دلیل آتش سوزی سیم و کابل ها چیست؟

سیم و کابل برق را می توانید در تمام ساختمان سازی ها مشاهده کنید. در هر پروژه ی ساختمان سازی مقدار زیادی کابل و سیم برق مصرف می شود که برای راه اندازی سیستم ها و دستگاه‌های برقی...

علیرضا علیخانی

۱۲ آبان ۱۳۹۸

dalil-atashsooozi-simocabl

فهرست بندی

سیم و کابل برق را می توانید در تمام ساختمان سازی ها مشاهده کنید. در هر پروژه ی ساختمان سازی مقدار زیادی کابل و سیم برق مصرف می شود که برای راه اندازی سیستم ها و دستگاه های برقی منزل شما و تامین روشنایی منزل یا ساختمانی که در آن حضور دارید، ضروری هستند. متاسفانه بسیاری از گزارشات پایگاه های آتش نشانی حاکی از آن هستند که آتش سوزی کابل برق یکی از شایع ترین دلایل آتش سوزی ها در ایران است. از این رو در این مقاله به بررسی انواع کابل‌ها و معرفی نمونه‎‌هایی از آن می‌پردازیم.

راه های جلوگیری از آتش گرفتن سیم و کابل برق

متاسفانه بسیاری از گزارشات پایگاه های آتش نشانی حاکی از آن هستند که آتش سوزی کابل برق یکی از شایع ترین دلایل آتش سوزی ها در ایران است. آمار نشان می دهند که این نوع آتش سوزی دومین دلیل آتش سوزی ها در کشور ایران است که بسیار جای نگرانی دارد. البته اوضاع در خارج از ایران نیز به همین صورت است و بسیاری از آتش سوزی ها به دلیل آتش سوزی کابل برق صورت می گیرد.

سوالی که پیش می آید این است که چه مشکلی در این سیم ها و کابل ها وجود دارد که باعث بروز همچین حوادث نا خوشایندی می شود؟ به طور کلی می توان چند پاسخ به این سوال داد.

  1. سیم کشی معیوب که توسط افراد نابلد انجام می شود
  2. استفاده از کابل برق و سیم های تقلبی یا معیوب
  3. اتصال مستقیم دستگاه های برقی معیوب به پریز ها در ساختمان (بدون استفاده از محافظ)

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، عمده ترین دلایلی هستند که باعث می شوند شاهد آتش سوزی کابل برق ساختمان ها باشیم. بدون تردید ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشند، اما از آنجایی که به ندرت منجر به آتش سوزی می شوند، از صحبت در مورد آنها صرف نظر کرده ایم.

کابل برق

در ایران بیشترین دلیل آتش سوزی کابل برق را می توان در استفاده از کابل و سیم برق تقلبی و معیوب دانست که در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. البته نمی توان دو دلیل دیگر را نادیده گرفت. سیم کشی معیوب یکی دیگر از دلایل عمده ی بسیاری از آتش سوزی ها در منازل، آپارتمان ها و ساختمان های تجاری است.

برای اطلاعات بیشتر درباره خرید بهترین سیم و کابل می‌توانید برای انتخاب و خرید سیم وکابلهای ساختمانی چه نکاتی را باید مدنظرداشت؟ را مطالعه کنید.

انواع سیم و کابل برق

مدل های بسیار متنوعی از سیم و کابل های برق در بازار موجود هستند که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و البته در بعضی از ویژگی های پایه اشتراک دارند. شما باید سیم و کابل برق مناسب برای نیاز خود را انتخاب کنید تا احتمال خرابی کابل در اتصال به دستگاه های مختلف را به حداقل برسانید. انتخاب کابل مناسب با هر فعالیت، یکی از مهمترین راه های جلوگیری از آتش سوزی کابل برق است. برخی از کابل ها و سیم های موجود در بازار که در سیم کشی یک واحد ممکن است از آنها استفاده کنید، عبارتند از:

  • کابل افشان
  • کابل کنترل
  • کابل شبکه
  • کابل خشک یا کابل زمینی
  • کابل جوش
  • کابل نسوز
  • کابل شیلددار
  • سیم خشک
  • سیم افشان

برخی از شناخته شده ترین برند های تولید انواع سیم و کابل های برق در ایران که محصولاتی با کیفیت و با دوام را به بازار عرضه می کنند، عبارتند از:

انواع کابل

همانطور که اشاره شد قیمت کابل های تقلبی که در بازار وجود دارند، ارزان تر از سیم ها و کابل هایی است که توسط برند های معروف فروخته می شود با توجه به خطرات فراوانی که این سیم های تقلبی برای جان و مال شما دارد، آیا خرید آنها عاقلانه است؟

نحوه ی تشخیص کابل برق تقلبی از کابل اصلی

در ابتدا توجه داشته باشید که نباید کابل برقی را خریداری کنید که اطلاعات درستی از محصول بر روی آن حک نشده است. تولید کنندگان معتبر همواره اطلاعاتی از محصول نظیر کارخانه ی تولید کننده و آدرس آن را بر روی بسته بندی و همچنین بر روی خود کابل حک می کنند. بنابراین سعی کنید از برند های معتبری که نام برخی از آنها در این مقاله آورده شده است خریداری کنید.

شاید شما تجربه ی زیادی در خرید کابل برق نداشته باشید و تشخیص یک کابل اصل از یک کابل تقلبی برایتان مشکل باشد. در اینجا چند شیوه ی ساده ولی کاربردی را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید.

همواره زمانی که قصد خرید کابل افشان، کابل خشک، کابل شبکه، کابل جوش و… را دارید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بهترین سیم های موجود در بازار از مس به عنوان هادی جریان الکتریسیته استفاده می کنند. بنابراین با برش زدن سطح مقطع سیم از این مسئله مطمئن شوید. در حال حاضر از برخی ترکیبات شامل آلومینیوم نیز برای تولید کابل برق استفاده می کنند تا بتوانند قیمت محصول را پایین بیاورند.
  • توجه داشته باشید که زیاد بودن قطر روکش عایق سیم، دلیلی بر با کیفیت بودن و مرغوبیت آن نیست. برخی از تولید کنندگان با کاستن از وزن هادی و قطور کردن روکش عایق، سعی در فریب دادن خریداران دارند.
  • به برند حک شده بر روی سیم و بسته بندی آن دقت کنید و همچنین مطمئن شوید که علامت استاندارد و شماره پروانه بر روی سیم و کابل وجود داشته باشد.
  • در صورت برش دادن سطح مقطع یک سیم، در صورتی که سیم استاندارد باشد، هادی جریان مسی را در مرکز آن مشاهده خواهید کرد.
  • با توجه به مورد بالا، اگر پس از برش دادن سطح مقطع کابل متوجه شدید که قطر عایق در اطراف هادی یکسان نیست، در حال خرید یک کابل برق تقلبی یا بی کیفیت هستید.
  • در کابل های با کیفیتی که توسط کارخانجات سیم و کابل خراسان، سیم و کابل مشهد و سیم و کابل دماوند تولید می شوند، عایق سیم به راحتی از هادی جدا می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره اصول سیم‌کشی ساختمان می‌توانید مراحل اصولی اجرای سیم کشی برق ساختمان را بخوانید.

کابل اصل

در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از کابل های پر مصرف و مهم آشنا کنیم تا با اطلاعاتی کامل دست به خریدی هوشمندانه بزنید.

مزایای استفاده از کابل شیلددار

کابل برق شیلددار یکی از بهترین کابل های مورد استفاده در سیستم های برق است و استفاده های فراوانی از آن می شود. این کابل های الکتریکی از یک یا چند عایق تشکیل شده اند و توسط یک لایه ی رسانا محصور شده است. مدل های مختلفی از کابل شیلددار در بازار موجود هستند و تفاوت های میان شیلد ها بر اساس دلایل مهندسی و رعایت استاندارد ها می باشد. برخی از مهمترین کابل های شیلددار عبارتند از:

  • کابل شیلددار با بافت فلزی
  • کابل شیلددار فویلی
  • کابل شیلددار مارپیچ
  • کابل شیلددار نواری
  • کابل شیلددار ترکیبی

کابل شیلددار

مزایای استفاده از کابل نسوز

اگر قصد دارید تا خطر آتش سوزی کابل برق را به حداقل برسانید، گزینه ای بهتر از کابل نسوز در اختیارتان قرار ندارد. ویژگی های منحصر به فرد این نوع کابل برق باعث شده تا مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرند. شما می توانید از این کابل ها برای سیم کشی محصولات و دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی، الکترو موتور ها، لوازم خانگی نظیر جاروبرقی، اجاق گاز ها و المنت ها، لوازم حرارتی و به طور کلی در هر مکانی که مقاومت در برابر حرارت و سوختگی ارزش محسوب می شود، استفاده کنید.

روکش این کابل ها عموما از جنس سیلیکون است که بسیار در برابر حرارت مقاوم است. کابل نسوز توانایی آن را دارد که در محدوده ی دمایی ۵۰- درجه ی سانتی گراد تا ۱۸۰+ درجه ی سانتی گراد به خوبی کار کند و آسیبی به آن وارد نشود. با این اوصاف می توانید حدس بزنید که کابل برق نسوز تا چه حد می تواند کارایی داشته باشد و استاندارد و امنیت را در رابطه با سیم کشی برق در ساختمان ها بالا ببرد.

  • سیم کشی هواپیما ها و صنایع هوا فضا
  • صنایع تولید تجهیزات آزمایشگاهی
  • انواع موتور ها و ژنراتور ها
  • سیم کشی های خانگی و صنعتی
  • صنایع فولاد و نورد گرم
  • ترانسفورماتور ها
  • کوره ها
  • صنایعی که به صورت کاربردی در حوضه ی نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنند

کابل نسوز

کابل خشک یا کابل افشان

از آنجایی که این دو نوع کابل برق شباهت های زیادی از لحاظ ظاهری به یکدیگر دارند، معمولا مورد مقایسه قرار می گیرند تا بتوان برای موردی که قرار است از کابل برای آن استفاده شود، انتخاب درستی داشته باشیم. به علاوه انتخاب کابل درست می تواند خطر آتش سوزی کابل برق را تا حد زیادی کاهش دهد. حال باید ببینیم که این دو کابل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

در کابل افشان اوضاع متفاوت است و شاهد انعطاف پذیری بسیار بالایی هستید. این کابل برق می تواند تا هشت رشته ی مختلف را در خود جای دهد. در هادی افشان شاهد آن هستید که دور هر رشته ی هادی مقداری سیم پیچیده شده است. در ابعاد نرمال یک کابل افشان شاهد ۵۶ رشته سیم افشان هستیم که هر ۴ جفت از آن معمولا نیاز به یک رسانا دارد. در مجموع در یک کابل برق افشان می توانید به طور تقریبی تا ۸ هادی جریان را مشاهده کنید.

زمانی که به دنبال کابل برای دستگاه هایی هستید که به انعطاف بیشتری نیاز دارد، باید از کابل افشان استفاده کنید. کابل برق زمینی در صورتی که به دفعات نیاز به خم شدن آن وجود داشته باشد، احتمالا پس از مدت کوتاهی خواهد شکست. در مواردی که کابل قرار است بیش از حد پیچ و تاب بخورد، حتما باید از کابل افشان استفاده کرد. سیم کشی پریز های برق یکی از مواردی است که به استفاده از این نوع کابل ها نیاز پیدا خواهید کرد.

کاهش سیگنال در کابل افشان بیشتر است. بنابراین زمانی که در سیستم سیم کشی خود در حال استفاده از این نوع کابل هستید، باید به طول کابلی که از آن استفاده می کنید توجه داشته باشید. تا جایی که می توانید، متراژ سیم مصرفی خود در این حالت را به حداقل برسانید.

همچنین بخوانید: دلیل آتش سوزی سیم و کابل ها چیست؟

تفاوت کابل‌ها

علت انتخاب سیم مسی به عنوان هادی کابل برق

در بعضی از بخش های این مقاله بار ها در مورد جنس هادی مورد استفاده درون انواع کابل برق صحبت شد. فرقی نمی کند که صحبت در مورد کابل نسوز، کابل خشک، کابل افشان، کابل جوش یا هر کابل دیگری باشد. بهترین نوع هادی که باید در این سیم ها به کار رود، مس است. یکی از دلایل آتش سوزی کابل برق تقلبی، استفاده از هادی های آلومینیوم محور است. استفاده از هادی نا مناسب درون کابل ها سبب افت ولتاژ می شود. این افت ولتاژ به تنهایی می تواند باعث آتش سوزی کابل برق شود.

مس در بسیاری از وسایل و دستگاه های برقی به کار می رود و یکی از اصلی ترین مواد در ساخت هادی سیم برق است. فرقی ندارد که صحبت از کابل برق تلویزیون، کامپیوتر، وسایل و تجهیزات برقی آشپزخانه یا ابزار ساخت و ساز باشد. به احتمال بسیار قوی اگر کابل برق خود را از یک برند معتبر تهیه کرده باشید، جنس هادی آن از مس خواهد بود. به واسطه ی دستگاه های برقی فراوانی که در زندگی روزمره ی ما وجود دارند و از آنها استفاده های فراوانی می کنیم. ارجمله ویژگی این کابل‌ها می‌توان به:

  • هادی قدرتمند جریان الکتریکی
  • مقرون به صرفه بودن
  • شکل پذیری بالا
  • مقاومت گرمایی مس

کابل مسی

سوالات متداول

بافت‌ عایق چیست ؟

بافت عایق را در مراکز صنعتی که میزان نویز جریان زیاد است استفاده می‌کنند تا درصد اختلال کمتر شود.

نحوه تشخیص عایق‌های اصل و با کیفیت چیست ؟

عایق استفاده شده در سیم و کابل باید در طول مسیر یکنواخت باشد، از حد معمول ضحیم یا کوچکتر نباشد، در طول کابل موج نداشته باشد و تمامی نشانه‌های استاندارد را داشته باشد.

آیا علائم و نوشته‌های بر روی سیم و کابل‌ها دلیل به اصل بودن آنها می‌شود ؟

خیر موارد گفته شده می‌تواند به صورت کپی شده انجام شود موارد فنی مثل میزان رشته‌ها، جنس مس و عایق به کار رفته بسیار مهم و قابل تشخیص‌تر است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با دلایل عمده آتش سوزی کابل برق و خطرات جانی و مالی ناشی از آن آشنا کنیم و همچنین با معرفی انواع سیم و کابل های پر استفاده و شیوه تشخیص سیم و کابل تقلبی از سیم کابل اصلی، در خرید هوشمندانه شما را یاری کنیم. همچنین به معرفی سایت دکتر تامین در تامین سیم و کابل‌های با کیفیت و اصل این نیاز شمارا برطرف نماییم.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

  1. میشه بگید چه برندهایی از سیم و کابل خوبن؟ از همونا خرید کنیم که خیالمون بابت کیفیت و جلوگیری از آتیش سوزی راحت باشه. مرسی.

  2. اطلاعاتی که توی این مقاله دادید رو حتی من برقکار هم نمیدونستم. کارتون درسته. مرسی از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *