چگونه چسب سرامیک بسازیم؟

امروزه به‌جای استفاده از ملات سیمان سنتی، از چسب کاشی برای چسباندن کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. ملات سیمان مزایای چندانی ندارد و عملکرد آن بسیار ضعیف است. در عوض...

ناهید منصوری

۲۰ آبان ۱۴۰۲

تهیه چسب سرامیک

فهرست بندی

امروزه به‌جای استفاده از ملات سیمان سنتی، از چسب کاشی برای چسباندن کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. ملات سیمان مزایای چندانی ندارد و عملکرد آن بسیار ضعیف است. در عوض چسب کاشی و سرامیک می‌تواند مزایای بسیاری را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد و کیفیت کار را تا حد زیادی افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین مزایای چسب کاشی و سرامیک، سهولت استفاده از آن است. مصرف‌کنندگان به‌راحتی می‌توانند این چسب را در خانه آماده کرده و فرایند کاشی‌کاری را خودشان شخصا انجام دهند. کاشی‌کاری با چسب مانند هر کار دیگری اصول خاص خودش را دارد؛ در این مقاله از دکتر تامین، راهنمای کامل طرز تهیه چسب سرامیک را همراه با نکات مهم آن، در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار خواهیم داد.

چسب سرامیک چیست؟

قبل از آنکه به سراغ آموزش نحوه استفاده از چسب سرامیک برویم، بد نیست ببنیم که اصلا این چسب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. چسب سرامیک یا همان چسب کاشی، از جمله رایج‌ترین انواع چسب صنعتی مورداستفاده در ساختمان‌سازی است. این چسب‌ها امروزه جایگزین ملات سیمان سنتی شده‌اند و کیفیت بسیار بیشتری نیز دارند.

از جمله ویژگی‌ها و مزایای چسب سرامیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قدرت چسبندگی این چسب‌ها بسیار بیشتر است؛
  • سرعت اجرای کاشی‌کاری با این چسب‌ها بالاتر است؛
  • کیفیت کاشی‌کاری با این چسب‌ها زیاد می‌شود؛
  • وزن چسب سرامیک کمتر بوده و می‌تواند ساختمان را سبک‌تر کند؛
  • در برابر ترک و فشار مقاوم‌تر است؛
  • در نهایت، قیمت چسب کاشی به نسبت ملات سیمان کمتر است.

چسب سرامیک یا همان چسب کاشی را می‌توان در 2 دسته‌بندی اصلی قرار داد؛ چسب کاشی پودری و چسب کاشی خمیری. هر یک از این دو نوع مزایای خاص خودشان را به همراه دارند؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که استفاده از چسب کاشی خمیری راحت‌تر است؛ زیرا نیازی به آماده‌سازی ندارد، اما چسب کاشی پودری را باید قبل از مصرف آماده کرد. در این مقاله شما را با طرز تهیه چسب سرامیک پودری آشنا خواهیم کرد.

در آخر، باید توجه داشته باشید که چسب سرامیک با چسب سنگ متفاوت است؛ این دو هرچند شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما کاربرد آن‌ها کاملا متفاوت از یکدیگر است. از چسب سرامیک معمولا برای کاشی و سرامیک که سبک‌تر هستند استفاده می‌شود، ولی چسب سنگ را برای قطعات سنگی سنگین‌تر به کار می‌برند.

 

راهنمای تهیه و استفاده از چسب سرامیک

یکی از مهم‌ترین مزایای چسب کاشی آن است که حتی افراد غیرمتخصص نیز می‌توانند در خانه از آن استفاده کنند. هرچند که بهتر است این کار را به افراد باتجربه سپرد، اما با استفاده از راهنمای طرز تهیه چسب سرامیک که در ادامه برای شما خواهیم گفت، می‌توانید در مواقع ضروری، این کار را خودتان انجام دهید.

طرز تهیه چسب سرامیک پودری

به‌طور کلی می‌توان گفت که نحوه استفاده از چسب کاشی پودری آسان است، اما نیاز به دقت بیشتری برای آماده‌سازی دارد. برای تهیه چسب کاشی پودری، باید به 3 موضوع توجه ویژه نشان دهیم؛ اول میزان پودر چسب، دوم میزان آب و سوم زمان!

برای یادگیری طریقه ساخت چسب کاشی پودری، مراحل زیر را یک‌به‌یک انجام دهید:

  1. ابتدا مساحت سطح کار خود را اندازه‌گیری کنید؛ برای هر مترمربع از سطح کار، شما به 3 تا 5 کیلوگرم چسب کاشی پودری نیاز خواهید داشت.
  2. برا درست‌کردن خمیر، ابتدا باید یک ظرف مناسب انتخاب کنیم؛ سپس باید یک پیمانه آب در آن بریزیم. به‌ازای هر پیمانه آب، به 3 پیمانه پودر چسب نیاز خواهیم داشت. به‌طور کلی به یاد داشته باشید که در طرز تهیه چسب سرامیک، نسبت آب و پودر چسب، 1 به 3 است.
  3. حال باید به کمک ابزار مناسب یا دست‌ها، آب و پودر را به‌خوبی با هم مخلوط کنیم تا به خمیری با بافت مناسب تبدیل شوند.
  4. بعد از اینکه به بافت مناسب رسیدیم، باید 15 دقیقه به خمیر خود فرصت دهیم تا استراحت کند و به چسب تبدیل شود. برای استفاده از این خمیر تنها 1 ساعت فرصت خواهید داشت. توجه کنید درصورتی‌که خمیر را روی سطح بمالید، بعد از 20 دقیقه خشک شده و غیرقابل‌استفاده خواهد شد.
  5. حال باید سطح کار خود را آماده کنیم. برای انجام این کار بهتر است که سطح را تا جای ممکن از گرد و غبار پاک کرد. همچنین ناهمواری‌های آن را نیز باید از بین برد. پوشش‌های شیمیایی و بخش‌های سست سطح کار را نیز باید کاملا تمیز کرد.
  6. در مرحله بعدی، لازم است که مقدار مناسبی از خمیر چسب را برداشته و آن را روی سطح کار بکشیم. سپس با ماله دندانه‌دار، باید خطوط عمودی روی خمیر ایجاد کنیم. بعد از آن می‌توانیم کاشی یا سرامیک را به سطح بچسبانیم.
  7. در صورتی که پشت سرامیک یا کاشی ما دارای طرح و برجستگی است، لازم است که مقداری چسب سرامیک به پشت آن نیز بمالیم.
  8. بعد از اینکه سرامیک یا کاشی را روی سطح موردنظر قرار دادید، باید مقداری آن را با پتک مخصوص بر سر جای خود فشار دهید. توجه داشته باشید که نباید کاشی‌ها را کامل به یکدیگر بچسبانید و لازم است که مقداری فضای بندکشی بین آن‌ها قرار دهید.
  9. اگر مساحت سطح کاشی‌کاری زیاد است، بهتر است که این کار را در چند مرحله انجام دهید. در این صورت، کاشی‌های قبلی به‌خوبی خشک و محکم خواهند شد و وزن کاشی‌های بعدی روی آن‌ها سنگینی نخواهد کرد.
  10. یادتان باشد که ضخامت چسب روی سطح نباید بیش از اندازه باشد؛ ضخامت زیاد از حد باعث می‌شود که چسب به‌خوبی خشک نشود، 3 میلی‌متر کافی است.

 

طرز تهیه چسب سرامیک خمیری

باید بدانید که روش آماده سازی چسب کاشی خمیری، به‌مراتب ساده‌تر از چسب کاشی پودری است. در چسب کاشی خمیری، شما نیازی به ترکیب پودر و آب نخواهید داشت، زیرا که خود چسب از قبل به شکل خمیر است. برای استفاده از چسب کاشی خمیری تنها کافی است که محصول موردنظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و از آن استفاده نمایید. مراحل آماده‌سازی سطح کار و اجرا را نیز می‌توانید مطابق با بخش قبلی پیش ببرید.

 

نکات مهم در زمان استفاده از چسب سرامیک

حال که طرز تهیه چسب سرامیک را می‌دانیم و با مراحل اجرای کار به کمک این چسب نیز آشنا شده‌ایم، بد نیست که نگاهی به نکات مهم در زمان انجام این کار نیز داشته باشیم. با استفاده از نکاتی که در ادامه مطالعه خواهید کرد، می‌توانید کیفیت کار خود را افزایش دهید.

بهتر است که در طرز تهیه چسب سرامیک کف، این موارد را رعایت کنید:

  • حاضر کردن بستر کار بسیار مهم است؛ بستر کار شما نباید سست باشد، نباید بیش از اندازه شیار و پستی‌وبلندی داشته باشد، همچنین نباید بیش از اندازه صاف و صیقلی باشد.
  • تیشه‌کاری سطح زیرین می‌تواند به بهتر گرفتن چسب و افزایش چسبندگی کمک کند.
  • به یاد داشته باشید که چسب سرامیک کف و چسب سرامیک دیوار و دیگر سطوح، با یکدیگر تفاوت دارند؛ در زمان خرید حتما این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید.
  • بهتر است که 60 درصد از هر کاشی را به خمیر چسب آغشته کنید. در زمان اتصال نیز باید حواستان باشد که هوا و فضای خالی بین سطح و کاشی شما باقی نماند.
  • دمای محیط در زمان استفاده از چسب کاشی پودری یا خمیر بسیار مهم است؛ از این چسب نباید در زیر 5 درجه سانتی‌گراد استفاده کرد. بهترین دما برای اجرا، بالای 15 درجه است.
  • برای خرید چسب کاشی و سرامیک به سراع برندهای معتبر بروید و از خرید محصولات ارزان‌قیمت خودداری کنید. محصولات ارزان معمولا از برندهای متفرقه هستند و می‌توانند به‌مرور زمان برای شما ایجاد دردسر نمایند.
  • اگر قرار است که از چسب سرامیک بر روی گچ استفاده کنید، بهتر است که از 24 قبل، سطح کار را با پرایمر بپوشانید.
  • اگر قرار است که از چسب کاشی در محیط‌های مرطوب یا پرنفوذ استفاده کنید، بهتر است که لایه زیرین کار خود را با چسب بتن بپوشانید.
  • اگر قرار است چسب را روی کاشی قدیمی به کار ببرید، باید حدود 40 درصد از کاشی‌های قدیمی را مضرس نمایید.
  • اگر سطح زیر تازه ساخته شده است، بهتر است که مدتی برای کاشی‌کاری با چسب سرامیک دست نگه دارید، عمر بتن برای استفاده از این چسب باید حداقل 28 روز باشد.
  • اگر چسب روی سطح کار خشک شد و هنوز کاشی را نچسبانده‌اید، می‌توانید چسب را به‌وسیله کاردک تراشیده و از دوباره از چسب تازه استفاده کنید.
  • اگر چسب شما بیش از اندازه غلیظ و سفت شد، می‌توانید از مقداری آب یا چسب چوب استفاده کنید.
  • برای اطمینان از غلظت مناسب چسب، می‌توانید مقداری از آن را پشت کاشی بمالید؛ اگر چسب به‌خوبی به کاشی چسبید و به دشواری کنده شد، چسب آماده استفاده است.
  • در طرز تهیه چسب سرامیک در زمستان و استفاده از آن در محیط سرد، بهتر است که محیط را با بخاری یا هر چیز دیگری گرم کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد ترک روی سرامیک و همین‌طور ترمیم ترک‌های موجود بعد از اجرای کار، می‌توانید از چسب یک دو سه استفاده کنید؛ زیرا که چسبندگی این محصول بسیار زیاد است.

 

بهترین برند چسب سرامیک در بازار کدام است؟

در یک راهنمای تهیه و استفاده از چسب سرامیک، باید به بهترین برندهای تولیدکننده این چسب نیز اشاره کنیم. امروزه در بازار ایران، تولیدکنندگان مطرحی وجود دارند و محصولات آن‌ها نیز از کیفیت خوبی برخوردار است. از جمله انواع پرفروش ترین چسب سرامیک موجود در بازار ایران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

برند شیمی ساختمان

این برند از جمله معروف‌ترین برندهای تولیدکننده انواع چسب ساختمانی در ایران به شمار می‌رود. محصولات این برند را می‌تواند در زمره بهترین چسب‌ سرامیک بازار به‌حساب آورد. استفاده از مواد اولیه درجه یک و همین‌طور کیفیت بالا، از ویژگی‌های این برند است.

 

برند هنکل

این برند، یک برند آلمانی است که در ایران نیز به‌صورت مستقیم فعالیت دارد. این برند را هم می‌توان در فهرست بهترین چسب کاشی قرار داد؛ زیرا که کیفیت آن با بهترین برندهای اروپایی برابری می‌کند. محصولات هنکل همگی درجه یک هستند و تنها قیمت آن‌ها اندکی از میانگین بازار بالاتر است.

 

برند ساروج

این برند از برندهای خوبی ایرانی است و فروش خوبی در بازار ایران دارد. انواع چسب سرامیک و کاشی و انواع چسب سنگ را می‌توان در بین محصولات این برند پیدا کرد. چسبندگی بالای محصولات، کیفیت و همین‌طور بصرفه‌بودن از نظر اقتصادی، از ویژگی‌های این برند است.

خرید چسب سرامیک و کاشی از دکتر تامین

در این مقاله با طرز تهیه چسب سرامیک و نکات مربوط به آن آشنا شدیم. اگر قرار است خودتان در خانه کاشی‌کاری انجام دهید، بدون شک به راهنمای استفاده از چسب سرامیک هم نیاز خواهید داشت. در این مقاله تلاش ما بر آن بود که نحوه ساخت چسب سرامیک را به‌طور کامل به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر قصد خرید چسب سرامیک باکیفیت را دارید، فروشگاه دکتر تامین می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

برای مشاهده انواع چسب، رنگ و شیمی ساختمان، می‌توانید یه وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید. شما می‌توانید در فروشگاه‌ ما انواع چسب سرامیک و کاشی را مشاهده کنید، آن‌ها را با هم مقایسه کنید و از قیمت هر یک نیز آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان ما، تنها کافی است که با ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

  1. این مقاله به من کمک کرد که بتونم کارم رو بدون هیچ خرجی، خودم تنهایی انجامش بدم. ممنونم از تیم تحریریه و نویسندگان حرفه ای دکتر تامین.

  2. مقاله خیلی جامع و کامل بود. ممنونم از این که وقت گذاشتید و یه مرجع درست و حسابی برامون آماده کردید. از همه سایت های مشابه بهتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *