تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80

به احتمال زیاد شما نام لوله‌های پلی اتیلن را زیاد شنیده باشید اما اطلاع ندارید که لوله‌های پلی اتیلن در صنعت تا چه حد پرکاربرد هستند و هر یک چه انواعی دارند. این لوله‌های صنعت...

علیرضا علیخانی

۲۶ مهر ۱۴۰۰

tafavot-looleh-pe80-o-pe100

فهرست بندی

به احتمال زیاد شما نام لوله‌های پلی اتیلن را زیاد شنیده باشید اما اطلاع ندارید که لوله‌های پلی اتیلن در صنعت تا چه حد پرکاربرد هستند و هر یک چه انواعی دارند. این لوله‌های صنعتی به دلیل خصوصیات خاصی که دارند یکی از گزینه‌های عالی در صنعت ساختمان محسوب می‌شوند و آشنایی با این نوع لوله و انواعی که دارد یکی از مهم‌ترین ضروریات فردی است که در این حوزه مشغول به کار می‌باشد.

در این مقاله از سایت دکتر تامین قصد داریم تا به بررسی لوله‌های پلی اتیلن بپردازیم و خصوصیات این لوله پرمصرف در صنعت را برشماریم. همچنین انواع لوله‌های پلی اتیلن و کاربردهایی که دارند و مفهوم pe در انتهای این مقاله توضیح داده شده است، بنابراین با دکتر تامین همراه باشید.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن که به PE نیز معروف است، از پلیمریزاسیون اتیلن به وجود می‌آید و نسل جدیدتری نسبت به لوله‌های بتنی و فولادی است. وجود پلی اتیلن در این لوله‌ها باعث می‌شود که وزن سبک، دوام زیاد، جریان پذیری عالی و مقاومت و کیفیت بسیار بالایی داشته باشند که این لوله‌ها را برای استفاده و همچنین حمل و نقل بسیار کارآمد می‌کند. برای دانستن کاربرد لوله‌ پلی اتیلن، بد نیست ابتدا سری به انواع مختلف آن بزنیم.

لوله پلی اتیلن

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارا است، کاربرد و استفاده فراوانی در صنعت دارد. در ادامه به چند ویژگی مهم و کاربردی لوله پلی اتیلن می‌پردازیم و مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن را با شما در میان می‌گذاریم.

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی

به دلیل مقاومت بسیار بالای لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله فولادی، استفاده از این لوله مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، به طوری که امروزه مصرف لوله‌های فولادی کاهش پیدا کرده و لوله پلی اتیلن جایگزین آن‌ها شده است.

  • مقاومت در برابر ضربه و سایش

لوله‌های پلی اتیلن مقاومت بسیار خوبی را در برابر ضربات مکانیکی و فیزیکی از خود نشان می‌دهند به طوری که امروزه به جای استفاده از لوله‌های فولادی و بتنی، از لوله پلی اتیلن استفاده می‌شود. همچنین این نوع لوله در برابر سایش مواد جامدی که درون لوله هدایت می‌شوند نیز مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد.

  • سبک و کم وزن

لوله‌های پلی اتیلن در مقایسه با سایر لوله‌های مورد استفاده در صنعت از وزن کمتری برخوردار هستند و به همین دلیل در حین حمل، بارگیری و نصب آن سهولت و راحتی بیشتری وجود دارد که همین عامل سبب می‌شود تا این نوع لوله‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار باشند.

  • انعطاف‌پذیری

لوله‌های پلی اتیلن به دلیل منعطف پذیر بودن دارای شعاع خمش مناسب هستند. شعاع خمش پلی اتیلن به طور معمول 20 برابر قطر خارجی است و به همین دلیل سهولت نصب در این نوع لوله بیشتر بوده و نیاز به اتصالات کمتری هنگام نصب می‌باشد. در نتیجه نصب لوله پلی اتیلن و اجرای آن در مدت زمان کوتاه‌تر و با صرف هزینه کمتری امکان‌پذیر می‌باشد.

پیشنهاد مقاله: اصول لوله کشی ساختمان + 5 نکته مهم

انواع لوله‌های پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن در انواع و همچنین سایزهای مختلف در بازار موجود می‌باشد و هر یک از این لوله‌ها برای مصارف خاصی طراحی و تولید شده‌اند. ما در این مقاله از سایت دکتر تامین تلاش کرده‌ایم تا انواع لوله‌های پلی اتیلن را به اختصار برای شما توضیح دهیم، با ما همراه بمانید.

  • لوله پلی اتیلن گازی

این نوع از انواع لوله پلی اتیلن در صنایع پتروشیمی پرکاربرد بوده و قابلیت نصب آسان دارد. این لوله‌ها همچنین از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند. لوله‌های پلی اتیلن گازی در فشار 12.5 و 16 بار و در سایز 25، 63، 90، 110، 125، 160، 200، 225 میلی متری و در گریدهای pe100 و pe80 تولید می‌شوند، که در ادامه‌ی بحث به توضیح مفهوم pe در لوله‌های پلی اتیلن نیز خواهیم پرداخت.

  • لوله پلی اتیلن آب‌رسانی

این مورد از لوله‌های پلی اتیلن برای انتقال آب و آبرسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در کشاورزی بسیار پرکاربرد می‌باشد. لوله‌های آبرسانی در فشارهای 6 تا 16 بار و همچنین برای شرایط حساس در فشار 20 بار تولید و به کار گرفته می‌شوند.

  • لوله پلی اتیلن فاضلابی

مورد دیگر از انواع لوله‌های پلی اتیلن، لوله پلی اتیلن فاضلابی می‌باشد، که برای جمع‌آوری فاضلاب و پسماند ( صنعتی و شهری) مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی در فشارهای 3.2 تا 5 بار و در گرید pe80 و برای سایزهای بزرگتر در pe100 تولید می‌شوند.

برای مشاهده محصولات لوله و اتصالات فاضلابی کلیک کنید.

  • لوله پلی اتیلن کابلی

این نوع لوله از انواع لوله‌های پلی اتیلن به عنوان پوشش و عایق کابل‌های برق و همچنین برای آبیاری قطره‌ای در کشاورزی استفاده می‌شود. این لوله‌ها در فشارهای 6 و 10 بار تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند.

  • لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای

این نوع از انواع لوله‌های پلی اتیلن برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود و در کشاورزی کاربرد بالایی دارد.

  • لوله پلی اتیلن فشار قوی

به این نوع لوله اصطلاحا لوله تحت فشار نیز می‌گویند. این لوله‌ها از ضخامت بیشتری نسبت به بقیه انواع لوله های پلی اتیلن برخوردارند و نسبت به فشار بالا مقاوم می‌باشند.

مفهوم pe در لوله‌های پلی اتیلن

پلی اتیلن‌ها بر اساس چگالی، صخامت و وزن در سه گرید اصلی طبقه بندی می‌شوند. همان طور که تا به این جا مطالعه کردید، پلی اتیلن‌ها انواع، کاربردها و مصارف مختلفی دارند. بسته به نوع مصرف و کاربرد از یکی از گریدهای پلی اتیلن استفاده می‌شود. معمول‌ترین انواع گریدهای پلی اتیلن PE80 , PE100 و PE63 می‌باشند که ما در ادامه به بررسی تفاوت لوله پلی اتیلن PE80 و PE100 می‌پردازیم.

پیشنهاد مقاله: 3 نکته مهم برای خرید بهترین لوله و اتصالات ساختمانی

تفاوت لوله پلی اتیلن pe100 و pe80

لوله‌های پلی اتیلن بسته به مقدار pe دارای تفاوت‌هایی هستند و در این قسمت قصد داریم تا تفاوت لوله پلی اتیلن pe80 و pe100 را با شما در میان بگذاریم. لوله پلی اتیلن pe80 دارای وزن و ضخامت کمتر و همچنین قیمت ارزان‌تر است، از طرفی دیگر لوله پلی اتیلن pe100 از چگالی، وزن و صخامت کمتری برخوردار است اما با این حال تحمل فشار بیشتری را دارا می‌باشد. همچنین تفاوت لوله پلی اتیلن pe80 و pe100 در خاصیت ضد اشعه ماورا بنفش خورشید در لوله نوع pe100 نیز است.

لوله پلی اتیلن

کلام آخر…

امروزه با رشد بسیار سریع علم و فناوری در جهان، گزینه‌های زیادی برای لوله‌کشی وجود دارد که یکی از آن‌ها لوله پلی اتیلن است. این لوله از انواع لوله‌های بتنی و فلزی دارای مشخصات مقرون به صرفه و بهتری است و به همین دلیل مصرف این لوله‌ها جایگزین انواع دیگر شده است. این نوع لوله دارای کاربردهای فراوانی است و بسته به انواع آن می‌توان در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

در این مقاله از دکتر تامین سعی شده است تا لوله‌های پلی اتیلن را معرفی کنیم و مزایای استفاده از آن را برای شما برشماریم. همچنین انواع مختلفی از لوله‌های پلی اتیلن در این مقاله بررسی شده و مفهوم pe و تفاوت لوله پلی اتیلن pe80 و pe100 نیز در انتهای این مقاله توضیح داده شده است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده و در انتخاب هر چه بهتر لوله به شما کمک کرده باشد.

جهت مشاهده بهترین لوله و اتصالات موجود در سایت

همین حالا کلیک کنید

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *