آشنایی با کدها و علائم اختصاری روی سیم و کابل

در مقاله‌های قبلی دکتر تامین درباره رنگ انواع کابل و سیم برای شما صحبت کردیم و دیدیم که هر رنگ، می‌تواند معنای خاصی داشته باشد و کاربری آن نیز با رنگ‌های دیگر متفاوت است. در این...

ناهید منصوری

۲۲ آذر ۱۴۰۲

کدها و علائم اختصاری روی سیم و کابل

فهرست بندی

در مقاله‌های قبلی دکتر تامین درباره استاندارد رنگ کابل و سیم برای شما صحبت کردیم و دیدیم که هر رنگ، می‌تواند معنای خاصی داشته باشد و کاربری آن نیز با رنگ‌های دیگر متفاوت است. در این مقاله از مجله دکتر تامین اما می‌خواهیم به علائم اختصاری روی کابل و سیم بپردازیم.

تا به حال برایتان سوال پیش آمده است که نوشته‌های روی کابل به چه معنا هستند و چه اطلاعاتی را درباره سیم به ما می‌دهند؟ علائم اختصاری سیم و کابل نیز مانند رنگ آن می‌توانند معنای به‌خصوصی داشته باشند و اطلاعات مهمی را درباره نوع سیم، ویژگی‌های آن و همین‌طور کاربرد آن سیم، در اختیار ما قرار دهند.

در مقاله امروز از مجله دکتر تامین، نگاهی به علائم اختصاری کابلهای برق خواهیم داشت و با معنای هر یک از این کدها آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

علائم اختصاری روی سیم و کابل چیست؟

اگر حتی برای یک بار هم انواع سیم و کابل را از نزدیک دیده باشید، می‌دانید که نوشته‌های خاصی بر روی عایق پلاستیکی آن‌ها وجود دارد. این نوشته‌ها ترکیبی از علائم اختصاری، اعداد و حروف کدنویسی شده هستند. بدون شک همیشه برایتان سوال پیش آمده است که این کدها و اعداد نشان‌دهنده چه چیزی هستند؟

به ساده‌ترین بیان ممکن، می‌توان گفت که علائم اختصاری سیم و کابل، در اصل شناسنامه آن هستند. این کدها و اعداد نشان‌دهنده ویژگی‌های انواع سیم و کابل بوده و کمک می‌کنند تا بتوانیم ساختار و ویژگی‌های محصول را به کمک آن‌ها تشخیص دهیم. از آنجایی که هر سیم یا کابل کاربرد خاص خودش را دارد و در جای خاصی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنایی با این علائم اختصاری می‌تواند بسیار مهم باشد.

کاربرد علائم اختصاری روی سیم و کابل چیست؟

درک کاربرد علائم اختصاری سیم و کابل بسیار ساده است؛ از این علائم برای شناخت هر کابل و تشخیص آن از دیگر کابل‌ها استفاده می‌شود. هرچند که بسیاری از کا در زمان خرید سیم و کابل اطلاعات لازم را از خود فروشنده یا کارشناس سوال می‌پرسیم، اما دانستن این علائم اختصاری، اعداد و کدها، می‌تواند به ما کمک کند که از خرید خود مطمئن باشیم.

علائم اختصاری کابل یا سیم، در حقیقت زبانی برای ارتباط با آن‌ها به شمار می‌رود؛ البته باید توجه داشته باشید که این زبان جهانی نبوده و در هر کشور ممکن است کدها و علائم خاصی استفاده شود. تعیین علائم اختصاری کابل برق بسته به استانداردهای موجود در هر کشور، ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی، می‌توان گفت که کدها و علائم اختصاری کابل ها معمولا نشان‌دهنده اطلاعاتی از این دست هستند:

  • جنس عایق به کار رفته در سیم یا کابل (که با حروف اختصاری نمایش داده می‌شود)
  • تعداد هادی‌ها (که با عدد نمایش داده می‌شود)
  • سطح مقطع هادی‌ها (که با عدد نمایش داده می‌شود)
  • شکل هادی کابل (که با حروف خاص نمایش داده می‌شود)
  • تک‌رشته یا چندرشته بودن هادی (که با حروف خاص نمایش داده می‌شود)
  • ولتاژ نامی کابل (که با عدد و علامت اختصاری KV نمایش داده می‌شود)

 

اهمیت بررسی علائم اختصاری کابل قبل از استفاده چیست؟

اکنون احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که چرا توجه به علائم اختصاری سیم کشی ساختمان اهمیت دارد؟ چرا دانستن کدها و اعداد روی سیم می‌تواند تا به این اندازه مهم باشد؟ پاسخ به این سوال را می‌توان از دو جهت مطرح کرد:

  • اول از همه آنکه هر مدار با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، با توجه به کاربری و استفاده‌ای که دارد، نیاز دارد که از سیم مناسبی در آن استفاده شود. استفاده از سیم مناسب در مدار می‌تواند عملکرد آن مدار را تضمین کند و همین‌طور امنیت آن را هم تامین نماید. اگر ولتاژ جریان‌یافته در مدار بالاتر از میزان تحمل سیم باشد، بدون شک اتفاقات خطرناکی رخ خواهد داد.
  • دوم آنکه به عنوان یک فرد فنی یا حتی فرد غیرمتخصص، آگاهی از علائم اختصاری سیم فاز و نول و حتی دیگر انواع سیم‌ها و کابل‌ها، برای شما کمک‌کننده خواهد بود. آگاهی از این موضوع می‌تواند کمک کند که در زمان خرید، سیم درست را تهیه کرده و از همان سیم درست برای برق‌کشی پروژه ساختمانی استفاده کنید.

 

آشنایی با روش خواندن انواع علامت اختصاری سیم و کابل

قبل از آنکه به سراغ معرفی علائم اختصاری سیم و کابل برویم، باید نحوه خواندن آن را بدانیم. برای نحوه خواندن نیز لازم است بدانیم که هر کابل یا سیم از چه لایه‌هایی تشکیل شده است. به طور کلی می‌توان این‌طور گفت که یک کابل استاندارد، از لایه‌های زیر تشکیل شده است:

  1. روکش اولیه
  2. پوشش یا عایق میانی
  3. روکش جداکننده
  4. آرمور (فقط در کابل‌های آرموردار موجود است)
  5. حفاظ (وظیفه کنترل میدان الکتریکی در کابل را بر عهده دارد)
  6. عایق (داخلی‌ترین روکش؛ از نفوذ برق به لایه‌های دیگر جلوگیری می‌کند)
  7. سیم رسانا یا همان هادی برق

برای اینکه بدانید روی هر کابل یا سیم چه چیزی نوشته شده است، ابتدا باید متن روی محصول را از سمت چپ به سمت راست مطالعه کنیم. هر یک از حروفی که روی سیم نوشته شده است، به ترتیب می‌تواند نشان‌دهنده اطلاعات زیر باشد:

  • حرف یا حروف اول نشان‌دهنده جنس مغزی رسانای کابل است.
  • حرف یا حروف دوم نشان‌دهنده جنس عایق کابل است.
  • حرف یا حروف سوم نشان‌دهنده جنس غلاف سیم یا کابل است.
  • حرف یا حروف چهارم نیز نشان‌دهنده جنس روکش نهایی کابل است.

جدول علائم اختصاری کابل‌ ها

حال که می‌دانیم چطور باید علائم اختصاری سیم تلفن یا دیگر سیم‌ها و کابل‌ها را مطالعه کنیم، وقت آن رسیده است که با معنی هر یک از علائم اختصاری نیز آشنا شویم. در جدول علائم اختصاری کابل ها که در ادامه مشاهده خواهید کرد، می‌توانید با معنای هر یک از این حروف اختصاری آشنا شوید:

علامت اختصاری معنا و مفهوم آن
Yv پی وی سی تقویت‌شده
Yu پی وی سی با خاصیت به تاخیراندازی شعله
Y2 پلی اتیلن
Y پی وی سی معمولی
X11 پلی اورتان شبکه‌ای
X2 پلی اتیلن شبکه‌ای
X پی وی سی شبکه‌ای
t دارای خاصیت ضد موریانه
SL کابل افشان کنترل
re مفتول تک رشته با مقطع گرد
Q سیم بافت بوده از جنس فولاد است
O دارای خاصیت مقاوم در برابر روغن
NA هادی آلومینیومی
N هادی مسی
MZ روکش آلیاژی از جنس سرب
M نوع روکش سربی
L نوع روکش آلومینومی نرم
KL غلاف آلومینیومی است
K غلاف سربی است
H از جنس پلیمر بدون هالوژن با خاصیت پیشگیری از انتشار شعله
G3 لاستیک از ایلن پروپیلن است
G2 لاستیک از سیلیکون است
G عایق از پلاستیک است
f سیم افشان است
F نوار طولی ضد آب است
e سیم مفتولی است
D محافظ از جنس مس بوده و تابیده شده است
C محافظ از جنس مس به صورت بافت است
b سیم یا کابل دارای زره (آرمور) است
A روکش از الیاف گیاهی است

کلام آخر

در این مقاله از دکتر تامین، با علائم اختصاری بر روی انواع سیم و کابل آشنا شدیم. آگاهی از علائم اختصاری سیم و کابل می‌تواند به ما کمک کند که سیم درستی را برای مدار الکتریکی خود خریداری کنیم و همچنین امنیت پروژه ساختمانی را نیز از این طریق، تامین نماییم. اگر به دنبال خرید سیم و کابل باکیفیت هستید، مجموعه ما می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

در دکتر تامین می‌توانید باکیفیت‌ترین انواع سیم و کابل مانند سیم و کابل افشارنژاد و سیم و کابل نقش جهان را در کنار دیگر مصالح ساختمانی شاهد باشید. اگر نیاز دارید که از معتبرترین برندهای ایرانی سیم و کابل خریداری کنید، دکتر تامین مجموعه‌ای از بهترین‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *