مزایای هوشمندسازی ساختمان

طی چند سال اخیر، موضوع هوشمندسازی ساختمان در صنعت ساخت‌وساز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که هوشمندسازی ساختمان چیست؟ و اصلاً چرا باید خانه...

ناهید منصوری

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

مزایای هوشمندسازی ساختمان

فهرست بندی

طی چند سال اخیر، موضوع هوشمندسازی ساختمان در صنعت ساخت‌وساز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که هوشمندسازی ساختمان چیست؟ و اصلاً چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم؟ ممکن است نصب و راه‌اندازی اولیه‌ی سیستم هوشمندسازی در یک ساختمان کار ساده و ارزان‌قیمتی نباشد اما مزایای بسیاری دارد، به همین خاطر هر ساله افراد زیادی تصمیم به پیاده‌سازی هوشمندسازی در خانه یا محل کار خود می‌گیرند. در این بخش از مجله دکتر تامین، مقاله‌ای تحت عنوان مزایای هوشمندسازی در اختیارتان قرار داده‌ایم تا با ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

خانه هوشمند چگونه ساختمانی است؟

ساختمان‌های هوشمند به‌واسطه سیستم‌های تولیدکننده‌ی داده، مدیریت می‌شوند. سیستم هوشمندسازی ساختمان متشکل از نرم‌افزار و سخت‌افزار‌هایی است که از طریق سنسور و به‌وسیله هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. به بیان ساده‌تر با نصب تجهیزات و قطعاتی مانند کلید هوشمند در خانه، شما می‌توانید به کمک اینترنت اشیا با صرف کمترین انرژی، کنترل تجهیزات منزل یا محل کار خود را در دست بگیرید. این سیستم می‌تواند شامل سیستم تهویه، روشنایی، اطفای حریق، امنیت و سیستم کنترل دما باشد.

مزایا و معایب ساختمان‌های هوشمند

هوشمند شدن ساختمان به کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری، کاهش مصرف انرژی، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش بهره‌وری، زندگی آسان و افزایش ارزش ملک کمک می‌کند. از سوی دیگر بالا بودن هزینه نصب اولیه، اتصال ثابت به اینترنت و نیاز به آموزش اولیه برای استفاده از این سیستم می‌تواند از معایب هوشمندسازی ساختمان باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه هوشمندسازی منزل اینجا کلیک کنید. هرچند که در مراحل بعد، پس از آشنایی با مزایای مختلف این سیستم، می‌توان هزینه اولیه را به‌راحتی  نادیده گرفت. علاوه‌براین با یک آموزش چند دقیقه‌ای با نحوه عملکرد این سیستم آشنا خواهید شد. مزایای استفاده از سیستم هوشمند در ساختمان شامل موارد زیر است:

  • افزایش سرویس و خدمات ساختمان
  • کاهش کابل‌کشی و منظم‌شدن سیستم سیم‌کشی
  • کمک به مدرن‌سازی ساختمان
  • دسترسی آسان به تجهیزات ساختمان و کنترل از راه دور
  • کاهش هزینه شارژ خدماتی ساختمان
  • افزایش امنیت و ایمنی ساختمان
  • تنظیم و کنترل عملکرد تأسیسات و تجهیزات ساختمانی مطابق برنامه دلخواه
  • اعمال سناریوهای هوشمند و شخصی‌سازی شده
  • افزایش رفاه و کیفیت زندگی

 

مهم‌ترین مزایای هوشمندسازی ساختمان

به‌طورکلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزیت‌های هوشمندسازی منازل معرفی کرد:

1.کاهش مصرف انرژی

با استفاده از حسگرها و داده‌های موجود در سیستم هوشمندسازی می‌توان میزان مصرف آب، برق و گاز را به‌صورت بهینه کنترل کرد. از سوی دیگر به کمک مدیریت اشغال سیستم هوشمندسازی، می‌توان انرژی را با الگوی صحیح مصرف کرد. در این بخش با اندازه‌گیری چند مؤلفه، سیستم تشخیص می‌دهد که در هر اتاق چند نفر حضور دارند و طبق شرایط، میزان روشنایی و گرمایش یا سرمایش اتاق را تنظیم می‌کند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، خدمت دیگری از سیستم هوشمندسازی است که در جهت کاهش مصرف انرژی فسیلی قرار دارد. پنل‌های فتوولتائیک یا پمپ‌های حرارتی می‌توانند انرژی ارزان و سبز ایجاد کنند. این مسئله یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمندسازی خانه است چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، در حفظ سلامت محیط زیست نیز موثر است. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۳ انجام شد، نشان داد که ساختمان‌های هوشمند می‌توانند ۵ تا ۳۵ درصد در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

2.کاهش هزینه‌های مصرف انرژی

هزینه ابتدایی برای پیاده‌سازی سیستم هوشمندسازی در یک‌ خانه می‌تواند نسبتاً گران‌قیمت باشد؛ اما نهایتاً با مدیریت مصرف انرژی و پایش آسان قطعات و تجهیزات، هزینه‌های جانبی بسیار کاهش پیدا می‌کند. ساختمان‌های هوشمند می‌توانند هزینه‌های عملیاتی و نگهداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. با برقراری سیستم‌های HVAC، روشنایی هوشمند، سنسورهای اندازه‌گیری اشغال و سایر راه‌حل‌های IoT این نوع ساختمان‌ها می‌توانند بیش از ۳۰ درصد در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند.

3.افزایش بهره‌وری ساختمان و رفاه بیشتر ساکنین

ساختمان‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ساکنان، از زندگی در آن تجربه خوبی خواهند داشت. حسگرهای موجود در ساختمان‌های هوشمند به شناسایی مناطق پراستفاده و کم استفاده کمک می‌کنند و فرصتی برای بهینه‌سازی استفاده از فضا  فراهم می‌کند. ساختمان‌های هوشمند می‌توانند با فراهم‌کردن نور و دمای مطلوب شرایط را در خانه یا محل کار بهبود بخشند. درنتیجه بهره‌وری به‌واسطه محیط مطلوب بالا می‌رود. از دیگر مزایای ساختمان‌های هوشمند استفاده از سیستم‌های ناوبری داخلی و رزرو اتاق است. افراد به‌راحتی می‌توانند یک اتاق جلسه را رزرو کنند و راه رسیدن به آن را دریافت کنند. افزایش بهره‌وری مزیتی است که بیشتر در  خدمت ساختمان‌های تجاری، شرکت‌ها و بازدیدکنندگان آن‌ها قرار می‌گیرد.

4.تعمیرات قابل ‌پیش‌بینی

با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌هایی که بدون معطلی در اختیار مرکز کنترل سیستم هوشمند قرار می‌گیرد، مالکان می‌توانند به‌راحتی نقص را شناسایی کنند. سنسورها می‌توانند عملکرد ساختمان را شناسایی کرده و روش‌های تعمیر و نگهداری را قبل از ایجاد هشدار، فعال کنند. بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری قطعات کاهش پیدا می‌کند. علاوه‌بر این، مشکلات و نقص‌های فنی راحت‌تر و سریع‌تر برطرف می‌شوند. در کنار سیستم شناسایی هوشیار، الگوریتم‌هایی قرار می‌گیرند که می‌توانند حوادثی را که به لوازم و تجهیزات ساختمان آسیب می‌زنند، شناسایی کنند. این عمل با اعلام هشدار شروع می‌شود و میزان آسیب و خسارت را کاهش می‌دهد.

5.کمک به حفظ سلامت افراد

سیستم‌های HVAC هوشمند، بخشی ضروری از هر ساختمان هوشمند هستند. این قطعه کمک می‌کند تا دمای هوا در مطلوب‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد و کنترل سیستم تهویه، گرمایش و کولر را کنترل می‌کند. علاوه براین، سیستم‌های HVAC با بارگذاری سیستم‌هایی مخصوص افراد سالمند، ناتوان و بیمار می‌تواند بروز هر گونه مشکل و حادثه را هشدار دهد. وجود این سیستم‌ها به سلامتی و تندرستی افراد کمک زیادی می‌کند.

6.افزایش ارزش مالی ساختمان

زمانی که یک ساختمان مجهز به سیستم هوشمند باشد، همه مزایایی را که در بالا اشاره کردیم، دارد. در چنین شرایطی افراد زیادی خواهان زندگی یا کار در چنین ساختمان‌هایی هستند، به همین دلیل برای دریافت این خدمات حاضر به پرداخت هزینه بیشتر نیز خواهند بود. در نتیجه ارزش نهایی ملک یا ساختمان شما افزایش پیدا می‌کند.

در این مقاله از مجله دکتر تامین مزایا و فواید هوشمندسازی ساختمان را در دو بخش مختلف بررسی کردیم. متوجه شدیم که با هوشمندسازی یک ساختمان می‌توان هزینه و انرژی را تا حد قابل‌توجهی ذخیره کرد. با پیاده‌سازی سیستم هوشمندسازی سلامتی انسان و محیط‌زیست آن نیز تضمین خواهد شد. اگر قصد اجرای این تکنولوژی را در خانه یا محل کار خود را دارید، برای کسب اطلاعات و مشاوره با کارشناسان مجموعه دکتر تامین تماس بگیرید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

3 پاسخ

    1. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر بگیرین، قیمت تمام شده‌ی سیستم هوشمندی هست که نصب کردین ولی به طور کلی زمان تعیین قیمت توسط کارشناس باید این مسئله بررسی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *