آموزش نصب کلید و پریز برای افراد مبتدی و ۴ نکته مهم قبل از نصب

کلید و پریز برق از بخش های مهم خانه، محل کار و هر محیطی که برق و الکتریسیته در آن جریان دارد به حساب می آید. و بدون وجود آن‌ها مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. نصب کلید و پریز در عین...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

amooozesh-nasb-klid-priz

فهرست بندی

کلید و پریز برق از بخش های مهم خانه، محل کار و هر محیطی که برق و الکتریسیته در آن جریان دارد به حساب می آید. و بدون وجود آن‌ها مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. نصب کلید و پریز در عین حال که کار مشکلی نیست، باید با دقت انجام شود و تمام نکات ایمنی در حین نصب آن مورد توجه قرار بگیرد در ادامه به آموزش نصب کلید و پریز‌ها معرفی برندهای برتر، نکات مهم قبل از نصب و…. می‌پردازیم.

پیش از اینکه شروع به نصب کلید و پریز ساختمان خود کنید، باید اقدام به خرید آنها کنید. مدل های مختلفی از پریز و کلید در بازار موجود است. شما با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید و نیاز خود می توانید از میان مدل های متعدد این قطعات یکی را انتخاب و خریداری کنید.

همچنین تولید کنندگان زیادی هم در این زمینه فعالیت می کنند. آشنایی با برند های مختلف سبب می شود که بتوانید خریدی درست و هوشمندانه داشته باشید. در ادامه شما را با انواع پریز و کلید و برند های مطرح آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد همچنین شما می توانید برای دریافت لیست قیمت کلید و پریزها به صفحه این محصول در فروشگاه اینترنتی دکتر تامین مراجعه کنید.

طریقه نصب کلید و پریز

روش نصب کلید و پریز برق

اگر پیش از این برق کاری ساختمانی انجام داده باشید و تجربه های لازم در این زمینه را داشته باشید، احتمالا با رعایت برخی نکات مهم بتوانید به شخصه اقدام به نصب یا تعویض کلید ها و پریز های منزل خود کنید. در غیر اینصورت باید از یک برق کار بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

  • برق ساختمان را قطع کنید: حتی اگر بیش از ده سال است که به طور تخصصی برق کشی ساختمانی انجام می دهید، اولین قدم این است که باید مطمئن شوید برق ساختمان کاملا قطع باشد.

بنابراین فیوز برق را در ابتدا قطع کنید تا ایمنی به طور کامل برقرار باشد. ایمنی لازمه کار با الکتریسیته یا جریان برق است. حتی به قطع کردن فیوز هم اکتفا نکنید و با استفاده از یک فازمتر، مطمئن شوید که هیچ گونه جریان برقی در سیم ها وجود نداشته باشد.

نکته: اولین مرحله از مراحل نصب کلید و پریز مهمترین مرحله نیز می‌باشد چرا که با قطع کردن فیوز اصلی از خطر برق گرفتگی در امان خواهید ماند.

  • جدا کردن پریز یا کلید برق: در قدم دوم باید قاب موجود روی کلید یا پریز برق را جدا کنید. با توجه به نوع پریز یا کلید قدیمی منزل شما این کار به روش های مختلفی صورت می گیرد.

در برخی مدل ها پیچ ها به طور آشکاری مشخص هستند و به سادگی آنها را باز می کنید تا پریز یا کلید را در آورید. در مدل های دیگر شاید لازم باشد ابتدا قسمتی از کلید را به فشار پیچ گوشتی خارج و سپس پیچ ها را باز کنید. به هر حال کار سختی را در این مرحله پیش رو نخواهید داشت.

اگر بعد از باز شدن پیچ هم قاب به راحتی در نیامد، فازمتر خود را پشت آن بیاندازید و با کمی فشار قاب را از درون دیوار خارج کنید تا سیم های پشت آن مشخص شوند.

  • سیم برق را از کلید یا پریز قدیمی جدا کنید: در مرحله بعدی شما باید سیم های قدیمی که به کلید یا پریز برق وصل بوده اند را از آنها جدا کنید. این کار را با شل کردن پیچ های متصل شروع کنید و کم کم سیم را جدا کنید.

قبل از اینکه سیم را به کلید یا پریز جدید وصل کنید، بهتر است قسمتی از سیم که لخت می باشد را ببرید و یک قسمت جدید از سیم را لخت کنید. از آنجایی که قسمت بدون پوشش سیم مدت زیادی در ارتباط با هوا بوده است احتمالا فرسوده شده و بهتر است بریده شود. البته توجه داشته باشید که برای این کار باید به اندازه کافی سیم در اختیار داشته باشید تا سیم کم نیاورید.

طریقه نصب کلید و پریز

زمانی که سیم را مجددا لخت کنید و آن را به کلید و پریز برق ساختمان ببندید، باعث می شود رسانایی سیم افزایش یابد. به علاوه توجه کنید که سیم های قدیمی و فرسوده به سرعت داغ می شوند و احتمال سوختن آنها وجود دارد.

  • حال سیم ها را به کلید یا پریز جدید ببندید: با یک فازمتر پیچ های کلید یا پریز جدید را شل کنید و سیم لخت را در آنها قرار دهید و پیچ ها را ببندید. سیم ها را دقیقا به همان صورتی که به پریز و کلید قدیمی وصل بود ببندید تا اشتباهی در نحوه بستن سیم ها به وجود نیاید.
  • پریز یا کلید را ببندید: در انتها پریز یا کلید را در جای خودش قرار دهید و چنگک ها را در مکان درست قرار دهید. چنگک ها باعث می شوند که کلید و پریز محکم درون دیوار قرار بگیرند و از آن بیرون نیفتند. سپس پیچ یا پیچ ها رو به درستی روی قاب ببندید.

نکات ایمنی نصب کلید و پریز

  • توصیه می شود مکانیزم پریز به دقت و به صورت مناسب (بدون فاصله و لقی) نصب گردد.
  • انشعاب گرفتن از کلید ها اصلا کار مهندسی و درستی نیست و توصیه نمی شود.
  • از لامپ، مهتابی و به طور کل از لوازم روشنایی انشعاب نگیرید.
  • فاصله پریزها از لوله گاز کمتر از ۵ سانتی متر نشود.
  • پریزهای برق را با درپوش ایمنی محافظت نمایید تا بچه ها آسیب نبینند.
  • با دست مرطوب و خیس به اجزاء برق مثل کلید و پریز برق ساختمان دست نزنید.
  • بعد از قطع برق و وصل مجدد اگر پریزهای برق را خارج کرده اید، کلید های آن را قطع و به تدریج وارد مدار نمایید.
  • هرگز به یک پریز یا یک سیم رابط، چند وسیله را هم ‌زمان وصل نكنید.
  • كلید و پریزهای برق معیوب را هرچه سریع‌تر تعویض كنید.
  • از آنجا كه قاب یک رسانای خوب برای برق است، از این رو هرگز با دست خیس به وسایل برقی، كلیدها و پریزها دست نزنید.
  • استفاده از وسايل برقی و نصب كليد و پريز برق ساختمان در حمام خطرناك است.
  • مدار تغذیه پریزها از مدار تغذیه چراغ ها، مستقل و جدا باشد.

مطلب پیشنهادی: دلیل آتش سوزی سیم و کابل ها چیست؟

استاندارد نصب کلید و پریز در ارتفاع

ارتفاع نصب کلید و پریز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در نقشه‌کشی ساختمان باید رعایت شود. رعایت استاندارد در هنگام نصب کلید و پریز هم برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان ضروری است و هم از بروز حوادث و ایجاد خسارات جلوگیری می‌کند. برای اطلاعات کامل و دقیق درباره استاندارد نصب کلید و پریز در ارتفاع می‌توانید مقاله استاندارد نصب کلید و پریز برای اخذ پایان کار را مطالعه کنید.

نکات مهم نصب کلید و پریز

  1. مطمئن شوید که نصب کلید یا پریز اضافه تنها راه است. در غیر اینصورت بی دلیل اقدام به اضافه کردن آنها نکنید. برای مثال احتمالا کمبود پریز را می توانید با یک رابط برق جبران کنید. همچنین اگر نور اتاق شما کم باشد، حتما نیازی به اضافه کردن یک انشعاب و کلید جدید نیست. بسیاری از مواقع با استفاده از یک لامپ قوی تر می توانید مشکل کمبود نور اتاق را رفع کنید.
  2. در صورتی که در زمینه برق کشی تجربه قابل توجهی ندارید، از یک برق کار بخواهید تا برای گرفتن انشعاب جدید به شما کمک کند.
  3. ارتفاع نصب کلید و پریز برق

ارتفاع نصب کلید ها و پریز های برق از اهمیت بالایی برخوردار است. نصب آنها در ارتفاع نا مناسب علاوه بر اینکه خطرناک است، می تواند کلید یا پریز مورد نظر را بی استفاده کند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا ارتفاع مناسب نصب کلید ها و پریز ها در قسمت های مختلف ساختمان را به شما نشان دهیم.

ایمنی در نصب کلید و پریز

  1. کلیدهای داخل ساختمان از کف ۱۱۰-۱۲۰ سانتی متر
  2. پریزهای داخل ساختمان از کف ۳۰- ۳۵ سانتی متر
  3. پریزهای روی کابینت از روی کابینت ۲۰-۳۰ سانتی متر
  4. پریزهای یخچال و فریزر از کف ۱۱۰-۱۲۰ سانتی متر
  5. پریزهای ماشین لباسشویی از کف ۷۰-۸۰ سانتی متر
  6. گوشی آیفون از کف ۱۳۰-۱۵۰ سانتی متر
  7. روشنایی دیواری مثل مهتابی دیواری از کف ۲۱۰ سانتی متر
  8. تابلو فیوز از کف ۱۶۰- ۱۷۰ سانتی متر
  9. جعبه تقسیم تا سقف ۳۰-۳۵

انواع کلید و پریز برق ساختمان

این روز‌ها شاهد استفاده از کلید ها و پریزهای بسیار متنوعی در ساختمان ها هستید. مسلما آنچه که انواع کلید ها را از هم تفکیک می کند، شکل و فرم ظاهری قاب آنها و مکانیزمی است که این قطعات با آن کار می کنند.

طریقه نصب کلید و پریز

نصب کلید و پریز در عین حال که کار مشکلی نیست، باید با دقت انجام شود و تمام نکات ایمنی در حین نصب آن مورد توجه قرار بگیرد. پریزها و کلید ها قرار است به جریان مستقیم برق وصل شوند تا دستگاه هایی که با الکتریسیته کار می کنند به آنها متصل و راه اندازی شوند. بنابراین شما باید بسیار مراقب باشید و تمام نکات ایمنی را قبل از شروع نصب و در حین آن مورد توجه قرار دهید.

همچنین تولید کنندگان زیادی هم در این زمینه فعالیت می کنند. آشنایی با برند های مختلف مانند کلید و پریز دلند سبب می شود که بتوانید خریدی درست و هوشمندانه داشته باشید. در ادامه شما را با انواع پریز و کلید و برند های مطرح آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد. برای دریافت لیست قیمت این محصول می توانید به فروشگاه آنلاین ما رجوع کنید.

خرید کلید و پریز

خرید کلید و پریز کار سختی نیست و شما با داشتن یک سری اطلاعات کلی می توانید بهترین خرید را انجام دهید. برای مثال شما باید با در نظر گرفت تعداد انشعابات منزل یا محل کار خود تعیین کنید به چند کلید تک پل، دو پل و… نیاز دارید. همچنین تعداد پریز ها را نیز باید مشخص کنید. در ادامه باید مشخص کنید که می خواهید از کلید های هوشمن بهره ببرید یا از کلید های ساده در منزل خود استفاده کنید. تمام این نکات در قیمت کلید و پریز نقش خواهند داشت.

فروشگاه آنلاین دکتر تامین رنج وسیعی از تمام کلید ها و پریز هایی که احتمالا در یک ساختمان به آنها نیاز خواهید داشت را برایتان مهیا کرده است. شما می توانید از کارشناسان دکتر تامین در زمینه خرید و قیمت انواع کلید و پریز مشورت بگیرید.

سوالات متداول

انشعاب گرفتن جریان برق به چه روش‌هایی امکان پذیر است ؟

انشعاب گرفتن از پریز ها، انشعاب گرفتن از تابلو فیوز و جعبه تقسیم و انشعاب گرفتن از کلیدها

بهترین برندهای کلید و پریز در بازار ایران کدام‌اند ؟

از جمله بهترین برندهای ساختمان می‌توان به دلند، ایران، جهان، شایلین و مهسان الکتریک اشاره کرد.

آیا دکتر تامین کلید و پریز با قابلیت لمسی برای خرید دارد ؟

بله با در نظر گرفتن لیست اقلام مورد نظر خود می‌توانید پس از ارتباط گرفتن با کارشناسان دکتر تامین نیاز خود را بر طرف کنید.

دکتر تامین تضمین و ضمانت کالای خود را می‌دهد ؟

تضمین کیفیت خدمات و محصولات دکتر تامین با بهترین ضمانت کیفیت و قیمت نشان دهنده حسن نیت فعالیت ما به مشتریانمان است.

جمع بندی

  • نصب کلید و پریز یکی از قسمت های مهم در برق کشی ساختمان ها است.
  • انواع کلید و پریز در بازار موجود هستند و شما با مشورت برق کار ساختمان خود باید آنچه که نیاز دارید را خریداری کنید.
  • کلید و پریز ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است و نیاز شما به خرید محصولات خارجی را از بین می برد.
  • کلید و پریز ایران الکتریک، دلند الکتریک و شایلین برخی از برترین کلیدها و پریز های موجود در بازار هستند.
  • نصب و تعویض کلید ها و پریز ها شامل مراحل مختلفی هستند که باید به درستی و یکی پس از دیگری انجام شوند.
  • برای ایجاد یک پریز یا کلید جدید، نیاز به یک انشعاب است.
  • نکات ایمنی در حین تعویض و نصب کلید و پریز برق ساختمان را جدی بگیرید.
  • با مراجعه به فروشگاه آنلاین دکتر تامین می توانید اقدام به خرید کلید و پریز با کیفیت کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

  1. چه خوب که اینقدر کامل و جامع نصب کلید و پریز رو توضیح دادید. همه چیز به خوبی ذکر شده بود و من هیچ مشکلی نداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *