چطور پکیج مناسب با متراژ خانه خود را انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأسیسات ساختمانی، پکیج است. تأمین آب گرم در طول سال و همین‌طور گرمایش ساختمان در فصل زمستان، تماماً برعهده این دستگاه بوده و درست به همین دلیل، خرید پکیج...

ناهید منصوری

۲۸ شهریور ۱۴۰۲

فهرست بندی

انتخاب پکیج براساس متراژ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأسیسات ساختمانی، پکیج است. تأمین آب گرم در طول سال و همین‌طور گرمایش ساختمان در فصل زمستان، تماماً برعهده این دستگاه بوده و درست به همین دلیل، خرید پکیج متناسب با متراژ، بسیار اهمیت دارد.

اگر پکیج خانه ما توان کافی را نداشته باشد، بدون شک در فصل‌ها سرد دچار مشکل خواهیم شد. اگر بیش‌تر از حد نیاز باشد نیز موجب هدررفت انرژی شده و می‌تواند قیمت قبوض ما را تا حد زیادی افزایش دهد.

در این مقاله از دکتر تامین، می‌خواهیم راهنمای انتخاب پکیج مناسب با متراژ خانه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. انتخاب پکیج متناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به همین دلیل بهتر است که قبل از اقدام برای خرید، آگاهی خود را در این باب، افزایش دهیم.

پکیج چیست؟

قبل از آنکه به سراغ اصل مطلب و راهنمای خرید پکیج متناسب با متراژ برویم، اجازه دهید که در ابتدا نگاهی به چیستی پکیج داشته باشیم. به‌طورکلی، پکیج را می‌توان در دسته‌بندی انواع تجهیزات سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها قرار داد. کار اصلی پکیج، تأمین آب گرم است. با استفاده از یک دستگاه پکیج، می‌توانیم در تمام طول سال، از نعمت آب گرم برای بخش‌های مختلف ساختمان، بهره‌مند باشیم.

ازآنجایی‌که امروزه در اکثر خانه‌ها و ساختمان‌های ایرانی نیز از سیستم شوفاژ و آب گرم برای گرمایش محیط استفاده می‌شود، پکیج وظیفه تأمین گرمای خانه در فصول سرد سال را نیز بر عهده دارد. از پکیج می‌توان به‌عنوان یک سیستم گرمایشی برای راه‌اندازی رادیاتورها، سیستم گرمایش از کف یا فن کویل، استفاده کرد.

انواع پکیج را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد؛ این دسته‌بندی‌ها به شرح زیر هستند:

1.    انواع پکیج بر اساس نوع سوخت

  • پکیج برقی
  • پکیج گازی
  • پکیج دوگانه‌سوز
  • پکیج گازوئیلی
  • پکیج چگالشی

2.    انواع پکیج بر اساس نوع نصب

  • پکیج دیواری
  • پکیج زمینی
  • پکیج ایستاده

3.    انواع پکیج بر اساس تعداد مبدل

  • پکیج تک مبدله
  • پکیج دو مبدله

راهنمای خرید پکیج متناسب با متراژ

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ اگر در شرف بازسازی یا خرید پکیج هستید و مدام از خود می‌پرسید که چه پکیجی برای منزل شما مناسب است، باید بگوییم که اولین معیار برای انتخاب پکیج، متراژ خانه است. خرید پکیج متناسب با متراژ، می‌تواند بازدهی این دستگاه را افزایش داده و رضایت شما را به دست آورد.

در جدول زیر، شما می‌توانید یک راهنمای بسیار ساده و خلاصه را برای خرید پکیج متناسب با متراژ، مشاهده فرمایید:

متراژ منزل

(برحسب M)

ظرفیت حرارتی خروجی

(برحسب Kcal)

توان پکیج

(برحسب Kw)

تا 120 24.000 24
از 120 تا 180 28.000 24 تا 28
از 180 تا 220 32.000 28 تا 30
از 220 تا 270 35.000 30 تا 32
بالاتر از 270 بالاتر از 35.000 32 تا 36

 

شناخت عوامل مؤثر؛ اولین قدم در محاسبه ظرفیت پکیج

محاسبه ظرفیت پکیج متناسب با متراژ، بسیار ساده است. در بخش قبلی ما سعی کردیم که یک راهنمای کلی برای این کار به شما ارائه دهیم، اما در این بخش، قصد داریم که این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. برای انتخاب و خرید پکیج متناسب با متراژ، ابتدا باید دو عامل بسیار مهم را در نظر داشته باشید:

1.    نوع اقلیم جغرافیایی

متخصصان برای اندازه‌گیری ظرفیت پکیج متناسب ساختمان، در ابتدا اقلیم جغرافیایی محیط را بررسی می‌کنند. نوع اقلیم که پکیج قرار است در آن کار کند، بر روی بازدهی و عملکرد دستگاه تأثیر دارد و به همین دلیل، پکیج را باید متناسب با اقلیم خریداری کرد. به طور کل، ما 3 نوع اقلیم در ایران داریم:

  • اقلیم معتدل (شهرهای معتدل و مرطوب شمال کشور)
  • اقلیم گرم و خشک (استان‌هایی مانند تهران، مشهد، قزوین، اصفهان و…)
  • اقلیم گرم و مرطوب (استان‌های جنوب کشور)

2.    نوع معماری ساختمان

معماری ساختمانی که پکیج قرار است در آن نصب شود نیز بسیار مهم است. هراندازه که ساختمان قدیمی‌تر باشد، میزان عایق در آن‌ها کمتر بوده و مقدار هدررفت انرژی در آن‌ها بیشتر است؛ به همین دلیل باید به سراغ پکیج‌های قوی‌تر رفت. انواع ساختمان‌های موجود در ایران را نیز به باور متخصصان، در 3 دسته جای می‌گیرد:

  • ساختمان‌های گروه اول

حرارت به‌سختی از این ساختمان‌ها خارج می‌شود، پنجره‌ها دوجداره هستند و دیوارها نیز تا حد زیادی عایق شده‌اند.

  • ساختمان‌های گروه دوم

آپارتمان‌ها و ساختمان‌های معمولی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، میزان هدررفت حرارت در این ساختمان‌ها عادی و معمولی است.

  • ساختمان‌های گروه سوم

این ساختمان‌ها بسیار قدیمی هستند، هدررفت حرارت در آن‌ها بسیار زیاد است و عایقی در آن‌ها وجود ندارد.

نحوه محاسبه ظرفیت پکیج متناسب با متراژ

حال که دو عامل مؤثر در تعیین ظرفیت پکیج متناسب با متراژ خانه را می‌دانیم، می‌توانیم بهترین پکیج را انتخاب کنیم. در زمان خرید پکیج متناسب با متراژ، معمولاً انواع توان پکیج را با واحدی به اسم کیلووات (KW) مشاهده خواهید کرد. بر همین اساس، می‌توانید در جدول زیر، اطلاعات لازم برای خرید را مشاهده فرمایید:

  ساختمان دسته 1 ساختمان دسته 2 ساختمان دسته 3
اقلیم معتدل 80 تا 100 وات

(برای هر مترمربع)

100 تا 120 وات 120 تا 140 وات
اقلیم گرم و خشک 100 تا 120 وات

(برای هر مترمربع)

120 تا 140 وات 140 تا 160 وات
اقلیم گرم  و مرطوب 60 تا 80 وات

(برای هر مترمربع)

80 تا 100 وات 100 تا 120 وات

 

یک فرمول ساده برای محاسبه ظرفیت پکیج

اگر هنوز هم برای خرید پکیج متناسب با متراژ سردرگم هستید، اجازه دهید که در این بخش، فرمول محاسبه ظرفیت پکیج را به شما آموزش دهیم. در این فرمول، پکیج مناسب بر اساس توان حرارتی دستگاه محاسبه می‌شود که واحد آن نیز وات بر ساعت (WH) است. این فرمول به شرح زیر است:

ظرفیت مناسب = متراژ واحد (برحسب متر) × 150 کیلوکالری (100 برای واحدهای اداری)

برای درک بهتر، تصور کنید که متراژ واحد مسکونی شما 150 متر است. با ضرب این مقدار در عدد 150، عدد 22.500 به دست می‌آید. توجه داشته باشید که این عدد تقریبی است و شما برای خرید پکیج متناسب با متراژ، لازم است به سراغ یکی از گزینه‌های موجود در بازار که نزدیک به این عدد است بروید.

عدد 22.500 که در این مثال به دست آمد، برحسب کیلوکالری بود؛ حال اگر بخواهیم آن را به کیلووات تبدیل کنیم، لازم است که عدد به‌دست‌آمده را بر عدد 860 تقسیم کنیم. در نهایت عدد 26 کیلووات به دست خواهد آمد. با نگاهی به جدول‌های پیشین، خواهید دید که این مقدار کاملاً درست است.

انتخاب پکیج مناسب برای هر متراژ آپارتمان (از ۵۰ تا ۲۵۰ متر)

اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که شما همه چیز را درباره خرید پکیج متناسب با متراژ می‌دانید. اما بر سهولت کار، ما در این بخش راهنمای انتخاب پکیج مناسب برای هر متراژ آپارتمان را نیز در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

پکیج مناسب آپارتمان 40 متری

پکیج مناسب برای خانه 40 متری، معمولاً پکیج 20 کیلووات است. در مناطق سردسیر باید از انواع 22 وات استفاده کرد.

پکیج مناسب آپارتمان 50 متری

برای آپارتمان‌های 50 متری باید از پکیج‌هایی با توان 22 کیلووات استفاده کرد. این میزان به‌راحتی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

پکیج مناسب آپارتمان 60 متری

پکیج مناسب برای خانه 60 متری، از توان 22 کیلووات تا 24 کیلووات است. این مقدار می‌تواند برای متراژ‌های بالاتر نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

پکیج مناسب آپارتمان 70 متری

برای آپارتمانی‌های 70 متری نیز می‌توان از انواع پکیج‌هایی که توان 22 کیلووات تا 24 کیلووات دارند استفاده کرد.

پکیج مناسب آپارتمان 80 متری

جهت خرید پکیج مناسب برای خانه 80 متری، می‌توان به سراغ مدل‌هایی رفت که توانی بین 22 کیلووات تا 24 کیلووات دارند.

پکیج مناسب آپارتمان 90 متری

اگر درباره پکیج متناسب با خانه 90 متری می‌پرسید نیز در جواب باید بگوییم که انواع 22 تا 24 کیلووات همچنان مناسب مصرف و نیاز شما خواهند بود.

پکیج مناسب آپارتمان 100 متری

برای آپارتمان‌های 100 متری بهتر است که به سراغ پکیج‌های 24 کیلووات برویم. درصورتی‌که تعداد رادیاتورها زیاد باشد، می‌تواند از انواع 26 کیلووات نیز استفاده کرد.

پکیج مناسب آپارتمان 110 متری

جهت خرید پکیج مناسب آپارتمان 110 متری می‌توانید به سراغ پکیج‌هایی با توان 24 تا 26 کیلووات بر ساعت بروید.

پکیج مناسب آپارتمان 120 متری

باتوجه‌به این که در این آپارتمان‌ها فضا گسترده‌تر است، بهتر است که از پکیج‌هایی با توان گرمایی 26 تا 28 کیلووات استفاده کنید.

پکیج مناسب آپارتمان 150 متری

برای این دسته از آپارتمان‌ها نیز می‌توانید از پکیج‌هایی با توان 26 الی 28 کیلووات استفاده کنید تا نیازهای خود را به بهترین شکل برآورده کنید.

پکیج مناسب آپارتمان 170 متری

جهت خرید پکیج مناسب برای خانه 170 متری، ما توصیه می‌کنیم که به سراغ پکیج‌هایی با توان 26 تا 28 کیلووات بروید تا بتوانید بیشترین بازدهی را شاهد باشید.

پکیج مناسب آپارتمان 200 متری

برای آپارتمان‌هایی که حدود 200 متر یا بیشتر مساحت دارند، بهتر است که پکیج‌هایی با توان 28 کیلووات تا 30 کیلووات استفاده کنید.

پکیج مناسب آپارتمان 220 متری

پکیج‌هایی که توان گرمایی 30 کیلووات الی 32 کیلووات دارند، برای این دسته از آپارتمان‌ها بهترین انتخاب ممکن خواهند بود.

پکیج مناسب آپارتمان 250 متری

اگر قصد خرید پکیج مناسب برای خانه 250 متری دارید، توصیه متخصصان این است که به سراغ توان‌های 30 الی 32 کیلووات بروید.

پکیج مناسب آپارتمان 250 به بالا

برای خانه‌هایی که بیشتر از 250 متر مساحت دارند، باید پکیج‌هایی با توان 32 کیلووات یا بیشتر خریداری کرد. در این صورت نیازهای خانه به‌خوبی رفع خواهند شد.

در هنگام خرید پکیج به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

حال که می‌دانیم نحوه خرید پکیج متناسب با متراژ ساختمان چیست، بد نیست که نکات مهم در زمان خرید پکیج را نیز در کنار هم مرور کنیم. برای خرید پکیج، لازم است نکاتی را که در ادامه مطرح می‌کنیم، به یاد داشته باشید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند که بهترین پکیج با عملکرد و بازدهی مناسب را انتخاب کنید.

متراژ محیط

متراژ واحد ساختمانی مهم‌ترین عاملی است که باید در زمان خرید پکیج به آن توجه داشته باشیم. اساس مطالبی که در این مقاله برای شما بازگو کردیم نیز همین موضوع بود.

اقلیم جغرافیایی

اقلیم قرارگیری پکیج نیز موضوع دیگری است که باید در زمان خرید پکیج آن را در نظر داشته باشیم. در ابتدای مقاله درباره این موضوع با شما عزیزان صحبت کردیم.

جهت قرارگیری ساختمان

جهت قرارگیری ساختمان، یا به طور دقیق‌تر، جهت قرارگیری واحد نیز بسیار مهم است. اگر واحد رو به آفتاب باشد، بدون شک نیاز گرمایی آن کمتر و اگر پشت به آفتاب باشد، نیاز گرمایی آن در فصول سرد سال، بیشتر خواهد بود.

کاربری واحد ساختمان

مسکونی، تجاری و یا صنعتی بودن واحد ساختمان در خرید پکیج مناسب تأثیر مستقیم خواهند داشت. بهتر است که قبل از خرید میزان مصرف را بررسی کرده و سپس برای خرید پکیج متناسب با ساختمان، اقدام نمایید.

میزان عایق ساختمان

درباره نوع ساختمان‌هایی که در ایران وجود دارد نیز پیش‌تر در همین مقاله صحبت کردیم. اگر میزان عایق ساختمان در حد عالی باشد و همین‌طور از پنجره‌های دوجداره استفاده شده باشد، نیاز گرمایی ساختمان کمتر خواهد بود.

محل نصب پکیج

محل نصب پکیج از دو نظر اهمیت دارد؛ اگر محل نصب داخل یا خارج از ساختمان باشد، به ترتیب باید از پکیج‌های مختلفی استفاده کرد. همین‌طور اگر پکیج در سایه یا در آفتاب نصب شود نیز باید به توان پکیج توجه کرد.

تعداد رادیاتورهای واحد

تعداد رادیاتورهای نصب‌شده در واحد با متراژ واحد رابطه مستقیم دارد. هراندازه که تعداد رادیاتورها بیشتر باشد، به طبع باید به سراغ توان بالاتری از پکیج‌ها رفت.

تعداد خروجی‌های آب گرم

هرچقدر که تعداد خروجی آب‌ گرم در واحد بیشتر باشد، به این معناست که نیاز گرمایی آن واحد بیشتر است. به همین دلیل باید به سراغ توان‌های بالاتری از انواع پکیج رفت.

برند تولیدکننده پکیج

در نهایت، برند تولیدکننده پکیج نیز بسیار مهم است. بهتر است به سراغ برندهای معتبر و شناخته‌شده برویم تا خیالمان از بابت کیفیت و عملکرد دستگاه، کاملاً راحت باشد.

بهترین برندهای پکیج در ایران

در ایران، برندهای شناخته‌شده تولید پکیج کم نیستند. حال که نحوه خرید پکیج متناسب با متراژ را می‌دانیم، بد نیست که نگاهی به بهترین برندها نیز داشته باشیم. از جمله بهترین برندهایی که در این مقاله با آن‌ها آشنا خواهید شد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برند بوتان

بوتان یکی از قدیم‌ترین برندهای ایرانی است و بدون شک نام آن را در تبلیغات تلویزیونی بسیار شنیده‌اید. شما می‌توانید در وب‌سایت دکتر تامین، انواع محصولات این برند را مشاهده کرده و همچنین از قیمت پکیج بوتان را به‌صورت به‌روز و آپدیت شده، اطلاع کسب کنید.

برند ایران رادیاتور

این برند نیز از جمله برندهای معروف در ایران است. محصولات این برند را می‌توان پرفروش‌ترین محصولات پکیج  در ایران دانست. شما می‌توانید آرشیو محصولات ایران رادیاتور را در سایت دکتر تامین مشاهده کرده و همچنین قیمت پکیج ایران رادیاتور را نیز به‌صورت به‌روز شده، به دست آورید.

برند MPJ

گروه صنایع جهان‌آرا با نام تجاری MPJ یکی از جدیدترین برندهای ایرانی است که در زمینه تولید انواع پکیج در ایران فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با انواع محصولات این برند نیز در وب‌سایت دکتر تامین آشنا شده و از قیمت پکیج MPJ اطلاع کسب نمایید.

کلام آخر

در این مقاله درباره خرید پکیج متناسب با متراژ با شما عزیزان صحبت کردیم. راهنمای انتخاب پکیج بر اساس متراژ، دغدغه بسیاری از کسانی که قصد خرید این محصول را دارند. دکتر تامین نیز با علم بر همین موضوع، سعی داشت تا در این مقاله، نحوه تعیین ظرفیت پکیج بر اساس متراژ را به مخاطبان خود، آموزش دهد.

در این مطلب، انواع فرمول محاسبه ظرفیت پکیج را در اختیار شما قرار دادیم و همین‌طور  به این سؤال پاسخ دادیم که چه پکیجی مناسب منزل ما است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید پکیج متناسب با ساختمان، با متخصصان مجرب ما در تیم دکتر تامین، تماس حاصل فرمایید.

 

سؤالات متداول

  1. مهم‌ترین عوامل بر انتخاب ظرفیت پکیج کدام هستند؟

اقلیم قرارگیری واحد ساختمان و همین‌طور نوع ساختمان، دو عامل اصلی در خرید پکیج متناسب با متراژ به شمار می‌روند.

 

  1. فرمول ساده محاسبه ظرفیت پکیج چیست؟

برای محاسبه ظرفیت پکیج مناسب باید متراژ ساختمان را در عدد 150 ضرب کنیم. عدد به‌دست‌آمده را نیز باید بر 860 تقسیم کنیم تا توان گرمایی پکیج برحسب کیلووات به دست آید.

 

  1. بهترین برندهای تولیدکننده پکیج در ایران کدام‌ها هستند؟

برندهای بوتان، ایران رادیاتور و البته برند MPJ از جمله بهترین برندهای تولیدکننده پکیج و شوفاژ در ایران به شمار می‌روند.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

7 پاسخ

  1. باتشکر از نویسنده‌ این مقاله، خیلی وقت بود که برای بازسازی خونه و خرید پکیج نیاز به یه منبع خوب داشتم.

  2. من مساحت خونه‌م ۱۵۰ متره حدودا، ولی فضاها کوچیک هستن، مثلا مساحت اتاقا کوچیکتره و به نظرم لوله کشی کمتری هم داره، آیا شرایط خاصی برای انتخاب پکیج مناسب دارم؟

    1. برای اطلاعات دقیق در این باره می‌تونید با کارشناسان دکتر تامین تماس بگیرید تا به طور کامل راهنماییتون کنن.

  3. از اینکه اطلاعات خودتون را در اختیار دیکردوستان می گذارید وباعث افزایش اطلاعات هموطنان می شوید سپاسگذارم عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *