صفر تا صد ساختمان‌سازی

ساختمان‌سازی شامل بخش‌های مختلف است و  برای شروع آن لازم است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. علاوه‌بر کمک گرفتن از مهندسان و متخصصین این حوزه، بهتر است که شما نیز...

ناهید منصوری

۲۲ فروردین ۱۴۰۲

صفر تا صد ساختمان سازی

فهرست بندی

ساختمان‌سازی شامل بخش‌های مختلف است و  برای شروع آن لازم است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. علاوه‌بر کمک گرفتن از مهندسان و متخصصین این حوزه، بهتر است که شما نیز درباره‌ی مراحل مختلف ساختمان‌سازی اطلاعات کامل داشته باشید تا بتوانید مقدمات لازم را برنامه‌ریزی و روند پیشرفت پروژه را به درستی بررسی کنید. مطالب این مقاله از مجله دکتر تامین با هدف آشنایی و آگاهی بخشیدن به شما درباره صفر تا صد ساختمان‌سازی نوشته شده است. این مراحل از گرفتن مجوز و آماده‌سازی شروع می‌شود و با نقاشی و نظافت ساختمان به پایان می‌رسد. در پایان مقاله نیز لیستی از لوازم، تجهیزات و مصالح ساختمانی مورد نیاز برای انجام صفر تا صد ساختمان‌سازی به صورت فایل ارائه شده است.

هزینه اخذ جواز ساختمان

نحوه گرفتن مجوز

اولین گام برای ساخت و ساز که نقش تعیین‌کننده و مهمی دارد، اخذ مجوزهای لازم است. ابتدا باید به شهرداری منطقه مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید. پروانه ساختمانی یکی از مهم‌ترین مجوزها است که باید قبل از شروع ساخت‌وساز، اخذ شود. برای دریافت مجوز اولیه‌ی ساخت‌وساز، اصل و کپی سند ملک، کارت شناسایی مالک و برگه‌ی تسویه‌حساب عوارض شهرداری لازم است. پس از انجام بررسی‌های لازم توسط کارشناس، طبق تشخیص مهندس شهرداری مجوز ساخت صادر خواهد شد. معمولا این مجوزها اعتبار سالانه و مشخصی دارند و شما باید در طی این مدت، ساخت پروژه خود را تکمیل کرده باشید. در صورتی که مجوزهای لازم را اخذ نکنید، شهرداری از انجام هرگونه عملیات ساختمانی جلوگیری خواهد کرد.

گودبرداری و ساخت پی

پس از دریافت مجوزهای لازم، مرحله‌ی بعد گودبرداری و ساخت پی است. این مرحله شامل پاک‌سازی محل از زباله‌ها و پوشش گیاهی می‌شود. همچنین باید نسبت به امکانات و خدمات لازم برای ساخت‌وساز نیز اطمینان حاصل کنید. در مرحله گودبرداری، حجم زیادی از خاک، از زمین استخراج می‌شود. به‌طورکلی برای ساخت پی باید، عمقی حداقل به اندازه نیم متر در سراسر زمین حفر کنید.

اگر ساختمان شما یک یا دو طبقه است، گودبرداری به صورت سطحی انجام خواهد شد. این نوع گودبرداری را می‌توان گاهی به‌صورت دستی حتی با بیل و کلنگ نیز انجام داد. در نمونه ساخت‌های بزرگ‌تر، مانند ساخت برج یا آپارتمان‌های چند طبقه، برای گودبرداری از بیل مکانیکی و ماشین‌آلات حفاری استفاده می‌کنند.

در این مرحله باید مخزن آب، مواد اولیه و ابزارهای لازم را در محل حاضر کنید. برای مثال تخلیه آجر و بلوک، جای‌گذاری دستگاه میکسر بتن و سایر موارد مشابه.

پی ریزی

پس از گودبرداری، نوبت به ساخت پی می‌رسد. هزینه ساخت فونداسیون یا پی، یکی از بزرگ‌ترین متغیرها در یک پروژه خودساز است. این هزینه باتوجه به نوع اسکلت ساختمان تعیین خواهد شد. باید در نظر بگیرید که قصد دارید کدام نوع از اسکلت را اجرا کنید؟ بتنی یا فلزی. اسکلت فلزی از نظری کیفیت و قیمت بالاتر از اسکلت بتنی قرار می‌گیرد.

هنگامی که کارگران، پی‌ها را حفاری کردند، باید منتظر تأیید بازرسان کنترل ساختمان باشید. زمانی که مهندس ناظر حفاری شما را تأیید کرد، میلگردهای تقویت‌کننده، توری یا قفس‌هایی از جنس میلگرد در زمین جای‌گذاری می‌شوند. اکنون نوبت به بتن‌ریزی اولیه است. این کار سطح فونداسیون ساختمان را تشکیل می‌دهد و پایه اصلی را برای ساخت‌وساز آماده می‌کند. توجه داشته باشید که ساخت پی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت‌وساز محسوب می‌شود زیرا این کار، ایمنی ساختمان را تأمین خواهد کرد و نمونه امضای شما در ساخت و ساز محسوب می‌شود.

آرماتوربندی

آرماتوربندی یا مقاوم‌سازی ساختمان، از دیگر مراحل تجهیز ایمنی سازه است و در صورتی که به درستی انجام نشود، استحکام ساختمان با تهدید جدی روبه‌رو خواهد شد. آرماتورها، انواع نیروهای فشاری و کششی وارد شده به بتن را مدیریت می‌کنند؛ بنابراین اگر استحکام کافی را نداشته باشند خطرات جدی، جان و مال شما را تهدید خواهد کرد.

میلگردهای تقویت‌کننده با جوش یا بست‌های فلزی، اسکلت سازه را در قسمت‌های عمودی و افقی تشکیل می‌دهند تا در برابر نیروهای کششی مقاومت کنند. با تکمیل این مرحله بتن‌ریزی در بین قطعات آرماتوربندی انجام خواهد شد تا نیروهای فشاری وارد بر سازه کنترل شوند.

برای آرماتوربندی سازه‌های کوچک، از میلگردهایی با قطر ۱۲ میلی‌متر یا کمتر استفاده می‌کنند؛ اما برای سازه‌های بتنی بزرگ از قطرهای ۱۳، ۱۶ و ۲۰ میلی‌متر بهره می‌برند. شما می‌توانید انواع میلگرد را از سایت دکتر تامین به راحتی خریداری کنید.

آرماتوربندی

قالب‌بندی

قالب‌گیری یکی دیگر از مراحل ساخت یک سازه بتنی است. برای سخت‌شدن بتن از قطعات چوبی یا فلزی استفاده می‌کنند. در این مرحله، قالب‌ها باید به‌دقت به آرماتورها متصل شوند. در غیر این صورت ممکن است قالب‌ها در حین کار بتن‌ریزی یا بر اثر فشار جدا شوند. قالب‌بندی برای قسمت‌های مختلف ساختمان انجام می‌شود. برای مثال ستون‌ها، پی‌ها، تیرهای اصلی، سقف باید قالب‌گیری شوند. قالب‌گیری در طول فرآیند ساخت‌وساز بسیار حساس است، بنابراین لازم است که در این مرحله نکات لازم برای حفظ کیفیت و ایمنی کار را در نظر داشته باشید.

بتن‌ریزی

پس از اتمام قالب‌بندی، ماشین‌های بتن‌ریزی در محل حاضر می‌شوند تا به کمک پمپ‌های مکنده و لوله انتقال بتن، تمام فضاهای لازم را پر کنند. نسبت مواد داخل بتن توسط مهندس سازه و مهندس ناظر محاسبه و تأیید می‌شود.

اسکلت‌بندی

اگر اسکلت بتنی را برای سازه خود انتخاب کرده باشید، با گذراندن مراحل قبل، اسکلت سازه شما حاضر است. در این بخش قصد داریم نحوه اجرا و نصب اسکلت فلزی را با هم بررسی کنیم. لازم به ذکر است که تمامیمراحل ساخت در ساختمان بتنی و فلزی یکسان بوده و فقط در مرحله اسکلت‌بندی تفاوت‌های جزئی دارند.

در این روش ابتدا ستون‌ها، پل‌ها و تیرها ساخته شده و در آخر پله بین طبقات قرار می‌گیرد. در واقع ستون‌ها قبل از سایر قسمت‌ها ساخته می‌شوند.در اجرای اسکلت فولادی، ستون‌ها باید بادقت به هم جوش داده شوند و وجود هر گونه منافذ در جوش می‌تواند در استحکام کلی اسکلت اختلال ایجاد کند. ستون‌های فلزی نیز باید از قبل با فولاد ضد زنگ رنگ‌آمیزی شوند. اگر برای پوشش ستون‌ها از فولاد ضد زنگ استفاده نشود، احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی، بالا می‌رود و استحکام سازه در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

ساخت سقف

روش اجرای سقف باتوجه به نوع ساخت و ساز، منطقه، شرایط آب‌وهوایی و مواد مصرفی متفاوت است. برای مثال در مناطق کوهستانی و مرطوب برای کنترل بارش با استفاده شیروانی، سقف را کامل می‌کنند. در چنین شرایطی نجار یا جوشکار با ایجاد ستون و خرپاهایی در سقف، سازه شیروانی را نصب می‌کند.

برای ساخت سقف علاوه بر شیروانی می‌توانید از چند روش دیگر نیز بهره بگیرید. استفاده از تیرچه‌بلوک، وافل، دال‌های مجوف و دال تخت مواردی هستند که در ساخت این بخش از ساختمان استفاده می‌شوند.

معمولا در سازه‌های بتنی استفاده از تیرچه‌بلوک رایج‌تر است. این نوع سقف، ارزان‌تر است و نصب آسان‌تری دارد. سقف تیرچه‌بلوک شامل تیرهای اصلی و تیرچه‌های بتنی می‌شود که فاصله بین تیرچه‌ها را با بلوک، آجر یا سفال سقفی پر می‌کنند.

دیوارچینی

در این مرحله ساختمان تقریباً، رخ یک خانه را به خود می‌گیرد. برای چیدن دیوارها باتوجه به نوع تقاضا، بودجه و تشخیص مهندس سازه یا مهندس ناظر می‌توانید از آجر، بلوک یا سفال استفاده کنید. در این مرحله دیوارهای حمال و غیر حمال تکمیل و جای درب، پنجره، چارچوب‌ها، دودکش، شومینه، آسانسور، جعبه‌کنتور گاز و برق و سایر تأسیسات ساختمان مشخص می‌شود.

اجرای تأسیسات

قبل از انجام نازک‌کاری و اجرای تزئینات ساختمان، باید برخی از تأسیسات در خانه اجرا شوند. این تأسیسات عبارت است از:

  • لوله‌کشی

لوله‌کش‌ با گذاشتن غشا و عایق کف‌پوش، چسباندن اتصالات، آب‌بندی برای ایجاد سطح ضد رطوبت، جای‌گذاری لوله و تجهیزات پکیج، نصب حلقه‌های گرمایشی از کف، لوله‌کشی آب گرم و آب سرد، لوله‌کشی داخلی گاز و موارد مشابه دیگر را در این مرحله انجام می‌دهد.

  • برق‌کشی

در این مرحله اجرای لوله‌گذاری، نصب سیستم و مدارهای روشنایی، سیم‌کشی خارجی، اجرای کابل‌های هوایی، ماهواره و تلویزیون، سیم‌کشی داخلی تلفن، نصب زیرسازهای سیستم هوشمندسازی و آلارم‌ها توسط برق‌کار انجام می‌شود. اگر قصد اجرای سیستم برق‌رسانی ساختمان را دارید، توصیه می‌کنیم مقاله به آموزش برق‌کشی ساختمان از صفر تا صد را مطالعه نمایید.

  • کاشی‌کاری

تکنسین کاشی‌کاری نیز پس از اتمام کار لوله‌کشی و برق‌کاری به ساختمان مراجعه می‌کند. در این مرحله دیوارهای سرویس بهداشتی و آشپزخانه با کاشی یا سرامیک تزئین می‌شوند. در آخر با اتمام مرحله کف‌سازی برای نصب سرامیک کف و قرنیزها مجدداً مشغول به کار خواهند شد.

نصب چارچوب درها و پنجره‌ها

اکنون نوبت به نصب چارچوب درب و پنجره‌ها است. این مرحله می‌تواند هم‌زمان با اجرای تأسیسات و قبل از کاشی‌کاری انجام شود. در هنگام نصب چارچوب‌ها احتمال خرابی چند سفال یا آجر وجود دارد، بنابراین بهتر است برای نصب دقیق و جلوگیری از هزینه اضافی، این مرحله قبل از گچ‌کاری و کف‌سازی انجام شود.

کف‌سازی

کف یکی از اجزای اساسی ساختمان است و برای عملکرد صحبح و داشتن مقاومت کافی باید در ساخت آن موارد مختلفی را در نظر داشت. برای مثال:

  • مصالح به کار رفته در کف باید تا حد امکان از لغزش و سرخوردن جلوگیری کند و نظافت آن نیز راحت باشد.
  • مواد به‌کار رفته در کف باید نسبت به صدا، ارتعاش و رطوبت عایق باشد.
  • کف ساختمان باید تحمل وزن مصالح، ساکنین، اسباب و لوازم موجود در خانه را داشته باشد.
  • کف ساختمان باید نسبت به آتش و حرارت مقاوم باشد.

برای کف‌سازی معمولا از یک‌لایه ملات ماسه و سیمان، موزاییک، کاشی و سرامیک یا پارکت استفاده می‌کنند.

گچ‌کاری

گچ

برای عایق هر چه بیشتر جدارهای ساختمان نسبت به سرما و گرما، صدا، رطوبت، ارتعاش، پوشاندن اتصالات و تأسیسات و زیبا شدن فضاهای داخلی از گچ استفاده می‌کنند. تکنسین گچ‌کاری در این مرحله با مخلوط خاک رس، گچ و آب، ملات قهوه‌ای رنگی تهیه می‌کند و ابتدا درز و منافذ دیوارها را با این ملات پر می‌کند. البته در نمونه‌های دیگر، از گچ سفید نیز در دست اول هم کمک می‌گیرند. در گام بعدی با مخلوط گچ سفید و آب ملاتی جدید درست می‌کنند که بادقت و ظرافت بیشتری روی دیوارها اجرا می‌شود.

نماکاری

این مرحله می‌تواند به‌موازات گچ‌کاری یا کف‌سازی انجام شود. در این مرحله باید برای اجاره و نصب داربست اقدام کنید. البته اگر سازه شما یک طبقه است برای اجرا نماکاری می‌توان از پایه‌های نگه دارنده و تخته کار استفاده کرد. نمای ساختمان به کمک مواد و مصالح مختلفی تزئین می‌شود. این مواد ممکن است از جنس آجرهای مخصوص، بتن، سنگ، سرامیک، کامپوزیت، بلکا یا سیمان باشد.

  • نمای آجری

در نماهای این چنینی، از آجرهای مخصوص که در برابر شرایط آب‌وهوایی مقاومت بالایی دارند، استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از این ماده در مناطق سرد توصیه نمی‌شود. بهتر است قبل از اجرای این نوع نما، سطح زیرین را با توری مخصوص بپوشانید و خراش، بندکشی و شمشه‌کشی انجام دهید.

  • نمای بتنی

نماهای بتنی از جنش سیمان و ماسه مخصوص هستند که در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، حرارت و ضربه بسیار مقاوم‌اند.

  • نمای سنگی

یکی از رایج‌ترین نماهایی است که در حال حاضر بسیار اجرا می‌شود، نمای سنگی است. این نما علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، نسبت به یخ‌زدگی، تغییر شرایط آب‌وهوایی، نور خورشید، آب و رطوبت دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد. نماهای سرامیکی نیز در دسته نماهای سنگی قرار می‌گیرند.

  • نمای کامپوزیت

مواد اصلی این نماها از جنس ورق کامپوزیت است که پس از تأیید طرح آن توسط دستگاه CNC به قطعات کوچک و قابل اجرا برش می‌خورد. برای نصب این نما ابتدا باید زیرسازی انجام داد. به همین منظور سطح زیرین را شاسی‌کشی، شیت‌بندی و مونتاژ می‌کنند.

  • نمای سیمانی

نماهای سیمانی نسبت به باقی موارد قیمت پایین‌تری دارند. این نماها را می‌توان در چندین رنگ اجرا کرد؛ با مخلوط کردن رنگ‌های پودری، رنگ ملات را با سلیقه شما تطبیق می‌دهند. برای اجرای نمای سیمانی باید از شمشه و تخته ماله کمک بگیرید. نما را تقسیم‌بندی کرده و هر یک متر را با شمشه مشخص کنید. مواد مورد استفاده در این نما، مخلوط ماسه و سیمان است. تفاوت این نما با نمای بتنی نسبت ترکیب این دو ماده با یکدیگر است. نماهای بلکا از زیرمجموعه‌های نماهای سیمانی هستند که با طرح‌های مختلفی بر نمای ساختمان اجرا می‌شوند.

نصب درها و پنجره‌ها

شما در مراحل قبلی چارچوب و فریم در و پنجره‌ها را نصب کرده‌اید. در این مرحله باید قاب و جداره اصلی را اجرا کنید. بهتر است از شخص دیگری برای نصب درها و پنجره‌ها کمک بگیرید و ابزار لازم را فراهم کنید. متر، مته و دریل، چکش، گونیا، تراز و شاقول برای جاانداختن این قطعات لازم است.

  • در گام نخست اطمینان حاصل کنید که موقعیت و فریم نصب کاملاً تراز است.
  • عایق‌بندی درزها و قاب پنجره را چک کنید. در صورت مشاهده اشکال، به کمک چسب‌های مخصوص درزها را بپوشانید.
  • قطرهای ضربدری قاب‌ها را با متر اندازه بزنید و بررسی کنید با قطرهای ضربدری بدنه اصلی در و پنجره برابر باشد.
  • جهت باز شدن درب و پنجره را در نظر بگیرید. این امر در نصب درها بسیار حائز اهمیت است.
  • درب و پنجره‌ها را بادقت در بخش اتصال یا ساب فریم‌ها جای‌گذاری کنید.
  • پس از نصب، از رگلاژ بودن قسمت‌های بازشونده‌ی هر یک از این اجزا مطمئن شوید.
  • در صورت نیاز روغن‌کاری کنید تا قسمت‌های بازشونده راحت‌تر و با نیروی کمتری عمل کنند.

نصب کابینت

پس از اتمام و اجرای تأسیسات و نصب کاشی‌های مربوط به آشپزخانه نوبت به نصب کابینت‌ها می‌رسد. طرح و رنگ کابینت خود را انتخاب کنید. کابینت ساز پس از اجرای طرح شما در نرم‌افزارهای مخصوص، نمایی از اتمام کار را به شما نشان می‌دهد. شما باید تأیید یا تغییر را در همین مرحله اعمال کنید. بهتر است رنگ و طرح کابینت‌ها با کاشی و سرامیک آشپزخانه همخوانی و تطابق داشته باشند.

نصب کابینت

با نهایی‌شدن طرح دلخواه، کابینت ساز ابتدا بدنه‌ها را نصب می‌کند و در آخر درب‌های مربوط به هر کابینت را متصل می‌نماید. در این مرحله هود، گاز، فر برقی، سینک و شیرآلات نصب نیز خواهند شد. برای مشاهده و خریداری انواع فر برقی، سینک، هود، گاز و شیرآلات می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دکتر تامین مراجعه کنید.

نصب کمد دیواری‌ها

پس از اتمام مرحله کف‌سازی، گچ‌کاری و کاشی‌کاری کف اتاق‌ها، نوبت به نصب کمد دیواری‌ها می‌شود. اگر بدنه این کمدها، همان جداره اصلی اتاق باشد، نصاب باید در مرحله گچ‌کاری، جای‌گذاری چارچوب آن را انجام دهد. پس از اتمام مراحل ذکر شده، درب این کمدها نصب می‌شود. درصورتی‌که قصد طراحی و استفاده از مواد اولیه متفاوت برای بدنه را دارید باید در همین مرحله بدنه و درب‌ها ساخته و نصب شوند.

نقاشی ساختمان

برای زیباتر شدن فضای داخلی باید از موادی مانند: چوب، سنگ‌های تزئینی، کاغذدیواری، انواع رنگ، دیوارپوش و مواد مشابه دیگری استفاده کنید. زمانی که تمامی مراحل ساخت را به اتمام رساندید می‌توانید برای نقاشی و تزئینات داخلی اقدام کنید.

بازسازی و نقاشی ساختمان

ابتدا باید با یک نقاش صحبت کنید تا پس از انتخاب طرح، برآورد هزینه و خریداری مواد اولیه، در ساختمان حضور پیدا کند. این مرحله کاملاً سلیقه‌ای است و بر مبنای نیازها و خواسته‌هایتان اجرا می‌شود. برای داشتن محیطی دلنشین پیشنهاد می‌کنیم از طراحان داخلی کمک بگیرید.

تمیزکاری

آخرین مرحله، نظافت و تمیزکاری ساختمان است. شما باید زباله و نخاله‌های ساختمانی را از ساختمان خارج کنید. در مرحله بعد باید با ابزار و مواد شوینده، باقی‌مانده گچ، سیمان، ملات، دوغاب، خرده چوب، گردوخاک یا هر اضافات دیگری را از بین ببرید. پس از اتمام این مرحله خانه شما آماده ورود اسباب و اثاثیه و است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله مراحل مختلف ساخت یک ساختمان را بررسی کردیم و متوجه شدیم بهترین روش برای ساخت و ساز، انجام تحقیقات به صورت کامل، برنامه‌ریزی زمانی و اقتصادی و  کمک گرفتن از افراد متخصص برای اجرای بخش‌های مختلف است. خرید لوازم و مصالح مورد نیاز برای ساختمان سازی نیز یکی از مراحل مهم به شمار می‌رود و انتخاب راحت مصالح، مشاهده قیمت‌های به‌روز و خرید آسان به پیشرفت سریع پروژه کمک می‌کند. برای خرید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. برای دانلود لیست تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساختمان‌سازی اینجا کلیک کنید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *