۷ ابزار مهم برای دیوار چینی

زمانی که می خواهید فضا های داخلی را در یک ساختمان تقسیم بندی کرده و ایجاد محوطه کنید، صحبت از دیوار چینی به میان می آید. ساخت دیوار ها باعث ایجاد حریم در ساختمان‌ها...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

7abzar-mohem-baraye-divarchini

فهرست بندی

زمانی که می خواهید فضا های داخلی را در یک ساختمان تقسیم بندی کرده و ایجاد محوطه کنید، صحبت از دیوار چینی به میان می آید. ساخت دیوار ها باعث ایجاد حریم در ساختمان ها می شود. در دیوار چینی از مصالح و لوازم بنایی گوناگونی استفاده می شود. با توجه به اینکه دیوار را در چه مکانی می خواهید بچینید و اینکه دیوار باید از لحاظ ظاهری در چه وضعیتی قرار داشته باشد، از مصالح گوناگونی برای چیدن دیوار ها استفاده می شود. در ادامه به معرفی ابزارهای مهم دیوار چینی می‌پردازیم.

برخی از انواع مصالحی که در ساخت دیوار ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • انواع آجر
  • تیغه‌های گچی
  • انواع بلوک های سیمانی فوم دار و ساده
  • لاشه شنگ
  • سنگ مالون
  • سنگ صفحه ای

گاهی اوقات شما فقط می خواهید که فضا ها را تفکیک کنید یا اینکه محوطه به وجود آورید. در چنین شرایطی معمولا از مصالح آجری استفاده می شود یا بلوک های سیمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما گاهی اوقات شرایط متفاوت است و شما می خواهید محوطه سازی و فضا سازی به زیبایی صورت بگیرد. برای این هدف شما باید از مصالح زیباتری نظیر سنگ ها بهره ببرید. معمولا برای دیوار چینی ویلا ها و مراکز تجاری و گردشگری و ساختمان های لوکس از این مصالح استفاده می شود.

زمانی که صحبت از بنایی و چیدن دیوار ها به میان می آید، آشنایی با لیست لوازم بنایی و مهمترین ابزار بنایی کم اهمیت تر از شناخت مصالح مورد نیاز برای این کار نیست.

ابزاری که بسیار در بنایی و دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرند و بدون استفاده از آنها کار شما به طور اصولی و استاندارد انجام نمی شوند، عبارتند از:

مهمترین ابزارهای دیوارچینی

در میان تمام لوازم و ابزاری که در چیدن دیوار ها و به طور کلی در بنایی مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از آنها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

بیل

یکی از پرکاربردترین ابزرا دیوار چینی و حتی بنایی بیل می‌باشد. در میان مدل های متنوعی که از این وسیله در بازار موجود است، بیل حفاری به نوعی یک مدل پر استفاده است و می تواند به جای مدل های دیگر هم به کار برده شود. البته نمی توان گفت که مدل حفاری به راحتی می تواند جایگزین دیگر مدل ها شود، اما تا حدود زیادی قابلیت انجام وظایف آنها را دارد.

برای شروع دیوار چینی باید در مرحله اول جنس زمین و خاک آن را شناسایی کنید و پس از آن با استفاده از بیل های مناسب حفاری شروع به کندن زمین کنید. در پروژه های بزرگ و زمانی که قرار باشد دیوار های بلند و ضخیم در محلی نصب شوند، معمولا از بیل های مکانیکی برای کندن زمین استفاده می شود. اما زمانی که هدف چیدن دیوار های معمولی و متوسط باشد، استفاده از بیل های حفاری بسیار رایج است.

شمشه یا تراز بنایی

یکی از پرکاربردترین ابزار بنایی و دیوار چینی که بنا ها از آن استفاده می کنند، شمشه بنایی یا تراز بنایی است. شما باید مطمئن شوید که دیوار ها کاملا از لحاظ عمودی و افقی تراز هستند. وسیله ای که می تواند به خوبی این کار را برای شما انجام دهد شمشه بنایی است.

  • این وسیله پرکاربرد معمولا در دو نوع چوبی و فلزی در بازار موجود است.
  • طول تراز بنایی می تواند بسیار متفاوت باشد و ابعاد آن کاملا به نوع مصرف شما بستگی دارد. عموما طول مدل هایی که در بازار موجود هستند بین ۷۰ تا ۳۰۰ سانتی متر طول دارند.
  • سطح مقطع این وسیله پرکاربرد و اساسی در دیوار چینی معمولا ۳*۳ سانتیمتر تا ۵*۵ سانتیمتر است.
  • شمشه آهنی و شمشه آلومینیومی بسیار مستحکم تر و با دوام تر از مدل های چوبی هستند. با اینکه استفاده از مدل های چوبی تراز بنایی هنوز منسوخ نشده است، اما این روز ها در اکثر پروژه های کوچک و بزرگ از مدل های فلزی استفاده می شود.
  • توجه داشته باشید که بهترین سایز برای پروفیل های تولید کننده شمشه بنایی، قوطی هایی با سطح مقطع ۴*۴ است.

  • در میان تمام مدل های فلزی این وسیله، شمشه آلومینیومی بهترین مدل موجود در بازار است.
  • مدل های فلزی معمولا دچار زنگ زدگی می شود. اما در میان تمام مدل های فلزی، آنهایی که از آلومینیوم ساخته شده اند دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند. همچنین وزن مدل های آلومینیومی نیز کمتر از سایر مدل های فلزی است.
  • اگر به کارگاه های ساختمانی سر زده باشید متوجه خواهید شد که شمشه آلومینیومی به دلیل ویژگی های عالی و خواص فوق العاده ای که دارد، پر استفاده ترین نوع شمشه بنایی است.

شاقول

یکی دیگر از وسایلی که در لیست لوازم بنایی به چشم می خورد شاقول است. در اینجا قصد داریم به بررسی این وسیله کاربردی بپردازیم و ببینیم که چه نقشی را در عملیات دیوار چینی ایفا می کند. برای اینکه بتوانید یک ریسمان را به این وسیله متصل کنید، باید از پیچ و مهره استفاده کنید. ایت پیچ و مهره در مرکز قاعده مخروط قرار می گیرد و ریسمان از درون آن عبور می کند. روی شاقول یک صفحه کوچک مربعی فلزی وجود دارد که قطر آن حدود ۲ الی ۳ میلیمتر است. هر ضلع این صفحه مربعی باید برابر با قطر قاعده فلز مخروطی شاقول باشد.

در اینجا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که شاقول چگونه کار می کند.

اگر این وسیله را در امتداد قائم دیوار نگه دارید و صفحه فلزی این وسیله مماس با دیوار قرار بگیرد، باید وزنه فلزی نیز در پایین آن با دیوار مماس شود. اگر این حالت رخ دهد که شما یک دیوار استاندارد راچیده اید و مشکلی وجود ندارد. در غیر اینصورت دو حالت به وجود می آید که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

  1. اگر سطح پایین دیوار با وزنه شاقول فاصله داشته باشد، دیوار را سر سفت می گویند.
  2. اگر وزنه کاملا به دیوار چسبیده باشد، باید ترکی را با فاصله از دیوار نگه داریم تا ببینیم که دیواری که آن را چیده ایم چه مقدار با حالت عمود فاصله دارد.

ریسمانکار

زمانی که قصد داریم عملیات دیوار چینی را انجام دهیم، باید از تمام امکانات و تجهیزات ممکن استفاده کنیم تا کاری با کیفیت را انجام دهیم. نخ ریسمانکار یکی از وسایلی است که می تواند به شما کمک کند کیفیت کار خود را از لحاظ ظاهری و از لحاظ کیفی بالا ببرید. معمولا زمانی در یک پروژه دیوار چینی اقدام به ریسمان کشی می شود که طول دیوا زیاد باشد و نتوانیم با اتکا به چشمان خودمان یک دیوار کاملا متوازن را بچینیم.

معمولا طول نخ ریسمانکار نباید بیشتر از ۴ متر باشد. اگر ریسمان شما از جنس ابریشم باشد تنها می توانید طول آن را به ۶ متر ارتقا دهید. سعی کنید در دیوار چینی فاصله ریسمان با آجر، بلوک یا… کمتر از ۱ میلی متر و بیشتر از ۲ میلی متر نباشد.

با استفاده از نخ ریسمانکار می توانید پس از ریختن ملات، آجر ها را در کنار هم تراز کنید و مانع از ایجاد شکم در طول دیوار شوید. اگر طول دیوار شما کمتر از ۴ تا ۶ متر باشد، می توانید ریسمان کشی را به صورت یکسره انجام دهسد و در غیر این صورت باید این کار را به صورت حصاری انجام دهید.

کمچه

کمچه یک ابزار بسیار ساده بنایی می باشد که به صورت دستی از آن استفاده می شود و کاربرد آن پخش یکنواخت ملات بر روی سطح کار، بندکشی و ماهیچه کشی است. برای انواع کار های بنایی و به خصوص کار با سیمان می توانید از این وسیله کاربردی استفاده کنید. عموما صفحه این وسیله به صورت مثلثی یا ذوزنقه است و با فولاد ساخته می شود. در انتهای این صفحه فولادی یک دسته چوبی یا پلاستیکی قرار دارد که توسط یک میله فلزی مستحکم به صفحه متصل می شود.

اگر برای خرید این این وسیله کاربردی به بازار سر بزنید، متوجه می شوید که مدل های مختلفی از آنها موجود است. این تفاوت معمولا در شکل ظاهری کمچه قابل مشاهده است و آنها را برای موارد مصرف خاصی ایده آل می کند.

تخته ماله

به دلایل خاصی نیاز است که پس از اتمام مراحل دیوار چینی از تخته ماله استفاده شود. معمولا روی دیوار ها را با استفاده از لایه های سیمانی یا بتنی می پوشانند. در این مرحله لازم است تا در نهایت روی این مواد ماله کشی شود.

  • این کار باعث می شود تا سنگدانه های درشت به درون سیمان، بتن و… نفوذ کنند.
  • همچنین این کار باعث می شود که سطح حالت کاملا یکنواختی به خود بگیرد و تمام منافذ موجود در آن از بین برود.
  • در دیوار های بتنی، استفاده از تخته ماله سبب می شود که تراکم سطح بتن افزایش یابد.

تخته ماله های دستی معمولا از جنس چوبی، آلومینیومی و منیزیمی هستند. از آنجایی که ماله های منیزیمی و آلومینیومی بسیار راحت تر در سطح حرکت می کنند، با اعمال انرژي کمتری نسبت به ماله های چوبی می توانید ماله را به حرکت در آورید.

فرغون

هفتمین و آخرین وسیله ای که در لیست لوازم بنایی آن را بررسی می کنیم، فرغون است. این وسیله که به صورت فرقون و فرغان هم نوشته می شود یک وسیله نقلیه حمل بار به صورت دستی است. این وسیله توسط یک نفر هدایت می شود و این فرد با گرفتن دو دسته ای که برای فرغون تعبیه شده است، می تواند آن را به حرکت در آورد. طراحی فرغون به گونه ای است که وزن بار داخل آن بین فردی که آن را حمل می کند و چرخی که در زیر آن تعبیه شده است پخش می شود. از این رو شما گاها شاهد این هستید که افراد بار هایی که بسیار فراتر از قدرت بدنی آنها است را با فرغون حمل می کنند.

بدون تردید زمانی که صحبت از دیوار چینی یا هر نوع عملیات بنایی دیگری به میان می آید، فرغون در لیست مهمترین ابزار بنایی مطرح می شود و یکی از ۷ ابزار مهم برای دیوار چینی است.

خرید ابزار مهم برای دیوار چینی

حال که با لیست لوازم بنایی و کاربرد های آنها آشنا شدید، باید فروشگاهی معتبر را پیدا کنید که ابزاری با کیفیت به شما ارائه دهند. همانطور که حتما می دانید، برند های مختلفی که اقدام به تولید لوازم و ابزارآلات بنایی می کنند، از مواد اولیه مختلفی در تولیدات خود بهره می برند.

مانند هر کالای دیگری، شما باید محصول مورد نظر خود را از فروشگاهی معتبر و با سابقه درخشان در امر عرضه محصولات با کیفیت تهیه کنید.

فروشگاه آنلاین دکتر تامین یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی عرضه لوازم بنایی در کشور است. کیفیت بالای محصولات این فروشگاه سبب شده تا نام آن به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان تجهیزات ساختمانی در کشور شناخته شود.

سوالات متداول

از شیلنگ تراز می‌توان به جای تراز دستی استفاده کرد ؟

بله می‌توان از ابزار شیلنگ تراز هم استفاده کرد اما ملزم به دقت بالا برای میزان تراز بودن است.

امکان استفاده از تراز‌های لیزری به جای موارد گفته شده مثل تراز بنایی و شاقول وجود دارد ؟

بله امکان استفاده از مورد گفته شده وجود دارد اما نباید ابزار استفاده شده به شکل متزلزل نصب شده و استفاده شود.

کدام تیپ از ملات‌ها مناسب برای دیواره چینی و کشیدن تیغه است ؟

برای کشیدن تیغه و دیوار با توجه و رعایت کردن موارد بهتر است از ملات تیپ 2 استفاده کرد.

برای خرید ابزار با کیفیت از چه طریق می‌توان اقدام کرد ؟

برای خرید از شرکت دکتر تامین با توجه به نیاز لیست اقلام خود را به کارشناسان ما داده تا نیاز شما را با بهترین شکل رفع کنند.

جمع بندی

در مقاله فوق به معرفی 7 ابزار مهم و پرکاربرد برای بنایی صحبت کردیم و شرایط استفاده هریک را به همراه ویژگی‌های آنها معرفی نمودیم. به غیر از موارد گفته شده مواردی ماننده مصاح پایه مانند سیمان، ماسه، آب و… را می‌توان نام برد. در انتها به معرفی فروشگاه اینترنتی دکتر تامین برای تامین مصالح ساختمانی با کیفیت در جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان در این حوزه پرداختیم.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *