محاسبه مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی ساختمان و برآورد هزینه سیم کشی

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت، سیم‌کشی ساختمان است. سیم‌ها را می‌توان شریان‌های اصلی ساختمان دانست. این سیم‌ها هستند که جریان برق را برای ما تأمین می‌کنند و به هر خانه‌ای...

ناهید منصوری

۲۲ تیر ۱۴۰۲

محاسبه سیم و کابل برای سیم کشی ساختمان

فهرست بندی

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت، سیم‌کشی ساختمان است. سیم‌ها را می‌توان شریان‌های اصلی ساختمان دانست. این سیم‌ها هستند که جریان برق را برای ما تأمین می‌کنند و به هر خانه‌ای، زندگی می‌بخشند. بدون شک تصور یک ساختمان بدون سیم‌کشی و بدون برق، بسیار دشوار خواهد بود.

درست به همین دلیل است که سیم‌کشی ساختمان و تخمین متراژ سیم مورد نیاز برای یک ساختمان، این فرآیند بسیار اهمیت دارد. هرچند که به‌عنوان یک فرد عادي، آگاهی از این اطلاعات ممکن است به کارتان نیاید؛ اما اگر کنجکاو هستید که بدانید برای ساخت یک ساختمان چه مقدار سیم و کابل برق نیاز است، این مقاله را مطالعه فرمایید.

طراحی نقشه سیم‌کشی، اولین قدم برای محاسبه

اولین کاری که باید برای خمین متراژ سیم مورد نیاز برای یک ساختمان در سیم‌کشی ساختمان انجام دهید، طراحی نقشه سیم‌کشی است. این نقشه، یک راهنمای جامع و کامل است به شما کمک می‌کند تا دورنمایی کامل از آنچه که در عمل قرار است رخ دهد، داشته باشید. با طراحی نقشه سیم‌کشی ساختمان، می‌توانید مقدار کابل و سیم مصرفی را به طور دقیق‌تری محاسبه کنید.

از جمله اطلاعاتی که به لطف نقشه سیم‌کشی ساختمان برای ما مشخص می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • میزان سیم و کابل مورداستفاده در سیم‌کشی؛
  • میزان لوله مورداستفاده در ساختمان برای سیم‌کشی؛
  • تعداد لامپ‌ها، پریزها، کلیدها، محل قرارگیری فیوز، جعبه‌تقسیم و غیره.

 

نحوه محاسبه مقدار سیم و کابل چگونه است؟

بعد از اینکه نقشه سیم‌کشی ساختمان را طراحی کردید، اکنون زمان است که میزان سیم و کابل موردنیاز خود را برآورد کنید. برای محاسبه مقدار سیمی که در هر واحد ممکن است استفاده شود، یک قانون ساده، یک راه‌حل سریع وجود دارد:

از روی نقشه‌ای که طراحی کرده‌اید، مقدار سیم مورداستفاده در هر مدار را با هم جمع کنید؛ سپس عدد به‌دست‌آمده را 1.5 برابر کنید.

این ساده‌ترین راهکاری است که می‌توانید برای حساب‌کردن مقدار سیم موردنیاز در ساختمان خود، از آن استفاده کنید. 1.5 برابر کردن عدد به‌دست‌آمده، برای آن است که معمولاً در هر مدار، ممکن است پیچ‌وخم‌ها یا عقب‌گردهایی وجود داشته باشد. بنا بر این قاعده، اگر هر واحد از ساختمان شما بر روی کاغذ به 100 متر سیم نیاز داشته باشد، در عمل نیاز است که حدود 150 متر سیم خریداری نمایید.

 

محاسبه مقدار سیم موردنیاز بر اساس زیر بنا

راهکار دیگری نیز برای محاسبه مقدار سیم و کابل و سایر تجهیزات سیم‌کشی در ساختمان وجود دارد. این راهکار نیز یک روش تجربی است که افراد فنی و متخصص در این زمینه، معمولاً از آن استفاده می‌کنند. در این روش، لازم است که به شیوه زیر عمل کنید:

ابتدا باید زیربنای تقریبی هر واحد را به دست آورید؛ سپس حدود 2 برابر عدد زیربنا، برای آن سیم خریداری نمایید.

محاسبه مقدار سیم و سایر تجهیزات سیم‌کشی ساختمان بنا بر این روش، به زیربنای ساختمان یا واحد موردنظر شما بستگی دارد. در این روش معمولاً تجهیزات را به این میزان خریداری می‌کنند:

  • مقدار سیم و لوله: 2 برابر مقدار زیربنا
  • تعداد قوطی‌ها: نصف () عدد زیر بنا
  • تعداد زانوها: برابر با عدد زیربنا

برای مثال در این روش، اگر متراژ و زیربنای ساختمان شما حدود 100 متر باشد، شما باید حدود 200 متر لوله و سیم خریداری کنید. تعداد قوطی‌ها نیز 50 عدد و تعداد زانوها نیز برابر با 100 عدد خواهد بود. معمولاً تعداد قوطی‌ها با کلیدها و پریزها برابر است.

متخصصان همیشه توصیه مي‌کنند که برای سیم‌کشی و برق‌کاری، از کلیدها و پریزهای باکیفیت استفاده کنید. از برندهای خوب برای تحقق این هدف، می‌توان به کلید و پریز ایران الکتریک اشاره کرد.

مقدار سیم مورد نیاز برای هر واحد چقدر است؟

اکنون نحوه محاسبه مقدار سیم و کابل برای سیم‌کشی ساختمان را می‌دانیم. احتمالاً برایتان سؤال پیش‌آمده است که به طور معمول، چه مقدار سیم برای هر واحد موردنیاز است. باید بدانید که مقدار سیم مورداستفاده در هر واحد، تنها برای سیم برق نیست، بلکه مقدار سیم موردنیاز برای سیم‌کشی کابل آنتی، تلفن، کولر و حتی آیفون را نیز در نظر گرفت.

در جدول زیر می‌توانید مقدار سیم و کابل موردنیاز برای یک واحد 100 تا 120 متری را مشاهده فرمایید:

سیم فاز (قرمزرنگ) 100 متر (سایز 1.5)
سیم نول (آبی‌رنگ) 170 متر (سایز 1.5)
سیم ارت (زردرنگ) 170 متر (سایز 1.5)
سیم سیستم اعلام حریق (قهوه‌ای‌رنگ) 150 متر (سایز 1.5)
سیم کابل تلفن 60 متر (برای هر واحد)
سیم کابل آنتن 50 متر (برای هر واحد)
سیم کابل آیفون 6 تا 10 متر (برای هر واحد)
سیم برای کولر 10 تا 15 متر (برای هر واحد)

 

انواع سیم‌های مورداستفاده در سیم‌کشی ساختمان

حال که با نحوه محاسبه مقدار سیم و کابل و میانگین متراژ موردنیاز آشنا شده‌ایم، بد نیست که نیم‌نگاهی به انواع سیم‌های مورداستفاده در ساختمان‌سازی نیز داشته باشیم. به‌طورکلی، سیم‌های رایج در سیم‌کشی را می‌توان در سه دسته‌بندی جای داد:

1.    از نظر سایز و ضخامت

منظور از سایز، همان ضخامت سیم است و هر ضخامت، برای کاربری خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله سایزها‌ی رایج می‌توان به 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50 میلی‌متر اشاره کرد.

2.    از نظر رنگ و کاربرد

هر نوع سیم از نظر نوع کاربرد، دارای رنگ‌های متنوعی است که توسط استانداردهای دولتی تعیین شده‌اند. سیم‌های برق را می‌توان بر اساس رنگ و کاربرد، در دسته‌های زیر جای داد:

  • سیم فاز: رنگ‌های قرمز، زرد و سیاه
  • سیم ارت: زرد یا سبز
  • سیم نول: آبی

3.    از نظر جنس و ساختار

از نظر جنس سیم نیز به‌طورکلی دو نوع عمده سیم داریم؛ نوع اول سیم‌های مفتولی یا سیم‌های خشک هستند. نوع دون نیز سیم‌های افشان نام دارند. سیم افشان پرکاربردتر است. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه سیم کشی ساختمان می‌توانید مقاله آموزش سیم کشی ساختمان به صورت کامل را مطالعه کنید.

خرید سیم و کابل باکیفیت از دکتر تامین

در این مقاله از محاسبه مقدار سیم و کابل برای سیم‌کشی ساختمان برای شما گفتیم. اکنون بدون شک بزرگ‌ترین سؤالی که در ذهن شما وجود دارد، آن است که کدام برندها باکیفیت‌ترین سیم‌ها و کابل‌های ایران را تولید می‌کنند؟ در این زمینه، می‌توان به برندهای خیام الکتریک، سیم و کابل ام پی جی یا خراسان افشار نژاد اشاره کرد. در وب‌سایت دکتر تامین، شما می‌توانید علاوه بر خرید این محصولات، لیست قیمت سیم و کابل خراسان افشار نژاد یا دیگر برندها را نیز مشاهده کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

8 پاسخ

  1. سلام. بنظرم برای یک واحد مسکونی خیلی بیشتر از اینا مصرف سیم هست. چون دو حلقه سیم ۱.۵ فقط برای چراغهای سقفی استفاده میشه؟

    1. سلام دوست عزیز ممکنه برای ساختمان‌های مختلف این مقدار به صورت تقریبی کمی تفاوت داشته باشه، بهتره با یک برقکار هم مشورت کنید.

    1. سیم های برق تک رشته ۱۰۰ متر هر کلاف میباشد و مجموع یک کلاف ۱۰۰ متری سیم ۱/۵ و یک کلاف ۱۰۰ متری سیم ۲/۵ میشود یک جفت حلقه سیم که در بازار قیمت به صورت جفتی اعلام میشود ۶۰ درصد قیمت برای سیم ۲/۵ و ۴۰ درصد قیمت برای سیم ۱/۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *