نحوه سیم کشی توکار و روکار ساختمان و بررسی تفاوت‌های آن

سیم‌کشی ساختمان یکی از بخش‌های مهم از ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که به دو روش؛ توکار و روکار انجام می‌شود. همانطور که مشخص است در سیم کشی توکار (Built-in Wiring) تمامی سیم‌ها از...

ناهید منصوری

۱ خرداد ۱۴۰۲

سیم کشی توکار و روکار ساختمان

فهرست بندی

 

سیم‌کشی ساختمان یکی از بخش‌های مهم از ساختمان‌سازی محسوب می‌شود که به دو روش؛ توکار و روکار انجام می‌شود. همانطور که مشخص است در سیم کشی توکار (Built-in Wiring) تمامی سیم‌ها از داخل دیوارهای سازه عبور می‌کنند در حالی که در سیم کشی روکار، سیمهای برق از روی دیوار کشیده می‌شوند و روی سیم‌ها با داکت پوشانده می‌شود. هر کدام از روش‌های روکار و توکار دارای کاربردهای خاص خود است. در این بخش ضمن بررسی معایب و مزایای هرکدام از این روش‌ها، اصول اولیه سیم‌‌کشی ساختمان آموزش داده خواهد شد.

مقایسه سیم‌کشی روکار و توکار؛ مزایا و معایب

سیم‌کشی و لوله‌کشی برق ساختمان، فعالیتی است که به صورت معمول پیش از فروش و واگذاری، توسط مالک یا سازنده ساختمان انتخاب و انجام می‌شود؛ اما سیم‌کشی توکار بهتر است یا روکار؟ کدام روش توسط کارشناسان توصیه شده است؟ کدام روش سریع‌تر انجام می‌شود؟ ایمنی در کدام روش بالاتر است؟ کدام روش ارزان‌تر است؟

هریک از روش‌های؛ سیم‌کشی توکار و روکار دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. از جمله مهمترین مزیت سیم‌کشی روکار، عیب‌یابی و تعمیر راحت آن است؛ در این روش در صورت بروز مشکل، دسترسی به سیم‌ها بسیار راحت خواهد بود. اما از طرف دیگر در این روش فضای زیادی از ساختمان اشغال می‌شود که می‌تواند بر زیبایی فضا تاثیر بگذارد.

امروزه سیم‌کشی برق به روش توکار، بیشترین کاربرد را دارد؛ چرا که ضریب ایمنی در این روش بسیار بیشتر از روش روکار است. روش سیم کشی توکار به عنوان ایمن‌ترین روش انتقال جریان برق در ساختمان شناخته می‌شود و احتمال برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی در این روش بسیار پایین است. از طرف دیگر با توجه به آنکه‌ سیم‌ها در این روش در داخل دیوارها تعبیه می‌شوند و در معرض دید نیستند، در حفظ زیبایی ساختمان نقش به سزایی دارد اما هزینه تعمیر و سرویس نمودن آن نیز گران‌تر تمام می‌شود. لازم به ذکر است روش سیم‌کشی توکار به سه صورت انجام می‌شود:

استفاده از جعبه فیوز؛ جدیدترین و پرکاربردترین روش سیم‌کشی محسوب می‌شود که در آن قرارگیری جعبه در نزدیکی تابلو برق‌مرکزی اهمیت زیادی دارد.

استفاده از جعبه تقسیم؛ قدیمی‌ترین روش سیم‌کشی محسوب می‌شود که در این روش سیم‌ها و اتصالات از بخش فوقانی کلید و پریز عبور می‌کنند و در فاصله 30 تا 40 سانتی‌متری از سقف قرار می‌گیرند.

استفاده از قوطی کلید و پریز؛ در این روش از سیم‌کشی توکار، قوطی‌های کلید و پریز جایگزین جعبه تقسیم شده و سیم‌ها و اتصالات در فضای داخل نصب می‌شوند.

آموزش سیم‌کشی ساختمان؛ سیم‌کشی روکار و توکار

سیم‌کشی برق ساختمان باید با بیشترین دقت و کمترین اشتباه و ایراد انجام شود؛ چرا که هرگونه اشتباه در آن ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیر یا هزینه‌های زیادی را برای ما در آینده ایجاد کند. سیم‌کشی برق ساختمان، دارای مراحل پیچیده و سختی است که نیازمند تخصص و تجربه کافی در این زمینه است. اما به طور کلی در 5 مرحله زیر خلاصه می‌شود:

طراحی و نقشه‌کشی؛ طراحی شیوه و روش سیم‌کشی ساختمان براساس استانداردهای موجود

ترازبندی؛ نحوه قرارگیری کلید و پریز ها بر اساس استانداردهای موجود

کنده‌کاری کردن؛ ایجاد شیار برای جای‌گیری سیم ‌و کابل‌های برق

لوله‌گذاری و سیم کشی نمودن؛ اجرای دقیق سیم‌کشی

نصب کلید و پریز؛ نصب و تست

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی آموزش سیم کشی ساختمان اینجا کلیک کنید و صفر تا صد نحوه سیم‌کشی ساختمان را مطالعه کنید.

نکات ضروری در خرید انواع سیم و کابل برق برای سیم‌کشی ساختمان

یکی از موارد مهمی که درکنار نصب و اجرای سیم‌کشی برق ساختمان مطرح است، خرید و در واقع قیمت سیم و کابل برق مناسب و مسائل فنی مربوط به آن است. قیمت کابل و سیم برق با توجه به انواع برندهای مختلفی که در بازار وجود دارد متفاوت است. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، هرگونه خرابی در سیم‌کشی مستلزم صرف هزینه بسیار برای تعمیر آن است. مخصوصا اگر از روش سیم‌کشی توکار برای ساختمان هم استفاده کرده‌ باشید. از این رو انتخاب سیم مناسب و قابل اعتماد بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در حال حاضر انواع برندهای متفاوتی از سیم و کابل برق در سایت‌های اینترنتی برای فروش مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شوند. اگر میخواهید طول عمر سیم‌کشی و اتصالات خود را افزایش دهید و از کیفیت آن خیالتان راحت باشد از سیم و کابل افشار نژاد و سیم و کابل دماوند استفاده کنید. این نوع برند از سیم در برابر عوامل محیطی، مقاوم بوده و امتحان خود را پس داده است.

جالب است بدانید شرکت صنعتی الکتریک خراسان (افشارنژاد) در سال ۱۳۴۶ به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان سیم و کابل در ایران به بهره‌برداری رسیده است. همچنین کارخانه سیم و کابل دماوند یکی از بهترین کارخانه‌های تولید سیم و کابل‌های افشان و مفتولی در ایران است که محصولات این برند به صورت مستقیم و بدون واسطه و با ارائه قیمت درب کارخانه به مشتریان عرضه می‌شود.

 در آخر آنچه باید در سیم‌کشی ساختمان جدی گرفته شود!

– استفاده از سیم، کابل و تجهیزات با کیفیت و استاندارد باعث می‌شود در آینده هزینه کمتری برای تعمیرات بپردازید؛ هوشمندانه هزینه کنید.

– سیم‌کشی ساختمان کار هرکسی نیست؛ فقط به متخصص باتجربه اعتماد کنید.

– در سیم‌کشی ساختمان از سیم‌ها با انواع، ضخامت و تعداد متفاوت استفاده می‌شود؛ برای مثال در سیم‌کشی کولر آبی از سیم 1.5، برای کولر گازی از سیم 4 استفاده می‌شود؛ آگاهانه خرید کنید.

– از صحیح و محکم بودن اتصالات مطمئن شوید؛ دو بار چک کنید!

– در نظر گرفتن سیم ارت در طراحی نقشه سیم‌کشی ساختمان می‌تواند از خطرات احتمالی زیادی پیشگیری کند بنابراین جدی گرفتن آن الزامی است.

در این مقاله از مجله دکتر تامین، روش‌های سیم‌کشی توکار و روکار ، نحوه‌ی اجرا و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیمو متوجه شدیم که استفاده از سیم و کابل باکیفیت و رعایت نکات ایمنی به درست انجام شدن سیم‌کشی ساختمان، افزایش طول عمر آن و جلوگیری از بروز حادثه جلوگیری می‌کند. برای دریافت مشاوره و خرید سیم و کابل باکیفیت و سایر تاسیسات الکتریکی مانند لوله برق می‌توانید با کارشناسان مجموعه دکتر تامین تماس بگیرید.

 

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

4 پاسخ

    1. اگر بدنه چراغ عایق باشه سیم سوم ارت باید کشیده بشه و در محل چراغ به دقت عایق بندی و رها بشه تا اگر در آینده احتمالاً چراغ عایق دار با نوع بدنه فلزی تعویض و اجرا شد از اون سیم سوم ارت استفاده یشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *