نحوه استفاده از چسب بتن در استخر

از جدیدترین متریال‌هایی که برای آب‌بندی استخر و دیگر محیط‌های مرطوب از آن استفاده می‌کنند، چسب بتن است. این چسب می‌تواند فواید بسیاری را برای کاربران به همراه داشته باشد؛ چسب...

ناهید منصوری

۱ خرداد ۱۴۰۲

استفاده از چسب بتن در استخر

فهرست بندی

از جدیدترین متریال‌هایی که برای آب‌بندی استخر و دیگر محیط‌های مرطوب از آن استفاده می‌کنند، چسب بتن است. این چسب می‌تواند فواید بسیاری را برای کاربران به همراه داشته باشد؛ چسب بتن در استخر می‌تواند از نفوذ رطوبت به دیواره‌ها و ایجاد مشکلات ناشی از آن، به بهترین شکل ممکن جلوگیری کند. درست به همین دلیل است که استفاده از آن در سال‌های اخیر، به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

امروز در این مقاله از مجله دکتر تامین، قصد داریم از مزایای چسب بتن و نحوه‌ی استفاده از آن در استخر را بررسی و روش استفاده از چسب بتن در استخر را نیز به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

چسب بتن چیست؟

قبل از آنکه به سراغ نحوه استفاده از چسب بتن در استخر برویم، بد نیست که با ماهیت این چسب‌ها نیز آشنا شویم. همان‌طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، چسب بتن یکی از تازه‌ترین متریال‌هایی است که در ساخت و ساز استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این چسب، مقاومت سازه یا سطوح در برابر رطوبت است؛ باتوجه‌به این موضوع، موارد استفاده از چسب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استفاده در ستون‌ها و سرستون‌ها
  • استفاده در فونداسیون (زیربنا) سازه‌ها
  • افزایش چسبندگی و ضدآب کردن چسب کاشی و چسب سنگ
  • برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی و عایق کردن کف و دیوارها
  • ساخت نمای ساختمان‌ها
  • ساخت چاله آسانسور
  • بلوک‌بندی، سرامیک کاری و غیره در فضای آزاد

برای اطلاعات بیشتر از کاربردهای چسب بتن اینجا کلیک کنید.

انواع چسب بتن کدام است؟

هر یک از انواع این چسب ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربری خاصی استفاده می‌شوند. برای اینکه از چسب بتن در استخر استفاده کنید، باید انواع آن را بشناسید. از جمله متداول‌ترین انواع چسب بتن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

چسب‌های اپوکسی

این چسب‌ها را بر پایه رزین اپوکسی یا رزین اکریلیک تولید می‌کنند؛ به باور بسیاری از متخصصان، چسب‌های اپوکسی از جمله بهترین چسب‌های بتن هستند که نه‌ تنها می‌توانند بتن را آب‌بندی کنند، بلکه می‌توانند مقاومت بتن  و حتی انعطاف‌پذیری آن را نیز افزایش دهند. از جمله معروف‌ترین چسب‌های اپوکسی می‌توان به چسب آب بندی  Z90  اشاره کرد.

 

چسب‌های لاتکس

چسب‌های لاتکس نیز از متداول‌ترین انواع چسب مخصوص بتن به شمار می‌روند. این چسب‌ها نیز بر پایه مواد شیمیایی تولید می‌شوند و معمولاً به‌صورت مایع در بازار وجود دارند. این چسب‌ها را در اکثر مواقع به‌صورت ترکیبی با سیمان و ملات به کار می‌برند و از آن برای افزایش مقاومت بتن استفاده می‌کنند. از جمله معروف‌ترین انواع چسب‌های لاتکس، می‌توان به چسب sa12 اشاره کرد.

 

نحوه استفاده از چسب بتن در استخر

برای اینکه بتوان از چسب بتن برای آب‌بندی استخر استفاده کرد، چند روش وجود دارد. هر یک از این روش‌ها، اصول و مراحل خاص خودشان را دارند و باید توسط افراد باتجربه انجام شوند. از متداول‌ترین راه‌های استفاده از چسب بتن در استخر، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. استفاده از چسب بتن با سیمان برای ساخت سازه استخر

در این روش، از چسب بتن برای ساخت فونداسیون استخر استفاده می‌شود و می‌تواند استخر را از بستر در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم سازد. برای اجرای این روش، معمولاً به‌جای استفاده از آب برای تهیه ملات، از چسب استفاده می‌شود؛ نسبت آن نیز به میزان 5 تا 25 درصد از وزن سیمان مورد استفاده است. پس از تهیه ملات به این روش، از آن برای بتن‌ریزی کف استخر و ساخت سازه اصلی استفاده می‌شود.

 

2. استفاده از چسب بتن با ملات در ساخت رویه استخر

دیگر روش استفاده از چسب بتن در استخر، استفاده از چسب در ملات پلاستر است. زمانی که بلوک‌چینی و بتن‌ریزی دیوارهای استخر به پایان رسید، یک لایه ملات سیمان پلاستر روی آن کشیده می‌شود. در این مرحله می‌توان چسب بتن را با ملات مخلوط کرد و از آن برای نازک‌کاری استفاده نمود. نسبت چسب بتن به میزان پلاستر در این روش، باید توسط متخصصان تعیین شود.

 

3. استفاده از چسب بتن به‌عنوان لایه عایق روی سطح استخر

استفاده از چسب بتن به‌عنوان یک لایه عایق بر روی سطح نهایی نیز یکی دیگر از روش‌های استفاده از چسب بتن در استخر است. در این روش، چسب را به‌صورت ماده‌ای خام و به شکل لایه‌ای نازک، روی سطح نهایی به کار می‌برند. متداول‌ترین چسبی هم که برای اجرای این روش به کار می‌رود، انواع چسب‌های لاتکس است. این روش می‌تواند تمام درزها و منافذ را به بهترین شکل بپوشاند و استخر را به‌صورت کامل آب‌بندی کند.

4. استفاده از چسب بتن در دوغاب برای کاشی‌کاری استخر

استفاده از چسب بتن در دوغاب نیز از دیگر روش‌های به‌کارگیری چسب بتن در استخر است. زمانی که کاشی‌کاری استخر به طور کامل انجام گرفت، نوبت به دوغاب‌کاری فرامی‌رسد. در این زمان، می‌توان چسب را با ملات مخلوط نموده و آن را جایگزین آب کرد. توصیه می‌شود که یک‌بار دوغاب‌کاری به روش سنتی انجام شود و برای بار دوم، از چسب‌های مخصوص بتن برای آب‌بندی بیشتر استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله استفاده از چسب بتن در دوغاب را مطالعه کنید.

 

باتوجه به مواردی که گفته شد یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان برای آب‌بندی استخر یا هر محیط دیگری به کار برد، استفاده از چسب بتن است. امروزه از به‌کارگیری چسب بتن در استخر بسیار متداول است و می‌تواند کیفیت سازه شما را تا چندین برابر افزایش دهد.

در این مقاله از دکتر تامین، نگاهی به نحوه استفاده از چسب بتن در استخر داشتیم و روش‌های متفاوت آن را به شما معرفی کردیم. در کنار آن نیز با ماهیت این چسب‌ها و انواع‌ آن نیز آشنا شدیم. شما تابه‌حال از چسب بتن برای سازه‌های خود استفاده کرده‌اید؟ از مزایا و کیفیت آن راضی بوده‌اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *