روش ساخت گروت سیمانی

گروت یکی از مواد پرکاربرد در صنایع ساختمانی است که از انواع مختلفی افزودنی‌ها و ترکیبات شن، ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است. این ماده، چسبندگی بسیار قابل قبولی دارد  به همین دلیل...

علیرضا علیخانی

۲۸ آبان ۱۴۰۱

گروت-سیمانی-4 (1)

فهرست بندی

گروت یکی از مواد پرکاربرد در صنایع ساختمانی است که از انواع مختلفی افزودنی‌ها و ترکیبات شن، ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است. این ماده، چسبندگی بسیار قابل قبولی دارد  به همین دلیل گزینه مناسبی برای مقاوم‌سازی المان‌ها و بخش‌های مختلف یک سازه است. گروت در بازار داخلی انواع مختلفی دارد. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها گروت سیمانی است که در این بخش تصمیم داریم با روش ساخت این نوع گروت و نکات مربوط به آن آشنا شویم.

روش ساخت گروت سیمانی

صنعت ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی، صنایع راه آهن، دکوراسیون منزل، صنعت تولید ماشین آلات سنگین و… برای افزایش استحکام سازه‌ها و تولیدات خود به یک ماده مقاوم احتیاج دارند تا بتوانند طول عمر آن‌ها را افزایش دهند. به عنوان مثال در صنعت ساختمان برای کنترل فشار وارد شده روی ستون‌ها، کاهش تنش در بتن ساختمان، افزایش مقاومت المان‌ها و… از روش بتن ریزی استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات بتن ریزی انتخاب مناسبی برای پر کردن خلأها و منافذ موجود و همچنین ترمیم ترک‌های عمیق نیست. سنگدانه‌های درشت و ضخیم موجود در عملیات بتن ریزی دسترسی خوبی به نقاط باریک و کور ساختمانی ندارند و نمی‌توانند به خوبی نقاط موردنظر را پوشش دهند از همین رو به جای آن از روش گروت ریزی استفاده می‌شود.

برای گروت ریزی می‌توان از انواع گروت سیمانی، اپوکسی یا پلیمری استفاده کرد. گروت سیمانی که ترکیبات اصلی آن از پیش آماده شده برای استفاده تنها به مقادیر مشخصی آب نیاز دارد. این گروت چسبندگی بالا و  قدرت جذب فوق العاده‌ای دارد. از آن‌جایی که گروت سیمانی در بازار داخلی مصارف مختلفی دارد و بسیار مورد توجه قرار گرفته است برآن شدیم تا با این محصول بیشتر آشنا شویم. در ادامه مطلب روش ساخت گروت سیمانی و مراحل انجام آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد اما بیایید در ابتدا ببینیم اصلا گروت سیمانی چیست و چرا استفاده از آن تا این اندازه اهمیت دارد؟

گروت سیمانی چیست؟

گروت سیمانی (گروت پایه سیمانی) می‌تواند از ترکیبات و مواد سیمانی مختلفی همچون؛ سیمان بسیار ریز، سیمان پرتلند معمولی، آب و دیگر افزودنی‌ها تهیه شود. برای ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه گروت سیمانی و آب، نسبت‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود تا گروت بتواند به تناسب نوع کار و شرایط موجود بهترین کارایی و تاثیر را داشته باشد. گروت سیمانی قوام و چسبندگی بسیار خوبی دارد و از نظر مقاومت نسبت به بتن در رتبه بهتری قرار می‌گیرد. این گروت را می‌توان از درون منافذ و شکاف‌های موجود، به درون سازه تزریق کرد.

گروت سیمانی

استاندارد ساخت گروت سیمانی ASTM C1107  است. برطبق این استاندارد می‌توان مقاومت فشار گروت را تعیین کرد. مقاومت فشاری گروت سیمانی در مدت زمان ۵ تا ۷ روز به مقدار ۴۵۰ الی ۵۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌رسد. همچنین نمونه گیری از آن در قالب‌های سه تایی و به شکل روان، نیمه خشک و کم‌آب انجام می‌شود. عموما گروت سیمانی که از سیمان پورتلند تشکیل می‌شود به شکل یک کیسه پودر خشک به بازار عرضه می‌شود. البته به تازگی در کارخانه‌های کشور انواعی از گروت سیمانی تولید می‌شوند که به کمک مواد پلیمری اصلاح شده و کاربردهای زیادی در صنایع دارند.

طرز تهیه گروت سیمانی

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم نحوه عرضه گروت سیمانی به بازار به صورت کیسه‌های پودری است. این یعنی گروت کاملا آماده در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و بنابراین برای استفاده از آن به جز آب به هیچ ماده دیگری نیاز نیست. برای اینکه بتوانیداز این گروت  استفاده کنید سته به نوع کار خود می‌بایست مقدار مشخصی آب را با پودر گروت مخلوط کنید تا گروت، روانی موردنیاز را بدست آورده و برای استفاده آماده شود. بایستی بدانید با وجود اینکه روش کار و طرز تهیه گروت سیمانی کمی ساده به‌نظر می‌رسد، اما این عملیات نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد.

گروت سیمانی را می‌توان به دو شکل روان و خمیری استفاده کرد. در صورتی که از آب به مقدار زیاد استفاده کنید امکان خراب شدن مخلوط گروت و کاهش مقاومت فشاری آن وجود دارد. بسته به اینکه گروت ریزی در حالت خمیری یا سیال انجام شود درصد آب موردنیاز برای آن متفاوت است. برای اجرای گروت ریزی در حالت خمیری، مقدار آب لازم بایستی ۱۲٪ از وزن گروت باشد و برای حالت سیال آب موردنیاز حداکثر می‌تواند ۱۶٪ از وزن گروت را به خود اختصاص دهد.  برای اینکه گروت را تهیه کنید، هم می‌توانید از دستگاه مخصوص گروت و همزن‌های صنعتی استفاده کرده و هم به صورت دستی اقدام به آماده‌سازی آن کنید.

مراحل اجرای گروت پایه سیمانی

در این بخش گام به گام با مراحل اجرای گروت پایه سیمانی همراه می‌شویم. این مراحل به شرح زیر هستند:

1. مکانی که تصمیم به اجرای گروت ریزی در آن داریم می‌بایست کاملا تمیز و عاری از هرگونه گردوغبار و آلودگی باشد. بنابراین در مرحله نخست باید سطح موردنظر را کاملا تمیز کرد.

2. قبل از اجرای گروت سیمانی لازم است محل موردنظر را غرقاب کنید تا خشک بودن محل باعث جذب آب ملات نشود. (دقت داشته باشید که بعد از خیس کردن محل، آب اضافی درون آن وجود نداشته باشد.)

3. براساس دستورالعمل بسته بندی، مخلوط گروت را آماده کنید.

4. گروت ریزی در هر محلی نیاز به ضخامت خاصی دارد. بنابراین با توجه به توصیه‌هایی که بسته‌بندی محصول در اختیار شما قرار داده است، از آن با ضخامت مناسب استفاده کنید.

5. گروت را باید به طور پیوسته و بدون توقف در محل بریزید. سعی کنید یک گوشه خاص را انتخاب کنید و از همان‌

جا گروت ریزی را انجام دهید تا کل محل آغشته به ملات شود. (در این مرحله برای پرشدن کامل فضاهای خالی و حفره‌ها لازم است از اعمال فشار استفاده کنید.)

6. پس از پایان گروت ریزی بهتر است روی آن آب بریزید.

طرز تهیه گروت سیمانی

نکاتی درباره گروت سیمانی

از جمله مهم‌ترین نکات درباره گروت سیمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای هر گروت سیمانی یک مقدار مشخص به عنوان حداکثر ضخامت تعیین می‌شود تا افراد به تناسب نیاز خود بتوانند گروت را با ضخامت مناسب تهیه کنند. در حجم‌هایی که ضخامت کمی دارند بهترین کار این است که عملیات گروت ریزی را با پمپ انجام دهید. این اقدام باعث می‌شود سطح موردنظر کاملا یکنواخت به گروت آغشته شود.

شرایط آب و هوایی و دمای محیط در اجرای گروت سیمانی بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در شرایطی که دمای هوا بالاست بایستی اقدامات خاصی انجام دهید.

بهترین سطوحی که گروت سیمانی می‌تواند روی آن‌ها جذب و چسبندگی خوبی داشته باشد، سطوح بتنی و فلزی هستند.

گروت سیمانی در مقابل بارهای دینامیکی و لرزشی مقاومت خوبی نشان می‌دهند.

بیشترین مورد مصرف گروت سیمانی در مصارف ساختمانی است.

برای به عمل آمدن و به بار نشستن گروت سیمانی نیاز به هفت روز زمان است.

برای استفاده از گروت سیمانی نیاز دارید تا آن را با آب مخلوط کنید.

وزن مخصوص گروت سیمانی در هر متر مکعب دو تن است.

نکات مهم خرید گروت سیمانی

از آن‌جایی که گروت سیمانی یکی از پرکاربردترین انواع گروت در بازار داخلی است، طبیعی است که مجموعه‌ها و شرکت‌های متعددی اقدام به تولید و عرضه آن به بازار کنند. اما یک خریدار برای اینکه بتواند از بین برندهای مختلف، بهترین و مرغوب‌ترین آن را انتخاب کند، می‌بایست در هنگام خرید نکاتی را در نظر داشته باشد. در این بخش به نکات مهم خرید گروت سیمانی اشاره خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند با آگاهی کامل محصول موردنظر خود را تهیه کنند.

گروت سیمانی به رنگ خاکستری به بازار عرضه می‌شود.

حتما قبل از سفارش نهایی پودر گروت را تست کنید. در این تست بایستی به این نکته دقت داشته باشید که درون پودر توده یا ماده اضافی وجود نداشته باشد.

برای اینکه گروت سیمانی قابلیت استفاده داشته باشد لازم است در شرایط خاصی نگهداری شود. محلی که بسته‌های گروت سیمانی را نگهداری می‌کنند بایستی عاری از رطوبت، نم و سرما باشد.

سعی کنید از اعتبار فروشگاه موردنظر اطمینان حاصل کنید. اعتبار یک فروشگاه ضامن کیفیت محصول است.

وزن هر بسته پودر گروت را بسنجید. توضیحات روی بسته‌بندی را کاملا مطالعه کنید و از تطابق محصول با کاربری خود اطمینان حاصل کنید.


چسب کاشی یا ملات سیمان ؟

کاربرد گروت سیمانی چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای گروت سیمانی عبارتند از:

استفاده در زیر صفحه ستون (بیس پلیت) برای افزایش مقاومت ستون و کاهش فشار وارد شده بر بتن‌ها

استفاده برای پر کردن حفره‌ها، درزها و ترک‌های عمیق درون سازه

کاربرد در کاشت بولت

این ملات به علت‌عدم جمع شدگی، روان بودن و نداشتن خلل یکی از بهترین مواد برای مقاوم‌سازی ساختمان هااست.

پیش از آبکاری کاشی‌ها و سرامیک‌های موجود در کف خانه، حمام، سرویس بهداشتی و… می‌توان از گروت سیمانی برای پر کردن فضاهای خالی استفاده کرد.

مشاهده بهترین چسب کاشی های موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *