تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

اگر تصمیم دارید خانه یا محل کار خود را به سیستم هوشمند تجهیز کنید، لازم است تجهیزات، ابزار و لوازم مربوط به این تکنولوژی را بشناسید. تقریباً همه چیز در خانه شما می‌تواند هوشمند...

ناهید منصوری

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

فهرست بندی

اگر تصمیم دارید خانه یا محل کار خود را به سیستم هوشمند تجهیز کنید، لازم است تجهیزات، ابزار و لوازم مربوط به این تکنولوژی را بشناسید. تقریباً همه چیز در خانه شما می‌تواند هوشمند باشد از سیستم‌های تهویه گرفته تا سیستم روشنایی، در و پنجره‌ها یا حتی آبیاری گلدان‌های خانه، همگی می‌توانند به اینترنت متصل شوند. به این ترتیب شما کنترل همه چیز را از راه دور نیز در دست خواهید داشت. تنها کافی است که این سیستم را بر تلفن همراه، لپ‌تاپ یا هر ابزار هوشمند دیگری نصب کنید. در واقع خانه هوشمند مجموعه‌ای از ابزار و لوازم تخصصی مختلف است که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود. در این مقاله از مجله دکتر تامین سعی داریم تا اطلاعات کافی در رابطه با فهرست، قیمت و عملکرد تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین اگر قصد هوشمندسازی خانه دارید یا به این مبحث علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و کاربرد هریک

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، خانه هوشمند متشکل از ابزار و لوازمی تخصصی است که توسط یک دستیار مجازی، فعال و غیرفعال می‌شود. هوشمندسازی خانه در چهار سطح مختلف قابل‌ اجرا است؛ بنابراین شما باید در درجه اول تعیین کنید که چه سطحی از هوشمندسازی را در نظر گرفته‌اید. این مورد مشخص می‌کند که به چه ابزار و سیستمی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در خانه‌تان نیازمند هستید. از طرف دیگر، باید مشخص کنید که قصد دارید هوشمندسازی را در چه بستر ارتباطی ایجاد کنید. به‌طورکلی لوازم هوشمندسازی ساختمان یا از طریق سیم یا به‌صورت بی‌سیم با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

تجهیزات هوشمندسازی بی‌سیم

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این تجهیزات بدون سیم و تنها از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین به شما این امکان را می‌دهند که از هر فاصله دور یا نزدیکی کنترل تجهیزات خانه‌تان را در دست بگیرید. تجهیزات بی‌سیم از طریق دستگاه کنترل مرکزی یا پردازنده مرکزی هوشمند مدیریت می‌شوند.

تجهیزات هوشمندسازی با سیم

ساختمانی که از طریق تجهیزات هوشمندسازی با سیم به هوش مصنوعی تجهیز می‌شوند، نیازمند یک سیم‌کشی تخصصی هستند. در واقع تجهیزات هوشمند خانه شما از طریق سیم به دستگاه کنترل مرکزی، هاب یا گیت وی متصل می‌شود. این بستر هوشمندسازی در مقایسه با مورد قبلی هزینه‌بر خواهد بود؛ اما بازدهی تجهیزات و صرفه‌جویی منابع در این نوع تجهیزات بیشتر از روش بی‌سیم است.

پس از مشخص‌کردن بستر هوشمندسازی، نوبت به خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان می‌رسد. به‌طورکلی تعدادی از این ابزارها در دسته تجهیزات پایه قرار می‌گیرند و شما موظف به تهیه و خریداری آن خواهید بود. برای مثال:

1.سیستم روشنایی ساختمان

برای خاموش و روشن کردن چراغ‌ها، مدیریت نور، اعمال سناریوهای مختلف و تنظیم شدت و ضعف نورپردازی خرید تجهیزاتی مانند: انواع کلید و پریز هوشمند، پنل کنترل و انواع چراغ و لامپ‌های هوشمند مخصوص فضاهای داخلی و خارجی لازم است.

2.سیستم تهویه ساختمان

یکی از الزامات برای تنظیم دما و رطوبت در خانه‌های هوشمند وجود ترموستات هوشمند است. این قطعه به مالکین کمک می‌کند تا دما و رطوبت محیط را باتوجه به نیاز و شرایط حاکم تنظیم کنند. ترموستات در هر خانه هوشمندی برای کنترل کولر، فن، چیلر و هیتر نیاز است.

3.سیستم امنیتی ساختمان

سیستم امنیتی خانه‌های هوشمند می‌تواند از ابزار و تجهیزات بسیار گسترده‌ای تشکیل شود؛ اما قفل‌های هوشمند در دسته ابزار‌های امنیتی پایه قرار می‌گیرد. این عبارت به این معنا است که؛ زمانی منزل شما از نظر امنیتی در دسته ساختمان‌های هوشمند قرار می‌گیرد که حداقل به‌وسیله قفل‌های هوشمند تجهیز شده باشد. علاوه بر قفل‌های هوشمند، ابزارهای زیر نیز در چنین ساختمان‌هایی برای بالابردن امنیت آن به کار می‌روند:

  • سنسورهای حرکتی: سنسورهای حرکتی در فضا یا اتاقی به کار می‌روند که شما از شیء یا اقلام مهمی نگه‌داری می‌کنید. این سنسورها از یک محیط مخصوص حفاظت می‌کنند و در صورت ورود سارقین به این منطقه زنگ خطر به صدا در می‌آید.
  • سنسور در و پنجره: این سنسورها شامل دو قطعه مجزا اما به هم مرتبط هستند که یک قطعه روی در یا پنجره نصب می‌شود و قطعه بعدی روی چارچوب همان ورودی قرار می‌گیرد. زمانی که شما سیستم امنیتی خانه را فعال کنید، جریان بین این دو قطعه قطع خواهد شد و در صورت باز شدن یا هر تهدید دیگری، زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد.
  • دوربین‌های مداربسته: این ابزار همانند قفل‌های هوشمند از دیگر ابزار‌های ابتدایی و پایه در سیستم امنیتی هوشمند هر خانه ایست. شما می‌توانید از طریق کنترل پنل خود (موبایل، تبلت یا کامپیوتر) به‌صورت زنده فضای داخلی و خارجی خانه‌تان را رصد کنید.

4.دستیار کنترل تجهیزات

دستاورد جدیدی که در خانه‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود، دستیار کنترل تجهیزات است. این قطعات به شما کمک می‌کنند تا از طریق فرمان‌های صوتی، کنترل قطعات و تجهیزات هوشمند خانه‌تان را در دست بگیرید. برای مثال کافی است اسمی را که برای این سیستم انتخاب کرده‌اید، صدا بزنید و بگویید « سنسورهای در و پنجره را فعال کن یا چراغ‌های خانه را روشن ‌کن».

5.سیستم‌های کنترل دسترسی

زمانی که از سیستم کنترل دسترسی صحبت می‌کنیم، هدف تنها نظارت بر ورود و خروج افراد به خانه یا محل کارتان نیست. بلکه شما به کمک این قابلیت می‌توانید از اطلاعات شخصی و سیستم امنیتی خود حفاظت کنید. در واقع اطلاعات شما، در برابر حملات سایبری و هک‌شدن در امان خواهد ماند.

6.سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق در سه نوع متعارف، دو سیم و آدرس‌پذیر دسته‌بندی می‌شود که هر یک را می‌توان به‌صورت دستی یا اتوماتیک فعال و کنترل کرد. سیستم‌های اعلام حریق از طریق دود یا حرارت فعال می‌شوند. این قطعات پس از شناسایی تهدید از طریق زنگ خطر، آژیر یا فلاشر‌ها اعلام حریق می‌کنند.

قیمت تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

برای خرید تجهیزات هوشمندسازی خانه باید لیستی از ابزار و قطعات هوشمندسازی تهیه کنید. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره قیمت سیستم هوشمندسازی ساختمان می‌توانید با کارشناسان و مشاورین حوزه هوشمندسازی مجموعه دکتر تامین تماس بگیرید.

به‌طورکلی میانگین قیمت‌ها و ابزارهای موردنیاز برای هوشمندسازی یک ساختمان موارد فوق را شامل می‌شود. البته هود، فر، اجاق‌گاز، جاروبرقی، پرده و سایر لوازم برقی مربوط به خانه و آشپزخانه نیز در ساختمان‌های هوشمند شده سفارشی یا لوکس نیز وجود دارند. موارد ذکر شده در بالا، ابزار پایه و استانداری هستند که عموماً یک خانه هوشمند شده از آن‌ها بهره می‌گیرد. برای اطلاع از قیمت‌های به‌روز و مشاهده لیست قیمت این ابزارها می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

در این مقاله به نکات و تجهیزات اساسی و مهم برای هوشمندسازی یک ساختمان اشاره کردیم. همچنین دریافتیم که برای خرید تجهیزات هوشمندسازی باید به چه نکاتی توجه کنیم و کاربرد هریک از این ابزار چیست. برای کسب اطلاعات دقیق و به‌روز صفحات اجتماعی دکتر تامین را دنبال کنید یا از طریق شماره تماس ۰۲۱۴۸۴۳۶ با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *