راهنمای کامل خرید پمپ آب در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی

سامانه آب در ساختمان‌های مسکونی از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتخاب پمپ آب صحیح، به‌منظور تامین و عملکرد بهینه، امری حیاتی محسوب می‌شود. میزان مصرف آب ساختمان بر اساس عوامل...

ناهید منصوری

۲۲ تیر ۱۴۰۲

انوع پمپ آب

فهرست بندی

سامانه آب در ساختمان‌های مسکونی اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب پمپ آب متناسب و باکیفیت، به‌منظور تامین و عملکرد بهینه، امری حیاتی محسوب می‌شود. میزان مصرف آب ساختمان بر اساس عوامل متعددی از جمله: تعداد ساکنین، تعداد دستگاه‌های مصرف‌کننده آب، مصرف آب ساختمان در دوره‌های مختلف روز، وجود فضای سبز و امکانات دیگری که به آب نیاز دارند، سنجیده می‌شود. با رعایت راهنمایی‌ها و نکات ارائه شده در این مقاله، می‌توانید پمپ آبی را که برای ساختمان مسکونی خود نیاز دارید، انتخاب کنید. با ما همرا باشید تا به بررسی ویژگی‌ها و خصوصیات فنی پمپ‌های آب ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بپردازیم.

بررسی ویژگی‌ پمپ‌های آب بر اساس طبقات ساختمان

پمپ آب باید از توان و ظرفیت متناسب با تعداد طبقات ساختمان برخوردار باشد. همچنین، فشار مورد نیاز سامانه آب ساختمان باید در نظر گرفته شود. بهترین راه برای انتخاب پمپ برای ساختمان‌های مسکونی، توجه به ویژگی‌های فنی زیر است. در زمان خرید پمپ آب برای ساختمان باید به موارد زیر دقت کنید:

1- قدرت و توان پمپ؛ قدرت یا همان توان به نیرویی گفته می‌ شود که پمپ تولید می‌کند. این توان بر اساس کیلو وات و یا اسب بخار اندازه‌گیری می‌‌شود. برای ساختمان بلند مرتبه، توان پمپ باید قادر باشد مصرف آب را به طور مداوم و بدون مشکل به طبقات بالاتر منتقل کند. حداقل توان لازم برای پمپ‌های خانگی ساختمان‌های 4 طبقه 1 اسب و ساختمان‌های 10 طبقه 2 اسب است.

2- آبدهی پمپ (دبی آب)؛ ماکزیمم آبدهی به میزان ظرفیتی گفته می‌شود که دستگاه می‌ تواند آب را منتقل کند. این ویژگی برحسب مترمکعب بر ساعت و یا لیتر بر دقیقه اندازه‌گیری می‌ شود. پمپ جتی نوید موتور با بالاترین میزان آبدهی برای ساختمان‌ها 4 و 5 طبقه مناسب است.

3- ارتفاع پمپ؛ به حداکثر ارتفاعی که آب توسط پمپ، منتقل می‌کند گفته می‌شود؛ حداکثر ارتفاع پمپ باید متناسب با تعدا طبقات ساختمان تعیین شود. این پارامتر با واحد متر اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال، الویت انتخاب پمپ در ساختمان‌های  4 و 5 طبقه، میزان دبی و آبدهی بالای پمپ است؛ در حالی که در ساختمان‌های ۱۰ طبقه باید پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاع را دارد. پمپ آب سانتریفیوژ قوی و پمپ آب اتابلوک هد بالا مناسب‌ترین پمپ برای ساختمان‌های 10 طبقه محسوب می‌شوند.

4- سطح صدا و لرزش: پمپ باید سطح صدا و لرزش کمی داشته باشد تا محدودیت‌های ناشی از صدا و ارتعاش را کاهش دهد و کاربرد در محیط‌های مسکونی را بهبود بخشد. پمپ آب بشقابی و پمپ دو پروانه‌ای نسبت به پمپ‌های جتی سر و صدای کمتری دارند.

5- ویژگی‌های الکتریکی؛ پمپ‌های سنتی و خانگی دارای مشخصات الکتریکی از جمله: ولتاژ، آمپر مصرفی، سه فاز، تک فاز و فرکانس است.  تک فاز و یا سه فاز بودن پمپ به نوع سیم‌کشی الکترو موتور بستگی دارد.  برق تک ‌فاز برای مصارف خانگی و برق سه فاز برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. کارایی پمپ به میزان انرژی الکتریکی که پمپ برای پمپاژ آب مصرف می‌کند، بستگی دارد. پمپ‌های با کارایی بالا در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و بازدهی بالاتری دارند.

6- کنترل و کیفیت ساخت: پمپ آب باید دارای سیستم کنترل مناسب باشد تا بتواند به صورت خودکار روشن و خاموش شود و به نیازهای مصرف آب در ساختمان پاسخ دهد. سیستم کنترل شامل حسگرهای فشار آب، سیستم اتوماتیک روشن و خاموش و سیستم ایمنی است. علاوه بر آن جنس و کیفیت بالا، باعث می‌شود پمپ عمر مفید طولانی داشته باشد و مشکلات فنی و خرابی در آینده را کاهش دهد. پمپ نوید موتور از با کیفیت‌ترین پمپ‌های موجود در بازار محسوب می‌شود.

برای مجتمع‌های مسکونی لازم است از پمپ‌های با توان و قدرت بیشتر استفاده کرد. از این رو استفاده از پمپ‌های صنعتی در مجتمع‌های مسکونی بزرگ مرسوم است. تفاوت پمپ صنعتی و سنتی در قدرت و ظرفیت بیشتر پمپ است. پمپ‌های صنعتی برای ساختمان‌های بزرگ صنعتی و مجتمع‌های مسکونی کاربرد دارند؛ آنها معمولاً برای سیستم‌های تأمین آب مرکزی استفاده می‌شوند و هزینه بالاتری دارند. از طرف دیگر، پمپ‌های سنتی برای ساختمان‌های کوچکتر مناسب‌ هستند و برای تأمین آب سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند.

معرفی انواع پمپ‌های آب

قدرت، دبی آب، ارتفاع، صدا و لرزش و جنس و کیفیت ساخت از جمله مواردی فنی هستند که باید در انتخاب پمپ آب مورد توجه قرار گیرد. اولین قدم در انتخاب پمپ، تعیین نیازمندی‌ها و ویژگی‌های پمپ مورد نیاز است. سپس، با توجه به نیازمندی‌ها و خصوصیات پمپ، پمپ‌های مختلف را مقایسه کرده و انتخاب نهایی را انجام می‌دهیم. پمپ‌ها دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

  • پمپ سانتریفیوژ؛ این پمپ دارای انواع مختلفی است؛ که متناسب با نوع و تعداد پروانه برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. نمونه‌های کوچکتر سانتریفیوژ برای مصارف خانگی کاربرد دارد.
  • پمپ محیطی؛ این پمپ‌ برای موقعیت‌هایی کاربرد دارد که ویژگی ارتفاعی مهم بوده و در مقابل دبی ‌اهمیت زیادی ندارد.
  • پمپ بشقابی؛ فاصله بین صفحات پره در این پمپ بسیارکم است و اصطلاحا حالت بشقابی دارد. ساختار این پمپ‌ مشابه پمپ‌هایسانتریفیوژ است. یکی از مزیت‌های اصلی پمپ‌های بشقابی، بی‌صدا بودن آن‌ها است.
  • پمپ جتی؛ پمپ‌های جتی عملکردی مشابه پمپ‌های بشقابی دارند، با این تفاوت که در آن‌ها سعی شده است ارتفاعبیش ‌از اندازه بالا برود.
  • پمپ خود مکش؛ اینپمپ‌ها بیشتر برای استخر مناسب هستند.
  • بوستر پمپ خانگی؛ این پمپ اغلب در مصارف خانگی و با توجه به متراژ، ارتفاع و تعداد واحد استفاده می‌شود.

در این مقاله، به بررسی انتخاب پمپ آب ساختمان برای انواع ساختمان‌های مسکونی (4 طبقه، 10 طبقه و مجتمع‌های مسکونی) پرداخته شد. قدرت و توان پمپ، آبدهی پمپ (دبی آب)، ارتفاع پمپ، سطح صدا و لرزش، ویژگی‌های الکتریکی و کنترل و کیفیت ساخت به عنوان 6 مشخصه اصلی برای راهنمای کلی انتخاب پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بهتر است برای انتخاب نهایی، با یک متخصص مشورت کنید تا بتوانید  بهترین پمپ آبی را که به نیازهای خاص ساختمان شما متناسب است، خریداری کنید. در هنگام خرید پمپ، حتما از شرایط نگهداری و تعمیرات دوره‌ای پمپ آگاه شوید. برای مشاهده قیمت و خرید انواع پمپ و مخزن آب اینجا کلیک کنید.

 

 

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *