میلگرد بستر چیست

یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در زمینه ساخت‌وساز ساختمان‌ها و بناها وجود دارد، بحث مقاومت سازی خواهد بود. یک ساختمان باید بتواند به‌خوبی در برابر نیروهای کششی و یا فشاری مقاومت کند...

علیرضا علیخانی

۷ مرداد ۱۴۰۱

فهرست بندی

یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در زمینه ساخت‌وساز ساختمان‌ها و بناها وجود دارد، بحث مقاومت سازی خواهد بود. یک ساختمان باید بتواند به‌خوبی در برابر نیروهای کششی و یا فشاری مقاومت کند. بتن ماده‌ای است که قابلیت تحمل نیروهای فشاری را داشته، اما در برابر نیروهای کششی ضعیف خواهد بود. ازاین‌رو در ساخت یک ساختمان و بنا باید از میل‌گردهای فولادی برای بالابردن تحمل نیروهای کششی استفاده کرد. از جمله میل‌گردهای مهمی که باعث تقویت استحکام ساختمان‌ها می‌شوند، می‌توان به میلگرد بستر اشاره کرد. ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص این میلگرد صحبت کرده و به سؤال میلگرد بستر چیست، پاسخ می‌دهیم.

 

کاربرد میلگرد بستر چیست؟

پیش از اینکه در خصوص اینکه کاربرد میلگرد بستر چیست صحبت کنیم، اجازه دهید تا تعریفی جامع و دقیق از این میلگرد در اختیار شما قرار دهیم. میلگرد بستر نوعی میلگرد فولادی ضدزنگ و یا استنلس‌استیل است که می‌توان از آن برای مقاوم‌سازی و بالابردن استحکام دیوارهای آجری و یا بلوک سیمانی استفاده کرد. درصورتی‌که نیاز باشد از بروز ترک‌خوردگی و یا شکستگی در دیوارها جلوگیری به عمل آورد، می‌توان از میلگرد بستر استفاده کرد.

اما باید بدانید که این میلگرد فولادی در کنار تقویت استحکام دیوارها، وظایف و کاربرد دیگری نیز دارد. از میل‌گردهای بستر می‌توان برای باربری عمودی و مایل ستون‌های ساختمان نیز استفاده کرد. ازاین‌رو می‌توان چنین استنباط کرد که میلگرد بستر به‌نوعی وظیفه متصل کردن دیوارهای ترم خورده را به عهده دارد. به همین دلیل در مناطقی که احتمال بروز زلزله بیشتر است، از این مدل میلگردها در ساختمان‌سازی به‌وفور استفاده می‌کنند.

اما شاید تا بدین جا نیز شما متوجه شده باشید که کاربرد میلگرد بستر چیست. این میلگردها در هر نوع بنایی که مقاومت پایینی داشته باشد و نیاز به تقویت در آن احساس شود، به کار می‌روند. از جمله کاربردهای میلگرد و یا آرماتور بستر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالابردن استحکام دیوارهای آجری و یا بلوک سیمانی
  • افزایش طول عمر دیوارها
  • امکان آجرچینی توده‌ای
  • کنترل هرچه بهتر حرکت دیفرانسیل
  • امکان بهره‌مندی از دهانه‌های بلند

این میلگردها همچنین در دیوارهایی که دارای درب و یا پنجره هستند نیز کاربرد داشته و می‌توانند باعث کاهش فرکانس اتصالات کنترلی شوند. برای بالابردن استحکام این دیوارها نیاز است تا تقویت را در قسمت‌های بالایی و پایینی انجام داد؛ به صورتی که در هر دو سو، نباید کمتر از 600 میلی‌متر ادامه داشته باشد.

 

 

جزئیات میلگرد بستر

اما شاید برخی از افراد بخواهند با این مدل از میلگردها بیشتر آشنا شوند و بدانند که جزئیات میلگرد بستر چیست؟ برای آن که در خصوص جزئیات آرماتور بستر اطلاعاتی را کسب کنید، نیاز است تا جزئیات آن را بدانید. باید اشاره کرد که میل‌گردهای بستر دارای قطرهای مختلفی بوده و سطح آن‌ها نیز به‌صورت آجدار طراحی شده است. این طراحی منجر می‌شود که میلگرد هرچه بهتر به بتن و اجزایی که اطراف آن را گرفته‌اند، بچسبد. همچنین باید بدانید که این میلگرد به روش جوشکاری مقاومتی تولید خواهد شد.

حالت میلگرد بستر به‌صورت نردبانی بوده و برای بالابردن طول عمر آن، دورتادور میلگرد بستر را با یک پوشش می‌پوشانند. این پوشش از زنگ‌زدگی و یا فرسودگی میلگرد جلوگیری کرده و باعث بالارفتن طول عمر آن خواهد شد. به همین دلیل است که میل‌گردهای بستر را از نوع فولاد ضدزنگ و یا استنلس‌استیل تولید می‌کنند. این میلگردها باید در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی، مقاومت بالایی داشته باشند.

اگر شما هم می‌خواهید از این میلگردها در پروژه‌های خود استفاده کنید، باید آن‌ها را درون دیوارهای سفالی، آجری و یا دیوارهای باربر و غیر باربر قرار دهید. بدین صورت بالاترین و بهترین عملکرد را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

حالت میلگرد بستر به صورت نردبانی است

 

میلگرد بستر موردنیاز ساختمان

بعد از اینکه به‌صورت کامل دانستید که میلگرد بستر چیست و چه کاربردهای مختلفی در ساختمان‌سازی دارد، شاید برای شما هم نحوه استفاده از آن سؤال باشد. بسیاری از افراد می‌پرسند که از چه میزان و یا چه نوعی از میل‌گردهای بستر برای مقاوم‌سازی و تقویت سازه باید استفاده کرد؟ کدام یک از انواع میلگرد بستر، آجدار، VCN، استنلس‌استیل و … برای پروژه ما مناسب خواهد بود. برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم، باید شما را به آیین‌نامه ملی ساختمان ارجاع دهیم.

در این آیین‌نامه عنوان شده است که دو روش برای محاسبه میزان میلگرد بستر موردنیازی ساختمان‌ها برای تقویت و بالابردن استحکام وجود دارد. این دو روش عبارت خواهند بود از:

در روش اول نیاز است تا به‌صورت کامل دیوارهای موجود در بنا را مورد بررسی قرار دهیم. طبق این بررسی می‌توان به میزان مقطع موردنیاز برای ساختمان‌ها و دیوارهای آن پی برد.

در روش دوم نیاز است تا ارتفاع دیوار را بررسی کنیم. در این حالت به‌ازای هر مقدار مشخصی از ارتفاع دیوار، می‌توان یک شاخه از میلگرد بستر را استفاده کرد. به‌صورت معمول این مقدار مشخص چیزی در حدود 40 سانتی‌متر خواهد بود.


انواع میلگرد بستر

 

نحوه اتصال میلگرد بستر

بسیاری از افراد نمی‌دانند که نحوه اتصال میلگرد بستر چیست؟ باید به این نکته اشاره کرد که میزان بهره‌مندی از مزایای و ویژگی‌های میل‌گردهای بستر رابطه مستقیمی با نحوه اتصال آن‌ها خواهد داشت. درصورتی‌که این اتصال به‌خوبی و بادقت کافی پیاده‌سازی نشده باشد، نمی‌توان انتظار داشت که سازه استحکام مناسبی پیدا کند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم برای اتصال و پیاده‌سازی میل‌گردهای بستر، از افراد متخصص و آزموده در این زمینه کمک بگیرید.

بااین‌وجود برای آشنایی هرچه بیشتر شما با نحوه اتصال میلگرد بستر، ما در ادامه مراحل مهم آن را به شما معرفی خواهیم کرد:

در مرحله اول و پیش از اجرای دیوارچینی، باید بست را به‌صورت افقی بر روی سازه موردنظر، پیاده‌سازی کنید. برای اینکه بتوانید بست را به اسکلت فلزی متصل کنید، می‌توانید از تجهیزات و امکاناتی مانند تفنگ و میخ‌های مخصوص استفاده کنید. البته امکان استفاده از جوشکاری برای متصل کردن بست به اسکلت فلزی نیز وجود دارد. برای این کار باید هر 4 طرف بست را بافاصله‌ای 4 سانتی‌متری به اسکلت، جوش داد. اما اگر می‌خواهید از تجهیزات دیگر برای متصل کردن استفاده کنید، بدون شک به تفنگ، میخ مخصوص بتن، پیچ و رول بولت احتیاج پیدا خواهید کرد. طبق آیین‌نامه بهتر است میل‌گردهای بستر را هر 50 سانتی‌متر یک‌بار، به اسکلت فلزی متصل کنید.

اما شاید بپرسید که مرحله دوم متصل کردن میلگرد بستر چیست؟ در این مرحله که دیوارچینی صورت می‌گیرد، نیاز است تا 20 سانتی‌متر از انتهای میل‌گردهای بستر را به میزان 90 درجه، خم کنیم. این میزان خم شده به‌صورت کامل درون بست قرار خواهد گرفت. حال میل‌گردهای بستر به‌خوبی درون رج خود که آن‌ها نیز روی بلک­ها پیاده‌سازی شده‌اند، قرار می‌گیرند. در نهایت نیز می‌توان به میزان 1.5 سانتی‌متر ملاط را روی میلگرد بستر پیاده کرد.

آن دسته از دیوارهایی که دارای طولی بیش از 3.6 متر همپوشانی هستند، برای استفاده از میلگرد بستر می‌توان مدل 25 سانتی‌متری آن را پیاده‌سازی کرده و آن را با مفتول به‌خوبی محکم کرد.

اگر ساختمان شما از نوع ساختمان بنایی است، نیازی به پیاده‌سازی بست نخواهد بود. میلگرد بستر به‌تنهایی می‌تواند طبق قوانین، درون رج‌های مخصوص خود، نصب شده و استحکام بنا را تضمین کند.

 

میلگرد بستر چیست

 

انواع روش‌های اجرای میلگرد بستر

اما در کنار نحوه نصب میل‌گردهای بستر، باید بدانید که روش‌های اجرای میلگرد بستر چیست؟ به‌صورت کلی، میل‌گردهای بستر را می‌توان به دو روش افقی و یا عمودی اجرا کرد. ما در ادامه به‌صورت کامل در خصوص اجرای میلگرد بستر، صحبت خواهیم کرد.

روش افقی

در این روش نیاز است تا اول با کمک کلاف میلگرد با قطر 4 یا 6 سانتی‌متر، یک خرپا و یا نردبان ایجاد کنیم. همچنین باید اشاره کرد که عرض میلگرد بستر باید با عرض دیوار تنظیم شده باشد. فرض را بر این می‌گذاریم که باید میلگرد بستر را به‌صورت کامل درون ملاط پنهان کرد؛ بنابراین باید عرض میلگرد را چیزی رد حدود 2 یا 3 سانتی‌متر کمتر از عرض دیوار در نظر گرفت. درصورتی‌که در اطراف دیوار تیرآهن، میلگرد و … وجود دارد، می‌توان میلگرد بستر را به کمک جوشکاری به دیوار متصل کرد. البته امکان استفاده از تفنگ و یا میخ‌های مخصوص بتن نیز وجود دارد. تنه باید دقت کرد که میلگرد بستر باید به‌صورت افقی و بافاصله‌های معین درون سازه پیاده‌سازی شود.

روش عمودی

زمانی که بلوک‌ها را بر روی یکدیگر قرار می‌دهید، یک فضای خالی در بین آن‌ها ایجاد خواهد شد. این فضای خالی مکان مناسبی برای پیاده‌سازی میل‌گردهای بستر به‌صورت عموی خواهد بود. البته باید توجه داشت که برای ایجاد یک فضا حرکتی مناسب برای آرماتور، نباید دیوار را تا سقف ادامه داد. برای این کار می‌توان از ناودان برای متصل کردن دیوار به سقف استفاده کرد و در نهایت فضای باقی‌مانده را با سیمان و یا بتن پر کنیم.

 

ضوابط میلگرد بستر

در این قسمت از مقاله میلگرد بستر چیست، زمان آن رسیده است تا در خصوص اینکه ضوابط میلگرد بستر چیست، صحبت کنیم. ضوابط میلگرد بستر مجموعه قوانین و استانداردهایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان مطمئن شد که استفاده از میلگرد بستر به‌صورت بهینه خواهد بود. توجه و پایبند بودن به این ضوابط منجر می‌شود تا عملکرد میلگرد بستر در برابر نیروهای کششی افزایش پیدا کند. از مهم‌ترین این ضوابط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توجه به‌اندازه سطح مقطع

توجه به سطح مقطع، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ضوابط میلگرد بستر است. باید دقت داشته باشید که میلگرد بستر مورداستفاده شما باید دارای قطری به‌اندازه 4 میلی‌متر با عرض 5 یا 11 سانتی‌متر باشد.

توجه به روکش میلگرد بستر

روکشی که بر روی میلگرد بستر ایجاد شده است می‌تواند از آن در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی محافظت کند. ازاین‌رو داشتن چنین روکشی در محیط‌های مرطوب بسیار مهم خواهد بود.

توجه به فرم بدنه

برای اینکه عملکرد میلگرد بستر به نهایت خود برسد، نیاز است تا به‌خوبی به سایر اجزا دورتادور خود، بچسبد. به همین دلیل شکل و فرم بدنه آن باید به‌صورت آجدار باشد تا سطح تماس مناسبی را با سایر اجزا و ملاط ایجاد کند.

تعداد میل‌گردهای مورداستفاده

از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر روی تعداد میل‌گردهای موردنیاز تأثیرگذار است، می‌توان به ارتفاع و همچنین نقش دیوار اشاره کرد. به‌صورت کلی برای هر 40 سانتی‌متر ارتفاع از یک دیوار، نیاز است تا از یک میلگرد بستر استفاده شود. اگر دیوار موردنظر نقش مهمی در تحمل بار داشته باشد، می‌توان تعداد میل‌گردهای بستر را افزایش داد.

نحوه نصب

میلگرد بستر بعد از جایگذاری باید با استفاده از ملاط به‌خوبی پوشیده شود. حجم ملاطی که بر روی میلگرد بستر قرار می‌گیرید باید حدوداً 1.5 سانتی‌متر باشد. برای نصب هرچه بهتر این میلگردها در سازه نیز می‌توان از تفنگ، میخ مخصوص و یا جوشکاری استفاده کرد.

توجه به استاندارد تولید

اگر می‌خواهید تا به استانداردهای میلگرد بستر توجه داشته باشید، نیاز است تا نگاهی نیز به استاندارد تولید این مدل از میلگردها بیندازید. کارخانه‌ها باید در زمینه تولید میلگرد، از استانداردهای روز دنیا و ایران کمک بگیرند تا میل‌گردهای مستحکم و قدرتمند تولید کنند. امروزه در کارخانه‌های ایران، میل‌گردهای بستر باتوجه‌به استاندارد 2800 راه و مسکن و شهرسازی تولید می‌شوند.

 

مزیت‌ها

در کنار تمامی اطلاعاتی که در خصوص میلگرد بستر چیست در اختیار شما قرار دادیم اکنون زمان آن رسیده است تا شما را با برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این میلگردها نیز آشنا کنیم. مزایای استفاده از میلگرد بستر عبارت خواهند بود از:

برای پیاده‌سازی نیازی به دوغاب بندی ندارد.

  • می‌تواند باعث بالابردن استحکام در برابر زلزله شود.
  • می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد.
  • امکان متصل کردن دیوارهای متقاطع به یکدیگر وجود دارد.
  • باعث افزایش چشمگیر مقاومت دیوار خواهد شد.
  • از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.
  • امکان افزایش مقاومت برشی دیوارها وجود دارد.
  • می‌تواند در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

 

تفاوت وال پست با میلگرد بستر چیست؟

ممکن است برای شما هم این سؤال ایجاد شده باشد که تفاوت وال پست با میلگرد بستر چیست؟ برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم، نیاز است تا در ابتدا با ویژگی‌ها و قابلیت‌های هر دو تجهیزات آشنا شویم. به‌صورت کلی هر دو این تجهیزات برای افزایش مقاومت دیوارها به کار گرفته می‌شوند. اما در این میان وال پست کلافی خواهد بود که می‌توان از آن در طول‌های مشخص برای بالابردن استحکام دیوارها استفاده کرد. به بیان دیگر، وال پست می‌تواند دیوار بنا را به اسکلت متصل کرده و منجر به افزایش مقاومت آن شود.

این سازه را می‌توان به‌عنوان نگهدارنده دیوار نیز در نظر گرفت. به بیان دیگر وال پست‌ها می‌توانند نیروهایی که حاصل از باد، زلزله و … به دیوارها هستند را به فرم منتقل کرده و از تخریب دیوار جلوگیری کنند. امروزه می‌توان وال پست‌ها را در دو نوع افقی و عمودی به کار گرفت. با اینکه مقاومت وال پست در مقایسه با میلگرد بستر در برابر نیروهای برشی بیشتر خواهد بود، اما از آن جایی که پیاده‌سازی آن‌ها زمان بیشتری نیاز دارد، کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، هزینه پیاده‌سازی میلگرد بستر در مقایسه با وال پست، کمتر خواهد بود.

 

مزیتهای میلگرد بستر چیست

 

نکات کلیدی در اجرای میلگرد بستر

در کشور ما مناطق بسیار زیادی وجود دارند که مستعد بروز زلزله هستند. در این مناطق برای افزایش استحکام ساختمان‌ها و کاهش آمار تخریب، نیاز است تا از میلگرد بستر استفاده شود. بالابردن استحکام و تقویت سازه‌ها می‌تواند در کنار کاهش خسارات مالی و جانی، مزایای دیگری نیز به همراه داشته باشد. ازاین‌رو نیاز است تا اجرای میلگرد بستر به بهترین نحو انجام شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا در کنار تهیه میل‌گردهای بستر باکیفیت و مطمئن، از افراد خبره و متخصص در زمینه پیاده‌سازی میلگرد بستر استفاده کنید.

 

عکس میلگرد بستر

برای اینکه هر چه‌بهتر و بیشتر با میل‌گردهای بستر آشنا شوید، ما در این قسمت عکسی از نحوه اجرا و پیاده‌سازی میلگردهای بستر در ساختمان‌ها، چه به‌صورت عمودی و چه به‌صورت افقی در اختیار شما قرار خواهیم داد. در عکس‌های میلگرد بستر می‌توان به‌خوبی متوجه نحوه و اجرای نصب میلگرد در دیوارها خواهید شد.

 

خرید و قیمت میلگرد بستر

حال که به‌صورت کامل با میلگرد بستر آشنا شدید، شاید شما هم علاقه‌مند شده باشید که از این میلگردها در ساختمان و یا بنای خود استفاده کنید. برای استفاده از این تجهیزات نیاز است تا اطلاعاتی را در خصوص خرید و قیمت میلگرد بستر به دست بیاورید. باید به این نکته اشاره کرد که قیمت میلگرد بستر می‌تواند به عوامل بسیار مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله این عوامل می‌توان به سایز مفتولی که در ساخت آن استفاده شده است، اشاره کرد.

در کنار این مورد، قیمت این میلگرد می‌تواند بسته به داشتن روکش محافظ گالوانیزه آن نیز تغییر کند. به‌تمامی این عوامل همچنین می‌توان تغییرات بازار ارز، میزان تقاضا و عرضه در بازار و … را هم اضافه کرد. تغییر قیمت جهانی آهن نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر روی قیمت میلگرد بستر شناخته می‌شود.

البته اشاره به این نکته که هر چه میزان میلگرد بستر بیشتری برای استفاده در سازه موردنیاز باشد، باید هزینه‌های بیشتری را هم متقبل شوید، خالی‌ازلطف نخواهد بود. با وجود این موارد، پیداکردن یک مرکز مطمئن و شناخته شده در زمینه ارائه میلگرد بستر، می‌تواند تأثیر زیادی در خرید آن داشته باشد. یک فروشگاه باید علاوه بر داشتن مجوزهای لازم برای فروش، خدمات مختلفی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

از سوی دیگر، نیاز است تا با ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین میل‌گردهای بستر، رضایت حداکثری مشتریان خود را جلب کند. چنین فروشگاهی می‌تواند تجربه خریدی مطمئن و لذت‌بخش را برای تمامی افراد به ارمغان بیاورد.

 

عکس میلگرد بستر

 

 

مشاهده بهترین میلگردبستر موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *