گروت

گروت یکی از مواد بسیار ارزشمند و کاربردی در صنایع ساخت و ساز است که در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود. این ماده از ترکیبات اصلی همچون ماسه، سیمان، شن و آب تشکیل شده و نقش یک...

علیرضا علیخانی

۱۱ دی ۱۳۴۸

فهرست بندی

گروت یکی از مواد بسیار ارزشمند و کاربردی در صنایع ساخت و ساز است که در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود. این ماده از ترکیبات اصلی همچون ماسه، سیمان، شن و آب تشکیل شده و نقش یک نوع ملات چسبنده را ایفا می‌کند. قدرت جذب فوق العاده و مقاومت کششی بالای گروت باعث شده تا از آن به‌طور ویژه برای پر کردن خلأهای موجود در سازه و استحکام آن استفاده شود. ما اینجاییم تا مطالب مفیدی را درخصوص انواع گروت از جمله بتن گروت، سیمان گروت و نحوه استفاده از آن‌ها در اختیار شما علاقه‌مندان قرار دهیم.

گروت را می‌توان نوعی ملات ساختمانی به شمار آورد که به روش خاصی تولید می‌شود. نحوه ساخت گروت به شکلی انجام می‌شود که  قدرت جذب بالایی داشته باشد. به محض اینکه مخلوط گروت را آماده کرده و در محل مورد نظر تزریق کردید، شاهد چسبندگی بی‌نظیر آن خواهید بود. ویژگی‌هایی که در گروت مشاهده می‌شود آن را به یک ملات بسیار مناسب برای مقاوم‌سازی صفحه زیر ستون، برینگ پل، ریل‌ها و حایل‌ها تبدیل می‌کند. سیمان، شن، ماسه و آب به همراه دیگر افزودنی‌های تقویت کننده از مواد سازنده گروت هستند که در آن حالتی سیال و روان کننده ایجاد می‌کنند. به همین دلیل در اکثر مواقع گروت بهترین انتخاب برای پر کردن شکاف‌ها، درزها و حفره ها است.

گروت می‌تواند در ترک‌های عمیق و قدیمی یک سازه نفوذ کرده و آن‌ها را کاملا پوشش دهد. این عملیات گروت ریزی است که موجب می‌شود تا یک سازه در مقابل ارتعاشات و بارهای وارد شده از خود مقاومت نشان داده و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد. قطعا تا به اینجا به این مطلب پی برده‌اید که استفاده از گروت تا چه اندازه برای یک سازه مهم است. علاوه بر پروژه‌های عمرانی همچون سد سازی، پل سازی، صنعت راه آهن و مقاوم‌سازی یک ساختمان، از گروت برای نصب و راه اندازی کاشی و سرامیک نیز استفاده می‌شود. اما برای هریک از این موارد، می‌بایست از گروت با ترکیبات خاص استفاده کرد. گروت‌ها انواع مختلفی داشته و هرکدام بسته به مواد تشکیل دهنده و میزان چسبندگی برای کار خاصی در نظر گرفته می‌شوند. در بخش‌های بعدی به چند نمونه از انواع گروت اشاره خواهد شد.

/*! elementor – v3.5.6 – 28-02-2022 */
.elementor-widget-image{text-align:center}.elementor-widget-image a{display:inline-block}.elementor-widget-image a img[src$=”.svg”]{width:48px}.elementor-widget-image img{vertical-align:middle;display:inline-block}

بتن گروت چیست؟

همانطور که در بخش قبلی به طور مختصر به آن اشاره شد، گروت‌ها کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. یکی از کاربردهای ویژه گروت، استفاده از آن در افزایش مقاومت بتن ساختمان است. گروت‌ها از نظر ساختاری و خواص فیزیکی و شیمیایی مقاومت بیشتری نسبت به بتن دارند. آن‌ها می‌توانند بعد از تزریق در محل، خود را به سرعت با شرایط تطبیق داده و سازه موردنظر را در مقابل فشارهای وارد شده مقاوم کنند. گروت علاوه بر افزایش توان و تحمل کششی بتن، گزینه بسیار مناسبی برای تعمیر و ترمیم بتن ها است. به همین جهت به آن دسته از گروت‌هایی که به طور خاص برای اصلاح بتن به کار می‌روند، بتن گروت می‌گویند. از خواص و ویژگی‌های بتن گروت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل بارهای مکانیکی

قابلیت انبساط (البته این ویژگی به طور خاص برای گروت‌های پایه سیمانی در نظر گرفته می‌شود.)

این نوع گروت در کمترین زمان به قوام موردنظر دست پیدا می‌کند.

چسبندگی بسیار خوبی در سطوح بتنی از خود به نمایش می‌گذارد.

بهترین افزودنی به بتن در تمامی پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌رود.

این نوع گروت کاملا قوام یافته و سیال است.

در حالت معمول بتن گروت حالتی روان و جاری دارد و آب و سنگدانه آن از هم جدا نیستند.

بتن گروت ته‌نشین نمی‌شود.

جمع شدگی در آن مشاهده نمی‌شود.

در مواردی که به طور خاص، هدف افزایش مقاومت بتن‌ها است، عملیات گروت ریزی بین ستون و بتن انجام می‌شود. بتن گروت کمک می‌کند تا فشارها و بارهای وارد شده روی ستون به طور مستقیم به بتن تحمیل نشوند. این گروت است که فشارها، لرزش‌ها و بارهای وارد شده از سمت ستون را دریافت کرده و با توزیع این فشارها به بخش‌های دیگر ساختمان، از ورود آسیب به بتن جلوگیری به عمل می‌آورد.


چسب یا سیمان گروت ؟

سیمان گروت چیست؟

سیمان گروت یا گروت بر پایه سیمانی یکی دیگر از انواع گروت در بازار است که استفاده‌های بسیار زیادی از آن می‌شود. سنگدانه‌های سیلیسی بزرگ با بالاترین ضریب اصطکاک از مواد تشکیل دهنده سیمان گروت هستند که مقاومت آن را دوچندان می‌کنند. عموما سیمان گروت به صورت یک بسته‌بندی پودری شکل آماده به بازار عرضه می‌شود. روش تهیه و آماده‌سازی آن نیز بسیار آسان است و تنها برای تهیه مخلوط گروت نیاز به آب است.

بعد از کروم بندی نقطه‌ها، انجام سیمان‌کاری داخل کروم‌ها ضروری است. بعد از اجرای سیمان‌کاری کف و بدنه استخر، باید لبه‌های تیز استخر با ملات لب پخ شوند. در ضمن زاویه انحنای لب‌گرد از اول تا پایان کار باید با یک انحنا و یا قوس سیمان‌کاری شود. پس از گذشت 24 ساعت از اجرای سیمان‌کاری استخر، آب‌بندی سطح داخل و خارج استخر در سه مرحله با چسب کاشی و سیمان آستر به فاصله زمانی 8 تا 12 ساعت اجرا شود.

بعدازاین کار نوبت به نرمه کشی سیمان می‌رسد. سطح روی این سیمان با لایه‌ای به ضخامت 4 الی 10 میلی‌متر نرمه کشی به‌وسیله ماله چوبی یا پلاستیکی می‌شود. در نهایت سطح به وجود آمده باید هیچ پستی ‌و بلندی و ناهمواری نداشته باشد. در آخر هم کاشی‌ها بر روی سیمان نرمه چسبانده و با ابزار لازم مانند ماله آهنی با ضربه‌زدن بر روی بدنه کاشی‌ها در جای خود ثابت می‌شوند.نصب کاشی‌ها اگر به طور دقیق و درست صورت گیرد، می‌تواند به زیبایی و عملکرد بلند مدت استخر کمک شایانی بنماید.

متصل کردن بیس پلیت و فونداسیون را می‌توان یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین کاربردهای سیمان گروت به شمار آورد. سیمان گروت از یک خاصیت ویژه برخوردار است و آن هم افزایش حجم کنترل شده است. این یعنی می‌توان از آن برای پر کردن فضای خالی بین دو المان سازه‌ای استفاده کرد. در این روش پر کردن، هیچ نوع خللی به وجود نخواهد آمد و خلاء بین دو المان به طور کاملا یکنواخت پر می‌شود. از مزایا و کاربردهای سیمان گروت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در سیمان گروت از سنگدانه‌های آهنی خبری نیست. همین مورد باعث می‌شود تا این نوع گروت در طی زمان دچار خوردگی یا زنگ‌زدگی نشود.

سیمان گروت استحکام و مقاومت فشاری بسیاری بالایی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده این نوع گروت مقاومت خمشی و مقاومت کششی بالایی نیز دارد.

گروت بر پایه سیمان دارای خاصیت منبسط شوندگی است.

برای پر کردن انواع شکاف و حفره به کار رود.

کاربرد زیادی برای پر کردن و مقاوم‌سازی زیرپایه‌های دکل برق دارد.

برای استحکام زیرپایه‌های دستگاه‌های صنعتی به کار می‌رود.

به طور ویژه برای پر کردن زیرصفحه ستون و بیس پلیت‌ها استفاده می‌شود.

ترکیبات گروت چیست (مواد تشکیل دهنده گروت)

به طور کلی می‌توان گفت در ساختار اصلی گروت از موادی همچون شن، ماسه، سیمان و آب استفاده می‌شود. اما بایستی بدانید که گروت‌ها انواع مختلفی دارند و همین تنوع باعث می‌شود تا تفاوت‌هایی در ترکیبات اصلی آن‌ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال ما انواع گروت سیمانی (گروت بر پایه سیمان)، گروت پلیمری و گروت اپوکسی در بازار داریم که هریک ترکیبات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بیایید با این دسته‌بندی‌ها و ترکیبات به کار رفته در آن‌ها آشنا شویم:

گروت سیمانی

ترکیبات این گروت عبارتند از ماسه، سیمان و مواد شیمیایی مقاوم کننده که بیشترین کاربرد را در پر کردن فضاهای خالی ساختمان دارند. مواد تشکیل دهنده گروت سیمانی به طور کامل با یکدیگر مخلوط شده و به شکل کیسه‌های پودری به متقاضیان ارائه می‌شود. این افراد می‌توانند با ترکیب کردن مقادیر کافی آب به این پودر به یک ملات با میزان روانی مناسب دست پیدا کنند.

گروت پلیمری

در ساخت گروت پلیمری از مخلوط سیمان و مواد پلیمری همچون رزین‌های پلیمری استفاده می‌شود. وجود ماسه سیلیسی در ترکیب گروت پلیمری باعث شده تا این محصول خاصیت روان‌کنندگی قابل قبولی داشته باشد.

گروت اپوکسی

گروت‌های اپوکسی شامل سه جزء بدون حلال هستند. از اجزای تشکیل دهنده آن‌ها می‌توان به رزین اپوکسی، مواد سخت کننده، مش‌بندی سیلیس و همچنین یک عمل آورنده آمینی اشاره کرد.

نحوه استفاده از گروت

نحوه استفاده از گروت و مراحل اجرای آن به شرح زیر است:

1. محلی که قصد گروت ریزی در آن را دارید می‌بایست کاملا تمیز و عاری از گردوغبار و آلودگی باشد. بنابراین به کمک یک پمپ آلودگی‌ها را از بین ببرید.

2. در صورتی که این محل قابلیت جذب آب دارد، بهتر است پیش از گروت ریزی، محل موردنظر را خیس کنید.

3. مخلوط گروت را مطابق با دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی آماده کنید.

4. به حداکثر ضخامت تعیین شده برای گروت دقت داشته باشید.

5. گروت را از یک سمت شروع به ریختن کنید. دقت داشته باشید که گروت ریزی بدون توقف انجام شود.

6. بعد از پایان گروت ریزی نهایتا تا سه روز سطح مورد نظر را آبیاری کنید.

کاربرد گروت

کاربردهای گروت عبارت است از:

از بین بردن تمامی حفره‌ها، شکاف‌ها و درزهای موجود در یک سازه

از بین بردن ترک‌های عمیق روی سطوح فلزی و بتنی

پر کردن خلاء موجود بین المان‌های یک سازه

مقاوم‌سازی صفحات زیر ستون

کاهش بار وارد شده به پی ساختمان

مقاوم‌سازی پایه‌های پل و انواع سد

مقاوم‌سازی ریل‌های راه آهن

کف‌سازی‌های صنعتی

استفاده در باند فرودگاه و…

مشاهده بهترین چسب و سیمان گروت موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *