برندهای پکیج دیواری و زمینی در ایران

اکنون که تفاوت پکیج دیواری با زمینی را می‌دانیم، بد نیست که با بهترین برندهای تولیدکننده آن‌ها در ایران نیز آشنا شویم. اگر قصد خرید انواع پکیج دیواری و زمینی را دارید، بدون شک قبل از هرگونه اقدام، لازم است که برندهای معتبر آن‌ها را نیز بشناسید. خرید از برندهای شناخته‌شده و معتبر، می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت محصول باشد.

از جمله بهترین برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برند ایران رادیاتور

برند ایران رادیاتور از جمله قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده پکیج ایرانی به‌ شمار می‌رود. محصولات این برند از پرفروش‌ترین محصولات ایرانی هستند و کیفیت آن‌ها نیز بسیار رضایت‌بخش است. این برند نه‌تنها در زمینه تولید پکیج دیواری فعال است که برای خرید پکیج زمینی نیز می‌توانید روی آن حساب کنید.

برای اطلاع از قیمت و مشخصات پکیج ایران رادیاتور می‌توانید به بخش مربوطه در وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

 برند بوتان

بوتان نیز از محبوب‌ترین برندهای ایرانی در زمینه تولید انواع پکیج به شمار می‌رود. نه‌تنها برای خرید پکیج دیواری، بلکه برای خرید انواع پکیج زمینی نیز می‌توانید از برند بوتان کمک بگیرید. محصولات این برند همگی دارای قیمتی مناسب هستند و کیفیت آن‌ها نیز بسیار رضایت‌بخش است. تمام این موارد در کنار هم برند بوتان را به برندی شناخته‌شده تبدیل کرده‌اند.

شما می‌توانید برای آشنایی با جزییات محصولات این برند می‌توانید مشخصات پکیج بوتان  به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

برند MPJ

برند MPJ با نام کامل گروه صنعتی جهان‌آرا، از جدیدترین برندهای تولیدکننده پکیج ایرانی به شمار می‌رود. محصولات این برند هرچند در ایران تولید می‌شوند، اما دارای استانداردهای اروپایی هستند و به همین جهت، می‌توان با خیال راحت به کیفیت آن‌ها اعتماد کرد. در بین محصولات این برند، هم می‌توان انواع پکیج دیواری را مشاهده و هم می‌توان برای خرید پکیج زمینی اقدام کرد.

برای مشاهده تمامی محصولات پکیج MPJ می‌توانید به صفحه دسته‌بندی این برند در وب‌سایت دکتر تامین مراجعه فرمایید.

کلام آخر

در این مطلب، از تفاوت پکیج دیواری با زمینی صحبت کردیم. اینکه پکیج زمینی بخریم یا دیواری، از جمله مهم‌ترین سؤالاتی که در زمان خرید این دستگاه پرسیده می‌شود. تلاش ما بر آن بود که ویژگی پکیج زمینی و همین‌طور ویژگی پکیج دیواری را به طور کامل برای شما توضیح دهیم و یک راهنمای خرید پکیج دیواری یا زمینی در اختیار شما قرار دهیم.

اگر قصد خرید پکیج دیواری یا زمینی دارید، مجموعه دکتر تامین می‌تواند مرجع خوبی برای شما عزیزان باشد. شما می‌توانید بهترین برندهای پکیج را در وب‌سایت ما مشاهده کنید و برای خرید محصول موردنظر خود اقدام کنید. درصورتی‌که نیاز به مشاوره تخصصی داشته باشید نیز، کارشناسان ما در خدمت شما خواهند بود.

 

سؤالات متداول

  1. تفاوت پکیج دیواری و زمینی در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این دو در نوع نصب و همین‌طور توان حرارتی آن‌ها است. پکیج زمینی معمولاً قدرتمندتر از پکیج دیواری است.

 

  1. آیا پکیج زمینی را می‌توان در هر محیطی نصب کرد؟

خیر. پکیج زمینی را حتماً باید در محیط سربسته و ایزوله نصب کرد، حال‌آنکه پکیج دیواری را می‌توان در هر جایی و حتی در بالکن و تراس قرار داد.

 

  1. قیمت پکیج زمینی یا دیواری چقدر است؟

به‌طورکلی قیمت پکیج زمینی بیشتر از انواع دیواری است. هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز نسبت به پکیج دیواری بیشتر است.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

8 پاسخ

  1. پکیج قدیمی خونه من از نوع زمینی بود. الان که خونه رو بازسازی کردم از مدل دیواری استفاده می کنم و واقعا رضایت بیشتری ازش دارم. به نظرم باید درباره انتخاب مدل دیواری یا زمینی حتما با متخصص مشورت کنید.

  2. خوندن این مقاله واقعا برام مفید بود. من برای پروژه ای که الان توی دستمه نیاز به دونستن این اطلاعات داشتم. ممنون از شما.

    1. این مورد به وضعیت ساختمان هم بستگی داره، بهتره قبل از اجرا با یک متخصص مشورت کنید.

    1. برای گرفتن راهنمایی بیشتر در این مورد لطفا با کارشناسان دکتر تامین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *