نحوه لوله کشی پنج لایه

در گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، لوله‌کشی ساختمان‌ها هم دست‌خوش تغییر شده است. با روی کار آمدن لوله کشی پنج لایه، تحولی نوین در لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان‌ها ایجاد شده است و ...

علیرضا علیخانی

۲۵ بهمن ۱۴۰۰

rahnamaye-osool-panjlaye

فهرست بندی

در گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، لوله‌کشی ساختمان‌ها هم دست‌خوش تغییر شده است. با روی کار آمدن لوله کشی پنج لایه ، تحولی نوین در لوله‌کشی آب سرد و گرم ساختمان‌ها ایجاد شده است و امروزه لوله‌کشی‌هایی را شاهد هستیم که از هر دوره دیگری مستحکم‌تر و باکیفیت‌تر هستند. لوله کشی پنج لایه چیست؟ لوله‌های پنج لایه چند نوع هستند؟ لوله کشی پنج لایه چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی بیشتری با نحوه لوله‌کشی پنج‌لایه ساختمان‌ها، مطلب حاضر را تا انتها دنبال کنید.

 

معرفی لوله کشی پنج لایه ساختمان

در گذشته عموما از لوله‌های فلزی و پلیمری برای لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شد. اما هر کدام این‌ها معایب خاص خود را داشتند: لوله‌های پلیمری نمی‌توانستند دمای بالا را تاب بیاورند و در نتیجه، برای لوله‌کشی آب گرم مناسب نبودند؛ لوله‌های فلزی هم وزن بسیار بالایی داشتند و نصبشان زمان‌بر بود.

چه اتفاقی می‌افتاد اگر از ترکیب فلز و پلیمر برای لوله‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شد؟ ایده هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد؛ این‌طور نیست؟ این ایده همان چیزی بود که لوله‌کشی ساختمان‌ها را دگرگون کرد و از رهگذر آن لوله کشی پنج لایه متولد شد. برای اینکه با اصول لوله کشی ساختمان بهتر آشنا شوید، حتما مقاله ما را بخوانید.

لوله‌های پنج‌لایه، لوله‌هایی هستند که از ترکیب لایه‌های مختلف پلیمر و فلز ساخته می‌شوند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که لایه‌ای از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه می‌شود. از این طریق، مشکل عدم تحمل دمای بالا در پلیمر و وزن سنگین فلزات حل می‌شود و لوله‌ها هم از استحکام بیشتری برخوردار خواهند شد.

 

لوله کشی پنج لایه کلکتوری

لوله‌کشی کلکتوری، جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری لوله‌کشی ساختمان‌ها است که تا حد چشمگیری از بروز مشکلاتی مثل ترکیدگی، رسوب‌گرفتگی لوله‌های آب و موارد این‌چنینی جلوگیری می‌کند. این فناوری یکی از روش‌های اجرای لوله کشی پنج لایه ساختمان است و چون در آن از کلکتور برای ایجاد انشعابات اصلی آب سرد و گرم و تقسیمات لوله‌کشی استفاده می‌شود، به این نام لقب گرفته است.

در لوله کشی پنج لایه کلکتوری، از رایزر ساختمان به کلکتوری که داخل واحد تعبیه شده است وارد می‌شود و سپس برای هر یک از واحدهای مصرف‌کننده انشعابی از کلکتور خارج می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع سیستم لوله‌کشی آن است که چون هیچ اتصالی در کف وجود ندارد، در نتیجه سرعت جریان آب بیشتر خواهد بود.

به‌علاوه، خروج آب از انشعاب‌های کلکتور یکنواخت است و به‌دلیل آن‌که سایز لوله‌ها کوچک است و اتصالات حذف شده است، سرعت اجرای لوله‌کشی بسیار بالاتر خواهد بود.

 

انواع لوله پنج لایه

کیفیت لوله‌های پنج‌لایه را نوع پلیمر به‌کار رفته در آن و نوع چسب لایه‌ها تعیین می‌کند. انواع لوله‌های با توجه به نوع پلیمر آن‌ها، عبارت است از:

لوله پنج‌لایه PE

این نوع لوله‌های از پلیمر پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند. از آن‌جایی که پلی‌اتیلن مقاومت چندانی در برابر فشار ندارد، توصیه می‌شود که برای لوله‌کشی آب گرم ساختمان مورد استفاده قرار نگیرند. به هر حال، لوله پنج‌لایه PE قیمت مناسبی دارد و چون استفاده از آن بسیار ساده است، بسیار پرفروش است.

لوله پنج‌لایه PERT

اگر چه این نوع لوله‌ها هم از پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند، اما پیوند طولی مولکول لوله PERT باعث شده است که از مقاومت بیشتری در برابر فشار آب برخوردار شود. این لوله‌ها می‌توانند تا دمای 70 درجه سانتی‌گراد را تاب بیاورند؛ از این رو، گزینه‌ای ایده‌ال برای لوله کشی پنج لایه ساختمان محسوب می‌شوند.

لوله پنج‌لایه PEX

از آنجایی که مولکول‌های پلیمر این نوع لوله پیوندهای عرضی بسیار محکمی دارند، تاب مقاومت تا دمای 95 سانتی‌گراد را دارند. بنابراین، گزینه‌ای عالی برای لوله‌کشی شوفاژ و آب‌گرم‌کن محسوب می‌شوند.

آموزش اتصالات لوله پنج لایه

حال که تا حدی با ماهیت لوله کشی پنج لایه ساختمان آشنا شدید، در این بخش درباره آموزش اتصالات لوله پنج لایه و نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه صحبت خواهیم کرد.

آموزش برش لوله ۵ لایه

اولین مرحله در اجرای لوله‌کشی پنج‌لایه، برش لوله به اندازه‌های گوناگون است. برای برش لوله‌هایی که باید در قطع 32-16 میلی‌متری بریده شوند، از قیچی استفاده می‌شود. اما لوله‌های 40، 50 و 60 میلی‌متری باید با استفاده از دستگاه لوله‌بر بریده شوند. شایان ذکر است که برش لوله با استفاده از اره، سنگ فرز و… اکیدا ممنوع است.

بهترین برندهای لوله پنج لایه

 

آموزش خم کردن لوله ۵ لایه

در این مرحله از آموزش اتصالات لوله پنج لایه، لوله‌ها باید خم شوند. از آن‌جایی که لوله‌های پنج‌لایه انعطاف‌پذیری بالایی دارند، با در نظر گرفتن ضوابط فنی، به‌راحتی در اکثر مسیرهای لوله‌کشی خم می‌شوند. توجه داشته باشید که حداقل شعاع خم لوله، 5 برابر قطر خارجی آن است. همچنین، امکان خم‌کاری لوله‌های 40، 50 و 63 میلی‌متری وجود ندارد و برای هم کردن، باید از زانویی استفاده شود.

لوله‌های پنج‌لایه به سه روش خم می‌شوند:

دستی

لوله‌های کوچک را می‌توان با دست خم کرد. برای انجام این کار، به‌شکلی لوله را در دست می‌گیریم که انگشتان شست هر دو دست، زیر لوله قرار بگیرد. سپس، با استفاده از شست‌ها روی نقاط مختلفی از لوله و در فواصل کوتاه، فشار وارد می‌کنیم تا لوله خم شود.

استفاده از فنر مخصوص

فنر خم بیرونی لوله، برای خم کردن لوله‌هایی با طول بلند و وسط لوله استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه خم‌کن لوله

گاهی اوقات امکان رساندن فنر خم لوله به آن بخش از لوله که باید خم شود وجود ندارد و ناگزیر باید از دستگاه خم‌کن لوله استفاده کرد. دستگاه خم‌کن برای خم کردن لوله‌های 32-16 میلی‌متری کاربرد دارد.

آموزش کالیبراسیون لوله ۵ لایه

مرحله سوم از آموزش اتصالات لوله پنج لایه به کالیبراسیون لوله‌ها اختصاص پیدا کرده است. برای آن‌که بین لوله و اتصالات پنج‌لایه ارتباط اصولی و مناسبی برقرار شود و لوله‌ها به‌درستی روی اتصالات نصب شوند، کالیبرکردن لوله‌ها ضروری است. بدون کالیبراسیون، قرارگیری مجدد لوله خارج‌شده و ایجاد شرایط مناسب برای ورود اورینگ‌ها مجاز نیست.

به منظور کالیبراسیون لوله‌ها، ابتدا باید ابزار تنظیم را به آب آغشته کرد؛ سپس آن را وارد لوله کرد و در جهت عقربه‌های ساعت چرخاند. بعد از انجام این اقدامات، سطح مقطع لوله کاملا به شکل در می‌آید، تیغه ابزار تنظیم آن را صاف می‌کند و در عین حال، پخ 45 درجه درون لوله ایجاد می‌شود.

 

ارتباط لوله پنج‌لایه با اتصالات

در این مرحله، از سه طریق ارتباط بین لوله‌ها و اتصالات آن‌ها برقرار می‌شود:

اتصال کوپلی

در این روش، ابتدا مهره روی لوله وارد می‌شود و پس از آن‌که لوله بر اساس اصول تعیین‌شده کالیبر شد، حلقه برنجی روی آن قرار می‌گیرد. پس از انجام اتصال کوپلی، بدنه اتصال باید به محلول رقیق آب و مایع ظرف‌شویی آغشته شود و با فشار دست وارد لوله شود. سپس، با بستن مهره روی بدنه اتصال کوپلی و استفاده از آچاری که دقیقا اندازه سایز اتصال است، عمل آب‌بندی انجام شود.

اتصال پرسی

در اتصال پرسی لوله کشی پنج لایه ،  ماسوره و اتصال یکپارچه هستند؛ در نتیجه، پس از انجام عمل پرس، دو اورینگ موجود روی ماسوره فرایند آب‌بندی را انجام خواهند داد.

اتصال رزوه‌ای یا دنده‌ای نیوپایپ

در اتصال رزوه‌ای، ابتدا مهره روی لوله قرار می‌گیرد و پس از آن‌که مهره روی لوله قرار گرفت، لوله کالیبره می‌شود و پس از آن، حلقه ماسوره وارد لوله می‌شود.

آموزش پرس لوله پنج لایه

آخرین مرحله از اجرای لوله کشی پنج لایه ساختمان ، نوبت به پرس‌کاری می‌رسد. این دستگاه برای پرس کردن اتصالات لوله پنج‌لایه استفاده می‌شود.

نکات کاربردی در اجرای لوله کشی 5 لایه

به‌طور کلی، انجام لوله کشی پنج لایه ساختمان اقدامی کاملا تخصصی است و در اجرای آن، باید از دستورالعمل‌های مشخصی پیروی کرد. بنابراین، باید کار را به کاردان سپرد و از متخصصین این حوزه کمک گرفت. رعایت این چند نکته در اجرای لوله کشی پنج لایه ضروری است:

در اجرای این سبک از لوله‌کشی، باید اصل اجرای سیستم لوله‌کشی پنج‌لایه از نوع کلکتوری و انشعابی را رعایت کرد.

لوله کشی پنج لایه ، فرایندی کاملا تخصصی است و به مهارت نقشه‌خوانی نیاز دارد.

طبق استانداردهای تعیین‌شده، لوله‌های پلیمری در هنگام تولید، حمل و نگهداری، باید دور از نور مستقیم خورشید نگهداری قرار بگیرند. از این رو، لوله‌های نیوپایپ با استفاده از یک پوشش فوم متالایزر بسته‌بندی می‌شوند.

در صورتی که روند لوله‌کشی در فضاهای باز انجام می‌شود، استفاده از پوشش عایقی که از لوله‌ها در برار سرما و نور خورشید محافظت می‌کند، ضروری است.

حین اجرای لوله‌کشی نیوپایپ، باید موبه‌مو طبق الزامات مباحث مقررات ملی ساختمان اقدام کرد.

لوله کشی پنج لایه ساختمان ، یکی از جدیدترین فناوری‌های لوله‌کشی ساختمان است که در آن از لوله‌های پنج‌لایه مرکب از فلز و پلیمر برای لوله‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. به دلیل مزایای بی‌شماری که لوله کشی پنج لایه برای ساختمان‌ها به ارمغان می‌آورد، استفاده از این تکنیک در چند سال اخیر طرفداران بی‌شماری پیدا کرده است.

تابه‌حال تجربه اجرای لوله‌کشی پنج‌لایه را داشته‌اید؟ مزایای آن را در مقایسه با روش‌های قدیمی‌تر لوله‌کشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای ما بنویسید.

مشاهده بهترین لوله پنج لایه موجود در سایت

همین حالا سفارش دهید.

 

آیا این مقاله مفید بود ؟

بله
خیر
ممنون :)

مقالات مرتبط

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

علت هرز شدن شیرآلات اهرمی و تعمیر آن

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌ها

به اشتراک بگذارید

دسترسی سریع

مشاهده و خرید بهترین وال هنگ های دیواری موجود در سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *